اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عوارض جرمگیری دندان

جرم گیری دندان یک تکنیک دندانپزشکی است که فواید زیادی دارد، از دور نگه داشتن حفره‌ها گرفته تا سلامت لثه را شامل می‌شود. اما آیا می‌دانید که معایب بالقوه برای جرم گیری دندان وجود دارد؟ ممکن است با خواندن این مطلب شوکه شوید. اما ما توضیح خواهیم داد که چرا جرم گیری دندان می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند.؟

جرم گیری دندان یا تمیز کردن حرفه ای دندان بخش بسیار مهمی‌در حفظ سلامت دهان و دندان دارد. این کار توسط یک دندانپزشک متخصص پریو(متخصص لثه) یا عمومی‌انجام می‌شود. تمیز کردن دندان شما را از شر غذای ناخواسته و رسوبات باکتریایی دهان خلاص می‌کند. جرم گیری شامل دو نوع ساده و عمیق وجود دارد. اما در برخی موارد بعد از تمیز کردن دندان یا جرم گیری دندان برخی از عوارض ایجاد می‌شود. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با عوارض جرم گیری دندان آشنا می‌شویم. 

عوارض جرم گیری دندان کدامند؟

دریافت مراقبت‌های منظم از دندان، شانس و شدت این علائم یا عوارض جانبی را کاهش می‌دهد. اگرچه تمیز کردن دندان مزایای بیشتری نسبت به عوارض جانبی آن دارد، بیایید در مورد عوارض جانبی بالقوه تمیز کردن دندان صحبت کنیم. جرم گیری دندان فواید متعددی از جمله از بین بردن تجمع پلاک و تمیز کردن دندان‌ها برای لبخندی درخشان تر دارد. اما، برخی از عوارض جانبی اولیه را نمی‌توان به دلایلی نادیده گرفت. این عوارض جانبی ممکن است برای شما عادی به نظر برسند اما باعث آسیب احتمالی می‌شوند. در ادامه شایع‌ترین عوارض جانبی یا به عبارت حرفه‌ای‌تر علائم پس از عمل جرم گیری دندان را با هم بررسی می‌کنیم.

دندان‌های حساس

دندان‌های فرد ممکن است برای مدت طولانی با جرم پوشیده شده باشند که ممکن است منجر به تحلیل لثه شود. پس از برداشتن لایه جرم، دندان‌ها در معرض هوا و غذا قرار می‌گیرند. این یکی از شایع ترین عوارض جانبی است. این حساسیت دندانی معمولاً چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. مدت و شدت این حساسیت به سلامت لثه فرد بستگی دارد. افرادی که به طور منظم از دندان‌های خود مراقبت می‌کنند ممکن است در مقایسه با افرادی که سال‌ها به دندانپزشکی مراجعه نکرده‌اند، حساسیت کمتری را تجربه کنند. این یک عارضه جانبی موقت است.

درد لثه

پس از تمیز کردن عمیق لثه ممکن است احساس درد کنید. حدود یک هفته تا ۱۰ روز ادامه دارد. باکتری‌ها، پلاک‌ها و جرم‌ها گاهی در زیر لثه ایجاد می‌شوند. در فرآیند حذف این رسوبات زیر لثه ای، لثه‌ها ممکن است زخم شوند. این یک عارضه جانبی موقت است. در صورت نیاز فرد ممکن است نیاز به مصرف مسکن داشته باشد.

خونریزی

به ندرت، بیماران پس از جرم گیری عمیق مقداری خونریزی را تجربه می‌کنند. معمولاً بعد از تمیز کردن دندان‌ها ممکن است قرمزی در بزاق خود مشاهده کنید. خونریزی در افرادی که برای مدت طولانی تحت مراقبت‌های دندانی قرار نگرفته اند و مبتلا به پریودنتیت هستند پس از تمیز کردن عمیق اتفاق می‌افتد.

لثه متورم

خراشیدن رسوبات و لایه باکتریایی ممکن است منجر به تورم خفیف لثه شود. چند روز طول می‌کشد و معمولاً خود به خود بهتر می‌شود. به ندرت این بیماری در صورت وجود عفونت نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.

