اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت یک روش جراحی است که برخی افراد قبل از کاشت ایمپلنت در فک بالایی خود به آن نیاز دارند. این روش شامل قرار دادن یک پیوند استخوان بین فک بالا و غشای سینوس‌هایی است که به دندان‌های عقب یا دندان‌های مولر شما نزدیک‌تر هستند. سپس این پیوند استخوانی به طور طبیعی با فک شما ترکیب می‌شود و امکان قرار دادن ایمپلنت را فراهم می‌کند. در این مقاله از کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی زاگرس بطور جامع به بررسی جراحی سینوس لیفت، عوارض و دوران نقاهت پس از آن خواهیم پرداخت.

سینوس لیفت چگونه انجام می شود؟

پس از انجام معاینات بالینی، دندانپزشک به شما می‌گوید که آیا به سینوس لیفت نیاز دارید یا خیر. همچنین ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد کند که یک اسکن سه بعدی CBCT برای ارزیابی کامل وضعیت فک خود انجام دهید. اسکن‌های سه‌بعدی CBCT بطور گستره و جامع، فک و دهان را بررسی می‌کنند. این نوع از اسکن‌ها می‌توانند ضخامت و تراکم استخوان به اضافه عمق استخوان نزدیک کانال‌های عصبی و حفره‌های سینوسی را اندازه‌گیری ‌کنند. تمام این اطلاعات در یک نمای سه بعدی به دندانپزشک شما ارائه می‌شود.

عمل جراحی سینوس لیفت
عمل جراحی سینوس لیفت- عمل جراحی سنوس لیفت- جابه جایی غشای سینوس

بسته به پیچیدگی روش درمانی که نیاز دارید، ممکن است لیفت سینوس خود را در مطب تحت بی‌حسی موضعی یا تحت بی‌هوشی انجام دهید. اگر به روش پیچیده لیفت سینوس نیاز باشد، به عنوان مثال اگر نیاز باشد که برای پیوند از استخوان لگن بیمار استفاده شود، این عمل باید در بیمارستان و با بیهوشی عمومی انجام ‌شود.

در روز عمل سینوس لیفت چه اتفاقی می افتد؟

پیوندهای کوچک استخوان و لیفت سینوس معمولا‌ در مطب و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این صورت و با تشخیص دندانپزشک خود، می‌توانید بلافاصله پس از جراحی پیوند استخوان به خانه بروید. اگر پیوند استخوان یا لیفت سینوس گسترده‌تری را در بیمارستان انجام داده‌اید و تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته‌اید، به چند ساعت زمان نیاز دارید تا بهبودی کامل را پیدا کنید و سپس به خانه بروید. توجه داشته باشید که در حالت دوم حتما یک همراه قابل اعتماد داشته باشید تا شما را تا خانه همراهی نماید.

عمل جراحی سینوس لیفت - افزودن استخوان جدید یا پودر استخوان
عمل جراحی سینوس لیفت – افزودن استخوان جدید یا پودر استخوان

زمانی‌که تاثیر داروی بیهوشی از بین می‌رود، ممکن است کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشید. این میزان درد و ناراحتی اگر طبیعی باشد، باید بتوان با مسکن‌های بدون نسخه مانند پاراستامول و ایبوپروفن آن را مدیریت کرد. ممکن است دندانپزشک آنتی‌بیوتیک‌هایی را برای جلوگیری از عفونت تجویز کرده باشد که مصرف آن‌ها نیز مهم است.

اگر جراحی لیفت سینوس با موفقیت انجام شده باشد، باید بتوانید روز بعد از عمل به سر کار بروید و به طور کلی به روال عادی زندگی خود بازگردید.

روز اول پس از جراحی لیفت سینوس، از خوردن و آشامیدن نوشیدنی‌های گرم یا غذاهای گرم خودداری نمایید. هنگام نوشیدن نیز سعی کنید مایعات را روی ناحیه آسیب دیده نریزید و از نی هم استفاده نکنید. این مراقبت‌ها به حفظ لخته خون در اطراف پیوند کمک می‌کند و باعث می‌شود جای جراحی عفونت نکند.

