تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

دندان آسیا کدامند؟

دندان ها یکی از قوی ترین اعضای بدن شما هستند. دندان ها از پروتئین هایی مانند کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم ساخته شده اند. دندان ها علاوه بر اینکه به شما کمک می کنند سخت ترین غذاها را بجوید، باعث درست صحبت کردن نیز می شوند. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی دندان آسیا و سایر دندان ها می پردازیم.

انواع مختلف دندان در بزرگسالان و کودکان

اکثر بزرگسالان دارای ۳۲ دندان هستند که به آنها دندان های دائمی یا ثانویه می گویند:

  • ۸ دندان ثنایا
  • ۴ دندان نیش که کاسپید نیز نامیده می شود.
  • ۸ دندان پرمولر که به آنها دو لخت یا دو کاسپید نیز می گویند.
  • ۱۲ دندان آسیا که شامل ۴ دندان عقل نیز می شوند.

کودکان فقط ۲۰ دندان دارند که به آنها دندان های شیری یا موقت می گویند. دندان های شیری شامل ۱۰ دندان در فک بالا و ۱۰ دندان در فک پایین هستند:

  • ۴ دندان ثنایا
  • ۲ عدد نیش
  • ۴ دندان آسیا

دندان های شیری زمانی که نوزاد حدود ۶ ماهه است شروع به رویش می کنند. دندان های ثنایای پایین معمولا اولین دندان های شیری هستند که بیرون می آیند. اکثر بچه ها تا سن ۳ سالگی هر ۲۰ دندان شیری خود را در می آورند.

کودکان در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی معمولا دندان های شیری خود را از دست داده و با دندان های دائمی جایگزین می شوند. دندان‌های آسیا معمولا اولین دندان‌های دائمی هستند که وارد می‌شوند. تا سن ۲۱ سالگی تمام دندان‌های دائمی در جای خود قرار می گیرند.

انواع مختلف دندان ها، شکل و عملکرد 

در ادامه به بررسی شکل و عملکرد هر یک از انواع دندان ها می پردازیم.

دندان ثنایا چیست؟

هشت دندان ثنایا در قسمت جلویی دهان شما قرار دارد. شما چهار عدد از آنها را در فک بالا و چهار عدد در فک پایین خود دارید.

ثنایاها به شکل اسکنه های کوچک هستند. لبه های تیز آنها شما کمک می کند تا غذا را گاز بزنید. هرگاه دندان های خود را در چیزی مانند سیب فرو کنید، از دندان های ثنایا استفاده کرده اید. 

دندان های ثنایا معمولا اولین مجموعه دندان هایی هستند که رویش می کنند و در حدود ۶ ماهگی ظاهر می شوند. دندان های دائمی بزرگسالان در سنین ۶ تا ۸ سالگی رشد می کنند.

دندان نیش چیست؟

چهار دندان نیش در کنار دندان های ثنایا می نشینند. شما دو دندان نیش در بالای دهان و دو دندان نیش در پایین دارید. دندان های نیش دارای سطح و نوک تیز برای پاره کردن غذا هستند. اولین دندان نیش نوزاد بین ۱۶ تا ۲۰ ماهگی رویش می کند. نیش های بالایی ابتدا بیرون می آیند، سپس نیش های پایینی رشد می کنند.

اما در زمان بیرون آوردن نیش های بالغ و دائمی برعکس عمل می کنند. ابتدا نیش های پایینی در حدود ۹ سالگی بیرون آمده، سپس نیش های بالایی در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی رویش می کنند.

پرمولر چیست؟

هشت دندان پرمولر در کنار دندان نیش قرار دارند. چهار دندان پرمولر در بالا و چهار دندان در پایین وجود دارد. دندان های پرمولر بزرگتر از دندان نیش و دندان های ثنایا هستند. آنها دارای سطح صاف با برآمدگی هایی برای خرد کردن و آسیاب کردن غذا به قطعات کوچکتر هستند تا بلع آن آسان تر شود.

دندان های مولر شیری با پرمولرهای بزرگسال جایگزین می شوند. نوزادان و کودکان خردسال پرمولر ندارند. این دندان ها قبل از ۱۰ سالگی شروع به درامدن نمی کنند.

دندان های آسیا چیست؟

۱۲ دندان آسیا از بزرگترین و قوی ترین دندان ها هستند. شش دندان آسیا در بالا و شش دندان در پایین دارید. ۸ آسیا اصلی به صورت طبیعی همانند سایر دندان ها تا ۱۲ سالگی رشد می کنند.

