اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

جرم گیری عمیق لثه چیست؟

جرم گیری عمیق لثه، جرم گیری پریودنتال یا پلانینگ ریشه از روش‌های رایج دندانپزشکی برای درمان بیماری لثه یا پریودنتیت هستند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی جرم گیری عمیق لثه و راه‌های جلوگیری از بیماری لثه خواهیم پرداخت.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه که از نظر پزشکی به عنوان پریودنتیت شناخته می‌شود ۴۷.۲٪ از بزرگسالان بالای ۳۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد که حدود ۸.۵٪ از آنها ممکن است پریودنتیت شدید داشته باشند. 

بیماری لثه یک عفونت شدید یا التهاب بافت‌هایی است که دندان‌های شما را احاطه کرده اند. این بیماری به دلیل پلاک‌هایی است که به طور مداوم روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود. هنگامی‌که باکتری روی دندان‌ها تجمع می‌یابد، می‌تواند به جرم دندان تبدیل شود. این لایه از باکتری‌ها باعث جدا شدن لثه‌ها از دندان‌ها می‌شود و پاکت‌های بزرگی ایجاد می‌کنند که نمی‌توانید با مسواک به آنها دسترسی پیدا کنید. به همین دلیل باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

در مراحل اولیه، ممکن است دچار قرمزی، تورم و خونریزی لثه‌ها شوید، وضعیتی که به آن ژنژیویت می‌گویند. در صورت عدم درمان، ژنژیویت می‌تواند منجر به بیماری لثه، آسیب بافتی و از دست دادن استخوان و دندان شود.

خبر خوب این است که با مراقبت صحیح از دندان‌ها و لثه‌ها و مراجعه منظم به دندانپزشک می‌توان از بیماری لثه پیشگیری کرد.

جرم گیری عمیق دندان و روت پلنینگ چیست؟

دندانپزشکان معمولاً از جرم گیری پریودنتال و پلانینگ ریشه به عنوان اولین گام در درمان بیماری لثه استفاده می‌کنند. تمیز کردن عمیق دندان، باکتری‌ها و تارتار را هم در بالا و هم زیر لثه شما از بین می‌برد. مثال بهتری می‌زنیم: در حالی که جرم گیری معمولی دندان می‌تواند شبیه به کارواش برای خودرو شما باشد، جرم گیری عمیق لثه را می‌توان شستن ماشین با دقت بیشتر و توجه به جزئیات در نظر گرفت. در این روش به تمام گوشه‌ها و سوراخ‌هایی که همه ما در دهان داریم نفوذ می‌کنند. همچنین مکان‌هایی که باکتری‌های مضر می‌توانند رشد کنند و تنها با تمیز کردن عمیق توسط متخصصان دندانپزشکی از بین می‌روند در این روش کاملا در دسترس قرار می‌گیرند.

جرم گیری پریودنتال و روت پلانینگ روشی غیر جراحی هستند. این روش‌ها بیشتر تمیز کردن عمیق هستند که با ابزارها دستی یا دستگاه‌های اولتراسونیک انجام می‌شود. به گفته محققان، جرم گیری عمیق لثه با ابزار اولتراسونیک نتایج مشابهی با تمیز کردن عمیق دستی با ابزار دستی دارد. هر دو درمان نتایج بالینی قابل توجهی ایجاد می‌کنند، اما تمیز کردن اولتراسونیک سریعتر است و ۲۰٪ تا ۵۰٪ کمتر از تمیز کردن دستی زمان می‌برد.

جرم گیری عمیق لثه چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک شما ممکن است ابتدا از یک بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه ای که در دهان شما دچار عفونت شده استفاده کند. دندانپزشک تمام پلاک و تارتار روی دندان‌های شما را از بین می‌برد. جرم گیری هم در بالای و هم زیر خط لثه، تا پاکت پریودنتال انجام می‌شود. پس از برداشتن پلاک، دندانپزشک شما سطوح ناهموار ریشه دندان‌های شما را صاف می‌کند. این کار به لثه‌ها کمک می‌کند تا دوباره به دندان‌هایتان بچسبند. بسته به شرایط شما، جرم گیری عمیق لثه و روت پلنینگ ممکن است بیش از یک بار ویزیت دندانپزشکی طول بکشد. پس از این درمان، ممکن است به معاینه پس از جرم گیری نیاز داشته باشید.

