اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

قیمت پر کردن دندان با کامپوزیت

اگر تا به حال حفره داشته اید، با انواع پرکردن‌ها ممکن است آشنا باشید. مواد پر کننده همان چیزی است که دندانپزشکان برای پر کردن ناحیه ای از دندان که قبلا مواد پوسیده در آن وجود داشت، استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته، محبوب‌ترین نوع پرکننده‌ها آمالگام بود. آمالگام همان ماده نقره‌ای رنگ است که از ترکیب جیوه مایع و برخی آلیاژها تشکیل شده است.

در سال‌های اخیر استفاده از آمالگام در حال کاهش است. آمالگام به دلیل رنگ تیره آن کاملا قابل مشاهده و غیر جذاب است. همچنین برای محیط زیست نیز مضر است و محتوای جیوه آن باعث نگرانی بسیاری از افراد شده است.

با گذشت زمان، جایگزین‌هایی برای پر کردن آمالگام ساخته شد. یکی از این موارد پر کردن کامپوزیت است. این پرکننده‌ها مانند آمالگام عمل می‌کنند، اما رنگی شبیه سایه طبیعی دندان دارند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی این ماده پر کننده و مزایای آن می‌پردازیم. 

پرکردن دندان چیست؟

پر کردن دندان معمولاً یک عمل ضروری است. این روش برای اصلاح حفره‌ها و سایر انواع آسیب دندان ساخته شده اند. پر کردن دندان مستلزم سوراخ کردن دندان و از بین بردن تمام ناحیه آسیب دیده و پوسیده است. به طور معمول، قبل از شروع فرآیند پر کردن، از عوامل بی حس کننده استفاده می‌شود. هنگامی‌که نواحی پوسیده دندان برداشته شد، قسمت از دست رفته با کامپوزیت همرنگ دندان پر می‌شود.

پرکننده‌های کامپوزیت از چه چیزی ساخته شده اند؟

پرکننده‌های کامپوزیت از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. کامپوزیت ممکن است از پایه رزین ساخته شده و با سیلیس مخلوط شود. برای استحکام آن شیشه پودری به آن اضافه می شود. سایه و رنگ پر کننده را می‌توان با سایه دندان‌های شما مطابقت داد. بنابراین به هیچ وجه قابل تشخیص نیست و با بقیه دندان‌های سفید مرواریدی شما ترکیب می‌شوند.

این مواد نه تنها به عنوان پرکننده دندان عالی هستند، بلکه دندانپزشکان از این مواد همرنگ دندان برای لمینت‌ها، روکش‌ها و اینله‌ها نیز استفاده می‌کنند. گاهی اوقات برای ترمیم دندان‌های شکسته نیز به کار می‌روند. 

مزایای استفاده از کامپوزیت چیست؟

علاوه بر ترکیب یکپارچه با بقیه دندان‌ها، پرکننده‌های کامپوزیت دارای مزایای زیر نیز هستند:

  • آنها برای رفع عیوب جزئی و آسیب‌های بزرگتر مناسب اند.
  • ‌انعطاف پذیرتر هستند. به همین دلیل نیاز به خالی کردن بیش از حد دندان ندارند و باعث حفظ بیشتر دندان طبیعی می‌شوند.
  • این ماده یک پیوند قوی با دندان شما ایجاد می‌کند و در برابر شکستگی مقاومت می‌کند.
  • روش استفاده از کامپوزیت کوتاه‌تر است و معمولاً می‌توان آن را تنها در یک جلسه انجام داد.
  • حساسیت دمایی بعد از پر کردن زودتر از بین می‌رود.
  • جذابیت زیبایی و ظاهر طبیعی دو مزیت پرکننده‌های کامپوزیت است.
  • آنها تقریبا نامرئی هستند و می‌توانند ظاهر طبیعی دندان را بازیابی کنند.
  • پرکننده‌های کامپوزیت به دندان متصل می‌شوند و احتمال نشت یا شکستگی را در طول زمان کاهش می‌دهند.
  • کامپوزیت‌ها بدون جیوه هستند و آنها را به گزینه ای امن برای بیمارانی که نگران قرار گرفتن در معرض جیوه هستند تبدیل می‌کند.

