اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

پودر استخوان چیست و چرا در ایمپلنت استفاده می‌شود؟

آیا استخوان را ماده ای سخت و سفت می‌دانید که هرگز تغییر نمی کند؟ در واقع استخوان همیشه خود را بازسازی می‌کند. بدن شما دائماً در حال رسوب سلول‌های استخوانی جدید و حذف سلول‌های قدیمی است. در مورد استخوانی که از دندان‌های شما حمایت می‌کند، این فرآیند می‌تواند مفید یا مضر باشد. زیرا هنگامی که دندان‌ها از بین می‌روند، استخوانی که قبلا آنها را احاطه کرده بود شروع به ذوب شدن، انحلال یا باز جذب می‌کند. 

خوشبختانه، با تکنیک‌های مدرن پیوند استخوان، استخوانی که از بین رفته است می‌تواند دوباره ساخته شود. این می‌تواند با تقویت استخوان فک، جایگزینی موثرتر دندان و افزایش حمایت از اجزای صورت، هم برای سلامتی و هم ظاهر شما مفید باشد.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی پودر استخوان و علت استفاده آن در ایمپلنت دندان می‌پردازیم.

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان یک عمل جراحی جزئی است که به طور معمول در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. یک برش در لثه شما ایجاد می‌شود تا به استخوان زیر آن دسترسی پیدا کنند. سپس پودر استخوان اضافه می‌شود. پودر استخوان مواد معدنی فراوری شده ای هستند که بدن شما در واقع سلول‌های استخوانی جدید را در اطراف آن رسوب می‌دهد.

خود ماده پیوند می‌تواند از بدن شما گرفته شده باشد. اما اغلب از اهداکننده حیوان یا انسان تهیه می‌شود. این مواد در آزمایشگاه استریل و ایمن می‌شوند. حتی پودر استخوان می‌تواند یک ماده مصنوعی باشد. پودر استخوان به اشکال مختلفی وجود دارد: پودر، گرانول، بتونه یا ژل که می‌تواند از طریق سرنگ تزریق شود. پیوند، که معمولاً توسط یک غشای کلاژن برای ترمیم بهینه استخوان پوشانده شده است، به عنوان داربستی عمل می‌کند که بدن شما روی آن استخوان جدید می‌سازد.

موارد استفاده از پیوند استخوان

پیوند استخوان در دندانپزشکی برای دستیابی به اهداف درمانی زیر استفاده می‌شود:

حفظ دندان

هنگامی که بیماری پریودنتال شدید، باعث تحلیل استخوان شود، دندان‌ها لق شده و در معرض خطر از دست دادن قرار می‌گیرند. به منظور نجات آنها، استخوان اطراف آنها را می‌توان از طریق پیوند بازسازی کرد. این روش باعث افزایش حمایت از استخوان می‌شود و به حفظ آنها کمک می‌کند.

کشیدن دندان 

این روزها، رسوب مواد پیوند استخوان در حفره دندان پس از برداشتن دندان بسیار رایج است. به این ترتیب، اگر بخواهید بعداً دندان خود را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید، این گزینه در دسترس خواهد بود.

ایمپلنت‌های دندانی

در این روش، ایمپلنت جایگزین دندان کشیده شده می‌شود. یک پایه تیتانیومی کوچک تعبیه شده در استخوان فک به یک تاج دندانی متصل می‌شود و به طور دائم جایگزین دندان از دست رفته می‌شود. ایمپلنت‌ها برای دستیابی به عملکرد عالی و میزان موفقیت بالا به حجم و تراکم استخوان خوبی نیاز دارند. اگر استخوان آن قسمت از بین رفته باشد، پیوند می‌تواند به بازسازی استخوان در کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت کمک کند.

پیوند پودر استخوان چگونه انجام می‌شود؟

روش قرار دادن پیوند استخوان معمولاً فقط به بی‌حسی موضعی نیاز دارد. اگرچه آرام‌بخش‌های خوراکی یا IV (داخل وریدی) نیز می‌توانند برای رسیدن به حالت آرامش بیشتر استفاده شوند. از آنجایی که یک برش کوچک در بافت لثه می‌زنند تا به استخوانی که پیوند را دریافت می‌کند دسترسی پیدا کنند، ممکن است پس از جراحی مقداری درد در ناحیه داشته باشید. معمولاً می‌توان این مشکل را با داروهای ضدالتهاب بدون نسخه یا مسکن‌های ضد درد و همچنین یخ‌درمانی پس از جراحی کنترل کرد. هر گونه ناراحتی باید فقط یک یا دو روز طول بکشد. سپس، طی چند ماه آینده، بدن شما پیوند را با استخوان خود جایگزین می‌کند و کاهش مقدار استخوانی که تجربه کرده‌اید را معکوس می‌کند.

