اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درمان آفت با لیزر

آیا از ضایعات یا زخم‌هایی رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید که رو یا زیر دهان شما، در پایه لثه یا در داخل لب یا گونه شما ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ به این زخم‌ها آفت گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. درمان این زخم‌های آفتی، در گذشته دشوار بوده است، اما اکنون به طور موثری با استفاده از لیزر بافت نرم بدون درد قابل معالجه هستند. درمان آفت یکی از صدها خدمات حرفه‌ای ارائه شده در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی زاگرس است که در این مقاله با آن آشنا خواهیم شد. تا انتهای مطلب با ما همراه بمانید.

آفت چیست؟

آفت‌ها، زخم‌های کوچک و کم عمقی هستند که روی بافت‌های نرم دهان یا در پایه لثه پدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند. درست برعکس تبخال‌ها که روی سطح لب ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و مسری هستند، آفت‌ها درون دهان ظاهر شده اما مسری نیستند. آفت‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند بسیار دردناک باشند و خوردن و صحبت کردن را سخت کنند. علل مختلفی در پدید آمدن آفت دهان دخیل هستند. از جمله این علت‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به استرس، غذاهای اسیدی و آسیب‌های جزئی در داخل دهان اشاره کرد. درمان‌های آفت دهان شامل ژل‌ها، پمادها و محلول‌های شستشوی بدون نسخه یا دارای نسخه هستند. حتی اگر اقدامی برای درمان انجام نشود، آفت‌ها تقریبا بعد از ۲ هفته خودبخود ناپدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

علائم آفت

آفت‌ها اکثرا شکل یکسانی دارند. اغلب آن‌ها بیضی یا گرد هستند و مرکزشان به رنگ سفید یا زرد است و حاشیه زخم نیز قرمز رنگ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آفت در تمامی بخش‌های دهان می‌تواند ظاهر شود. در قسمت کام نرم، بخش داخلی لب و گونه یا زیر و روی زبان از جمله قسمت‌هایی هستند که آفت ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. احتمال این وجود دارد که تا دو روز قبل از ظاهر شدن آفت، در آن قسمت احساس سوزش داشته باشید. آفت‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع آفت

در فضای دهان شما ۳ نوع آفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ظاهر شود: آفت مینور ، آفت ماژور و آفت هرپتی فرم (herpetiform).

آفت مینور

آفت مینور شایع‌ترین نوع آفت است. این نوع آفت معمولا اندازه کوچکی دارد. شکل همه آفت‌های مینور یکسان بوده و همگی بیضی شکل هستند و بخش بیرونی آن‌ها قرمز است. این آفت‌ها بدون هیچ درمانی بین یک تا دو هفته از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند.

آفت ماژور

آفت ماژور به اندازه آفت مینور شایع نبوده و نشانه‌های متفاوتی از آن دارد. این آفت نسبت به آفت مینور بزرگ‌تر و عمیق‌تر بوده و ظاهر آن گرد با حاشیه نامنظم است. آفت ماژور گاهی بسیار دردناک است و بهبودی آن احتمال دارد تا ۶ هفته به طول بیانجامد. احتمال باقی ماندن جای زخم آفت ماژور نیز زیاد است.

آفت هرپتی فرم (herpetiform)

آفت هرپتی فرم (herpetiform) شکل غیرمعمول دارند و احتمال دارد در تعداد زیاد در کنار هم پدید آیند. اندازه این آفت بسیار ریز و در تعداد ده تا صدتایی کنار هم دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. البته آفت هرپتی فرم (herpetiform) مانند آفت مینور، حتی بدون طی دوره درمانی، در عرض ۱ تا ۲ هفته بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند.

