اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عوارض درمان ناقص ریشه دندان

روش‌های دندانپزشکی می‌توانند کمی‌ترسناک باشند، اما اگر مشکلی پیش بیاید و کانال ریشه‌ای که شروع کرده‌اید را تمام نکنید، چه می‌شود؟ اگر ریشه دندان به طور کامل درمان نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این سوالی است که بسیاری از مردم نمی‌خواهند به آن فکر کنند، اما باید در مورد آن بدانند. اگر کار دندانپزشکی کامل نشود، ممکن است عواقب جدی داشته باشد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس در مورد عوارض درمان ناقص ریشه دندان صحبت خواهیم کرد.

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه شامل تمیز کردن ناحیه پالپ عفونی یا ملتهب دندان است. درمان کانال‌های ریشه می‌توانند دندان‌ها را نجات دهند و عملکرد آنها را بازیابی کنند. به طور معمول، پس از کامل شدن کانال ریشه، ناحیه مهر و موم می‌شود تا از ورود باکتری‌های آینده به منطقه جلوگیری شود. این می‌تواند به جلوگیری از عفونت و سالم ماندن دندان شما کمک کند. روکش‌ها معمولاً بعد از کانال ریشه قرار می‌گیرند تا از دندان در زیر آن محافظت کنند و به شما امکان استفاده دوباره از دندان را می‌دهند. 

عوارض درمان ناقص ریشه دندان

اگر عصب کشی به طور کامل انجام شود دندان سال های سال دوام خواهد آورد. اما در صورت درمان ناقص ریشه دندان با عوارضی دست و پنجه نرم خواهید کرد. در ادامه برخی از این عوارض را می بینیم. 

عفونت

اگر عصب کشی که شروع کرده اید را کامل نکنید، ممکن است دندان عفونی شود. عفونت می‌تواند به سایر قسمت‌های دهان مانند استخوان فک و بافت‌های اطراف گسترش یابد. همچنین ممکن است باعث درد شدید و تورم در دندان و دهان شود. در صورت عدم درمان، عفونت ممکن است منجر به آسیب گسترده به دندان شود.

آبسه‌ها

ممکن است به دلیل انجام ناقص عصب کشی دندان، آبسه ایجاد شود. آبسه در محل حفره اصلی تشکیل می‌شود. این عارضه می‌تواند یک مشکل جدی برای سلامتی باشد زیرا توده ای پر از چرک است و می‌تواند باعث عفونت جدی شود. در صورت عدم درمان، آبسه می‌تواند پاره شود و عفونت به سایر قسمت‌های بدن شما سرایت کند.

از دست دادن استخوان

اگر عصب کشی را کامل نکنید، دندانپزشک شما ممکن است مجبور شود درمان استخوان از دست داده را شروع کند. از دست دادن استخوان می‌تواند منجر به لبخندی زشت و افزایش مشکل در جویدن و صحبت کردن شود. بسته به شدت از دست دادن استخوان، دندانپزشک ممکن است درمان اضافی را توصیه کند که به بازیابی تراکم استخوان کمک می‌کند.

آسیب عصبی

در صورتی که ریشه دندان را ناقص درمان کنید ممکن است آسیب عصبی نیز رخ دهد. آسیب به عصب ممکن است باعث درد در اطراف دندان و سایر اعضای بدن شود. ممکن است بر توانایی جویدن و بلع شما تأثیر بگذارد. در موارد شدید، آسیب عصبی می‌تواند باعث اختلال در حرکت شود یا در بدترین حالت ممکن است منجر به سکته شود.

اگر درمان ریشه دندان را کامل نکنید، این روش می‌تواند بسیار گران و ناراحت کننده باشد. در صورت عدم درمان، عفونت به وجود می‌آید و باعث آسیب دائمی ‌به دندان می‌شود. این امر نه تنها برای شما هزینه‌های دندانپزشکی زیادی دارد، بلکه می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند ناتوانی در خوردن یا نوشیدن درست با آن طرف دهان شود.