تحلیل استخوان فک چگونه انجام می‌شود؟

پیوند استخوان یک روش جراحی است که در آن دندانپزشک پودر استخوان را در ناحیه ای با توده استخوانی کم قرار می‌دهد. پیوند زمانی که بیش از شش ماه دندان خود را از دست داده اید، لازم است. وقتی دندان از بین می‌رود، استخوان فک تحت تأثیر فرآیندی به نام تحلیل استخوان قرار می‌گیرد. تحلیل استخوان زمانی است که بدن توده استخوانی را از فک خارج کرده و به سایر نواحی بدن توزیع می‌کند. مگر اینکه بلافاصله یک دندان از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کرده باشید. 

چقدر زمان لازم است تا پودر استخوان شروع به استخوان سازی کند؟

به طور متوسط، تقریباً ۳-۶ ماه طول می‌کشد تا مواد استخوانی جدید رشد کنند. در برخی موارد، ایمپلنت دندانی را می‌توان در همان زمان پیوند قرار داد. در حالی که در موارد دیگر پیوند استخوان باید قبل از کاشت ایمپلنت انجام شده و دوره بهبودی کامل شود. هنگامی که دو روش جداگانه انجام می‌شود، معمولاً بین ۳-۶ ماه فاصله نیاز است تا پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان بهبود یابد.

انواع مختلف پودر استخوان

ممکن است برایتان عجیب باشد که پودر استخوان مورد استفاده در پیوند استخوان دندان از کجا می‌آید. در واقع، سه نوع مختلف پودر استخوان وجود دارد که همگی بر اساس منبع مواد استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پودر استخوان اتوژن

پودر استخوان اتوژن، که به عنوان اتوگرافت نیز شناخته می‌شود، مواد استخوانی را از یک مکان متفاوت در بدن شما به دست می‌آورد. بسته به میزان مواد استخوانی مورد نیاز، می‌توان استخوان را از سایر قسمت‌های فک، چانه، ساق پا، جمجمه یا لگن برداشت. مزیت اصلی اتوگرافت این است که مواد استخوانی زنده هستند و می‌توانند باعث رشد سریع سلول‌های استخوانی شوند. با این حال، یکی از نکات منفی اتوگرافت این است که یک بار باید مواد استخوانی را از بدن برداشت و بار دیگر باید آن را به شکل پودر در دندان قرار داد.

پودر استخوان آلوژنیک

پودر استخوان آلوژنیک که به نام آلوگرافت نیز شناخته می‌شود، مواد استخوانی را از بدن افراد می‌گیرد. هنگامی که استخوان از فرد دیگری برداشت شد، برای استخراج رطوبت باقیمانده قبل از قرار دادن، خشک می‌شود. آلوگرافت‌ها نیازی به برداشت استخوان خود فرد ندارند. باید در نظر داشته باشید که آلوگرافت فقط به عنوان چارچوبی برای پر کردن فضای خالی عمل می‌کند و رشد استخوانی خود را ایجاد نمی کند. با این حال، با تهیه داربست، یک آلوگرافت می‌تواند به استخوان موجود شما اجازه دهد تا در اطراف چارچوب رشد کند تا توده استخوانی در آن ناحیه افزایش یابد.

پودر استخوان زنوژنیک

پودر استخوان بیگانه زا(یعنی از بدن انسان گرفته نشود) مواد استخوانی را از یک گونه دیگر (حیوانی) به طور کلی بدست می‌آورد. مانند گرافت‌های استخوان آلوژنیک، مواد استخوانی قبل از قرار دادن به درستی بررسی می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که به طور ایمن توسط بدن شما پذیرفته می‌شود. همچنین مانند یک پیوند استخوان آلوژنیک، پیوند استخوان خارجی به عنوان چارچوبی برای رشد استخوان خود در اطراف عمل می‌کند. مزیت اصلی پیوند استخوان زنوژنیک این است که نیازی به برداشت استخوان خود نخواهید داشت. با این حال، از آنجایی که ممکن است طول بکشد تا استخوان موجود شما در اطراف ناحیه پیوند رشد کند، زمان بهبودی شما ممکن است طولانی‌تر باشد.

