اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا می‌توان در دوران بارداری درمانهای دندانپزشکی انجام داد؟

بارداری می‌تواند زمان سختی برای بدن شما باشد. این سختی گاهی شامل دندان‌ها و لثه‌ها نیز می‌شود. با وجود آنکه این افسانه قدیمی‌ که برای هر کودکی یک دندان از دست می‌دهید درست نیست، اما بارداری می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد. مراقبت از دندان فقط به این دلیل که باردار هستید نباید متوقف ‌شود. در واقع، حفظ سلامت دهان و دندان خود بسیار مهم است زیرا در دوران بارداری، در معرض خطر بیشتر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مسائل هستید.

متأسفانه، هنوز این باور عمومی ‌وجود دارد که مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری می‌تواند برای شما یا کودکتان مضر باشد. با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، می‌توانید به کاهش خطرات سلامتی هم برای خود و هم برای فرزندتان کمک کنید. به خواندن این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ادامه دهید تا ببینید آیا می‌تواند در دوران بارداری درمان‌های دندانپزشکی را انجام دهید یا خیر؟ 

چگونه از مشکلات سلامت دهان در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان قبل، در طول و بعد از بارداری، خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را کاهش می‌دهد. چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

  • دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • حداقل دو دقیقه با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • حداقل یک بار در روز بین دندان‌های خود نخ دندان بکشید.
  • بعد از غذا دهان خود را بشویید.
  • رژیم غذایی متعادل حاوی سبزیجات بخورید.
  • تا جایی که امکان دارد مصرف و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی را به حداقل برسانید.
  • سیگار را ترک کنید و الکل ننوشید.

علائم هشدار دهنده در دوران بارداری 

مشکلات دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌تواند علائم رایج بسیاری داشته باشد، از جمله:

  • دندان‌های دردناک یا حساس
  • درد هنگام جویدن
  • لثه‌های قرمز، دردناک، متورم یا دارای خونریزی
  • عقب رفتن لثه
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس)

اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنید و این علائم همچنان ادامه دارد، با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

آیا بارداری می‌تواند روی لثه‌ها تأثیر بگذارد؟

خطر بیماری پریودنتال (لثه) می‌تواند در دوران بارداری افزایش یابد. به این دلیل که تغییرات هورمونی احتمالاً بر جریان خون لثه‌ها و نحوه پاسخ دندان‌ها به پلاک تأثیر می‌گذارد.

ژنژیویت مرحله اول بیماری لثه است و احتمال بروز آن در سه ماهه دوم بارداری بیشتر است. اگر التهاب لثه درمان نشود، می‌تواند به پریودنتیت تبدیل شود که به فک آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود. بیماری لثه نیز یکی از عوامل خطر شناخته شده سرطان دهان است.

لثه‌های متورم اغلب تحریک می‌شوند و می‌توانند به اصطلاح تومورهای بارداری تشکیل دهند. به طور کلی، تومورها خوش خیم هستند و احتمالاً خود به خود ناپدید می‌شوند. اما اگر باعث ناراحتی می‌شوند یا مسواک زدن یا خوردن را مشکل می‌کنند، ممکن است لازم باشد توسط دندانپزشک شما برداشته شود.

آیا مشکلات بهداشت دهان و دندان می‌تواند بر جنین تأثیر بگذارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است بین بیماری لثه در زنان باردار و نوزادانی که زودتر از موعد و با وزن کم متولد می‌شوند، ارتباط وجود داشته باشد. وزن کم هنگام تولد کودکان را در معرض خطر تعدادی از مشکلات سلامتی قرار می‌دهد.

آیا در دوران بارداری می‌توان درمان دندانپزشکی انجام داد؟

نه تنها می‌توانید در دوران بارداری به دندانپزشک بروید، بلکه عدم درمان پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مشکلات دهان و دندان می‌تواند مضر باشد. سلامت دندان شما تأثیر زیادی بر سلامت کلی شما دارد، به این معنی که می‌تواند تأثیر زیادی بر روی کودک شما نیز داشته باشد.

حتی زمانی که باردار نیستید، توصیه می‌کنیم به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. برای بسیاری از افراد، معاینه هر شش ماه یکبار بهترین است، اما شرایط شما ممکن است تعیین کند که چند بار باید مراجعه کنید. بنابراین زمانی که با تغییرات هورمونی و هوس‌هایی که می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد، سروکار دارید، مراجعه به دندانپزشک بسیار مهم است.

دندانپزشک شما اغلب در طول بارداری چندین نوبت را توصیه می‌کند تا بتواند وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما را بررسی کند، تنظیمات روتین مراقبت از دهان شما را توصیه کند یا هر گونه درمان مورد نیاز را انجام دهد.

