اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا دندان پس از عصبکشی کانال ریشه هنوز هم می تواند عفونی شود؟

به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد روش عصب کشی هستید؟ عصب کشی درمانی است که برای ترمیم و نجات دندانی که به شدت پوسیده یا عفونی شده است استفاده می شود. در حالی که بسیاری از افرادی که این اصطلاح را می شنوند به طور خودکار آن را به عنوان یک روش دندانپزشکی دردناک تلقی می کنند، فناوری های جدید و بهبود یافته دندانپزشکی این روش رایج را آسان تر از همیشه انجام می دهند. 

عصب کشی از روش های رایج دندانپزشکی هستند که می توانند درد و عفونت را تسکین دهند. اما سوال بسیاری از مردم این است که چرا دندان عصب کشی شده عفونت ی کند؟

این نگرانی بی اساس نیست. موارد زیادی وجود دارد که ریشه دندان باید مجدد درمان شود و یا حتی دندان کشیده شود. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، به چشم‌انداز بلندمدت عصب کشی می‌پردازیم و در مورد اینکه چرا دندان‌ها گاهی پس از یک کانال ریشه موفق دوباره عفونی می‌شوند، بحث خواهیم کرد.

اندودنتیست کیست؟

کسب اطلاعات بیشتر در مورد کانال ریشه مستلزم آن است که در مورد کارهایی که متخصصان ریشه انجام می دهند اطلاعات بیشتری کسب کنید، زیرا این متخصصان دندانپزشکی در هنگام حفظ دندان ها حرفه ای عمل می کنند. در واقع، عصب کشی به عنوان درمان ریشه نیز شناخته می شود، که یک روش رایج است که برای برداشتن پالپ آسیب دیده از داخل دندان انجام می شود که در نهایت در برخی موارد منجر به از دست دادن دندان می‌شود.

اندودنتیست یک متخصص دندانپزشکی است که می داند چگونه داخل دندان را برای حفظ آن درمان کند، زیرا حفظ دندانی که در خطر از دست رفتن است همیشه ترجیح داده می شود. هنگامی که یک دندان از بین رفت و کشیده شد، باید گزینه جایگزینی دندان یا ایمپلنت را برای ادامه تجربه یک دهان سالم به طور کلی انتخاب کند.

فرآیند عصب کشی چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند کانال ریشه مستلزم آن است که بیماران دو نوبت دندانپزشکی متفاوت را برای انجام درمان روت کانال انجام دهند. در اولین ملاقات، از بیمار عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می شود که برای درک وضعیت کلی کانال های ریشه دندان برای متخصص دندانپزشک ضروری است. این اولین قرار ملاقات به متخصصان دندانپزشکی این امکان را می دهد تا دقیقاً بفهمند که در طول ملاقات دوم برای بیمار چه کاری باید انجام دهند.

در جلسه دوم، به بیمار بی حسی موضعی تزریق می شود تا در حین انجام عمل چیزی احساس نکند. هنگامی که بیمار بی حس می شود، متخصص دندانپزشکی از یک مته دندان برای ایجاد یک سوراخ کوچک در دندان برای دسترسی به پالپ داخل دندان استفاده می کند. سپس از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی برای برداشتن پالپ عفونی و همچنین تمیز کردن داخل دندان کمک می گیرد. هنگامی که دندان به طور کامل تمیز شد، از یک پرکننده مخصوص دندان برای پر کردن و مهر و موم کردن مجدد دندان استفاده می شود که بخش جراحی عمل را کامل می کند.

آخرین قسمت از روش کانال ریشه قرار دادن یک کلاه دندانی روی دندان به منظور بازگرداندن استحکام آن است که به عنوان تاج دندان یا روکش نیز شناخته می شود. این امر به ویژه برای دندان هایی که برای آسیاب کردن غذا استفاده می شوند بسیار مهم است. 

