اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

رفع حساسیت دندان با لیزر

حساسیت دندان یک مشکل رایج دندانی است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که مینای دندان از بین می‌رود و اعصاب حساس زیر آن در معرض دید قرار می‌گیرد. این می‌تواند باعث درد و ناراحتی هنگام خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد یا شیرین شود. یکی از روش‌های درمان، رفع حساسیت دندان با لیزر است. لیزر دندانپزشکی سالهاست که در روش‌های مختلف دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در درمان حساسیت دندان موثر بوده است. 

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد رفع حساسیت دندان با لیزر بدانید را با هم می خوانیم. مقاله حاضر از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به چگونگی رفع حساسیت دندان با لیزر اختصاص دارد. برای آگاهی کامل در این زمینه تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید.

فناوری لیزر چگونه حساسیت دندان را درمان می ‌کند؟

از فناوری لیزر می‌توان برای درمان علت زمینه‌ای حساسیت دندان استفاده کرد. لیزر به سمت ناحیه آسیب دیده هدایت می‌شود که باکتری‌ها و پوسیدگی روی سطح دندان را از بین می‌برد. سپس گرمای لیزر عاج در معرض دید را می‌بندد که می‌تواند به کاهش حساسیت کمک کند. یکی از مزایای استفاده از فناوری لیزر برای درمان حساسیت دندان، کم درد بودن آن است. این به این دلیل است که لیزرها دقیق هستند و گرمای کمتری نسبت به مته‌های دندانپزشکی سنتی تولید می‌کنند و باعث ناراحتی کمتری برای بیمار می‌شوند.

با این حال، تمام حساسیت‌های دندانی را نمی‌توان با لیزر درمان کرد. اگر حساسیت ناشی از حفره، پوسیدگی یا بیماری لثه باشد، ممکن است لیزر درمانی بهترین گزینه نباشد. در این موارد، سایر روش‌های دندانپزشکی مانند پرکردن یا درمان ریشه ممکن است مورد نیاز باشد.

مراحل رفع حساسیت دندان با لیزر

برای رفع حساسیت دندان با لیزر چند مرحله کار وجود دارد. اگر دندانپزشک شما تشخیص داده است که برای برطرف شدن مشکل حساسیت دندان، بهتر است از لیزر استفاده شود، بد نیست که در مورد نحوه کار و روند درمان اطلاعاتی داشته باشید.

معاینه کامل دندان

دندانپزشک ابتدا دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا علت اصلی حساسیت دندان را مشخص کند. این معاینه ممکن است شامل ارزیابی وضعیت بافت لثه، ارزیابی بایت و بررسی علائم پوسیدگی یا آسیب به دندان‌ها باشد.

آماده شدن برای درمان

قبل از درمان حساسیت دندان با لیزر، دندانپزشک ناحیه مورد نظر را با بی‌حسی موضعی بطور کامل بی‌حس می‌کند. همچنین ممکن است به شما عینک محافظ داده شود تا در طول درمان استفاده کرده و از آسیب احتمالی به چشم‌ها جلوگیری نمایید.

استفاده از لیزر

هنگامی‌که محل مورد نظر بی‌حس و آماده شد، دندانپزشک از لیزر دندان برای برداشتن هرگونه بافت آسیب دیده یا بیمار و حساسیت زدایی دندان استفاده می‌کند. لیزر انرژی را به شکل نور ساطع می‌کند که به تحریک رشد بافت جدید و بهبودی کمک شایانی می‌کند.

مراقبت‌های بعدی

پس از درمان حساسیت دندان با لیزر، دندانپزشک دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها در حین بهبودی به بیمار ارائه می‌دهد. این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل استفاده از یک خمیر دندان خاص، اجتناب از برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها، یا برنامه ریزی یک یا چند ویزیت بعدی برای بررسی پیشرفت بهبودی دندان باشد.