اگر قصد دارید به زودی باردار شوید، بهتر است ابتدا به دندانپزشک خود مراجعه کنید و مشکلات مهم دندانی مانند دندان عقل نهفته را بررسی کنید تا خطر عوارض را کاهش دهید.

اگر در طول بارداری خود به اقدامات اورژانسی دندان نیاز دارید، دندانپزشک شما می‌تواند این اقدامات را انجام دهد تا زمانی که اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهد.

اشعه ایکس دندان معمولاً فقط در مواقع اضطراری استفاده می‌شود و کودک شما باید در برابر اشعه محافظت شود. اگر کار دندانپزشکی شما نیاز به بیهوشی یا داروهای خاصی دارد، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشک در دوران بارداری

علاوه بر مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم هر شش ماه یکبار، باید قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن یا در اسرع وقت پس از اطلاع از بارداری خود، یک قرار ملاقات با دندانپزشک ترتیب دهید.

عکسبرداری با اشعه ایکس دندان و برخی از انواع آرامبخش‌ها و داروها اغلب در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اگر فکر می‌کنید دندان‌هایتان نیاز به درمان دارد، بهتر است قبل از بارداری یا بعد از زایمان این کار را انجام دهید. معاینات دندانپزشکی نیز در سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم توصیه می‌شود.

ارتودنسی در دوران بارداری 

شروع درمان ارتودنسی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به این دلیل است که درمان ارتودنسی معمولاً به عکس برداری با اشعه ایکس دندان نیاز دارد. همچنین، در حالی که دهان شما به بریس‌ها عادت می‌کند، بیشتر مستعد تحریک و التهاب است.

گرفتن بریس نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارد که ممکن است دندانپزشک شما بخواهد در سه ماهه اول از آن اجتناب کند. اگر هنگام افزایش وزن در دوران بارداری، صورت و دهان شما تغییر شکل می‌دهد، این می‌تواند به این معنی باشد که بریس‌های شما باید تنظیم شوند یا اینکه برای ایجاد مجموعه جدیدی از تراز کننده‌ها، باید برداشت جدیدی از دندان‌هایتان ایجاد شود. این تغییرات می‌تواند هزینه کلی را افزایش دهد.

برخی از زنان در دوران بارداری تورم لثه‌ها و سایر بافت‌های صورت را تجربه می‌کنند که گاهی اوقات می‌تواند باعث تحریک سیم‌های بریس و براکت‌ها شود. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می‌تواند ژل‌های ایمن برای کمک به بی‌حس کردن درد ارائه دهد. اگر فقط نیاز به رفع یک مشکل جزئی ارتودنسی دارید، ممکن است ترازهای پلاستیکی متحرک را ترجیح دهید.

اگر در حال حاضر تحت درمان ارتودنسی هستید و باردار شده اید حتما با دندانپزشک خود مطرح کنید. در این شرایط بارداری نباید تاثیر زیادی داشته باشد. ارتودنتیست یا دندانپزشک شما باید بدانند که در طول درمان مداوم اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

اهمیت مراجعه به دندانپزشک بعد از بارداری

همچنان مهم است که پس از زایمان برای معاینات منظم خود به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دچار حفره یا وضعیت بد سلامت دهان و دندان شدید، باید فوراً آن را مدیریت و درمان کنید.

در صورت شیردهی مصرف برخی داروها توصیه نمی‌شود، بنابراین روش‌های دندانپزشکی که به این موارد نیاز دارند باید فقط در موارد اضطراری استفاده شوند.

چه زمانی کودک نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد؟

احتمالاً فرزند شما تا دو سالگی تمام دندان‌های شیری خود را خواهد داشت. بنابراین منطقی است که اولین جلسه دندانپزشکی کودک را در همان زمان برنامه ریزی کنید. 

آیا اشعه ایکس در دوران بارداری بی خطر است؟

یکی از رایج ترین نگرانی‌های افراد در مورد مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس است. با این حال، اشعه ایکس دندان مدرن از دوزهای بسیار کم تابش استفاده می‌کند و یک دوز واحد معمولاً آنقدر زیاد نیست که باعث ایجاد عوارض جانبی در رشد جنین شود. دندانپزشک شما همچنین با استفاده از پیش بند سربی و محافظ تیروئید مطمئن می‌شود که کودک شما در برابر اشعه محافظت می‌شود.

اگرچه اشعه ایکس بی خطر است، اما دندانپزشک شما همچنان توصیه می‌کند که در سه ماهه اول بارداری از آن اجتناب کنید، اگر فقط یک معاینه معمولی انجام می‌دهید. اما اگر شما یک اورژانس دندانپزشکی یا درد شدید و غیر معمول دارید، هنوز هم ممکن است به اشعه ایکس برای کمک به دندانپزشک برای برنامه ریزی موثر درمان شما نیاز باشد.

