اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ری اندو درمان مجدد عصبکشی دندان

ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان در مواردی انجام می‌شود که درمان‌های ریشه قبلی شکست خورده باشد. یکی از علتهای اصلی شکست درمان، ماندگاری باکتری در کانال ریشه یا نشت کرونر بعد از درمان است. عوامل دیگری نیز در شکست درمان عصبمشکی وجود دارند که عبارتند از Over یا Under شدن در طول امتداد ریشه. عدم یافتن ریشه های فرعی در فرایند عصبکشی توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص درمان ریشه، عدم شستشوی صحیح کانال، انجام عمل ریستوریشن یا همان پرکردن باوجود عفونت کانال ریشه و … می باشد.عامل کلیدی برای دستیابی به موفقیت باید ارزیابی این نکته باشد که آیا درمان مجدد از نقطه نظر پاتولوژیک و ترمیمی قابل دوام است یا خیر. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی کامل ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان خواهیم پرداخت.

ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان چگونه انجام می شود؟

این روش در دندان‌هایی که درمان ریشه قبلی ناکافی یا ناموفق بوده‌اند، یا مواجهه طولانی‌مدت مواد پرکننده کانال ریشه با محیط دهان منجر باعث آسیب اپیکال مرتبط با نشت کرونر شده، مفید است. با توجه به علل شکست درمان اولیه کانال ریشه، ری اندو نشان می‌دهد که اگر متخصص بتواند سیستم کانال ریشه را ضدعفونی کند و در طول درمان مجدد به یک مهر و موم محکم هم به صورت آپیکال و هم از ناحیه تاجی دست یابد، میزان موفقیت به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در مجموع ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان شامل حذف مواد پرکننده موجود، تمیز کردن مجدد کانال‌ها و سپس پر کردن مجدد آن‌ها است. درمان مجدد ریشه یک روش پیچیده است که به مهارت و تخصص یک متخصص ریشه با تجربه نیاز دارد. این فرآیند معمولا شامل مراحل زیر است:

مراحل ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان

ابتدا متخصص ریشه در مورد گزینه‌های درمانی شما صحبت خواهد کرد. اگر شما و اندودنتیست‌تان درمان مجدد را انتخاب کنید، متخصص ریشه دندان شما را دوباره باز می‌کند تا به مواد پرکننده کانال ریشه دسترسی پیدا کند. در بسیاری از موارد، مواد پیچیده ترمیمی، تاج، پست و مواد هسته باید جدا شوند تا امکان دسترسی به کانال‌های ریشه فراهم شود. 

پس از برداشتن پرکردگی کانال ریشه، متخصص ریشه می‌تواند کانال‌ها را تمیز کند و داخل دندان شما را با استفاده از بزرگ‌نمایی و روشنایی به دقت بررسی کرده و هر کانال اضافی یا آناتومی غیرعادی را که نیاز به درمان دارد جستجو نماید. پس از تمیز کردن کانال‌ها، متخصص اندودنتیست کانال‌ها را پر و مهر و موم می‌کند و یک پرکننده موقت روی دندان قرار می‌دهد.

دلایل انجام ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان 

همانطور که گاهی در هر روش دندانپزشکی یا پزشکی اتفاق می‌‌افتد، دندان نیز ممکن است به دلایل مختلفی پس از درمان اولیه، آنطور که انتظار می‌رود بهبود نیابد. دلایل متفاوتی می‌تواند منجر به شکست درمان اولیه شود از جمله:

  • آناتومی پیچیده کانال: باکتری‌ها می‌توانند به طور بالقوه در کانال‌های باریک، منحنی یا پیچیده‌ای که در طول درمان اولیه بهبود نیافته‌اند، پنهان شوند.
  • تأخیر در قرار دادن تاج: اگر بین تکمیل کانال ریشه و قرار دادن روکش تاخیر قابل توجهی وجود داشته باشد، باکتری‌ها می‌توانند به دندان آسیب پذیر حمله کرده و آن را عفونی کنند.
  • آلودگی بزاق: در برخی موارد، ترمیم ممکن است به طور کامل دندان را مهر و موم نکرده باشد و امکان آلودگی بزاق داخل آن را فراهم کند.

در موارد دیگر، یک مشکل جدید می‌تواند دندانی را که با موفقیت درمان شده است، مجدد به خطر بیندازد. به عنوان مثال پوسیدگی جدید می‌تواند مواد پرکننده کانال ریشه را در معرض باکتری قرار دهد و باعث عفونت جدید در دندان شود. همچنین اگر تاج یا پر کردگی لق شده، ترک خورده یا شکسته باشد، می‌تواند دندان را در معرض عفونت جدید قرار دهد.