آیا دندان عصب کشی شده سال ها بعد می تواند عفونی شود؟

بله، اگرچه کانال های ریشه معمولاً روش های موفقی با میزان موفقیت بلندمدت بالا هستند، اما به طور بالقوه می توانند سال ها یا حتی دهه ها بعد عفونی شوند. چند دلیل مختلف وجود دارد که چرا عفونت مجدد ممکن است رخ دهد، که درک این دلایل برای هر بیمار دندانپزشکی ضروری است تا بتواند از تجربه مجدد عفونت دندان جلوگیری کند. سه مورد از شایع‌ترین دلایلی که باعث می‌شود دندان بعد از کانال ریشه عفونی شود، این است که عفونت بار اول شدیدتر از آنچه در ابتدا تصور می‌گرده اند بوده است. یک یا چند کانال کوچکتر در دندان کاملاً تمیز نشده بودند و کلاهک روی آن قرار داده شده است. کلاهک به طور کامل از دندان در برابر هر گونه پوسیدگی اضافی محافظت نمی کند و مجدد عفونی شده است.. 

آیا به عصب کشی نیاز دارید؟

اکنون که اهمیت کانال ریشه را درک کرده اید، آیا آماده هستید که یک قرار ملاقات بگذارید تا بتوانید این عمل دندانپزشکی ضروری را انجام دهید؟ روند عصب کشی ساده تر از همیشه است، به این معنی که شما نیازی به نگرانی ندارید. اکنون که می دانید یک دندان حتی پس از انجام کانال ریشه می تواند دوباره عفونی شود، اهمیت پیروی از تمام دستورالعمل های مراقبت های پس از آن که توسط متخصص دندانپزشکی به شما داده شده است را درک می کنید.

درمان‌های کانال ریشه دندان‌هایی را که به دلیل پوسیدگی یا ضربه‌های شدید مانند ترک خوردن یا شکستن آسیب شدیدی دیده‌اند، نجات می‌دهد. آسیب ناشی از این مسائل می تواند باعث ورود باکتری به محفظه پالپ دندان شود و منجر به عفونت و التهاب شود. اگر به موقع درمان نشود، عفونت می تواند به بافت های اطراف گسترش یابد و باعث ناراحتی یا درد شود.

چگونه عفونت مجدد رخ می دهد؟

عفونت در دندان هایی که قبلاً تحت عمل عصب کشی قرار گرفته اند ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد:

پوسیدگی جدید

دندانی که تحت درمان قرار گرفته است ممکن است پوسیدگی را تجربه کند، که ممکن است پر شدن کانال ریشه را در معرض باکتری های جدید قرار دهد.

پر کردگی یا تاج ترک خورده

با گذشت زمان، پرکننده یا تاج ممکن است ترک بخورد و مسیری برای باکتری ها ایجاد کند.

آناتومی غیرمعمول کانال ریشه

اشکال پیچیده یا غیر معمول کانال ریشه گاهی اوقات می تواند محل نگهداری باکتری ها باشد.

بافت عصب و باکتری باقیمانده

حتی در یک کانال ریشه کاملاً موفق ممکن است مقداری بافت عصبی و باکتری باقی بماند (مهم نیست چقدر تلاش می کنیم، دندان هرگز کاملاً استریل نیست).

علائم عفونت مجدد کانال ریشه دندان که باید مراقب آنها باشید

اگر ریشه دندان شما عفونی شود، ممکن است با علائم زیر رو به رو شوید.

  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • تورم اطراف دندان یا لثه
  • تخلیه چرک از ناحیه آلوده
  • طعم یا بوی نامطبوع

پیشگیری از عفونت دندان عصب کشی شده

بهترین راه برای جلوگیری از عفونی شدن کانال ریشه، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن است. اطمینان از مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز می تواند در پیشگیری از پوسیدگی و سایر مسائلی که ممکن است منجر به عفونت کانال ریشه شود کمک زیادی کند. علاوه بر این، شما باید هر شش ماه یک بار برای معاینات برنامه ریزی شده منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در ادامه سایر روش‌های پیشگیری از عفونت دندان را بررسی می‌کنیم.