هزینه روش‌های استفاده از کامپوزیت چقدر است؟

پر کردن کامپوزیت معمولاً روش‌های ارزان و در عین حال بسیار مؤثر برای ترمیم دندان هستند. هزینه هر دندان برای کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که با آنها آشنا می‌شویم. 

  • میزان پوسیدگی دندان: یک ناحیه با آسیب بزرگ مستلزم کار بیشتر و در نتیجه هزینه بیشتر است.
  • محل آسیب: پر کردن دندان‌های آسیاب معمولاً گران‌تر است، زیرا این دندان‌ها بزرگ‌تر از دندان‌های دیگر هستند و در مکان‌های سخت‌تر قرار می‌گیرند.
  • در صورت نیاز به آرامبخشی: اکثر بیماران فقط با بی حسی موضعی می‌توانند این روش را انجام دهند. اما برای بیمارانی که اضطراب شدید یا فوبیا دارند، ممکن است آرام بخش انجام شود. این به طور طبیعی هزینه عمل را افزایش می‌دهد.
  • تعداد دندانی که نیاز به پر شدن دارد نیز بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد. هر چه تعداد دندان بیشتر باشد هزینه آن بالاتر می‌رود. 

هزینه پر کردن کامپوزیت سفید در مقابل آمالگام نقره ای 

هزینه پر کردن کامپوزیت به طور کلی بیشتر از پرکننده‌های آمالگام است اما کمتر از پرکننده‌های سرامیکی یا طلا است. هزینه پر کردن کامپوزیت بسته به اندازه و محل حفره قیمت گذاری می‌شود.

آیا بیمه پر کردن را پوشش می‌دهد؟

پرکردن دندان یک عمل زیبایی نیست، به این معنی که شرکت بیمه شما باید درصدی از پوشش هزینه‌های مراقبت را ارائه دهد. طرح‌های بیمه دندانپزشکی متعدد هستند و اغلب پوشش‌های بیمه ای منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. 

آیا کامپوزیت‌ها برای شما مناسب هستند؟

پرکردن‌های کامپوزیت برای ترمیم دندان‌ها در نواحی قابل مشاهده دهان محبوب هستند زیرا از مواد رزینی همرنگ دندان ساخته شده اند که با رنگ طبیعی دندان ترکیب می‌شود. از آنجایی که آنها مستقیماً به سطح دندان متصل می‌شوند، گزینه محافظه کارانه تری هستند که ساختار کمتری از دندان را از بین می‌برند.

روش پر کردن دندان با کامپوزیت 

قبل از اینکه دندانپزشک شروع به کار کند، ابتدا رنگ کامپوزیتی که با دندان شما مطابقت داشته باشد را انتخاب می‌کند. 

در مرحله بعد، یک بی حس کننده موضعی برای جلوگیری از درد و کاهش ناراحتی روی لثه‌های تزریق می‌شود. هنگامی‌که ماده بی حس کننده شروع به کار کرد، هرگونه پوسیدگی از حفره‌های موجود از طریق مته برداشته می‌شود. به صورت طبیعی نباید درد داشته باشید، فقط کمی ‌فشار خفیف احساس خواهید کرد. 

هنگامی‌که مواد پوسیده خارج شدند، دندانپزشک محل را تمیز و آماده می‌کند تا باکتری‌ها و زباله‌ها را از بین ببرد. اکنون کامپوزیت لایه به لایه داخل دندان قرار می‌گیرد تا کل سوراخ را پر کند. برای سفت شدن سریع پر کردن، دندانپزشک از نور ماوراء بنفش استفاده می‌کند. سپس دندان ترمیم شده فرم و صیقل داده می‌شود. بایت شما نیز توسط دندانپزشک ارزیابی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که ترمیم برای شما راحت است.