در دوران بارداری می‌توان از بیهوشی در دندانپزشکی استفاده کرد؟

اگر در دوران بارداری نیاز به انجام یک عمل دندانپزشکی دارید، هنوز هم می‌توان از بی‌حس کننده برای آرام کردن و بی‌حس کردن درد استفاده کرد. ضروری است که به دندانپزشک خود در مورد بارداری خود اطلاع دهید تا بتواند داروهای بیهوشی مناسب را انتخاب کند و سطوح مناسب را تعیین کند.

در دوران بارداری باید از داروهای بیهوشی حاوی فلیپرسین خودداری کرد زیرا این ماده شیمیایی رگ‌های خونی را منقبض می‌کند. اگر در مورد نوع بی حس کننده ای که دندانپزشک استفاده می‌کند سؤال یا نگرانی دارید فقط از دندانپزشک خود بپرسید.

دندانپزشک شما از کمترین غلظت بیهوشی ممکن برای نوع عمل استفاده می‌کند، اما همچنان به اندازه ای است که به شما کمک کند احساس آرامش کنید. هنگامی‌که احساس راحتی می‌کنید، بدن و کودک شما تحت استرس کمتری قرار می‌گیرند.

کشیدن دندان در دوران بارداری

کشیدن دندان آخرین راه حل برای دندانپزشکان است که همیشه سعی می‌کنند در صورت امکان دندان شما را نجات دهند. اما اگر دندان شما در اثر پوسیدگی یا جراحت به شدت آسیب دیده است که قابل ترمیم نیست، می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را به خطر بیندازد و باید کشیده شود.

کشیدن را می‌توان در هر زمانی از بارداری انجام داد، اما ممکن است دندانپزشک شما سه ماهه دوم بارداری را به عنوان زمان ایده آل توصیه کند. این به شما کمک می‌کند در سه ماهه اول، زمانی که کودک شما در حال رشد است، از عکسبرداری با اشعه ایکس و همچنین ناراحتی ناشی از دراز کشیدن طولانی مدت به پشت در طول سه ماهه سوم جلوگیری کنید.

عصب کشی در دوران بارداری

اگر پوسیدگی دندان به داخل دندان شما در جایی که انتهای عصب قرار دارد برسد، می‌تواند بسیار دردناک باشد. درمان ریشه می‌تواند با برداشتن بافت عفونی و ترمیم دندان با روکش طبیعی، درد را متوقف کند، بنابراین دندان نیازی به کشیدن ندارد.

اگر یک اورژانس دندانی دارید، در هر مرحله از بارداری می‌توان کانال ریشه را انجام داد و نباید آن را به تاخیر انداخت. با این حال، از آنجایی که اشعه ایکس درگیر است، زمان ایده آل برای جراحی دندان در سه ماهه دوم بارداری است.

بلیچینگ در دوران بارداری

سفید کردن دندان‌ها را می‌توان در دوران بارداری انجام داد، اما دندانپزشک شما ممکن است برای اکثر درمان‌های غیر اورژانسی دندان تا بعد از زایمان صبر کند.

به‌ویژه در سه ماهه سوم بارداری باید از سفید کردن دندان‌ها و سایر درمان‌های زیبایی اجتناب کرد، زیرا ممکن است در هنگام استفاده از ژل سفید کننده و درمان، بی‌حرکت دراز کشیدن برای شما ناراحت کننده باشد.

اگر از کیت سفید کننده دندان خانگی استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که غلظت پراکسید هیدروژن بیش از شش درصد نباشد. غلظت‌های بالاتر به طور بالقوه می‌تواند باعث آسیب بافت شود مگر اینکه توسط یک متخصص استفاده شود.

آیا بارداری می‌تواند باعث درد دندان شود؟

دندان‌ها و لثه‌های برخی از زنان در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است حساس‌تر شوند. شما می‌توانید با تغییر مسواک نرم و به حداقل رساندن غذا و نوشیدنی که بر حساسیت دندان شما تأثیر می‌گذارد، از تحریک دندان جلوگیری کنید. برای بسیاری از افراد  این می‌تواند شامل نخوردن یا نوشیدن غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم باشد. به دندانپزشک خود مراجعه کنید، به خصوص اگر دندان درد شما ادامه دارد، زیرا ممکن است مشکل سلامت دهان و دندان داشته باشید.

بی حسی موضعی برای جنین مضر است؟

بی‌حسی موضعی هم برای مادر و هم برای نوزاد بی‌خطر است، اما باید به دندانپزشک خود درباره بارداری خود اطلاع دهید تا بتواند درمان مناسب را انتخاب کند.

