اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

سیگار بعد از عصب کشی مجاز نیست

سیگار کشیدن به طور کلی توسط پزشکان و دندانپزشکان بسیار منع می‌شود. سیگار کشیدن باعث بیماری بدن شده و احتمال نیاز به عصب کشی‌ دندان را افزایش می‌دهد.

طبق مطالعات انجام شده، احتمال نیاز افراد سیگاری به عصب کشی دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. هر چه مدت طولانی تری سیگار بکشید، این خطر بیشتر می‌شود. عصب کشی تا حدودی جزء روش‌های تهاجمی‌ و پرهزینه است. بنابراین بهتر است از رفتارهایی که خطر نیاز به درمان عصب کشی را افزایش می‌دهد اجتناب کنید.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا با عوارض سیگار کشیدن بعد از عصب کشی بیشتر آشنا شویم. توصیه ما قطع کامل سیگار است اما اگر به هر دلیلی سیگار را کنار نمی‌گذارید و دندان خود را عصب کشی کرده اید بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

سیگار کشیدن و بهبودی بعد از عصب کشی

سیگار بر روند بهبودی پس از عصب کشی تأثیر منفی می‌گذارد. عصب کشی نیاز به جراحی دهان دارد و دهان شما در روزهای بعد از جراحی بسیار حساس و آسیب پذیر است. پس از عصب کشی، باید دستورالعمل‌های مراقبتی که بعد از آن توسط دندانپزشک تجویز می‌شود را به طور کامل انجام دهید. در چند ساعت اول پس از عصب کشی، دهان شما همچنان بی حس خواهد بود، بنابراین تا زمانی که بی حسی موضعی به طور کامل از بین نرفته است، نباید مایعات داغ مصرف نمایید.

سیگار چگونه روی بافت لثه تاثیر می‌گذارد؟

از آنجایی که سیگار جریان خون را کاهش می‌دهد، اکسیژن و سایر مواد مغذی کافی نمی‌تواند به لثه‌ها برسد. همین عامل می‌تواند زمان بهبودی را طولانی‌تر کرده و باعث سایر مشکلات سلامت دهان شود.

باید در مدت نقاهت از استعمال دخانیات خودداری کنید، زیرا می‌تواند روند بهبودی را به تاخیر بیندازد. سیگار حاوی مواد شیمیایی سمی‌است که باعث سرطان می‌شود و اساساً بافت حساس دهان را مسموم می‌کند.

مراقبت بعد از عصب کشی

  • پس از دریافت عصب کشی، بی حسی موضعی تا چند ساعت از بین نمی‌رود. مهم است که از مصرف هر چیزی غیر از آب سرد خودداری کنید تا از گاز گرفتن تصادفی دهان یا سوزاندن خود با مایعات داغ جلوگیری شود.
  • هنگامی‌که داروی بی حسی از بین رفت، می‌توانید غذا بخورید. اما باید با غذاهای نرم شروع کنید و با طرف دیگر دهان بجوید. برای چند روز غذاهای نرم تر مانند ماست، بستنی، بلغور جو دوسر و پوره سیب زمینی مصرف نمایید. 
  • ممکن است در روزهای بعد کمی‌ناراحتی، درد یا تورم احساس کنید، اما این حالت خفیف بوده و درد کمی‌احساس خواهید کرد. برای تسکین، می‌توانید از داروهای ضد درد و کیسه یخ برای کاهش تورم استفاده نمایید. در عرض سه روز باید بتوانید به روال عادی خود بازگردید، اما تا آن زمان نباید از با نی مایعات بنوشید یا سیگار بکشید. 

آیا بعد از عصب کشی سیگار کشیدن مجاز است؟

سیگار کشیدن پس از یک عصب کشی، نه تنها مانع بهبودی می‌شود، بلکه در صورت کشیدن سیگار در مقابل سایر بیماری‌های دهان و دندان نیز آسیب‌پذیرتر می‌شوید.

اجتناب از استعمال دخانیات می‌تواند منجر به سلامت دهان و دندان و همچنین کاهش احتمال ابتلا به درمان کانال ریشه یا عصب کشی شود.

چرا نباید بعد از عصب کشی سیگار بکشید؟

دلایل زیادی برای اجتناب از سیگار کشیدن بعد از عصب کشی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • مضرات سیگار باعث افزایش نیاز به درمان عصب کشی می‌شود. 
  • با اختلال در خونرسانی باعث عدم بهبودی به موقع می‌شود. 
  • انجمن دندانپزشکی آمریکا هیچ کدام از محصولات حاوی تنباکو را تایید نکرده است. به همین دلیل قبل و بعد از عصب کشی باید از آن اجتناب کنید. 

سایر عوامل مخرب سیگار بر سلامت دهان و دندان 

سیگار کشیدن به طور کلی برای سلامت دهان و دندان شما خوب نیست، اما ممکن است شما را به طور ویژه در معرض ابتلا به خرابی دندان و عصب کشی قرار دهد.

در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که افراد سیگاری قطعا نیاز به عصب کشی دندان پیدا خواهند کرد. در واقع افراد سیگاری ۷ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خرابی دندان قرار می‌گیرند. اما اگر سیگار را ترک کنید این احتمال کاهش پیدا می‌کند. 

چه مدت بعد از عصب کشی  باید سیگار کشید؟

روند بهبود عصب کشی از چند روز تا ۲ هفته طول می‌کشد. بهتر است در این مدت از سیگار دوری کنید. اما قبل از ۷۲ ساعت بهتر است به سراغ سیگار نروید. 

