اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه

پوسیدگی دندان یکی از مسائل آشنا برای همه ماست. تقریبا همه افراد در طول مدت زندگی خود به درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه نیاز داشته اند. چرا که پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین علت‌های مراجعه بیماران به دندانپزشکی محسوب می‌شود. 

پوسیدگی دندان به طور معمول از سطح دندان شروع شده و به مرور زمان قسمت‌های دیگر دندان گسترش پیدا می‌کند. ریشه دندان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید به آن توجه زیادی کرد چرا که اگر ریشه دندان فرد مشکل پیدا کند باید به دنبال روش‌های پرهزینه‌تری برای رفع این مشکل باشند. 

در این مطلب از کلینیک دندانپزشکی زاگرس سعی داریم شما را با درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه و علت‌های پوسیدگی در ریشه دندان آشنا کنیم. با مطالعه این متن می‌توانید دلایل ایجاد پوسیدگی و هم‌چنین روش‌های درمان آن را به خوبی بشناسید. همراه ما باشید.

پوسیدگی ریشه دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟

پوسیدگی ریشه دندان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های دهان با ترشح اسید، به مینای دندان آسیب برسانند. در این حالت، پوسیدگی ممکن است بر روی هر بخشی از دندان فرد ایجاد شود. این امر ممکن است روی عمل جویدن افراد تاثیر بگذارد یا بخش کناری و ریشه دندان را تحت تاثیر قرار دهد. پوسیدگی ریشه، زمانی اتفاق می‌افتد که این عوامل مستقیم به ریشه دندان برسند و موجب خراب شدن ریشه شوند. با مراجعه منظم به دندانپزشکی می‌توانید برای درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه زودتر اقدام کنید تا این پوسیدگی به دندان‌های دیگر شما سرایت پیدا نکند.

یکی از روش‌های کم هزینه برای از بین بردن پلاک دندان، انجام جرم گیری است. پلاک‌ها نتیجه تغذیه کردن باکتری‌ها از نشاسته و قند باقی مانده در دهان فرد هستند. این پلاک‌ها، از اسیدی که درون خود دارند، استفاده کرده و موجب انتشار پوسیدگی روی دندان شما می‌شوند. پلاک‌ها حفره‌هایی روی سطح دندان ایجاد کرده و راه نفوذ باکتری را به دندان فرد باز می‌کنند. 

در ادامه این باکتری‌ها، بعد از مینای دندان به عاج دندان رسیده و در این صورت موجب درد در عصب دندان خواهند شد. لازم به ذکر است که این پوسیدگی در دندان‌های عقب بیشتر مشاهده می‌شود، چرا که نگه‌داری و تمیز کردن دندان‌های عقبی نسبت به دندان‌های جلویی سخت‌تر است. 

درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه چگونه انجام می‌شود؟

اگر پوسیدگی ریشه دندان شما، پیشرفت نکرده باشد، می‌توان بدون نیاز به عصب کشی، این پوسیدگی را رفع کرد. درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه تقریبا مشابه با درمان دیگر پوسیدگی‌هاست. البته چنانچه دندان فرد عفونت کرده باشد، یا باید دندان را کشید، یا باید اقدام به عصب کشی کرد. انواع درمان پوسیدگی ریشه دندان عبارتند از: 

  1. پر کردن دندان
    پر کردن دندان یکی از ساده‌ترین روش‌ها در درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه است، که این درمان زمانی جواب می‌دهد که پوسیدگی آسیب جدی به دندان شما وارد نکرده باشد. در این روش ابتدا بی حسی موضعی به شما تزریق خواهد شد. برای حذف کردن قسمت آسیب دیده، آن را با مته بر می‌دارند. سپس با مواد پر کردنی جای آن را پر می‌کنند.

برای پر کردن دندانپزشک می‌تواند از مواد مختلفی استفاده کند که نوع انتخاب این ماده نیز به شرایط دندان شما و هم‌چنین نظر شخصی‌تان وابسته است. می‌توانید از آمالگام نقره یا کامپوزیت همرنگ دندان استفاده کنید. 