اگر کانال ریشه ناقص بماند چه اتفاقی می‌افتد؟

در طول کانال ریشه، ناحیه عفونی تمیز و مهر و موم می‌شود. اگر کانال ریشه کامل نباشد، باکتری‌ها دوباره وارد آن قسمت دندان شده و عفونت می‌کنند. عفونت می‌تواند به سایر نواحی دهان یا استخوان فک سرایت کند. ناتمام ماندن کانال ریشه می‌تواند بیمار را در معرض خطر مشکلات جدی دندانی و شرایط پزشکی قرار دهد. اگر عفونت درمان نشود، ممکن است آبسه ایجاد شود و به درمان اورژانسی نیاز خواهید داشت.

اگر درد دارید یا بافتی متورم در نزدیکی دندانی که کانال ریشه انجام داده اید دارید، توصیه می‌کنیم فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید. همچنین بیماران ممکن است درد یا حساسیت در نزدیکی فک یا گردن را تجربه کنند. عفونت‌ها می‌توانند باعث تب شده و باید فورا درمان شوند. 

۶  علائم درمان ناقص ریشه دندان

شکست کانال ریشه یک مشکل جدی است که نیاز به مراجعه فوری به دندانپزشک دارد. ممکن است پس از گذشت ماه ها یا سالها همچنان علائم درمان ناقص ریشه دندان را داشته باشید. برخی از این علائم و نشانه‌ها همان علائمی ‌هستند که در ابتدا باعث ایجاد عصب کشی کانال اورژانسی شده اند. در ادامه چند نشانه عوارض درمان ناقص ریشه دندان آورده شده است که با آنها آشنا می‌شویم. 

  1. تورم بعد از درمان دندان

تورم خفیف در داخل یا اطراف دندان درمان شده در طی چند روز اول ممکن است مشاهده شود. تورم می‌تواند نشان دهنده عفونتی باشد که باید فوراً درمان شود. بافت متورم اغلب ظریف، حساس و مستعد تولید چرک است.

  1. درد پس از شکست کانال ریشه

درد برای چند روز پس از یک کانال ریشه ناموفق به سراغ فرد می‌آید. اگر درد شدید احساس می‌کنید یا اگر دندان با لمس کردن درد گرفت، ممکن است دندان دچار عدم موفقیت کانال ریشه شده باشید.

  1. درد و ناراحتی در طول بهبود کانال ریشه

بسته به شرایط، می‌توانید در طول نقاهت عمل ریشه، احساس درد و ناراحتی کنید. این ممکن است پس از مصرف یک نوشیدنی گرم یا سرد رخ دهد. در چند روز اول طبیعی است. اما با بهبود نیافتن بعد از گذشت یک هفته از درمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

  1. نشت چرک یا خون از لثه پس از درمان دندان

گاهی از لثه‌های اطراف دندان درمان شده چرک یا خون نشت می‌کنند. این می‌تواند نشان دهنده شروع آبسه باشد. معمولاً درمان ناقص ریشه دندان با آبسه شروع می‌شود. بنابراین بررسی هر گونه ترشح بسیار مهم است.

  1. عفونت دندان عقب باعث عفونت سینوس فک بالا می‌شود

در برخی موارد، عفونت در دندان‌های عقبی شما ممکن است به سینوس ماگزیلاری منتقل شود. پس از این اتفاق می‌توانید با مشکلاتی از جمله احتقان، گرفتگی، آبریزش بینی، تنفس سخت و درد فک و صورت مواجه شوید.

احتمال درد بعد از درمان ناقص ریشه
احتمال درد بعد از درمان ناقص ریشه

۶- جوش روی فک یا لثه 

اگر جوشی روی فک خود می‌بینید که از بین نمی‌رود، می‌تواند نشان دهنده خرابی کانال ریشه باشد. زیرا در موارد دیگر تمامی مخاط و چرک از بینی خارج می شود. 

دلایل شکست درمان ریشه دندان

روش‌های کانال ریشه به دلایل مختلفی با شکست مواجه می‌شوند. برخی علائم خرابی کانال ریشه را پس از چند روز نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر آنها را سال‌ها بعد نشان می‌دهند. شایع ترین دلایل شکست کانال ریشه را در ادامه می‌بینیم.

قرار ندادن روکش دندان

اگر اندودنتیست روکش را خیلی دیر قرار دهد، باکتری ممکن است دوباره وارد شود. در صورت وجود ترک باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانند آن را با یک جایگزین دائمی ‌پر کنند. در نتیجه، دندانپزشک ممکن است یک روکش برای دندان را بلافاصله پس از درمان ریشه توصیه کند.