بعد از پر کردن دندان با کامپوزیت چه مراقبت‌هایی باید انجام داد؟

احتمالاً تا چند ساعت پس از پر کردن، دهان شما بی حس می‌شود. شاید کمی ‌نسبت به دمای سرد یا گرم احساس حساسیت کنید، اما به زودی برطرف می‌شود. از آنجایی که تزریق بی حسی دهان را بی حس می‌کند، بهتر است تا زمانی که بی حسی از بین نرفته است از خوردن خودداری کنید تا با گاز گرفتن تصادفی گونه‌ها یا زبان خود آسیبی به آن‌ها وارد نکنید. 

خطرات ناشی از پر نکردن دندان

در حالی که فکر می کنید پر کردن دندان ممکن است خیلی جذاب نباشد و صدای مته ترسناک به نظر بیاید، اما پر نکردن دندان عوارض و مشکلات بیشتری را به دنبال دارد. 

آسیب بیشتر به دندان و دندان‌های مجاور

هنگامی‌که حفره‌های بزرگ درمان نمی‌شوند، ممکن است بزرگتر شده و باعث آسیب به دندان‌های دیگر شوند. پوسیدگی دندان یک مشکل پیشرونده است. پوسیدگی می‌تواند به راحتی به دندان‌های مجاور سرایت کند و در صورت عدم کنترل، آسیب بزرگتری ایجاد کند. گاهی ممکن است منجر به پرکردن‌های متعدد شود.

تاثیر بر سلامت کلی دهان

آیا تا به حال دندان درد داشته اید؟ با این حس بد شما نمی‌توانید کار و فکر کنید، زیرا آن درد تپنده مداوم را احساس می‌کنید.

یک حفره درمان نشده می‌تواند منجر به عفونت شود که باعث عصب کشی و حتی از دست دادن دندان می‌شود. در این شرایط روش‌های پرهزینه جایگزینی دندان مانند ایمپلنت دندانی باید انجام دهید. 

نشانه‌هایی که نیاز به پر کردن دندان دارید

۵ نشانه است که به پر کردن دندان نیاز دارید. اگر هر یک از این مشکلات را تجربه می‌کنید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. هرچه زودتر مشکلات دندان‌های شما برطرف شود، شانس کمتری برای نیاز به روش‌های ترمیمی‌گسترده مانند عصب کشی یا روکش دندان خواهید داشت.

پر کردگی موجود ترک خورده است

اگر دندان پر شده دارید، می‌توانند به مرور زمان ترک خورده و فرسوده شوند. هنگامی‌که پرکننده شما ترک خورد، فرصتی را برای میکروب‌ها و سایر آلودگی‌ها ایجاد می‌کند و پوسیدگی دندان دوباره شروع می‌شود. ترک خوردن قسمت پر شده یا بیرون آمده می‌تواند مشکل بزرگی باشد. بنابراین، اگر این اتفاق افتاد، مهم است که فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها معمولاً به سرعت دندان شما را بررسی می‌کنند. 

دندان درد

اگر هنگام جویدن ناگهان در ناحیه خاصی احساس ناراحتی کردید، این می‌تواند مراحل ابتدایی حفره باشد. وقتی کنترل نشود، ممکن است در نهایت حتی بدون جویدن احساس ناراحتی و درد کنید.

حساسیت

از آنجایی که مینای دندان‌ها از بین می‌روند، می‌توانند نسبت به دماهای گرم و سرد حساس شوند. حساسیت دندان به طور معمول تنها به دلیل پوسیدگی دندان نیست، اما این یک نشانه بالقوه آن است. اگر مسواک زدن با خمیر دندان برای دندان‌های حساس کمکی نمی‌کند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

حفره‌ها

اگر مدتی از مراجعه به دندانپزشک می‌گذرد و متوجه یک لکه تیره روی دندان شده اید، این می‌تواند شروع یک حفره باشد. گاهی اوقات فلوراید تراپی می‌تواند مراحل ابتدایی حفره را معکوس کند، بنابراین زمان بسیار مهم است.

علائم قابل مشاهده

آسیب قابل توجه به دندان‌های شما یک شاخص واقعا قوی است که باید به دندانپزشک مراجعه کنید. این می‌تواند شامل دندان‌های شکسته یا آسیب دیده، پاره شدن نخ دندان در حین تمیز کردن دندان‌ها یا گیرکردن غذا در مکان‌های غیرعادی روی دندان باشد. بسته به آسیب، در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به کشیدن دندان شود.