۱- از دندان قروچه خودداری کنید

دندان قروچه در صورت عدم رسیدگی و درمان مناسب می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. اگر از دندان قروچه رنج می برید، مهم است که در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین گزینه های درمانی را توصیه کند.

۲- رژیم غذایی مناسب

همچنین حفظ یک رژیم غذایی سالم که قند و غذاهای فرآوری شده کم باشد بسیار مهم است. خوردن غذاهای شیرین یا اسیدی می تواند باعث رشد باکتری ها شود که منجر به پوسیدگی و سایر مسائل می شود. علاوه بر این، با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز و پرهیز از نوشیدنی‌های حاوی مقادیر بالای قند یا کافئین، هیدراته بمانید.

۳- مدیریت استرس

سطوح بالای استرس همچنین می تواند سیستم ایمنی شما را تضعیف کند و شما را مستعد ابتلا به عفونت ها کند. بنابراین مهم است که راه هایی برای مدیریت سطوح استرس خود به صورت روزانه مانند ورزش، یوگا، مدیتیشن یا صرف کمی وقت برای خودتان پیدا کنید.

۴- مشاوره با متخصص دندانپزشکی

در صورت مشاهده علائم عفونت، در اسرع وقت با دندانپزشک یا متخصص ریشه مشورت کنید. درمان‌های احتمالی برای عفونت مجدد کانال ریشه عبارتند از:

  • درمان مجدد کانال ریشه
  • اپیکو کتومی که برداشتن نوک ریشه با جراحی است.
  • کشیدن دندان به عنوان آخرین راه حل

تشخیص یک کانال ریشه عفونی

اگر دندانپزشک شما مشکوک باشد که ممکن است کانال ریشه عفونی داشته باشید، یک سری آزمایشات را برای تایید تشخیص آنها انجام می دهد. این آزمایش شامل گرفتن اشعه ایکس لازم یا انجام بیوپسی برای بررسی داخل دندان باشد. پس از تشخیص، دندانپزشک شما دوره درمانی مناسب را برای شما توصیه می کند.

درمان مجدد کانال ریشه عفونی

رایج ترین شکل درمان مجدد برای کانال ریشه عفونی یک دور آنتی بیوتیک های تجویزی است که در یک دوره زمانی (معمولاً یک هفته) مصرف می شود. در این مدت، رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از مصرف غذاها یا نوشیدنی های شیرین بسیار مهم است زیرا این موارد می توانند عفونت را تشدید کنند. پس از اتمام آنتی بیوتیک، ممکن است دور دیگری از آزمایشات برای اطمینان از رفع کامل عفونت انجام شود. در غیر این صورت ممکن است یک دور دیگر آنتی بیوتیک لازم باشد.

در برخی موارد، اگر آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت کافی نباشند، ممکن است عصب کشی مجدد نیز توصیه شود. در این شرایط دندانپزشک ناحیه مورد نظر را باز می کند و هر گونه بافت عفونی یا باقی مانده موجود را از بین می برد. پس از تکمیل این روش، دندانپزشک شما احتمالاً بازدیدهای بعدی را به طور منظم توصیه می کند تا مطمئن شوند که عفونت عود نمی کند.

جمع بندی

عصب کشی به دلیل اثربخشی آن در درمان دندان های آسیب دیده یا پوسیده، امروزه به یک روش رایج تبدیل شده است. عصب کشی ها به طور کلی روش با موفقیت بالاست. اما بسیار مهم است که بدانیم این کانال ها ممکن است سال ها یا حتی دهه ها بعد به دلیل عوامل مختلف، از جمله آناتومی غیر معمول کانال ریشه و باکتری های باقی مانده، عفونی شوند. به همین دلیل اگر به درستی انجام نشود، می تواند منجر به عفونت ریشه شود که درمان آن دشوار است. 