مهر و موک نکردن کامل کانال دندان

اندودنتیست پس از پایان جراحی، ناحیه کرونال را مهر و موم می‌کند. آنها از ترمیم دائمی ‌برای جلوگیری از رسیدن عفونت به کانال‌های ریشه استفاده می‌کنند. اگر مهر و موم‌ها خراب شوند، دندان شما بیشتر مستعد عفونت باکتریایی می‌شود و عفونت مجدد رخ خواهد داد.

نادیده گرفتن یک کانال یا ریشه

از دست دادن یک عصب در طول کانال ریشه عامل مهم دیگری است که منجر به شکست می‌شود. قبل از شروع عمل، دندانپزشک از اشعه ایکس برای تعیین مکان و نقشه برداری از اعصاب استفاده می‌کند. اگر از تجهیزات معیوب استفاده کنند، احتمالاً عصب را نخواهند دید.

جاگذاری یک کانال ریشه
جاگذاری یک کانال ریشه

ورود بزاق و آلودگی در حین عمل به مجرای دندان

دندانپزشک ممکن است تمام تلاش خود را کرده باشد تا همه چیز را بهداشتی و بدون آلودگی نگه دارد. با این حال، باید اطمینان حاصل کنند که هیچ بزاقی به سوراخ‌های ایجاد شده در طول فرآیند وارد نمی‌شود. از آنجایی که بزاق حاوی انواع میکروارگانیسم‌هاست، هرگونه آلودگی می‌تواند برای کل فرآیند مضر باشد.

  • جراحی کانال ریشه ممکن است به دلیل آسیب یا پوسیدگی اخیر دندان به خطر بیفتد زیرا این شرایط دندان را در معرض عفونت قرار می‌دهد.

برای درمان شکست کانال ریشه چه باید کرد؟

اگر نگران این هستید که آیا کانال ریشه شکست خورده شما قابل درمان است یا خیر، نگران نباشید، زیرا چند گزینه وجود دارد که می‌توانید به راحتی برای درمان ریشه شکست خورده آن را انتخاب کنید. در ادامه برخی از درمان‌های پزشکی ضروری برای درمان ناقص ریشه دندان را بررسی می‌کنیم. 

اپیکو کتومی

اپیکوکتومی‌ نام روش جراحی اولیه در صورت شکست کانال ریشه است. دندانپزشک در طول این عمل از بی حس کننده موضعی استفاده می‌کند تا مطمئن شود که هیچ درد یا ناراحتی را تجربه نمی‌کنید. متخصص اندودنتیست از تکنیک‌های میکروسرجری برای باز کردن بافت کنار دندان آسیب دیده استفاده می‌کند.

در این روش بافت ملتهب یا بیمار را می‌توان به راحتی برداشت. نوک ریشه نیز برداشته می‌شود. سپس با یک پرکننده کوچک مهر و موم می‌شود. اگر استخوان شما آسیب قابل توجهی داشته باشد، ممکن است پیوند استخوان برای تسریع بهبود لازم باشد. معمولاً یک روز پس از جراحی می‌توانید زندگی روزمره خود را از سر بگیرید. اما چند ماه طول می‌کشد تا استخوان بهبود یابد.

در چه شرایطی نیاز به درمان ریشه دندان دارید؟

  • برای از بین بردن تجمع کلسیم در کانال‌ها
  • خلاص شدن از شر تورم و عفونت اطراف ریشه
  • برای ترمیم استخوان ریشه یا سطوح آسیب دیده
  • یافتن کانال‌های کوچک یا ریشه‌های نادیده گرفته شده توسط اشعه ایکس پس از درمان اولیه

درمان مجدد کانال ریشه

اگر دندانپزشک علائم شکست کانال ریشه را تشخیص دهد، روند بهبودی را آغاز می‌کند. بنابراین، با وجود گذشت سال‌ها یا ماه‌ها، اگر نشانه‌های شکست کانال ریشه را تشخیص دهند، باز هم می‌توانید دندان‌های خود را نجات دهید. برای رهایی از درد و پیشگیری از عفونت بیشتر، باید یک درمان مجدد کانال ریشه داشته باشید. 