آیا بارداری می‌تواند روی دندان‌ها تأثیر بگذارد؟

دندان‌های شما می‌توانند در دوران بارداری بیشتر مستعد آسیب باشند. اگر زیاد مواد غذای حاوی شکر مصرف کنید احتمالاً تشکیل پلاک روی دندان‌ها را تسریع می‌کند که می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. اینها باید در اسرع وقت توسط دندانپزشک شما درمان شوند.

تهوع صبحگاهی می‌تواند مینای سطح دندان شما را بیشتر در معرض آسیب قرار دهد. پس از استفراغ، دهان خود را فقط با آب بشویید و حداقل به مدت ۳۰ دقیقه از مسواک زدن دندان خودداری کنید.

اگر در دوران بارداری دندانپزشکی خود را به تعویق بیندازیم چه اتفاقی می‌افتد؟

عدم درمان بیماری‌های دندانی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلی شما داشته باشد، به این معنی که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی کودک شما نیز داشته باشد. بنابراین، به ویزیت‌های منظم دندانپزشکی خود ادامه دهید و از دندانپزشک مشاوره‌های لازم را بگیرید.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از زنان در دوران بارداری ممکن است به بیماری‌های لثه، به ویژه التهاب لثه مبتلا شوند. اگر ژنژیویت درمان نشود می‌تواند به پریودنتیت تبدیل شود. بیماری پریودنتال در برخی مطالعات با وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس همراه بوده است. بنابراین همیشه بهتر است پس از بارداری یا اگر قصد بارداری دارید، معاینه دندانپزشکی انجام دهید.

بارداری با هوس‌هایی همراه است که در آن تمایل دارید بیشتر میان وعده بخورید که ممکن است دندان‌های شما را خراب کند. به همین ترتیب، حالت تهوع صبحگاهی همراه با استفراغ می‌تواند به دلیل افزایش اسیدیته در دهان، دندان‌های شما را به سرعت فرسایش دهد. بنابراین بسیار مهم است که با مراجعه به دندانپزشک خود برای مراقبت از دندان، اقداماتی را برای جلوگیری از خطر پوسیدگی دندان انجام دهید.

جمع بندی

حفظ سلامت دهان و دندان در دوران بارداری نه تنها برای خودتان بلکه برای سلامت کودکتان نیز ضروری است. برخلاف تصور عموم، مراجعه به دندانپزشک و انجام درمان‌های دندانپزشکی لازم در دوران بارداری بی خطر بوده و به شدت توصیه می‌شود.

اگر به دنبال کلینیک برای انجام کارهای دندانپزشکی در دوران بارداری هستید، کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس انتخاب ایده آلی است. تیم دندانپزشکان حرفه ای ما ارائه تجربه ای امن و راحت برای شما و فرزندتان را در اولویت قرار می‌دهند. همین حالا نوبت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

از چه اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری باید اجتناب کرد؟

در صورت لزوم ممکن است جرم گیری، پولیش و کورتاژ انجام شود. از مراقبت‌های انتخابی دندانپزشکی در نیمه دوم سه ماهه سوم بارداری خودداری کنید. از رادیوگرافی معمولی و به صورت انتهابی خودداری کنید. 

آیا انجام درمان دندانپزشکی در دوران بارداری بی خطر است؟

اگر در دوران بارداری از دندان درد رنج می‌برید، مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها دهان شما را معاینه می‌کنند و ممکن است جرم گیری یا ترمیم حرفه ای مانند پر کردن را توصیه کنند. اکثر درمان‌ها هم برای شما و هم برای کودکتان کاملاً ایمن هستند. فقط مطمئن شوید که به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید.

کدام سه ماهه بارداری برای درمان دندان مناسب است؟

سه ماهه دوم مناسب ترین دوره برای انجام بسیاری از درمان‌هایی مانند کشیدن دندان، پرکردن و عصب کشی دندان است که در صورت به تعویق انداختن آنها تا پایان بارداری خطرناک هستند.

آیا می‌توان در دوران بارداری مدت زیاد به پشت دراز کشید؟

اگر در دوران بارداری نیاز به انجام کارهای دندانپزشکی باشد، سه ماهه دوم بارداری ایده آل است. بسیاری از روش‌ها در سه ماهه سوم بارداری به تعویق می‌افتند تا از خطر زایمان زودرس و طولانی‌مدت دراز کشیدن به پشت جلوگیری شود. اگر در سه ماهه سوم بارداری نیاز به انجام کارهای دندانپزشکی دارید، به پشت دراز نکشید.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button