راه های حفظ سلامت دندان

اولین خط دفاعی شما در برابر پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. 

  • مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی یا حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مورد تایید دندانپزشک است.
  • طبق دستور دندانپزشک با دهانشویه فلوراید شستشو دهید.
  • غذاهای سالم مصرف کنید. از غذاهای شیرین و اسیدی تا حد امکان پرهیز کنید.

علاوه بر مراقبت از دندان‌های خود در خانه، چند کار دیگر نیز هستند که می‌توانید برای کاهش خطر پر کردن دندان‌ها در طول سال انجام دهید:

  • به طور منظم هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • در طول معاینه دندانپزشکی خود فلوراید تراپی کنید.
  • از دندانپزشک خود در مورد سیلانت‌های دندانی بپرسید.
  • از دندانپزشک خود بپرسید که آیا درمان آنتی باکتریال در شرایط شما ایده خوبی است یا خیر.

جمع بندی 

قیمت پر کردن دندان با کامپوزیت به عوامل مختلفی مانند محل قرار گیری دندان، تعداد دندان‌های پر شده، میزان آسیب وارد شده و موارد دیگر بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت دقیق هزینه‌ها، با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. تمامی‌کار‌های مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان مانند ترمیم با کامپوزیت، لمینت، عصب کشی، ایمپلنت و دندانپزشکی اطفال در این کلینیک انجام می‌شود. 

سوالات متداول

چه زمانی پر کردن دندان ضروری است؟

دندانپزشکان از علائم درد برای تعیین زمانی که پر کردن دندان ضروری است استفاده می‌کنند. علائم درد می‌تواند شامل حساسیت هنگام خوردن شیرینی جات، درد کسل کننده و ضربان دار که با گذشت زمان بدتر می‌شود و درد هنگام جویدن یا نوشیدن نوشیدنی‌های گرم یا سرد باشد.

بعد از افتادن پر کردگی قدیمی، دندان تا چه مدت می‌تواند بدون پرکردن بماند؟

پرکردن از دست رفته یا شل معمولاً یک مشکل فوری دندانی نیست. اگر درد شدید باشد یا لثه‌های شما خونریزی کنند و ملتهب باشد، ممکن است واجد شرایط مراقبت‌های اورژانسی دندانپزشکی باشد. اما در بیشتر موارد می‌توانید تا ۳ روز صبر کنید.

کدام پرکردن دندان گرانتر است؟

پر کردن پرسلن یا اینله گران ترین گزینه برای ترمیم حفره یا دندان آسیب دیده است. همچنین نسبت به سایر مواد پرکننده به روش طولانی تری نیاز دارد.

آیا پر کردن کامپوزیت ۲۰ سال دوام می‌آورد؟

در مقایسه با پرکننده‌های آمالگام، پرکننده‌های کامپوزیت ممکن است به‌اندازه کافی قوی به نظر نرسند. اما در واقعیت، آنها کاملا انعطاف پذیر هستند و می‌توانند چندین سال دوام بیاورند. پر کردن کامپوزیت می‌تواند حداقل ۷ تا ۱۰ سال بدون هیچ مشکلی دوام بیاورد. اگر بهداشت دهان را بیشتر رعایت کنید تا ۱۰ سال یا بیشتر نیز دوام می‌آورند.

کدام نوع پرکردن دندان مناسب است؟

پر کردن کامپوزیت گزینه جذابی است زیرا می‌تواند کاملاً با رنگ دندان شما مطابقت داشته باشد. با این حال، پرکننده‌های کامپوزیتی گران تر از پرکننده‌های آمالگام نقره هستند و به اندازه آنها بادوام نیستند. پرکننده‌های سرامیکی از پرسلن ساخته شده اند و از نظر زیبایی یک گزینه بسیار دلپذیر مناسب و بادوام هستند. 

متا: قیمت پر کردن دندان با کامپوزیت به چه عواملی بستگی دارد؟

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button