درمان های جایگزین ری اندو

گاهی اوقات مشکلات دندان به حدی است که اندودنتیست درمان‌های دیگری را به ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان اولویت می‌دهد.

جراحی ریشه

اگر کانال‌ها به طور غیر معمول باریک یا مسدود شده باشند، متخصص اندودنتیست شما ممکن است جراحی ریشه را توصیه کند. این جراحی شامل ایجاد یک برش برای مهر و موم شدن انتهای دیگر ریشه است. پس از اتمام درمان مجدد توسط اندودنتیست، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا یک روکش جدید یا ترمیم دیگری روی دندان قرار دهید تا از آن محافظت کرده و آن را به عملکرد کامل خود بازگردانید.

کشیدن دندان

اگر جراحی ریشه پاسخ نداد، تنها جایگزین دیگر کشیدن دندان است. اغلب اوقات دندان کشیده شده باید با ایمپلنت، بریج یا پروتز جزئی متحرک جایگزین شود تا عملکرد جویدن بازگردد و از جابجایی دندان‌های مجاور جلوگیری شود. از آنجایی‌که این گزینه‌ها به جراحی یا اقدامات دندانپزشکی گسترده روی دندان‌های سالم مجاور نیاز دارند، می‌توانند بسیار پرهزینه‌تر و زمان‌برتر از درمان مجدد و ترمیم دندان طبیعی باشند.

مهم نیست که تعویض دندان چقدر موثر باشد، هیچ چیز به خوبی دندان طبیعی خودتان نیست. شما قبلا برای حفظ دندان خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید. بازده انتخاب درمان مجدد می‌تواند یک دندان طبیعی سالم و کارآمد برای سال‌های آینده باشد.

علائم نیاز دندان به ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان

در بیشتر موارد، اگر نیاز به ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان داشته باشید، علائمی را تجربه خواهید کرد. این علائم می‌توانند ماه‌ها یا سال‌ها پس از درمان اولیه کانال ریشه شما شروع شوند. شایع‌ترین علامت، درد دندان در دندان آسیب دیده است. 

اما گاهی علائم خیلی زودتر خود را نشان می‌دهند. پس باید بدانید که اگر موارد زیر برای شما اتفاق بیفتد، بهتر است هرچه سریعتر با اندودنتیست خود تماس بگیرید:

عصبکشی مجدد یا ری اندو در دندانپزشکی
گاهی به دلیل عصبکشی ناقص دندان هنوز درد می کند بنابراین یکی از راه حل ها عصبکشی مجدد دندان است
  • اگر پس از بهبودی کامل پس از درمان، همچنان حساسیت یا درد در دندان هنگام اعمال فشار مانند جویدن داشته باشید.
  • بسیار مهم است که بررسی کنید تا پس از بهبودی، تورم یا ساختارهای جوش مانند و نشت چرک در ناحیه جراحی شده وجود نداشته باشد.
  • حساسیت به دما، مانند درد سریع و شدید پس از خوردن یک جرعه قهوه داغ یا نوشابه سرد از علائم وجود مشکل در درمان کانال ریشه است.
  • تغییر رنگ از داخل دندان (که ممکن است فقط نیاز به بلیچینگ داخلی برای رفع آن داشته باشد اما می تواند نشان دهنده چیز جدی‌تری نیز باشد).
  • درد مداوم در دندان درمان شده، به ویژه پس از دوره نقاهت، و اگر با گذشت زمان بدتر شود.

با این‌حال، در برخی موارد، آسیب ممکن است باعث ایجاد درد نشود و تنها زمانی تشخیص داده می شود که عفونت در عکس رادیوگرافی دندان نشان داده شود. به همین دلیل، پیگیری ویزیت‌های شش ماهه دندانپزشکی برای جلوگیری از بدتر شدن عفونت احتمالی بسیار مهم است.

اولین اقدام پس از شکست درمان اولیه کانال ریشه

اولین کاری که باید انجام دهید اگر نگران از کار افتادن کانال ریشه خود هستید این است که با متخصص ریشه یا دندانپزشکی که کانال ریشه اصلی را انجام داده است تماس بگیرید. شکست درمان کانال ریشه می‌تواند زمینه‌ای برای تغییر روش درمانی متفاوت باشد. اما در برخی موارد ممکن است بدون تقصیر پزشک اتفاق بیفتد. در مرحله بعد، زمان برنامه‌ریزی برای درمان مجدد است که همیشه نیاز به جراحی ندارد. اجازه ندهید علائمی مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد باقی بمانند. اقدام سریع می‌تواند تفاوت بین حفظ دندان و کشیدن آن را شامل شود.