آیا جرم گیری عمیق لثه خطراتی دارد؟

جرم گیری عمیق دندان و صاف کردن ریشه می‌تواند باکتری‌های مضر را وارد جریان خون شما کند که منجر به باکتریمی ‌یا عفونت خون شود. دندانپزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبودی، دهانشویه یا آنتی بیوتیک تجویز کند.

جرم گیری عمیق لثه و روت پلنینگ معمولا لثه‌ها را برای چند روز دردناک و دندان‌ها را تا یک هفته حساس می‌کند. لثه‌های شما ممکن است بلافاصله پس از درمان خونریزی کرده و احساس تورم یا حساس شدن داشته باشید.

روت پلنینگ چقدر موثر است؟

اکثر موارد بیماری مزمن لثه با از بین بردن باکتری‌ها و جرم‌ها در طی جرم گیری پریودنتال و صاف کردن ریشه با موفقیت کنترل می‌شوند. اما برخی از عوامل ممکن است بر نحوه پاسخ دندان‌های شما به درمان تأثیر بگذارد:

  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • آسیب به دندان‌ها بعد از جرم گیری  

درمان جراحی برای بیماری لثه چیست؟

اگر پریودنتیت شما شدید باشد، ممکن است به جراحی دندان نیاز داشته باشید. 

  • پیوند بافت نرم 

مقدار کمی‌از بافت از سقف دهان برداشته می‌شود و به ناحیه آسیب دیده متصل می‌شود.

  • جراحی فلپ یا جراحی کاهش پاکت

در این روش برش‌های ریزی در لثه‌های شما ایجاد می‌شود تا بافت لثه شما بلند شود. این کار ریشه‌های شما را برای جرم گیری و صاف کردن ریشه بهتر در معرض دید قرار می‌دهد.

  • پیوند استخوان

اگر بیماری لثه استخوان اطراف دندان شما را از بین برده باشد، ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. در این روش، جراح از یک استخوان پیوند شده برای بازسازی استخوان آسیب دیده استفاده می‌کند.

  • پروتئین‌های محرک بافت 

ژلی که رشد استخوان و بافت را تحریک می‌کند به ریشه دندان عفونی زده می‌شود.

  • بازسازی بافت

هنگامی‌که شکاف بین دندان‌ها و استخوان خیلی عمیق می‌شود، یک قطعه از مواد زیست سازگار در پاکت‌ها قرار می‌گیرد تا به رشد سلول‌های استخوانی کمک کند.

مراقبت منظم از دندان‌ها و دهان برای پیشگیری از بیماری لثه و بهبودی پس از جرم گیری پریودنتال و پلانینگ ریشه مهم است. مراقبت مناسب از دندان در خانه، همراه با یک رژیم غذایی متعادل، می‌تواند به شما در حفظ نتایج درمان و جلوگیری از مشکلات آتی لثه کمک کند.

آیا جرم گیری عمیق دندان ضروری است؟

گاهی اوقات این سوال را می‌شنویم که آیا جرم گیری عمیق دندان ضروری است؟ پاسخ این است که، بستگی دارد. تصمیم در مورد اینکه آیا شما کاندید جرم گیری و روت پلنینگ هستید یا خیر، باید مستقیماً از دندانپزشک قابل اعتمادی گرفته شود که سابقه دندانی شما را می‌داند. اشعه ایکس دندان و اندازه گیری عمق پاکت می‌تواند به تشخیص اینکه آیا تمیز کردن عمیق برای شما مناسب است یا خیر کمک می‌کند. این روش جرم گیری عمیق لثه است که معمولاً برای افرادی که بیماری مزمن لثه دارند مناسب است. ممکن است از خود بپرسید که مشکل اصلی عدم درمان بیماری لثه چیست؟ در صورت عدم درمان، بیماری لثه می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • از دست دادن استخوان و بافت
  • از دست دادن دندان
  • لق شدن دندان‌ها
  • دندان‌های متحرک
  • تورم و عفونت

بیماری مزمن پریودنتال شایع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و بیش از ۴۷ درصد از بزرگسالان بالای ۳۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

از تمیز کردن عمیق دندان چه انتظاری باید داشته باشم؟

تمیز کردن عمیق دندان دارای دو بخش است: جرم گیری و سپس پلانینگ. در طول بخش جرم گیری تمیز کردن عمیق دندان، دندانپزشک پلاک و جرم را هم در بالای لثه و هم در زیر لثه شما از بین می‌برد. قسمت دوم تمیز کردن عمیق لثه است. این زمانی است که دندانپزشک با صاف کردن ریشه‌ها، ریشه دندان‌های شما را دوباره به لثه‌ها متصل می‌کند. به طور خلاصه، تمیز کردن عمیق دندان به همه گوشه‌ها و شکاف‌ها وارد می‌شود که در یک تمیز کردن معمولی دندان انجام نمی‌شود.