فاصله بین دندان‌ها

همیشه فضای کمی‌بین دندان‌ها وجود دارد. در صورت مسواک زدن و کشیدن نخ دندان رسوبات غذایی در این نواحی ایجاد می‌شود. ممکن است لثه‌ها قبلاً عقب نشینی کرده باشند و رسوبات پلاک و تار تار این فضاها را پوشانده باشند. تمیز کردن دندان این مواد غذایی و رسوبات باکتریایی را از بین می‌برد و ممکن است متوجه شکاف و فضاهای کوچک شوید. گاهی اوقات لثه‌ها دوباره رشد می‌کنند و این فضاها را پر می‌کنند.

چگونه از این عوارض جانبی مراقبت کنیم؟

  • دندانپزشک استفاده از خمیردندان ضدحساسیت را توصیه می‌کند. انواع بسیاری از این خمیردندان‌ها بدون نسخه موجود هستند.
  • دندانپزشک شما ممکن است دهانشویه ضد میکروبی را توصیه کند. استفاده از دهانشویه توصیه شده ممکن است به کاهش بیماری لثه که باعث باکتری در دهان شما می‌شود کمک کند.
  • برای چند روز می‌توانید ۲ تا ۳ بار در روز شستشو با آب گرم و نمک انجام دهید. این همچنین از تهاجم باکتری‌ها و تورم محافظت می‌کند.
  • داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است به کاهش درد کمک کنند.
  • مهمترین گام پیروی از دستورالعمل‌های خاصی است که توسط دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان شما داده شده است.
  • مراقبت‌های خانگی مناسب و تکنیک‌های بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید کمک کننده باشد.

جرم گیری ساده دندان چیست؟

جرم گیری و لایه برداری ریشه معمولاً در دسته تمیز کردن عمیق قرار می‌گیرند. در چنین تکنیک‌هایی، ابزارهای دندانپزشکی به از بین بردن تجمع جرم دندان‌ها بدون تأثیر بر مینای دندان کمک می‌کنند. یکی از انواع جرم گیری ها، جرم گیری حرفه ای و ریشه دندان است که جرم و پلاک را از روی دندان‌های و بالای خط لثه پاک می‌کند. علاوه بر این، از تجمع باکتری‌ها در خطوط لثه جلوگیری می‌کند. تمیز کردن حرفه ای دندان به بهداشت کلی کمک می‌کند و دندان‌ها و لثه‌ها را برای مدت طولانی سالم نگه می‌دارد. تمیز کردن منظم دندان‌ها شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و جرم گیری است و به دنبال آن معاینات دندانپزشکی برای جلوگیری از بیماری‌های لثه در مراحل اولیه انجام می‌شود.

عدم رعایت روتین مراقبت از دندان می‌تواند عوارض جانبی مانند پوسیدگی، ازدحام بیش از حد دندان‌ها و بیماری‌های لثه را ایجاد کند. بنابراین باید هر چند وقت یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا بدانید در دهان شما چه می‌گذرد.

جرمگیری ریشه یا روت پلنینگ چیست؟

روت پلنینگ به تمیز کردن دندان‌ها و از بین بردن پلاک روی سطح دندان و ریشه کمک می‌کند. این روش پریودنتال برای تمیز کردن عمیق و حذف پلاک از لثه و دندان انجام می‌شود. اگر پاکت‌های پریودنتال یا لثه‌های متورم دارید، جرم گیری ریشه می‌تواند به ترمیم لثه‌ها و جلوگیری از افتادن دندان کمک کند.

جرم گیری ریشه نیاز به انجام چه کار‌هایی دارد؟ 

قبل از درمان احتمالا از شما خواسته می‌شود که آنتی بیوتیک مصرف کنید. به دلیل باکتری‌هایی که در طول عمل پاک می‌شوند، خطر عفونت با جرم گیری و صاف کردن ریشه وجود دارد. با تمیز کردن عمیق، گاهی اوقات باکتری‌ها می‌توانند در طول فرآیند وارد جریان خون شوند.