مراقبت پس از ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان

اکنون که دندان شما یک بار دیگر ترمیم شده است، مهم است که به درستی از آن مراقبت کنید تا سالم بماند. بهداشت دهان و دندان برای محافظت از دندان ها در برابر باکتری‌ها ضروری است، بنابراین به یاد داشته باشید:

  • دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  • روزانه با نخ باکیفیت یا موم شده نخ دندان بکشید و به طور مرتب با دهانشویه شستشو دهید.
  • دو بار در سال برای معاینات و تمیز کردن معمول دندانپزشکی خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

هیچ‌کس تمایل ندارد از دندانپزشک خود بشنود که به درمان مجدد کانال ریشه نیاز دارد. با این حال، سرمایه‌گذاری در درمان مجدد ارزش داشتن یک دندان سالم، کارآمد و طبیعی برای چندین سال آینده را دارد.

جمع بندی

درمان ریشه یک روش رایج دندانپزشکی است که برای نجات دندان آسیب دیده یا عفونی استفاده می‌شود. این روش شامل برداشتن پالپ عفونی از دندان و جایگزینی آن با پر کردن است. در حالی که درمان‌های ریشه دارای میزان موفقیت بالایی هستند، مواردی وجود دارد که درمان با شکست مواجه می‌شود و بیمار درد، تورم و عفونت را تجربه می‌کند. در این موارد، درمان مجدد ریشه، که به عنوان ری اندو شناخته می‌شود، ممکن است ضروری باشد. 

ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن پرکردگی قبلی و هرگونه بافت عفونی یا آسیب دیده باقی مانده از دندان است. هدف از ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان تمیز کردن و ضدعفونی کردن کامل کانال‌های دندان، حذف باکتری‌های باقی‌مانده و عفونی و سپس پر کردن مجدد کانال‌های دندان با مواد پرکننده جدید است. در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس می‌توانید تمامی درمان‌های اصلی و مجدد خود را با اطمینان از حصول نتیجه دلخواه انجام دهید. تمام تلاش ما حفظ زیبایی و لبخند سالم و طبیعی برای شماست.

سوالات متداول

  1. میزان موفقیت ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان چقدر است؟

مقالات میزان موفقیت را از ۸۰٪ تا ۸۸٪ برای ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان گزارش می‌کنند. بنابراین، زمانی که به خوبی انجام شود و اساسا زمانی که تشخیص صحیح وجود دارد، یک روش قابل اطمینان است. 

  1. ری اندو یا بازسازی مجدد کانال چقدر طول می کشد؟

میانگین ری اندو یا درمان مجدد عصبکشی دندان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. موارد پیچیده‌تر ممکن است حدود ۹۰ دقیقه طول بکشد. یک کانال ریشه معمولا برای تکمیل نیاز به یک یا دو جلسه درمانی دارد.

  1. مزایای اندو چیست؟

اندو به شما کمک می‌کند تا دندان طبیعی خود را حفظ کرده و شکل طبیعی صورت و فک خود را حفظ کنید. این کار در کوتاه‌ترین زمان ظاهر شما را تقویت می‌کند. کشیدن دندان یک روش وقت‌گیر و پرهزینه است که شامل چندین جلسه درمانی است. با این حال، درمان ریشه مقرون به صرفه است.

  1. خطرات درمان اندو چیست؟

خطرات و عوارض رایج عبارتند از: درد موقت خفیف به دلیل التهاب بافت‌های اطراف دندان . تیره شدن دندان: البته روش‌هایی وجود دارد که ممکن است در صورت بروز این اتفاق، بتواند دندان را روشن کند. شکستگی دندان: به دلیل کاهش استحکام و دوام دندان و عدم مراقبت صحیح می‌تواند رخ دهد. ممکن است به دلیل آسیب‌های غیرقابل جبران، دندان نیاز به کشیده شدن داشته باشد.

  1. دلیل شکست Endo چیست؟

عوامل معمولی که می‌توان به شکست درمان ریشه نسبت داد عبارتند از: تداوم باکتری‌ها در داخل کانال و خارج کانال، پر شدن ناکافی کانال از مواد پرکننده (این حالت زمانی رخ می‌دهد که کانال‌ها به خوبی تمیز نشده باشند) و در نهایت افزایش بیش از حد مواد پرکننده ریشه که باعث نشت مواد و بروز عفونت می‌شود. 

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button