شایان ذکر است که لیزر درمانی برای حساسیت دندان همیشه ضروری نیست و بسته به علت زمینه‌ای حساسیت دندان بیمار، گزینه‌های درمانی دیگری نیز می‌تواند استفاده شود. به همین دلیل بیمار حتما باید با دندانپزشک خود مشورت کند تا بهترین اقدام را برای نیازهای فردی خود تعیین کند.

مزایا و معایب استفاده از فناوری لیزر برای حساسیت دندان

یکی از بهترین درمان‌ها برای رفع حساسیت دندان، استفاده از لیزر دندانپزشکی است. اما همین روش نیز مانند تمامی روش‌های درمانی علاوه بر مزایای زیادی که دارد، می‌تواند دربرگیرنده معایبی نیز باشد. در این بخش از مقاله به بررسی دقیق مزایا و معایب استفاده از لیزر در رفع حساسیت دندان خواهیم پرداخت.

مزایای رفع حساسیت دندان با لیزر

  • کم تهاجمی: فناوری لیزر یک روش کم تهاجمی است که نسبت به روش‌های دندانپزشکی سنتی نیاز به برش، سوراخ کردن یا بیهوشی کمتری دارد.
  • التیام سریعتر: لیزر با جلوگیری از آسیب بافتی و به حداقل رساندن خونریزی باعث بهبود سریعتر می‌شود.
  • کاهش ناراحتی: فناوری لیزر نسبت به مته‌های دندانپزشکی سنتی گرما و صدای کمتری تولید می‌کند و ناراحتی را برای بیماران کاهش می‌دهد.
  • دقت: لیزر می‌تواند نواحی خاصی از دندان یا بافت لثه را که نیاز به درمان دارند هدف قرار دهد، به این معنی که آسیب کمتری به بافت‌های اطراف وارد می‌شود.
  • کاهش خطر: استفاده از لیزر خطر عفونت باکتریایی را کاهش می‌دهد. عفونت باکتریایی می‌تواند بعد از عمل‌های دندانپزشکی عوارض زیادی ایجاد کند.

معایب استفاده از فناوری لیزر برای حساسیت دندان

  • هزینه بالا: روش‌های لیزری دندان می‌تواند گران‌تر از روش‌های دندانپزشکی سنتی باشد.
  • برای هر شرایطی مناسب نیست: در برخی موارد، روش‌های دندانپزشکی سنتی ممکن است موثرتر از لیزر درمانی باشند.
  • استفاده محدود: فناوری لیزر هنوز در زمینه دندانپزشکی نسبتاً جدید است و ممکن است در همه کلینیک‌های دندانپزشکی موجود نباشد.

سایر روش های رفع حساسیت دندان

لیزر تنها یکی از روش‌های رفع حساسیت دندان است. روش‌های دیگری نیز وجود دارند، که دندانپزشک براساس وضعیت دندان و لثه بیمار می‌تواند هریک از آن‌ها از انتخاب کند. در اینجا بد نیست با سایر روش‌های درمانی رفع حساسیت دندان نیز آشنا شویم.

خمیردندان‌های حساسیت زدا

این خمیردندان‌ها حاوی ترکیباتی مانند نیترات پتاسیم یا کلرید استرانسیوم هستند که به مسدود کردن سیگنال‌های درد که به عصب دندان می‌رسد، کمک می‌کند. استفاده منظم از خمیردندان‌های حساسیت زدا می‌تواند در طولانی مدت حساسیت دندان را تسکین دهد.

فلوراید درمانی

فلوراید تراپی در مطب دندانپزشکی می‌تواند به تقویت مینای دندان و کاهش حساسیت آن کمک کند. دندانپزشکان از ژل یا وارنیش فلوراید روی دندان استفاده می‌کنند. این کار  به بازسازی مینای دندان و کاهش حساسیت کمک زیادی می‌کند.

سیلانت های دندانی

سیلانت دندانی یک پوشش نازک و محافظ است که برای جلوگیری از پوسیدگی و کاهش حساسیت دندان بر روی سطوح دندان ها اعمال می شود.