چرا درمان لیزر برای آفت دهان توصیه می شود؟

درمان‌های لیزری برای دهان و دندان در دهه ۱۹۹۰ معرفی شدند. این نوع از درمان در زمینه‌های مختلف دندانپزشکی به سرعت جایگاه خود را پیدا کرده و اکنون به عنوان یکی از درمان‌های اولیه در اکثر درمان‌های دندان‌پزشکی پیشنهاد می‌شود. درمان آفت با لیزر به سرعت انجام می‌شود و به سرعت درد را تسکین می‌دهد. علت تسکین فوری درد این است که لیزر سلول‌های عصبی اطراف آن ناحیه را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. بدون هیچ‌گونه تزریقی برای بی‌حس کردن ناحیه آفت، انرژی لیزر بدون درد به ضایعه نفوذ می‌کند تا زخم آفت را التیام بخشد. دستگاه لیزر پوست را لمس نمی‌کند و با دور نگه داشتن نوک لیزر چندین میلی‌متر از بافت کنترل می‌شود. درمان حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و اکثر بیماران بلافاصله پس از آن احساس بهبودی می‌کنند. آفت درمان شده معمولا در عرض ۲۴ ساعت بهبود می یابد، در حالی که بدون لیزر درمانی بین ۷ تا ۱۰ روز بهبود می‌یابد.

فواید لیزر درمانی برای آفت

درمان آفت با لیزر مزایای زیادی نسبت به درمان‌های سنتی دارد، از جمله این موارد می‌توان به مقرون به صرفه بودن این درمان اشاره کرد. دیگر اینکه بلافاصله پس از درمان درد شما از بین می‌رود و مدت زمان درمان نیز کوتاه است. درمان آفت با لیزر باعث می‌شود که احتمال آفت مجدد کمتر شود و این نکته برای درمان بسیار مهم است. نکته دیگر اینکه درمان آفت با لیزر بزرگی آفت‌های بعدی را نیز کاهش می‌دهد. پس از درمان نیز بهبودی به سرعت صورت می‌پذیرد. درمان آفت با لیزر همچنین سبب تحریک آن ناحیه و کلاژن سازی پوست آسیب دیده شده و جای آفت باقی نخواهد ماند.

چه چیزی باعث آفت دهان می شود؟

علت ایجاد آفت ناشناخته است. اما محرک‌های احتمالی وجود دارد، از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب جزئی

آسیب‌های جزئی مانند گاز گرفتن بخش داخلی گونه می تواند پیش زمینه بروز آفت شود.

سدیم لوریل سولفات

این ماده در خمیر دندان و دهانشویه وجود دارد و استفاده افراط‌آمیز از آن‌ها می‌تواند باعث بروز آفت شود.

حساسیت‌های غذایی

مصرف هرگونه ماده غذایی که به آن حساسیت دارید مشکلات زیادی برای شما بوجود می‌آورد که آفت دهان یکی از دردناک‌ترین آن‌هاست.

کمبود مواد مغذی

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B-12، روی و آهن در بدن زمینه‌ساز بروز آفت در دهان می‌شود.

آلرژی

یکی از پاسخ‌های آلرژیک به باکتری‌های دهان می‌تواند با ظاهر شدن آفت دهانی خود را نشان دهد.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

H. pylori نوعی باکتری است که معده شما را آلوده کرده و به معده و قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) حمله می کند. بسیاری از افراد مبتلا به این باکتری هیچ علامتی نخواهند داشت. وجود این باکتری می‌تواند باعث بروز آفت دهانی شود.

سطح هورمون قاعدگی

زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند، سطح پروژسترون در بدن آن‌ها افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث آفت دهانی شود.

فشار خون

هم فشار خون بالا و هم داروهای ضد فشار خون، هر دو می‌توانند باعث واکنش و بروز آفت شوند.

سطوح تیز دندان یا وسایل دندانپزشکی

سطح تیز دندان یا ابزار تیز دندان‌پزشکی و هر چیزی که باعث خراشیدگی و آسیب جزئی به فضای داخلی دهان شود، می‌توانند باعث پدید آمدن آفت گردند.

بیماری سلیاک

این بیماری نوعی بیماری خودایمنی است که در اثر آن پرزهای روده از بین می‌روند و جذب غذا با مشکل روبرو می‌شود. در این بیماران مینای دندان به شدت آسیب می‌بیند و آفت نیز به وفور در دهان آن‌ها دیده می‌شود.

بیماری‌های التهابی روده: در این بیماری جداره روده بزرگ و کوچک دچار التهاب می‌شود و یکی از علائم وجود این بیماری، آفت‌های دهانی هستند.

سیستم ایمنی معیوب

ضعف در سیستم ایمنی بدن عوارض متعددی برای بدن به همراه دارد و آفت دهانی یکی از شایع‌ترین آن‌هاست.

HIV/AIDS

ایدز در اصل بیماری نقص سیستم ایمنی بدن است و به همین دلیل می‌تواند باعث بروز مکرر آفت در دهان شود.

