اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

شاید تا به حال شنیده باشید دندانی که سال‌ها پیش عصب کشی و روکش شده دوباره درد گرفته است. ممکن است این درد و ناراحتی در روز‌های بعد از عصب کشی خود را نشان دهد و در برخی موارد سال‌های بعد عوارض آن ایجاد شود. اما سوال اینجاست که آیا دندانی که یک بار عصب کشی شده مجدد می‌توان آن را عصب کشی کرد؟ هزینه عصب کشی مجدد چقدر است؟ در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی این موارد می‌پردازیم.

عصب کشی چیست؟

جراحی کانال ریشه یا عصب کشی به عنوان اپیکوکتومی‌ نیز شناخته می‌شود. در طول این روش، دندانپزشک شکافی در استخوان ایجاد کرده، نوک ریشه عفونی را قطع می‌کند و انتهای دندان را پر می‌کند. اما اگر ریشه دندان به راحتی قابل دسترسی نباشد، جراحی خطرناک است و می‌تواند به فک پایین و عصب لب آسیب برساند.

کشیدن دندان و گذاشتن ایمپلنت آخرین گزینه هستند. اگر از سطح مهارت دندانپزشک خود ناراحت هستید، می‌توانید نظر دوم را با دندانپزشکی که در درمان ریشه دندان ماهر است بپرسید. همچنین می‌توانید از دندانپزشک خود بخواهید که شما را به یک متخصص ریشه ارجاع دهد. اگر در زمان عصب کشی مضطرب هستید، از دندانپزشک یا متخصص ریشه خود در مورد گزینه‌های آرام‌بخشی بپرسید.

عفونت مجدد دندان عصب کشی شده رایج نیست، اما بی سابقه هم نیست. معمولا روش‌های عصب کشی بسیار موفق هستند. با این حال، دندانی که قبلاً درمان شده است می‌تواند روزها، هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از عمل اولیه دوباره عفونی شود. اگر در گذشته عصب کشی داشته اید یا در آینده منتظر آن هستید، باید بدانید که چه چیزی باعث عفونت مجدد کانال ریشه می‌شود تا بتوانید آمادگی بهتری برای جلوگیری از بروز آن داشته باشید.

عصب کشی مجدد چیست؟

درمان مجدد کانال ریشه مشابه روش اولیه کانال ریشه است. تنها تفاوت این است که اندودنتیست به جای برداشتن ساختار طبیعی دندان و تمیز کردن بافت عفونی از کانال‌های ریشه، مواد پرکننده استفاده شده در اولین کانال ریشه را خارج می‌کند. پس از برداشتن پرکردگی‌های ریشه، متخصص دندانپزشکی کانال‌ها را تمیز کرده و دندان را مجدداً مهر و موم می‌کند تا برای پرکردن جدید آماده شود. عصب کشی مجدد همان هدفی را دارد که در عصب کشی اولیه انجام می‌شود و به بیمار امکان می‌دهد دندان طبیعی خود را حفظ کند. در برخی موارد، درمان مجدد غیرممکن است و دندان عفونی شده باید کشیده شود.

هزینه عصب کشی مجدد چقدر است؟

عصب کشی به دلیل آنکه سخت‌ و زمان‌ بر است درمانی پر هزینه است. دلیل هزینه زیاد آن این است که اتاق جراحی دندانپزشک مانند یک سالن کوچک جراحی است و مانند مطب سنتی پزشک نیست. به طور خاص عصب کشی به تعدادی ابزار تخصصی گران قیمت نیاز دارد. در حالی که هزینه‌ها زیاد است باید با کیفیت کار متعادل شود. همچنین به خاطر داشته باشید که اگرچه هزینه ممکن است بالا باشد، اما در اکثر موارد ارزانتر و بهتر از کشیدن دندان و نوعی جایگزینی دندان است. به عنوان مثال یک ایمپلنت تقریباً سه برابر هزینه آن بیشتر از عصب کشی است.

چه عواملی بر هزینه عصب کشی مجدد دندان تاثیر می‌گذارد؟

در ادامه با عوامل تاثیرگذار بر هزینه عصب کشی مجدد دندان آشنا می‌شویم.

ساختار ریشه دندان

هر دندان ساختار ریشه متفاوتی دارد. در ابتدایی ترین سطح، یک دندان جلویی با یک ریشه کمتر از یک دندان مولر (دندان پشتی) با سه ریشه هزینه خواهد داشت.

در حال حاضر در هر ریشه ممکن است بیش از یک کانال وجود داشته باشد، این در ریشه‌های خاص بیشتر از سایرین است. هزینه عصب کشی به ازای هر کانال و نه به ازای ریشه محاسبه می‌شود. زیرا هر کانال باید به طور جداگانه آماده و پر شود. هر دندان تقریبا یک الگوی مشترک دارد. اما گاهی استثنا هم وجود دارد. شاید ریشه یا کانال بیشتر یا کمتر داشته باشید.