جرم گیری ریشه ممکن است باعث ناراحتی و درد شود. برای آرامش و راحتی بیماران، ممکن است از بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده شود. این باعث بی حس شدن لثه‌ها می‌شود. خونریزی و تورم جزئی ممکن است رخ دهد، اما پس از چند روز فروکش می‌کند.

سایر خطرات شامل مشکلات مربوط به اتصال مجدد لثه، تحلیل رفتن لثه یا آسیب عصبی است. این عوارض نادر هستند و اکثر بیماران پس از درمان توسط متخصص پردونتیست مشکلی ندارند. شایع ترین عارضه جانبی درد و حساسیت بعد از عمل است.

روند بهبودی پس از جرم گیری عمیق لثه

اکثر بیماران پس از عمل درد و حساسیت را تجربه می‌کنند. این معمولاً بین ۵ تا ۷ روز یا تا چند هفته طول می‌کشد و این در هر بیمار متفاوت است. برای کمک به حساسیت توصیه می‌کنیم رژیم غذایی نرم داشته باشید و از نوشیدن هر گونه نوشیدنی گرم یا سرد خودداری کنید. داروهای بدون نسخه را می‌توان مصرف کرد و توصیه می‌کنیم به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و بهداشت دهان و دندان را در خانه رعایت کنید. بیماران می‌توانند دهان را با آب نمک گرم شستشو دهند تا درد در طول دوره بهبودی کاهش یابد. به طور کلی، روند بهبودی سریع است و بیماران می‌توانند به زودی پس از درمان به فعالیت عادی بازگردند.

جرم گیری عمیق و صاف کردن ریشه به متوقف کردن بیماری لثه کمک می‌کند و لثه ملتهب را بهبود می‌بخشد. این روش می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد و از ریشه دندان‌ها محافظت کند.

عوارض جرم گیری عمیق دندان 

جرم گیری ریشه دندان نوعی درمان دندانپزشکی برای افرادی است که با مشکل لثه مواجه هستند. در درجه اول، این روش برای از بین بردن تجمع پلاک که بخشی از تمیز کردن عمیق دندان است انجام می‌شود. درست مانند دندان‌های تمیز و سالم، لثه‌های سالم نیز برای سلامت دهان و دندان مهم هستند. به افرادی که دچار نوعی عفونت دندان هستند توصیه می‌شود که برای جلوگیری از هر گونه عارضه جدی بیشتر، عمل جرم گیری دندان را انجام دهند. جرم گیری دندان گاهی اوقات جرم گیری ریشه نیز نامیده می‌شود زیرا برای تقویت ریشه‌ها انجام می‌شود. در حالی که همه چیزهای خوب را در مورد این روش دندانپزشکی می‌شنوید، در اینجا برخی از عوارض جانبی آن وجود دارد که ممکن است ندانید!

عوارض جرم گیری بد و ناکافی ریشه دندان

علاوه بر فواید، عوارض کمی ‌نیز با جرم گیری ریشه دندان همراه است. در ادامه برخی از عوارض مرتبط با جرم گیری دندان را بررسی می‌کنیم.

  • جرم گیری ناکافی دندان می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها شود. علاوه بر این، احتمال از دست دادن چندین دندان وجود دارد. جرم گیری دندان همچنین نگرانی‌هایی را برای افراد دیابتی و مبتلا به مشکلات قلبی ایجاد می‌کند.
  • جرم گیری نامناسب دندان باعث بیماری لثه یا بیماری‌های پریودنتال می‌شود که بدون درد اما پیشرونده هستند. مهمترین علت بیماری پریودنتال رسوب پلاک باکتریایی در زیر خط لثه است. برای حفظ سلامت پریودنتال باید از تجمع باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی جلوگیری کرد.
  • جرم گیری دندان‌ها لثه را متورم و حساس می‌کند. روش جرم گیری منظم از ایجاد پلاک‌های پر از باکتری در زیر خط لثه جلوگیری می‌کند که به جلوگیری از عوارض دندانی کمک می‌کند. عوارض جانبی همچنین می‌تواند حساسیت دندان‌ها را به غذای سرد و گرم افزایش دهد. جرم گیری ناکافی، ریشه‌ها را پس از شروع عقب رفت لثه‌ها آشکار می‌کند و در نتیجه باعث خونریزی لثه می‌شود.
  • پس از انجام عمل باید چند روز از سیگار کشیدن خودداری شود. در مصرف موادی که می‌توانند در لثه‌ها رسوب کنند، مانند ذرت بو داده، آجیل و چیپس نیز باید مراقب باشید.