به طور کلی، پیوند استخوان یک روش مکمل ضروری در افراد با توده استخوانی کم است که مایل به کاشت ایمپلنت دندان هستند. سه تغییر اصلی عبارتند از اتوگرافت، آلوگرافت و زنوگرافت. با این حال، برخی از دندانپزشکان ممکن است یک روش را بر روش‌های دیگر ترجیح دهند، بنابراین مهم است که بپرسید دندانپزشک شما چه نوع پیوندی را برای شما توصیه می‌کند.

فواید پیوند استخوان

پیوند استخوان به یک روش روتین و ایمن تبدیل شده است که اغلب هنگام کاشت ایمپلنت دندان مورد نیاز است. این پیوندها به بخشی جدایی ناپذیر از استخوان فک تبدیل می‌شوند. با این روش مطمئن می‌شوید که استخوان‌های فک بیماران به اندازه کافی قوی هستند تا از ایمپلنت‌های جدید پشتیبانی کنند. مواد پیوند استخوان در سایر موقعیت‌های جراحی دندان، از جمله درمان پریودنتال نیز استفاده می‌شود.

چرا برای کاشت ایمپلنت از پیوند استخوان کمک می‌گیریم؟

ما اغلب استخوان را به عنوان بخش سخت و بدون تغییر بدن خود تصور می‌کنیم. اکثر مردم نمی دانند که استخوان بافت زنده ای است که می‌تواند آسیب ببیند یا از بین برود. اگر این اتفاق برای دندان‌های شما بیفتد، پیوند استخوان دندان ممکن است راه‌حل خوبی برای بازسازی ساختار دهان شما باشد. 

پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان دندان از بافت استخوانی برای کمک به ترمیم و التیام بدن در اطراف ناحیه جراحی دندان استفاده می‌شود. دو نوع پیوند استخوان وجود دارد:

پیوند استخوان دندان به بازسازی و تثبیت استخوان آسیب دیده با ساختاری ناسالم کمک می‌کند. پیوند می‌تواند برای محکم کردن دندان‌های شل، حمایت از رشد استخوان پس از کشیدن و ساخت استخوان برای ایمپلنت‌های دندانی مفید باشد.

بعد از پیوند استخوان دندان چه انتظاری باید داشت؟

روند بهبود پیوند استخوان ساده است. عمل پیوند استخوان دندان معمولا با بی حسی موضعی انجام می‌شود. از آنجایی که برای قرار دادن پیوند برش کوچکی در لثه ایجاد می‌شود، ممکن است لثه‌های شما پس از جراحی زخم شوند. به طور کلی، بیماران می‌توانند این مشکل را با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه و یخ برای کاهش تورم کنترل کنند. در ماه‌های بعد از پیوند استخوان دندان، استخوان جدید با استخوان موجود ادغام می‌شود.

اگر برای آماده سازی ایمپلنت دندان، پیوند استخوان دریافت کرده اید، دندانپزشک شما قبل از قرار دادن اباتمنت ایمپلنت در فک، از بهبود کامل پیوند استخوان اطمینان حاصل می‌کند. پس از بهبودی، قالبی از دهان شما گرفته می‌شود، ایمپلنت‌های دندانی به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و سپس داخل دهان قرار می‌گیرد.

نحوه مراقبت از پیوند استخوان دندان

مراقبت از پیوند استخوان دندان مشابه سایر مراقبت‌های جراحی دهان و دندان است. پس از پیوند استخوان، ممکن است دردی داشته باشید که با ایبوپروفن و کیسه یخ قابل درمان است. ممکن است متوجه تورم یا کبودی در محل جراحی شوید. این طبیعی است و به طور کلی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. 

دندانپزشک شما دستورالعمل‌های خاصی را در مورد مراقبت‌های بعد از آن به شما می‌دهد، اما به طور کلی، در اینجا چند دستورالعمل برای مراقبت از پیوند استخوان وجود دارد:

  • رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم را رعایت کنید: پاستا، ماست و سبزیجات پخته گزینه‌های خوبی هستند.
  • از غذاهای تند، شور یا بسیار داغ پرهیز کنید: اینها می‌توانند محل جراحی را تحریک کنند.
  • از غذاهای سفت یا چسبناک دوری کنید: این مواد می‌توانند به بخیه‌ها آسیب رسانده و باعث درد شوند.
  • از جویدن با محل جراحی خودداری کنید: این کار از بخیه‌ها نیز محافظت می‌کند.