طبیعی است که بعد از این نوع جراحی مقداری خونریزی داشته باشید. اما اگر خونریزی شما بیش از حد بود، مقداری گاز روی آن ناحیه قرار داده و به مدت ۳۰ دقیقه آن را گاز بگیرید. اگر خونریزی متوقف نشد، بلافاصله برای مشاوره بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از سینوس لیفت چیست؟

برای اطمینان از اینکه محل پیوند استخوان یا لیفت سینوس شما با موفقیت بهبود یابد در ادامه برخی از بایدها و نبایدهای کلیدی در هنگام بهبودی پیوند استخوان یا لیفت سینوس آورده شده است:

بایدهای مراقبت بعد از سینوس لیفت

  • سعی کنید حداقل یک هفته بعد از درمان از خوردن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید و فقط غذاهای نرم بخورید.
  • از خوردن غذاهای شیرین پرهیز کنید.
  • دهان خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید. روتین مراقبتی را از دندانپزشک خود سوال کنید.
  • حداقل سه یا چهار بار در روز، ۲۴ ساعت پس از درمان، دهان خود را با دهانشویه توصیه شده بشویید (دندانپزشک به شما توصیه می‌کند).
  • هر آنتی بیوتیکی که برای شما تجویز شده است را حتما مصرف کنید.
  • در صورت نیاز به کاهش درد، از مسکن‌های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.

نبایدهای مراقبت بعد از سینوس لیفت 

  • در ۲۴ ساعت اول غذا و نوشیدنی گرم نخورید.
  • برای هر چیزی از نی استفاده نکنید 
  • اگر جراحی لیفت سینوس انجام داده‌اید، بینی خود را باد نکنید
  • محل پیوند را برای چند روز مسواک نزنید. البته می‌توانید دندان‌های دیگر خود را با دقت مسواک بزنید
  • هرگز در چند روز پس از جراحی، ورزش سخت را انجام ندهید. می‌توانید ورزش‌های ملایم انجام دهید.
  • محل پیوند را با زبان یا انگشتان خود لمس نکنید
  • حداقل به مدت دو هفته الکل ننوشید یا سیگار نکشید، زیرا می‌تواند روند بهبودی را کندتر کند
  • از هیچ نوع دندان مصنوعی که ناحیه آسیب دیده را می‌پوشاند استفاده نکنید

هفته اول بعد از عمل سینوس لیفت چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

داشتن مقداری تورم و کبودی در ناحیه اطراف محل پیوند استخوان یا لیفت سینوس در ۷۲ ساعت اول کاملا طبیعی است. با قرار دادن یک کیسه یخ کوچک به مدت ۱۰ دقیقه می‌توان این تورم را به حداقل رساند.

سعی کنید دهان خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید اما از مسواک زدن روی ناحیه آسیب دیده خودداری کنید. دندانپزشک شما ممکن است دهانشویه‌ای را نیز توصیه کرده باشد که می‌توانید سه یا چهار بار در روز از آن استفاده کنید تا به تمیز نگه داشتن ناحیه کمک کند.

در هفته اول پس از درمان باید از غذاهای نرم مانند ماست، سوپ و فرنی استفاده کنید. پس از هفت روز، می‌توانید به رژیم غذایی معمولا خود بازگردید، اما سعی کنید فشار زیادی به محل ناحیه آسیب دیده وارد نکنید.

در طول دوره بهبودی عمل سینوس لیفت چه کاری باید انجام دهید؟

اگر بخیه‌هایی زده‌اید، دندانپزشک شما یک جلسه حدود هفت تا ۱۰ روز پس از پیوند استخوان یا لیفت سینوس‌تان تعیین می‌کند تا این بخیه‌ها کشیده شود.

سپس باید منتظر بمانید تا ناحیه تحت جراحی به طور کامل بهبود یابد و قبل از کاشت ایمپلنت با استخوان فک شما جوش بخورد. این اتفاق از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولا بین سه تا نه ماه طول می‌کشد.

شما باید معاینات منظمی با دندانپزشک خود داشته باشید تا مطمئن شوید که ناحیه بخوبی بهبود یافته است. دندانپزشک شما معمولا به شما توصیه می‌کند که به طور منظم به یک متخصص بهداشت نیز مراجعه کنید تا به تمیزی دهان شما تا حد امکان کمک کند.

چه زمانی باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید؟

گاهی اوقات، ممکن است پس از جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس عوارضی وجود داشته باشد. در صورت بروز هر یک از موارد زیر با دندانپزشک ایمپلنت خود تماس بگیرید:

  • اگر خونریزی پس از ۳۰ دقیقه، حتی پس از گاز گرفتن گاز مرطوب نیز متوقف نشود.
  • در ساعات پس از جراحی، درد ضربان دار داشته باشید.
  • درد یا تورم در اطراف ناحیه جراحی بیش از ۱۰ روز طول بکشد.
  • بی‌حسی اطراف ناحیه جراحی بیش از ۱۲ ساعت باقی بماند.