آیا جرم گیری عمیق تهدیدی برای دندان‌هاست؟

طبق انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، رسوب تارتار بیشتر از ۳ میلی متر عوارض دندانی را افزایش می‌دهد. اگر عمق تار تار از این حد عبور کند، خطر بسیار زیاد می‌شود. زیرا بیماری‌های پریودنتال می‌توانند بر پاکت‌های لثه تأثیر بگذارند. بیماری پریودنتال زمانی اتفاق می‌افتد که در پاکت‌های لثه پلاک‌ها بیشتر از حد معمول رسوب کنند. جرم گیری ریشه دندان یک روش بی خطر است اما فقط در صورت لزوم باید انجام شود. درمان دندان‌ها با این روش می‌تواند ریشه را ضعیف کند. بنابراین، توصیه می‌شود برای مشکل خود با یک دندانپزشک مجرب مشورت کنید.

توصیه‌های جرم گیری دندان

عوارض جانبی و خطرات مرتبط با جرم گیری دندان حداقل است و بنابراین نادیده گرفته می‌شود. برای نجات دندان‌ها از بیماری‌های پریودنتال، باید حذف پلاک از خط لثه و دندان‌ها را در نظر گرفت. بررسی دقیق دندانپزشک و مشاوره تخصصی برای جرم گیری دندان توصیه می‌شود. در ادامه نکاتی وجود دارد که باید قبل و بعد از جرم گیری دندان در نظر بگیرید:

توصیه‌های جرم گیری دندان

  • پس از عمل، دندان‌های شما ممکن است درد داشته باشند و حتی ممکن است حدود یک هفته با حساسیت دندان‌ها مواجه شوید.
  • لثه‌های شما ممکن است بعد از درمان خونریزی، حساس و متورم شوند. وحشت نکنید.
  • از دندانپزشک خود داروی مناسب برای جلوگیری از هر نوع عفونتی بخواهید.
  • برای اطمینان از اینکه هیچ عارضه ای وجود ندارد، به طور منظم معاینات دندانپزشکی را انجام دهید.

جمع بندی

مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت دهان و دندان بدون مراجعه به متخصص ضروری است. علاوه بر این، تمیز کردن دندان‌ها توسط دندانپزشک یکی از مواردی است که به شما کمک می‌کند تا از عفونت‌های دهان پیشگیری کنید. بنابراین، با وجود تمام معایب، باید به اهمیت جرم گیری و سایر تکنیک‌های تمیز کردن دندان توجه کنید. 

شما می‌توانید با تمیز نگه داشتن آنها در خانه نیاز به جرم گیری دندان و هزینه‌های تمیز کردن دندان را کاهش دهید. در این مورد، با دندانپزشک خود صحبت کنید و خمیر دندان مناسب برای مشکلات دهان خود را انتخاب کنید. جرم گیری دندان یک روش رایج دندانپزشکی است، اما درست مانند هر روش درمانی دیگری، جرم گیری دندان نیز مزایا و معایبی دارد. قبل از انجام آن باید همه جزئیات را بدانید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت و مشاوره خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا تمیز کردن دندان خوب است یا خیر؟

جرم گیری دندان‌ها یک عمل سالم برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها برای مدت طولانی است.

آیا تمیز کردن عمیق دندان خطرناک است؟

خیر. تمیز کردن عمیق دندان یک روش رایج است که در آن از ابزارهای ساده دندانپزشکی برای از بین بردن پلاک و جرم دندان استفاده می‌شود.

آیا تمیز کردن دندان زردی را از بین می‌برد؟

یک بار ویزیت برای تمیز کردن کامل دندان‌ها و از بین بردن تمام لکه‌های زرد کافی نیست.

معایب جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری می‌تواند منجر به خونریزی، درد لثه و مشکلات حساسیت شود.

متا تایتل: آیا جرم گیری دندان عوارض دارد؟|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button