مراحل مربوط به درمان مجدد کانال ریشه 

  • پس از تزریق بی حسی موضعی، دندانپزشک دوباره دندان را باز می‌کند. اگر روکش وجود دارد، باید برداشته شود.
  • برداشتن ماده پر کننده کانال
  • پاکسازی کانال‌های ریشه دندان
  • پر کردن مجدد کانال ریشه، برای جلوگیری از هرگونه عفونت مجدد دندان
  •  باید در اسرع وقت برای روکش دائمی ‌به دندانپزشک مراجعه کنید.

کشیدن دندان به جای درمان مجدد ریشه

به دلیل عفونت حاد ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه فوری باشد. اگر کانال ریشه آسیب دیده فوراً درمان نشود، ممکن است یک آبسه دردناک و شدید و عفونت سپتیک ایجاد شود. اگر بافت پالپ دندان شما عفونی شود، درمان مجدد ریشه ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد و کشیدن دندان تنها جایگزین باقی مانده باشد. اگر نتوانستید دندان طبیعی خود را حفظ کنید، کشیدن آن و جایگزینی آن با ایمپلنت نیز تصمیم عاقلانه ای است.

آیا می‌توانید درمان ناقص ریشه دندان را با اشعه ایکس مشاهده کنید؟

اندودنتیست‌ها از اشعه ایکس برای یافتن و درمان یک کانال ریشه ناموفق استفاده می‌کنند. زیرا اغلب دیدن هر گونه مشکلی با چشم غیرمسلح دشوار است. با گرفتن اشعه ایکس، متخصص اندودنتیست شما می‌تواند روند درمان شما را بررسی کرده و ببیند آیا در داخل یا نزدیک ریشه دندان شما مشکلی وجود دارد یا خیر. این یک راه خوب است برای اطمینان از اینکه درمان شما به خوبی پیش رفته است یا خیر. 

جمع بندی 

برای دریافت خدمات با کیفیت در درمان ریشه به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مراجعه کنید. دندانپزشکان ما واجد شرایط و با تجربه هستند و می‌توانند درمان ریشه دندان شما را کامل کرده و با موفقیت انجام دهند. 

در صورتی که بیمار قبلاً درمان ریشه دندان داشته و دندانپزشک این روش را کامل نکرده است، می‌تواند منجر به عوارض شود. اگر در اطراف ناحیه درد دارید و می‌دانید که درمان کانال ریشه‌ داشته‌اید به شما توصیه می‌کنیم که یک قرار فوری با دندانپزشک تعیین کنید. پزشکان ما سال‌ها تجربه در درمان ریشه با استفاده از فناوری پیشرفته دارند و می‌توانند به تسکین درد و نجات بالقوه دندان شما کمک کنند.

درمان ناقص ریشه دندان ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. درمان مناسب نیز برای تقویت و حفظ سلامت دندان ضروری است. اگر به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی معتبر هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس برای انتخاب بهترین گزینه‌های درمانی تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند درمان ناقص ریشه دندان را برطرف کنند؟

آنتی بیوتیک‌ها در واقع می‌توانند در مدیریت عفونت‌های کانال ریشه نقش داشته باشند، اما آنها به تنهایی راه درمانی نیستند. 

بهترین گزینه برای درمان شکست کانال ریشه چیست؟

درمان مجدد، رایج ترین گزینه درمانی برای کانال‌های ریشه شکست خورده، است و بهترین میزان موفقیت را ارائه می‌دهد. 

آیا می‌توانم ۴ ماه روت کانال را به تعویق بیندازم؟

آیا به تأخیر در درمان ریشه دندان فکر می‌کنید؟ ایده ی خوبی نیست. انتظار برای درمان یکی از دندان‌های آسیب دیده می‌تواند در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود. 

چرا دندان عصب کشی شده من بعد از ۲ ماه هنوز درد می‌کند؟

علاوه بر عفونت، چیزهای دیگری مانند کانال از دست رفته، سوراخ شدن ریشه یا وارد شدن هوا از طریق نوک ریشه، تاج یا پرکردگی بزرگ می توانند باعث باعث درد غیرطبیعی ‌شوند. این موارد همان درمان ناقص ریشه دندان هستند که ممکن است نیاز به درمان بعدی داشته باشد. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button