چه مدت طول می‌کشد تا پس از پیوند استخوان بهبودی حاصل شود؟

زمان بهبود پیوند استخوان دندان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. محل جراحی باید در عرض یک هفته پس از جراحی بهبود یابد، اما هر مورد بسیار متغیر است. خود فرآیند پیوند استخوان ممکن است چندین ماه طول بکشد.

درد پیوند استخوان دندان چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ به این سوال بسیار متغیر است. بیمارانی که به خوبی از محل جراحی مراقبت می‌کنند، نسبت به بیمارانی که این کار را نمی کنند، درد کمتری برای مدت زمان کوتاه تری دارند. فرآیند فیزیکی اتصال استخوان پیوند شده به استخوان موجود به خودی خود دردناک نیست.

آیا پیوند استخوان دندان عوارضی دارد؟

پیوند استخوان یک روش دندانپزشکی رایج است که ایمن تلقی می‌شود و عوارض نادری دارد. با این حال، خطراتی وجود دارد که هر بیمار باید از آنها آگاه باشد، از جمله:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • لخته خون
  • آسیب عصبی
  • عوارض ناشی از بیهوشی (در صورت استفاده از بیهوشی بجای بی حسی)

اگر استخوان از فرد متوفی یا جسد اهدا شود، احتمال بسیار نادری برای عفونت از استخوان اهدایی وجود دارد.

بیمارانی که سیگار می‌کشند یا دیابت دارند، در معرض خطر بیشتری برای عوارض پیوند استخوان هستند. سایر عوامل خطر، برای شکست پیوند استخوان عبارتند از سن، سایر شرایط پزشکی و اینکه آیا از استخوان بدن خود استفاده می‌کنید یا اهدایی از دیگران. 

آیا پودر استخوان می‌تواند از محل خود بیرون بیاید؟ 

مشاهده ذرات کوچک استخوان در اطراف محل جراحی در هفته‌های بعد از پیوند استخوان طبیعی است. دیدن پودر استخوان در دهان به این معنا نیست که پیوند استخوان شما در حال پس زدن است. مشاهده ذرات استخوان بخش طبیعی از درمان است. در برخی موارد، دندانپزشک محل جراحی را با یک پوشش محافظ برای کمک به بهبودی می‌پوشاند و اگر پوسته پوسته شود، می‌تواند شبیه استخوان باشد.

یک عارضه شایع تر، شل شدن یا افتادن بخیه‌های دندان قبل از مورد مقرر است. اگر زخم التیام بیابد نخ بخیه جذب شده یا می‌افتد، این امری طبیعی است. اما اگر به طور تصادفی چیزی سخت را قبل از بسته شدن زخم گاز بگیرید و نخ بخیه پاره شود باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. احتمالا دندانپزشک دوباره منطقه را بخیه می‌زند. 

علائم شکست پیوند استخوان دندان چیست؟

شکست پیوند استخوان دندان یک عارضه غیر معمول است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. بخش مهم پیوند استخوان اطمینان از تمیز بودن ناحیه پیوند است. همچنین مطمئن شوید که تمام بافت ملتهب برداشته شده است. اگر این اتفاق نیفتد، عفونت باعث می‌شود بدن پیوند را پس بزند.

سایر علل رایج شکست عبارتند از:

  • اختلالات خود ایمنی
  • خون رسانی ضعیف
  • سلامت عمومی ضعیف
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب رگ یا بافت

علائم شکست پیوند استخوان دندان 

  • درد شدید
  • تب ناگهانی یا احساس ناخوشی (به خصوص زمانی که همراه با درد باشد)
  • تعویض ایمپلنت یا لق شدن دندان
  • التهاب پس از دوره نقاهت جراحی
  • عقب رفتن لثه‌ها 
  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن

اگر هر یک از این علائم را ظرف سه ماه پس از پیوند استخوان دندان خود مشاهده کردید، فوراً برای معاینه با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

جمع بندی

هنگام انجام هر نوع روش دندانپزشکی، باید دندانپزشک مطمئن شود که شما کاندیدای ایده آل برای آن نوع درمان هستید. در مورد ایمپلنت‌های دندانی، یکی از الزامات مهم این است که توده استخوانی کافی در فک خود داشته باشید. به همین دلیل، هر کسی نمی تواند وارد مطب دندانپزشکی شود و با ایمپلنت دندان از آن خارج شود. با این حال، داشتن توده استخوانی کم در فک، شما را از کاشت ایمپلنت محروم نمی کند. راه حل آن استفاده از پیوند پودر استخوان است. 