اگر هر یک از این علائم بالا را تجربه کردید، در اسرع وقت برای مشاوره بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چرا سینوس لیفت ضروری است؟

ایمپلنت‌ها بوسیله جراحی، در استخوان فک شما جوش داده می‌شوند. این بدان معناست که برای موفقیت جراحی و بهبودی مناسب، باید استخوان کافی در اطراف ایمپلنت وجود داشته باشد. با افزایش سن، اندازه حفره سینوس ما نیز افزایش می‌یابد و به مرور استخوان‌ها تحلیل می‌روند. این اتفاق همچنین ممکن است پس از یک تصادف شدید یا دندانی که با دشواری کشیده شده است یا اگر بیماری لثه دارید و کیست یا توموری را برداشته‌اید، رخ دهد. تمامی این احتمالات به این معنی است که ارتفاع مناسبی از استخوان برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی در فک بالا وجود ندارد.

اگرچه ممکن است ظاهرا جراحی ترسناکی به نظر برسد، اما لیفت سینوس یک روش نسبتا رایج است و البته فقط توسط یک دندانپزشک یا جراح مجرب انجام می‌شود. اگر در مورد این روش احساس اضطراب شدید دارید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بتواند برای شما آرامبخش تجویز کند.

هزینه سینوس لیفت چقدر است؟

هزینه لیفت سینوس بستگی به پیچیدگی روش، اندازه پیوند مورد نیاز و مواد استفاده شده دارد. هنگامی‌که دندانپزشک شما یک برنامه درمانی را به شما توصیه کرد، هزینه‌های درمان را به طور واضح به شما ارائه خواهد داد.

جمع بندی

ایمپلنت هم برای پر کردن جای خالی دندان‌ها بکار می‌رود و هم به زیبایی لبخند شما کمک می‌کند. برای داشتن یک ایمپلنت موفق و با دوام، دندانپزشک شما باید نکات بسیار زیادی را به موازات هم بررسی نماید. یکی از این نکات بسیار مهم و ضروری که در این مقاله به آن پرداختیم بررسی تراکم استخوان فک و انجام سینوس لیفت در صورت لزوم است. تخصص، تجربه و مهارت دندانپزشک شما بسیار در این زمینه یاری‌رسان شما خواهد بود. پس بهترین گزینه که می‌توانید با خیال راحت انتخاب کنید، تماس با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس است در شهرک اکباتان غرب تهران تا در اولین زمان مناسب، جلسه مشاوره و معاینه برای شما تعیین شود. منتظر شما هستیم.

سوالات متداول

  1. آیا سینوس لیفت برای ایمپلنت ضروری است؟ 

اگر استخوان کافی در فک بالا برای قرار دادن ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد، لیفت سینوس ضروری است. بدون حجم استخوان کافی، ایمپلنت ممکن است به سینوس نفوذ کند و منجر به عوارض شود.

  1. سینوس لیفت چقدر طول می کشد؟

بهبودی کامل از لیفت سینوس حداقل ۶ ماه طول می‌کشد تا سینوس‌ها ترمیم شوند و استخوان به اندازه کافی قوی باشد تا از ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی کند. اگرچه ممکن است این روند کند به نظر برسد، اما شما در حال تلاش برای رسیدن به نتایجی هستید که تا آخر عمر باقی بماند.

  1. سینوس لیفت چقدر دردناک است؟

به لطف استفاده از بی‌حس کننده‌های موضعی، در حین انجام جراحی لیفت سینوس هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد. ممکن است توصیه شود که این روش تحت بیهوشی داخل وریدی انجام شود. اگر چنین باشد، احتمالا انجام عمل لیفت سینوس را به خاطر نمی‌آورید.

  1. چه دندان هایی نیاز به سینوس لیفت دارند؟

همه افرادی که به ایمپلنت دندان نیاز دارند، نیاز به لیفت سینوس ندارند. کسانی‌که دندان‌های عقب بالایی را از دست داده‌اند، بیشتر به لیفت سینوس نیازمند هستند. زیرا فک بالا ممکن است فضای کافی برای حمایت از ایمپلنت نداشته باشد. افرادی که سینوس‌های حجیم‌تری دارند که به اندازه کافی به ریشه‌های دندان نزدیک هستند هم ممکن است نیاز به لیفت داشته باشند.

  1. معایب سینوس لیفت چیست؟

پیچیده‌ترین نگرانی بعد از جراحی لیفت سینوس، سوراخ شدن غشاء اشنایدرین پوشاننده حفره سینوس ماگزیلاری است. سوراخ شدن این غشا خطر ابتلا به سینوزیت مزمن و عفونت را افزایش می‌دهد.

  1. آیا می توانیم بعد از سینوس لیفت غذا بخوریم؟

برای ۲۴ ساعت اول رژیم غذایی مایع یا نرم توصیه می‌شود. از مکیدن نی و خوردن غذاهای سفت یا ترد و غذاهای تند خودداری کنید. قبل از از بین رفتن بی‌حسی، داروهای مسکن تجویز شده را مصرف کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button