جرم گیری و روت پلنینگ چقدر طول می‌کشد؟

اغلب اوقات، جرم گیری و تمیز کردن ریشه ممکن است بسته به شدت مورد شما چندین بار انجام شود. گاهی اوقات این فرآیند در چهار ویزیت انجام می‌شود که هر کدام حدود ۶۰-۴۵ دقیقه برای درمان یک چهارم دهان شما انجام می‌شود. در حالی که یک روش سرپایی و غیرجراحی است، ممکن است کمی‌ناراحت کننده باشد، بنابراین دندانپزشک شما ممکن است بی حس کننده موضعی برای کاهش ناراحتی ارائه دهد. این کار به آرامش ذهن شما نیز کمک می‌کند.

نکات مراقبتی بعد از تمیز کردن عمیق دندان چیست؟

درد، متورم و حساس بودن لثه‌ها و حساسیت پس از تمیز کردن عمیق دندان که ممکن است کمی‌خونریزی کند، معمول است. برای کمک به بهبودی و جلوگیری از عفونت، دندانپزشک شما ممکن است نسخه ای ارائه دهد. برای ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از جرم گیری عمیق، رژیم غذایی نرم همراه با پرهیز از غذاهای گرم یا تند، نوشیدنی‌های الکلی و محصولات تنباکو توصیه می‌شود. شما می‌خواهید به دندان‌ها و لثه‌های خود زمان کافی برای بهبودی بدهید.

چه زمانی جرم گیری لثه ضروری است؟

هر دهان روزانه میلیون‌ها باکتری دارد. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و دو بار در روز مسواک بزنید، میزان باکتری را به حداقل می‌رسانید. اگر این کار را نکنید و اجازه دهید چند برابر شود، تبدیل به یک ماده چسبنده روی دندان‌های شما به نام پلاک می‌شود. پلاک قند و اسیدهای بیشتری را جذب می‌کند که بلافاصله به مینای دندان شما حمله می‌کند و در نتیجه حفره ایجاد می‌شود. اگر پلاک به زیر خط لثه برسد، بلافاصله بافت نرم را نیز عفونی می‌کند و بیماری لثه ایجاد می‌شود. تقریبا نیمی ‌از بزرگسالان در آمریکا به نوعی بیماری لثه مبتلا هستند. تنها راه برای از بین بردن بیماری و معکوس کردن آن، حذف منبع مشکل و آن پلاک روی دندان‌های شما در زیر سطح لثه است.

دندانپزشکان و متخصصان از رادیوگرافی و همچنین ارزیابی داخل دهانی استفاده می‌کنند تا دامنه کاملی از وضعیت استخوان نگهدارنده دندان‌ها را بدست آورند. اشعه ایکس به ما امکان می‌دهد آسیب‌ها و بیماری‌هایی را که با معاینه دهانی قابل تشخیص نیستند، ببینیم و تشخیص دهیم. هر گونه از دست دادن استخوانی که تشخیص داده شود باید فوراً درمان شود. 

دندانپزشک متخصص همچنین لثه‌ها را بررسی می‌کند تا اندازه پاکت‌های بین لثه و دندان بیمار را تعیین کند. اگر اندازه پاکت ۳-۵ میلی متر باشد، نشان دهنده بیماری پریودنتال در لثه است. پاکت‌های ۵-۶ میلی متری نشان دهنده بیماری شدید لثه است و نیاز به درمان دارد. برای بیماران پاکت لثه به اندازه ۱-۳ میلی متر  ایده آل است. سطوح مختلفی از بیماری لثه وجود دارد که هر کدام به گزینه‌های درمانی متفاوتی نیاز دارند.

علائم بیماری لثه

اگرچه تشخیص این مشکل برای افراد معمولی ممکن نیست اما باز هم نشانه‌ها و علائمی‌ وجود دارد که تشخیص آنها را آسان تر می‌کند. به عنوان مثال، بسیاری از بیماران هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی در لثه‌ها را گزارش می‌کنند. علاوه بر این، بیماران ممکن است پلاک غیرعادی یا تجمع جرم و همچنین جابجایی دندان‌ها و تغییر در بایت را تجربه کنند. اساساً این علائم توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شوند که در پاکت لثه گیر کرده و بافت لثه و حتی استخوان زیر خط لثه را فرسایش می‌دهند. در نتیجه، بیماران دچار عقب نشینی خط لثه، لق شدن دندان‌ها یا هر یک از علائم ذکر شده دیگر می‌شوند.