پیوند لثه

پیوند لثه یک روش جراحی است که برای درمان تحلیل لثه، یکی از علل شایع حساسیت دندان استفاده می شود. در طول عمل، از بافتی از قسمت دیگری از دهان برای پوشاندن سطح ریشه در معرض استفاده می‌شود و حساسیت را کاهش می‌دهد.

اصلاح رژیم غذایی

پرهیز از غذاها و نوشیدنی های اسیدی و شیرین می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر به مینای دندان و کاهش حساسیت دندان کمک کند.

درمان ریشه

در مواردی که حساسیت دندان به دلیل حفره عمیق، ترک یا آسیب‌های دیگر به دندان ایجاد می‌شود، ممکن است برای نجات دندان و از بین بردن حساسیت، درمان ریشه ضروری باشد.

سایر کاربردهای لیزر در دندانپزشکی

ورود لیزر به دندانپزشکی تحول عظیمی را در این زمینه ایجاد کرده است. سرعت و دقت درمان‌ها را افزایش داده و مشکل همیشگی بیماران یعنی ترس و استرس از درمان‌های دندان را بسیار کاهش داده است. اما کاربرد لیزر در دندانپزشکی فقط به رفع حساسیت دندان نمی‌شود. لیزر در بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی ورود کرده است و باعث شده که درمان از کیفیت و نتیجه مطلوب‌تری برخوردار شود. در اینجا به انواع دیگر کاربرد لیزر در درمان‌های دندانپزشکی می‌پردازیم.

تشخیص حفره لیزری

 نور لیزر می‌تواند پوسیدگی میکروسکوپی را در دندان‌ها تشخیص دهد. استفاده از لیزر باعث می‌شود امکان تشخیص و درمان زودهنگام را فراهم شود.

جراحی بافت نرم

لیزر را می‌توان به جای چاقوی جراحی لثه استفاده کرد. اگر از لیزر در این درمان استفاده شود، خونریزی، تورم و درد بعد از جراحی به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

سفید کردن دندان

لیزر را می‌توان برای فعال کردن عوامل سفید کننده در درمان‌های بلیچینگ دندان استفاده کرد. لیزر نتایج سریع‌تر و موثرتری را در سفید کردن دندان به بیمار می‌دهد.

دندانپزشکی ترمیمی

از لیزر می‌توان برای آماده‌سازی دندان‌ها برای پر کردن و سیلانت‌ها و فعال کردن عوامل باندینگ برای چسبندگی قوی‌تر استفاده کرد.

درمان پریودنتال

لیزر را می‌توان برای برداشتن بافت لثه و باکتری‌های دهان بیمار، ارتقاء التیام و کاهش التهاب استفاده کرد.

بیوپسی

در درمان بیوپسی می‌توان از لیزر استفاده کرد. بدین صورت که بدون درد و بصورت غیر تهاجمی بافت را برمی‌دارند.

درمان ریشه

در طول درمان ریشه می‌توان از لیزر برای ضدعفونی کردن و شکل دهی کانال‌ها استفاده کرد.

درمان ضایعات دهانی

از لیزر می‌توان برای از بین بردن ضایعات خوش خیم دهان مانند زخم آفت، هرپس سیمپلکس و همانژیوم استفاده کرد.

بایدها و نبایدها پس از درمان حساسیت دندان با لیزر چیست؟

پس از اینکه دندانپزشک برای رفع مشکل حساسیت دندان از لیزر استفاده می‌کند، نکات مهمی وجود دارد که باید توسط بیمار رعایت شود. مراقبت‌هایی هستند که باید انجام شده و همچنین بیمار باید از یک سری از کارها که به نتیجه درمان لطمه وارد می‌کند، اجتناب کند. در ادامه به ذکر بایدها و نبایدهای پس از درمان حساسیت دندان با لیزر خواهیم پرداخت.