سطح بزرگ دندان های آسیا به آسیاب کردن غذا کمک می کند. هنگامی که غذا می خورید، زبان شما غذا را به پشت دهان می فشارد. سپس دندان های آسیا شما غذا را به قطعات کوچکی تقسیم کرده تا بتوانید غذا را ببلعید.

دندان‌های آسیا شامل چهار دندان عقل هستند که آخرین مجموعه دندان‌هایی هستند که رشد می کنند. دندان عقل معمولاً بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در می‌آیند. این دندان‌ها را آسیا سوم نیز می‌گویند.

همه افراد فضای کافی در دهان خود برای این آخرین گروه از دندان ها ندارند. گاهی اوقات، دندان عقل نهفته می شود، یعنی زیر لثه گیر می کند. زیرا فضایی برای رشد ندارند. اگر فضایی برای دندان عقل خود ندارید، احتمالاً باید آنها را درآورید. 

جمع بندی

۳۲ دندان انسان برای گاز گرفتن و آسیا کردن غذا ضروری است. همچنین برای آنکه واضح صحبت کنید به وجود دندان ها نیاز دارید. دندان های شما محکم ساخته شده اند. اگر از آنها به خوبی مراقبت کنید، تا آخر عمر دوام می آورند. برای اینکه دندان های خود را سالم نگه دارید، به طور منظم نخ دندان کشیده و مسواک بزنید. هر شش ماه یکبار جرم‌گیری حرفه ای توسط دندانپزشک را فراموش نکنید. 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با کمک پزشکان مجرب و استفاده از بهترین وسایل دندانپزشکی آماده خدمت رسانی به مراجعان عزیز است. ایمپلنت، جرم‌گیری، جراحی دندان عقل، پر کردن، کامپوزیت، لمینت و دندانپزشکی کودکان از جمله برخی از خدمات کلینیک است. کافی است همین حالا با شماره های موجود تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

دندان آسیا چیست؟

دندان های آسیا بزرگ ترین و قوی ترین دندان ها هستند. دارای سطح گزنده بزرگ و مسطح بوده که برای آسیاب کردن غذا مناسب است. انسان ها ۱۲ دندان آسیا دارند که در هر فک شش دندان آسیا وجود دارد. چهار مورد از آن ها دندان عقل هستند که به آن دندان آسیا سوم نیز می گویند که بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در می آیند.

مولرها و وظایف آنها چیست؟

مولرها بزرگترین دندان های دهان ما هستند. عملکرد اصلی آنها کمک به جویدن غذاست. دندان‌های آسیا بر اساس سنی که در دهان بیرون می‌زنند سه نوع هستند، مولرهای شیری، مولر دائمی و مولر سوم.

چرا نام این دندان ها مولر است؟

دندان های آسیا مانند دندان های ثنایا بر اساس عملکردی که انجام می دهند نام گذاری شده اند. Molar بر اساس کلمه لاتین mola  به معنای سنگ آسیا است. درست همانطور که آسیا غلات را آسیاب کرده و به وعده غذایی تبدیل می کند، دندان های آسیا که در پشت دهان قرار دارند غذا را آسیا می کنند.

چرا ما دندان عقل آسیا داریم؟

داشتن سه دسته از دندان های آسیا، از جمله دندان عقل، برای اجداد ما حیاتی بوده تا بتوانند غذاهای خامی را که برای بقا ضروری هستند، بخورند. فک بزرگتر که در اجداد ما وجود داشت به راحتی دندان عقل را در خود جای می داد. فک بزرگ به دندان عقل اجازه داد تا به طور معمول در داخل دهان و فک اجدادمان بیرون بیایند. 

آیا همه دندان های آسیا ۴ ریشه دارند؟

خیر. اکثر مولرهای اول فک بالا انسان معمولاً دارای سه ریشه هستند. اما مورفولوژی های مختلفی در چندین مطالعه و گزارش ثبت شده است. 

آیا همه دندان های آسیا ۳ ریشه دارند؟

اکثر مولرهای فک پایین دارای دو ریشه (یکی مزیال و دیگری دیستال) و سه کانال هستند. در برخی از موارد این نوع دندان ها وجود یک ریشه سوم اضافی دیستال یا مزیال یا یک ریشه لینگوال اضافی وجود دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button