اگر جرم گیری لثه را به تعویق بیندازید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر پلاک را پاک نکنید، خطر بزرگتر شدن بیماری لثه یا بیماری پریودنتال و آسیب جدی به بافت نرم و دندان‌ها بیشتر می‌شود. این می‌تواند منجر به لق شدن دندان‌ها، از دست دادن استخوان و افتادن دندان‌ها شود. خطراتی که ممکن است با آن مواجه شوید، ناراحتی یا دردی است که بدتر می‌شود و کاهش نمی‌یابد. بافت نرم ممکن است آنطور که انتظار می‌رود بهبود نیابد یا حتی ممکن است دچار تب شوید. 

راه جلوگیری از بیماری لثه

اگر اکنون توصیه‌های دندانپزشکان را به کار بگیرید و همراه با نخ دندان دو بار در روز مسواک بزنید، می‌توانید احتمال نشستن پلاک روی دندان‌های خود را کاهش دهید. اگر دو بار در سال به دندانپزشک خود برای معاینات منظم، اشعه ایکس و تمیز کردن حرفه ای دندان‌ها مراجعه کنید، در این صورت شما فعال هستید و سلامت دهان خود را حفظ می‌کنید. دندان‌ها، لثه‌ها و لبخند زیبای شما با این کار‌ها برای همیشه باقی خواهند ماند.

جمع بندی 

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ما بهترین خدمات جرم گیری عمیق لثه را ارائه می‌دهیم. همین حالا با شماره کلینیک تماس بگیرید. متخصصان ماهر و با تجربه کلینیک به شما خواهند گفت که آیا تمیز کردن عمیق لثه برای شما مناسب است یا خیر.

سوالات متداول

تفاوت بین جرم گیری معمولی با جرم گیری عمیق دندان چیست؟

در جرم گیری معمولی دندان، دندانپزشک معمولاً دندان‌ها را تا خط لثه تمیز می‌کنند. اما در جرم گیری عمیق دندان، دندانپزشک یا متخصص بهداشت، پلاک و جرم دندان‌های زیر خط لثه را از ناحیه پاکت بین دندان‌ها و لثه که در صورت وجود التهاب ایجاد می‌شود، برمی‌دارد. 

جرم گیری عمیق دردناک است؟

هیچ درد آشکاری در رابطه با جرم گیری و صاف کردن ریشه وجود ندارد. با این حال، بسته به حساسیت دندان‌هایتان، ممکن است در طول این فرآیند احساس ناراحتی کنید. اما می‌توان از طریق بی حسی موضعی با آن مبارزه کرد. 

درمان بیماری پریودنتال لثه

جرم گیری و روت پلنینگ معمولاً به عنوان یک تمیز کردن عمیق دندان نامیده می‌شود و اگر شما کاندید آن باشید، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند. این جرم گیری عمیق دندان اغلب برای بیمارانی است که بیماری‌های پریودنتال یا لثه دارند. جرم گیری عمیق لثه، روشی عمیق تر از جرم گیری دندان‌های معمولی را ارائه می‌دهد.

جرم گیری عمیق لثه چه کاری انجام می‌دهد؟

تمیز کردن عمیق دندان که به عنوان جرم گیری و پلنینگ ریشه نیز شناخته می‌شود، شامل تکنیک‌های خاصی برای خلاص شدن از شر پلاک، جرم و باکتری زیر خط لثه تا ریشه دندان است. این از پیشرفت بیماری لثه و از دست دادن دندان جلوگیری می‌کند. 

آیا واقعاً به جرم گیری و روت پلنینگ نیاز دارم؟

در طول معاینات و جرم گیری معمول، دندانپزشک از یک پروب برای اندازه گیری عمق بافت اطراف دندان استفاده می‌کند. اگر عمق پاکت بیش از پنج میلی متر باشد، اکثر دندانپزشکان جرم گیری و روت پلنینگ را توصیه می‌کنند. برخی از بیماران ممکن است در مراحل اولیه التهاب لثه دچار قرمزی و تورم روی لثه شوند. 

اگر جرم گیری را انجام ندهید چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از دو سال بدون تمیز کردن دندان، لثه‌های شما احتمالاً به مرحله دو یا سه بیماری پریودنتال پیشرفت کرده‌اند که می‌تواند منجر به تحلیل لثه، گودی عمیق لثه و حتی تحلیل استخوان شود.

تایتل:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button