برای جلوگیری از این اتفاق، رعایت بهداشت دهان و دندان و حفظ یک رژیم غذایی سالم و در عین حال اقداماتی برای کاهش سطح استرس تا حد امکان بسیار مهم است. علاوه بر این، مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه ضروری است تا هر مشکلی را قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی تشخیص دهند.

برای اطمینان از سلامت دندان عصب کشی شده خود می توانید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت مشاوره و ویزیت دریافت نمایید.

سوالات متداول

هر چند وقت یک بار باید عصب کشی دندان خود را چک کنیم؟

شما باید این موضوع را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید، اما معمولاً حداقل یک بار در سال توصیه می شود. این نه تنها پس از کانال ریشه، بلکه برای دندان های سالم نیز صادق است.

آیا دندانی که عصب کشی شده می تواند مادام العمر دوام بیاورد؟

با رعایت بهداشت دهان و دندان، معاینات منظم دندانپزشکی و روکش کشیدن، امکان ماندگاری دندان عصب کشی شده برای تمام عمر وجود دارد.

اگر کانال ریشه من دوباره عفونی شود چه راه حل هایی وجود دارد؟

درمان‌ها می‌تواند شامل درمان مجدد کانال ریشه، اپیکوکتومی یا به عنوان آخرین راه‌حل، کشیدن دندان باشد.

علائم عفونت ریشه چیست؟

شایع ترین علائم کانال عفونی ریشه شامل درد شدید دندان، حساسیت در اطراف ناحیه آسیب دیده و تخلیه چرک از محلی که کانال ریشه شما انجام شده است.

کانال ریشه عفونی چگونه درمان می شود؟

رایج ترین شکل درمان برای کانال عفونی یک دوره آنتی بیوتیک های تجویزی است که برای مدتی مصرف می شود. در برخی موارد، اگر آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت کافی نباشند، ممکن است جراحی نیز توصیه شود.

عصب کشی چیست؟

عصب کشی یک درمان دندانپزشکی است که بر روی برداشتن پالپ عفونی یا آسیب‌دیده از داخل دندان تمرکز دارد و در نتیجه آن را از کشیدن دندان نجات می‌دهد. این روش ها درصد موفقیت بالایی دارند (معمولاً ۹۵٪ +) و اغلب راه حلی طولانی مدت برای پوسیدگی یا عفونت شدید دندان هستند.

علائم عفونت مجدد کانال ریشه دندان

یکی از رایج ترین علائمی که نشان می دهد کانال ریشه شما ممکن است عفونی شده باشد، درد مداوم پس از عمل است. سایر علائم شامل حساسیت به دمای شدید و همچنین تورم و قرمزی در اطراف ناحیه آسیب دیده است. در برخی موارد، شما ممکن است تخلیه چرک از محلی که کانال ریشه شما انجام شده است را تجربه کنید. مهم است که در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار دهنده به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آنها بتوانند مشکل را تشخیص دهند و گزینه های درمانی را برای کانال ریشه عفونی ارائه دهند.

متا تایتل:

دیسکریپشن:

نظر دهید post

2 comments on “آیا دندان پس از عصبکشی کانال ریشه هنوز هم می تواند عفونی شود؟

  1. مهسا اسفند ۱۵, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من دندون جلوییم رو 8ماه پیش عصب کشی کردم اما الان 1 ماهه که یک لکه سیاه روش افتاده و چند روزیه که درد میکنه مجدد. آیا دوباره باید عصب کشی کنم؟ راه حل از بین بردن این لکه چیه؟

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۱۶, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      یکی از راه حل ها بلیچینگ داخل دندانی می باشد برای سفید کردن از داخل دندان
      در مورد دردی که دارید نیاز به عکس برداری رادیولوژی می باشد
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button