  1. عصب کشی
    اگر میزان آسیب وارد شده به ریشه دندان شما تا حدی باشد که پالپ دندان را عفونی کرده باشد و با برداشتن قسمت کمی از آن درمان نشود، باید دندان شما عصب کشی شود. پس از عصب کشی احتمالا نیاز به روکش پیدا خواهید کرد.
  2. درمان پریودنتال
    چنانچه عقب رفتن لثه نشان از بیماری‌های پرودنتال باشد، باید با جرم گیری و هم‌چنین شستشوی ریشه پلاک و جرم را از روی دندان برداشت.
  3. کشیدن و کاشت مجدد
    اگر آسیب به ریشه تا حدی باشد که هیچ کدام از روش‌های درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه جواب ندهد، باید دندان را کشید و مجدد کاشت دندان یا ایمپلنت انجام داد. 

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه است. پیش از آنکه دندان شما آسیب ببنید باید به دنبال روش‌های پیشگیری مناسب باشید. بهترین راه برای پیشگیری از این چالش‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان است. بهداشت دهان و دندان یعنی استفاده کردن از مسواک، نخ دندان و هم‌چنین دهان شویه است.

  • پس از مشورت با پزشک معالج خود می‌توانید مسواک مناسب با دندان خود را تهیه کرده و از آن استفاده کنید. 
  • فلوراید یکی از سلاح‌های موثر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ انجام شده، استفاده کردن از فلوراید می‌تواند نقش جدی در جلوگیری از آسیب دندانی داشته باشد. فلوراید می‌تواند از طریق خمیر دندان یا دهان شویه تامین شود. البته استفاده کردن از آب‌های حاوی فلوراید نیز می‌تواند در به تاخیر انداختن پوسیدگی ریشه دندان موثر باشد.
    یکی دیگر از روش‌های کم هزینه برای پیشگیری از پوسیدگی ریشه دندان، استفاده کردن از روش فیشورسیلانت یا شیار کشی دندان است. در این روش، شیارهای دندان را با موادی هم‌رنگ پر می‌کنند. در این روش باکتری‌ها دیرتر به دندان شما نفوذ پیدا خواهند کرد. 
  • معاینه مرتب هر شش ماه یک بار نیز می‌تواند در جلوگیری از پوسیدگی‌های عمیق داشته باشد. خوب است که به صورت منظم برای دانستن وضعیت سلامت دندان‌های خود به دندان پزشک مراجعه کنید. با توجه به اینکه پوسیدگی ریشه دندان می‌تواند به مرور زمان و دور از چشم فرد اتفاق بیوفتد، پس بهتر است از همان ابتدا به فکر روش‌های پیشگیری باشید. 

علائم پوسیدگی در ریشه دندان

پیش از اقدام به درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه ابتدا باید بدانید که چه علائمی نشان‌دهنده ریشه پوسیده در دندان شماست. اشخاص با دقت در ظاهر دندان یا نگاه کردن در آینه نمی‌توانند متوجه ایجاد پوسیدگی در دندان‌های خود شوند. اما یک سری علامت‌هایی وجود دارد که به نوعی برای شما هشداردهنده هستند. با توجه به این علائم شما می‌توانید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کرده و نسبت به درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه اقدام کنید.

  • اولین نشانه، احساس درد خفیف در دهان است. این درد ممکن است گاهی اوقات به سراغ شما بیاید.
  • حساس شدن دندان به گرما و سرما یکی دیگر از نشانه‌های ریشه پوسیده دندان است. اگر متوجه شدید که لثه‌های شما عقب نشینی کرده‌اند، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. چرا که عقب نشینی کردن لثه، نخستین علامتی است که پس از شروعت پوشیدگی ریشه اتفاق خواهد افتاد. 
  • داشتن درد هنگام جویدن ماده غذایی یکی دیگر از علائمی است که نشان‌دهنده پوسیدگی در دندان شماست.
  • قرمز شدن یا ورم کردن لثه در اطراف یکی از دندان‌ها نشانه هشدار است.
  • لق شدن هر کدام از دندان‌ها علامتی است.
  • تغییر رنگ در مینای دندان یا شکستگی در دندان می‌تواند از علائم درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه باشد.

توجه داشته باشید که افراد مسن بیشتر در معرض پوسیدگی ریشه دندان هستند. طبق گزارشاتی که انجام شده، سن ۷۰ سالگی اوج گسترش پوسیدگی دندان در فرد خواهد بود. دلیل آن هم تحلیل رفتن بافت‌هایی از دندان در افراد سالخورده است.