افرادی که سیگار می‌کشند، بیشتر مستعد عوارض ناشی از عصب کشی هستند. سیگار می‌تواند باعث التهاب شود. همینطور بدن افراد سیگاری کمتر قادر به مبارزه با عفونت است و شما در معرض خطر ابتلا به عفونت پس از عصب کشی قرار می‌گیرید. سیگار همچنین به تحلیل استخوان کمک می‌کند، نحوه حمل اکسیژن خون را کاهش می‌دهد و منجر به اختلال در عملکرد رگ‌های خونی می‌شود.

سیگار کشیدن خطر عوارض عصب کشی را افزایش می‌دهد، بهبودی شما را طولانی تر می‌کند و خطر نیاز به عصب کشی و سایر درمان‌های دندانی را افزایش می‌دهد. با کشیدن سیگار مستقیماً بعد از عصب کشی، اثرات مثبت درمان را معکوس می‌کنید. اگر به تلاش برای ترک سیگار فکر می‌کردید، ممکن است اکنون زمان خوبی برای انجام اقدامات لازم برای این کار باشد.

جایگزین‌های سیگار کشیدن

عصب کشی زمان و هزینه می‌برند، بنابراین ترک سیگار برای مدت کوتاهی می‌تواند شما را در دراز مدت نجات دهد. دندانپزشکان درک می‌کنند که به دلیل ماهیت اعتیادآور سیگار، ترک آن می‌تواند دشوار باشد. اما باید با فعالیت‌ها و عادات مثبت دیگر خود را مشغول کنید. چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای به تاخیر انداختن نیاز به سیگار کشیدن امتحان کنید. برخی عبارتند از:

  • زمانی که میل به سیگار کشیدن دارید، خود را مشغول کاری کنید تا سرگرم شوید. 
  • جویدن آدامس و آبنبات برای مشغول کردن دهان
  • نوشیدن آب زیاد
  • یک ورزش را انتخاب کنید و خود را با آن سرگرم نمایید.
  • مدیتیشن به شما در ترک سیگار کمک می‌کند.

سیگار کشیدن چه مشکلاتی را برای دندان‌ها به وجود می‌آورد؟

دخانیات و تنباکو همیشه مشکلاتی برای دهان و سایر اندام‌های بدن ایجاد می‌کند. مواد سمی‌داخل سیگار به بافت‌های زنده دهان نفوذ کرده و باعث درست عمل نکردن آنها می‌شود. زیرا خون رسانی به بافت‌های زنده را کاهش می‌دهد. همچنین سیگار سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و عفونت و باکتری به سرعت به لثه حمله میکند. پس از این حمله لثه دچار عفونت و خونریزی می‌شود.

افراد سیگاری چند بار در سال باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟

چه سیگار بکشید چه نکشید حداقل دو بار در سال باید به دندانپزشکی بروید. حتما به دندانپزشک در مورد سیگار کشیدن خود بگویید تا بهتر بتواند شما را درمان کند. در صورت درد، التهاب و تغییر رنگ لثه به احتمال زیاد دندان شما باید عصب کشی شود. 

جمع بندی

در حالت کلی بهترین شکل ممکن این است که به هیچ وجه سیگار نکشید. زیرا برای سلامتی شما مضر است و هیچ تاثیر مثبتی بر سلامتی ندارد. دندانپزشکان سیگار بعد از عصب کشی را توصیه نمی‌کنند. بهتر است تا چند روز سیگار را کنار بگذارید تا زودتر بهبود پیدا کنید.

اما دقت داشته باشید که انتخاب دندانپزشک متخصص و با تجربه برای عصب کشی شانس شما را برای بهبود و عدم ابتلا به عوارض عصب کشی افزایش می‌دهد. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با سال‌ها تجربه در زمینه عصب کشی دندان می‌تواند انتخاب ایده آل برای شما باشد. کافی است با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. منتظر شما هستیم. 

سوالات متداول

آیا بعد از کشیدن دندان می‌توان سیگار کشید؟

زمان انتظار توصیه شده برای فرد سیگاری پس از کشیدن حداقل ۷۲ ساعت است. اگرچه این امر دلهره آور به نظر می‌رسد، اما سموم شیمیایی موجود در دود سیگار می‌تواند باعث التهاب و تاخیر در بهبودی شود. سیگار کشیدن، پس از کشیدن دندان می‌تواند باعث خشکی حفره شود.

بعد از جراحی می‌توانم سیگار بکشم؟

در حالت ایده آل، پس از جراحی اصلاً سیگار نکشید. جراحی یک انگیزه عالی برای ترک سیگار است. اگر مجبور شدید دوباره سیگار بکشید، سعی کنید حداقل ۳ هفته صبر کنید. نواحی خاصی از لثه ممکن است برای هفته‌ها تا ماه‌ها پس از جراحی عفونی شود، بنابراین سیگار کشیدن در این مدت عاقلانه نیست.

آیا می‌توانم بعد از عصب کشی فقط یک نخ سیگار بکشم؟

خیر. کشیدن تنها یک نخ سیگار توانایی بدن را برای رساندن مواد مغذی لازم برای بهبودی پس از جراحی کاهش می‌دهد. عوارض پس از جراحی بار زیادی را بر دوش دندانپزشک و بیمار می‌گذارد.

آیا می‌توانم ۳ روز پس از جراحی سیگار بکشم؟

حداقل تا ۲ هفته پس از جراحی سیگار نکشید، حتی برای اطمینان سه هفته سیگار نکشیدن بهتر است. سیگار کشیدن باعث افزایش سطح مرگ سلولی می‌شود.

آیا سیگار بعد از کشیدن دندان، حفره خشک ایجاد می‌کند؟

سیگار پس از کشیدن دندان تا ۱۲ درصد احتمال حفره خشک را افزایش می‌دهد. حفره خشک عارضه ای دردناک است که بعد از گذشت ۳ روز شما را با درد زیاد مجبور به مراجعه به دندانپزشکی می‌کند. 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button