بایدها:

  • طبق توصیه دندانپزشک از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.
  • در صورت لزوم طبق دستور دندانپزشک مسکن یا داروهای ضد التهاب مصرف کنید.
  • دندان‌های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم مسواک بزنید.
  • از دهانشویه‌ای استفاده کنید که الکل نداشته باشد.
  • در صورت توصیه دندانپزشک به مدت چند روز از خوردن غذاها یا نوشیدنی‌های سرد، گرم یا اسیدی خودداری کنید.
  • قرار ملاقات‌های بعدی را با دندانپزشک برنامه ریزی کنید.

نبایدها:

  • حداقل تا ۲۴ ساعت پس از درمان لیزر از خوردن غذا یا نوشیدنی سرد یا گرم خودداری کنید.
  • بلافاصله پس از انجام لیزر درمانی مسواک نزنید.
  • از دهانشویه‌های خشن استفاده نکنید.
  • از سیگار کشیدن یا مصرف هرگونه محصولات مبتنی بر تنباکو خودداری کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت یا چسبناک که ممکن است به ناحیه تحت درمان آسیب برساند، خودداری کنید.
  • هیچ درد یا ناراحتی مداوم را نادیده نگیرید و بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

جمع بندی

فناوری لیزر تحول عظیمی در انواع درمان‌های دندانپزشکی ارائه داده است. با وجود اینکه استفاده از لیزر نوپا بوده و هنوز گستردگی لازم را پیدا نکرده است، اما از آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. لیزر می‌تواند درمان موثری برای حساسیت دندان باشد. با این حال، مهم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا تعیین کنید که آیا فناوری لیزر برای شرایط خاص دندان شما گزینه مناسبی است یا خیر. برای اینکار به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و با اولین قرار ملاقات خود از روش‌هایی که برای درمان حساسیت دندان شما قابل استفاده است، مطلع شوید. کلینیک ما همواره از بروزترین و بهترین دستگاه‌ها و ابزار در کنار تخصص بالای دندانپزشکان خود برای ارائه بهترین خدمات به بیماران استفاده می‌کند.

سوالات متداول

  1. حساسیت زدایی دندان با لیزر چیست؟

حساسیت زدایی دندان با لیزر یک ابزار کارآمد برای درمان فوری حساسیت دندان است. این کار با هدف قرار دادن لوله‌ها و بسته شدن آنها و از بین بردن دسترسی به عصب عمل می‌کند. اکثر درمان‌های لیزر حساسیت دندان را می‌توان بدون بیهوشی کامل کرد.

  1. معایب لیزر دندان چیست؟

اول اینکه لیزر برای درمان تمام دندان‌ها یا حفره‌ها موثر نیست. در حالی که آنها روی حفره‌های کوچک یا متوسط به خوبی کار می‌کنند، حفره‌های بزرگ را نمی‌توان با لیزر درمان کرد. آنها همچنین نمی‌توانند به حفره‌هایی که بین دندان‌ها هستند برسند.

  1. آیا کشیدن دندان با لیزر دردناک است؟

دندانپزشکی با لیزر روشی سریع و موثر است که از گرما و نور برای انجام انواع وسیعی از اقدامات دندانپزشکی استفاده می‌کند. مهمتر از همه، لیزر دندانپزشکی عملاً بدون درد است! درمان دندان با لیزر با استفاده از یک پرتو شدید انرژی نور برای انجام اقدامات دقیق دندانی کار می‌کند.

  1. حساسیت زدایی دندان چقدر طول می کشد؟ 

حساسیت ناشی از روش‌های دندانپزشکی موقتی است و معمولا در عرض چهار تا شش هفته از بین می‌رود.

  1. آیا جراحی دندان با لیزر بی خطر است؟

تا زمانی که اقدامات احتیاطی خاصی مانند استفاده از عینک محافظ رعایت شود، می‌توان از لیزرهای دندانی با خیال راحت برای درمان بیماران استفاده کرد. لیزرها مانند ابزارهای معمولی دندانپزشکی مانند مته‌ها صدا و ارتعاش ایجاد نمی‌کنند، بنابراین لیزر درمانی اغلب گزینه بهتری برای افرادی است که با اضطراب دندان سر و کار دارند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button