چگونه می توانم از آفت دهان جلوگیری کنم؟

پیشگیری از آفت ممکن است امکان‌پذیر نباشد، زیرا این زخم‌ها اغلب ناشی از مواردی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید (مانند سابقه خانوادگی یا بیماری). اما با دانستن نکاتی که در ادامه مقاله آورده‌ایم می‌توانید احتمال بروز آفت را کاهش دهید. بهتر است از مواد غذایی تحریک کننده پرهیز کنید. این مواد غذای می‌تواند شامل تنقلات شور، غذاهای خیلی تند یا میوه‌های اسیدی باشد. در بعضی موارد ممکن است شامل لبنیات و تخم مرغ نیز شود. راه دیگر داشتن یک رژیم غذایی سالم است که در آن تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن گنجانده شده باشد. زیرا کمبود ویتامین یکی از علل بروز آفت‌های دهانی هستند.

همه ما آگاه هستیم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای داشتن دهان و دندان سالم باید اصول درست بهداشت دهان و دندان را بدانیم و همواره به آن پایبند باشیم. برای اینکه به بافت نرم دهان آسیب وارد نشود، بهتر است از استفاده از مسواک‌های سخت اکیدا خودداری نمایید. 

استرس را مدیریت کنید. اضطراب و استرس پایه و اساس اکثر مشکلات بدن هستند. پس با ریلکس کردن و یوگا می‌توانید به بدن خود کمک کنید تا در برابر آسیب‌های بیرونی و بیماری‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد.

جمع بندی

اگر از آفت دهان رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید که چقدر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند دردناک و ناخوشایند باشند. پیشرفت‌ها در مراقبت از دهان، درمان‌های موثرتری را برای کمک به بهبود این ضایعات با استفاده از فناوری لیزر دهان معرفی کرده‌اند. لیزر درمانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بافت نرم و ضایعات دردناک مانند آفت را التیام بخشد. لیزر بافت را حفظ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، خونریزی را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و به بافت اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا سریع‌تر بهبود یابد و شما را از درد و خجالت ضایعات دهانی رها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی زاگرس با بهره‌مندی از کادری مجرب و دندانپزشکان و جراحان حرفه‌ای محیطی ایمن و به روز برای انجام درمان‌های مختلف دهان و دندان شما ارائه می‌دهد. زمان را از دست ندهید و همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

۱- آیا درمان آفت با لیزر درد دارد؟

درمان آفت با لیزر سریع، بدون درد است. انرژی لیزر عفونت ویروسی را به سرعت و بدون ایجاد ناراحتی از بین می برد. تحریک زیستی نور لیزر ناحیه را خشک می کند تا بهبودی را بهبود بخشد.

۲- سریع ترین راه برای درمان خانگی آفت چیست؟

از آب نمک یا جوش شیرین برای شستشو استفاده کنید. ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را در ۱/۲ فنجان آب گرم حل کنید. چند بار در روز مقدار کمی شیر را روی زخم آفت خود بمالید. از غذاهای سفت، اسیدی یا تند که می‌توانند باعث تحریک و درد بیشتر شوند، خودداری کنید.

۳- چرا من زیاد آفت می زنم؟

حساسیت‌های غذایی، به ویژه به شکلات، قهوه، توت فرنگی، تخم مرغ، آجیل، پنیر و غذاهای تند یا اسیدی محرک آفت هستند. رژیم غذایی فاقد ویتامین B-12، روی، اسید فولیک یا آهن نیز موثر است. 

۴- آفت دهان در چه روزی بدترین است؟

حدود ۲ هفته طول می‌کشد تا آفت‌ها بهبود یابد. در این مدت، زخم‌ها می‌توانند بسیار دردناک باشند، اگرچه ۳ تا ۴ روز اول معمولا بدترین زمان در دوره آفت هستند. 

۵- چند آفت در یک زمان طبیعی است؟

ممکن است در یک زمان فقط یک آفت یا تعداد زیادی داشته باشید. اکثر مردم در یک زمان یک، دو یا سه آفت دارند. اما برخی افراد در یک زمان تعداد ۱۰ آفت یا بیشتر دارند. افرادی که دچار آفت می‌شوند، معمولا چند بار در سال دچار آن می‌شوند.

کلمه کلیدی: درمان آفت با لیزر

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button