در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال (لثه) استخوان نگهدارنده دندان نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر دندان و استخوان به مقدار زیاد از بین برود، اجزای صورت شما آویزان شده و ظاهری پیرتر به شما می‌دهد. همچنین می‌تواند درمان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته شما را پیچیده کند.

اگر دندان از دست رفته دارید با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس گرفته و نوبت مشاوره برای کاشت ایمپلنت بگیرید. متخصصان ما با بهترین مواد و مناسب ترین قیمت اقدام به کاشت دندان برای شما خواهند کرد.

سوالات متداول

کاربرد پودر استخوان در دندانپزشکی چیست؟

برای ایمپلنت‌های دندانی، پایداری اولیه ایمپلنت به وجود مقدار کافی استخوان در بستر ایمپلنت بستگی دارد. بنابراین، برای بهبود پایداری اولیه ایمپلنت، به ویژه در بیمارانی که استخوان ناکافی دارند، می‌توان از پودر استخوان به عنوان ماده پیوند استخوان استفاده کرد.

کاربر پیوند استخوان در پریودنتیکس چیست؟

رایج ترین استفاده از پیوند استخوان در استفاده از ایمپلنت‌های دندانی به منظور ترمیم ناحیه بی دندان است. 

کدام پیوند استخوان دندان بهتر است؟

اتوگرافت‌ها همیشه اولین انتخاب هستند. زیرا بهترین ماده پیوند استخوان برای ایمپلنت دندانی است. 

روش قرارگیری پودر استخوان

در طول پیوند استخوان، دندانپزشک یک برش کوچک در لثه ایجاد می‌کند تا به ناحیه آسیب دیده استخوان فک دسترسی داشته باشد. سپس پودر استخوان در نواحی با توده استخوانی کم، قرار می‌گیرد. در انتها قسمت برش خورده لثه‌ها بخیه می‌شوند. 

اگر پیوند استخوان دندان شکست بخورد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر پیوند استخوان ناموفق باشد و حجم استخوان به اندازه کافی افزایش نیابد یا جوش نخورد، ممکن است نیاز به پیوند مجدد باشد. برای شروع مجدد پیوند استخوان نیاز به برداشتن ایمپلنت، تمیز کردن استخوان برای اطمینان از عدم وجود باکتری و سپس گذاشتن مجدد پودر استخوان است.

چگونه بفهمیم پیوند استخوان در حال بهبود است؟

به طور کلی، می‌توانید انتظار داشته باشید که بعد از چند هفته احساس طبیعی تری داشته باشید. پس از بهبودی اولیه، پیوند استخوان برای بهبود و رشد استخوان فک جدید به زمان نیاز دارد. در طول این روند رشد نباید دردی احساس کنید، اما این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد. 

آیا احساس درد بعد از ۲ هفته از گذاشتن ایمپلنت دندان طبیعی است؟

محل کاشت ایمپلنت باید پس از دو هفته کاملاً طبیعی و مانند سایر دندان‌ها شده باشد. اگر بعد از این مدت همچنان احساس درد کردید، فوراً پیگیری کنید. همچنین اگر محل ملتهب یا عفونی به نظر می‌رسد و لثه‌ها نزدیک محل ایمپلنت خاکستری، قهوه ای یا سیاه شده اند، ممکن است نشان دهنده عفونت جدی باشد. 

چرا بعد از پیوند استخوان درد داریم؟

به دنبال پیوند استخوان دندان، ممکن است درد، تورم و کبودی داشته باشید. اینها عوارض طبیعی هستند که باید در عرض چند روز از بین بروند. علائم را می‌توان با مسکن‌ها کنترل کرد. ممکن است دندانپزشک به شما آنتی بیوتیک نیز بدهد.

بهترین ماده برای کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

تیتانیوم برای ساخت ایمپلنت‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا غیر سمی، بادوام و سبک است. تیتانیوم به عنوان ریشه جایگزین دندان عمل می‌کند و معمولاً بیش از ۳۰ سال دوام می‌آورد. به عنوان مثال، تیتانیوم در هر دو روش پزشکی و دندانپزشکی مورد مطالعه قرار گرفته و درصد موفقیت بالایی به آن داده شده است.

متا تایتل:

متا دیسکریپشن:

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button