دلایل پوسیدگی در ریشه دندان

علت‌های زیادی برای پوسیده شدن ریشه دندان و یا تحلیل لثه‌ها وجود دارد که بعضی از آن‌ها به نسبت شایع‌تر هستند. این دلایل عبارتند از:

  • رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان، مسواک نزدن و استفاده نکردن روزانه از نخ دندان باعث پوسیدگی می‌شود.
  • مسواک زدن خشن یا استفاده کردن از مسواک‌های زبر می‌تواند در پوسیدگی ریشه دندان نقش زیادی داشته باشد.
  • بالا رفتن سن و مشخص شدن ریشه دندان‌ها به پوسیدگی زودتر ریشه کمک می‌کند.
  • بیماری‌های لثه که موجب عمیق‌تر شدن حفره‌های پریودنتال شده و لثه‌ها را به عقب نشینی تحریک می‌کند.
  • دیابت یکی از بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی در افراد است که موجب التهاب و بیماری‌های لثه در آن‌ها می‌شود.
  • داشتن دندان‌های نامرتب یکی دیگر از دلایل پوسیدگی زود هنگام ریشه دندان است. چرا که در این صورت تمیز کردن دندان‌ها سخت شده و خطر ایجاد بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.
  • مصرف تنباکو، سیگار کشیدن یا هر نوع روش دیگر مصرف تنباکو می‌تواند موجب تضعیف مینا دندان شده و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های لثه را زیادتر کند.
  • مصرف داروهایی که موجب خشکی دهان شوند.

جمع بندی

پوسیدگی در دندان تنها متخص به تاج دندان نیست، اگر این پوسیدگی عمیق شده باشد، ممکن است ریشه دندان شما را درگیر کند. توجه به پوسیدگی در ریشه دندان یکی از مهم‌ترین اقدامات در داشتن سلامت دندان و دهان است. ایجاد پوسیدگی در ریشه می‌تواند سریعا انتشار پیدا کرده و به عصب دندان آسیب برساند. به همین دلیل باید درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه را جدی بگیرید و برای جلوگیری از بروز پوسیدگی و انتشار عفونت، به طور مرتب به دندان پزشک مراجعه کنید.

در کلینیک دندانپزشکی زاگرس با بهره مندی از دندانپزشکان با تجربه و استفاده از بهترین وسایل روز دنیا تمامی کار‌های مربوط به دهان و دندان انجام می‌شود. اینپلنت، درمان ریشه، کشیدن دندان عقل، پر کردن دندان‌ها، عصب کشی و دندانپزشکی کودکان از خدمات کلینیک هستند. همین حالا با شماره‌های موحود در سایت تماس گرفته و نوبت ویزیت و مشاوره خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

  1. اگر برای درمان پوسیدگی‌های دندان کاری انجام نشود، چه اتفاق می‌افتد؟
    مشکلات دندانی مخفی هستند و این بدین معنی است که اگر به موقع درمان نشوند، مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورند. پوسیدگی ریشه دندان با گذشت زمان، به جای اینکه بهبود یابد، موجب می‌شوند تا عمق بیشتری از دندان خراب شود و پس از آن دندان‌های کناری را خراب کنند. به همین دلیل باید ویزیت و درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه را به صورت مرتب انجام دهید.
  2. آیا با دندان درد باید بفهمم که به عصب کشی نیاز دارم؟
    به اختمال زیاد درد ناشی از عفونت پالپ باشد. کانال ریشه جایی است که عصب دندان در آن قرار گرفته است. زمانی که کانال ریشه پوسیده شود، باید پالپ آسیب دیده را بیرون آورد و دندان را پر کرد. برای فهمیدن نوع درمان پوسیدگی ‌های سطح ریشه باید عکس opg گرفته شود.
  3. پوسیده شدن ریشه دندان چه عوارضی دارد؟
    اگر ریشه دندان پوسیده شده، درمان نشود، پس از مدتی دندان می‌میرد و با عقب انداختن درمان، عفونت به دندان‌های مجاور سرایت خواهد کرد و در نهایت دندان‌های زیادی را از دست خواهید داد.
نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button