موقعیت جغرافیایی مطب و مهارت دندانپزشک

هزینه عصب کشی مطمئناً از کشوری به کشور دیگر و همچنین از منطقه ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت خواهد بود. به طور کلی هر چه دندانپزشک ماهر تر و با تجربه تر باشد هزینه عصب کشی مجدد نیز بالاتر می‌رود. 

دشواری درمان مجدد

عصب کشی مجدد یک کانال ریشه شکست خورده، از نظر فنی دشوارتر و وقت گیرتر است. بنابراین هزینه‌های اضافی برای برداشتن پرکننده کانال دندان قدیمی ‌بر عصب کشی اضافه می‌شود. 

عفونت زیاد

اگر دندانی به طور خاص عفونت یا آبسه داشته باشد، لازم است که عفونت را چند بار قبل از پر کردن آن تخلیه و ترمیم کنند. هر روش اضافی انجام شده یا قرار ویزیت‌های بیشتر، هزینه‌های اضافی را به همراه خواهد داشت.

آیا می‌توان درمان عصب کشی را تکرار کرد؟

اگرچه دندانپزشک می‌تواند دومین یا سومین درمان ریشه یا بیشتر را روی دندان انجام دهد، نتایج غیرقابل پیش بینی هستند. حتی ماهرترین دندانپزشکان نیز می‌توانند درمان ریشه را انجام دهند اما ممکن است با شکست مواجه شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که عصب کشی ۸۶ تا ۹۸ درصد میزان موفقیت دارد. اما تمیز کردن کانال‌های دندان می‌تواند مشکل باشد. اگر دندانپزشک پالپ دندان عفونی را به طور کامل خارج نکند، عفونت در دندان بسته می‌شود تا بعداً شعله ور شود.

دندان مولر دارای سه کانال است، اما گاهی اوقات یک دندان دارای کانال چهارم و پنهان است. گاهی اوقات یک کانال با زاویه منشعب می‌شود. اگرچه دندانپزشک از ابزارهای ریز و انعطاف پذیر برای وارد کردن دستگاه به کانال‌های زاویه دار برای از بین بردن عفونت استفاده می‌کند، اما دشوار است.

اگرچه کانال‌های با زاویه زیاد نادر هستند، اما در صورت وجود، احتمال نیاز به عصب کشی مجدد افزایش می‌یابد. درمان مجدد ۵۰ تا ۷۵ درصد موفقیت دارد. اگر دندانپزشک بسیار ماهر اولین درمان ریشه را انجام دهد، درمان دوم ممکن است کارساز نباشد.

آیا کانال ریشه می‌تواند دوباره عفونی شود؟

روش‌های مدرن اندودنتیک میزان موفقیت درمان ریشه را به ۹۵ درصد افزایش داده است. احتمال عفونت مجدد دندان ریشه کم است، اما غیرممکن نیست. عفونت مجدد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله یک اشتباه در طول عمل اولیه یا آسیب دندان سال‌ها پس از درمان رخ دهد. اما منشا آن همیشه به وجود باکتری خلاصه می‌شود. اگر باکتری در کانال ریشه مجدداً کلونیزه شود، عفونت مجدد رخ خواهد داد.

چه چیزی باعث عفونت مجدد کانال ریشه می‌شود؟

برای درک اینکه چه چیزی باعث عفونت مجدد کانال ریشه می‌شود، ابتدا باید بدانید که عصب کشی چیست؟ عصب کشی روشی است که در آن متخصص ریشه دندان پالپ عفونی داخل ریشه را برمی‌دارد و کانال‌های داخلی را قبل از پر کردن مجدد و آب بندی دندان ضد عفونی می‌کند. مزیت عصب کشی این است که به بیمار اجازه می‌دهد دندان طبیعی خود را حفظ کند.

عصب‌های دندان کوچک هستند و برای یک متخصص دندانپزشکی می‌تواند چالش برانگیز باشد که تمام مواد و باکتری‌های عفونی را از داخل دندان خارج کند. مواد آلوده به جا مانده از علل اصلی عفونت مجدد کانال ریشه است. این نوع عفونت مجدد تقریبا پس از عصب کشی اولیه رخ می‌دهد.

یکی دیگر از علل بالقوه عفونت مجدد، ورود باکتری به دندان پس از درمان ریشه، اما قبل از تکمیل پر کردن نهایی است. اگر باکتری‌ها قبل از پر کردن دندان به داخل دندان نفوذ کنند، در داخل دندان گیر می‌افتند و تا زمانی که عفونت جدیدی ایجاد شود، تکثیر می‌شوند. این علت عفونت مجدد نیز پس از درمان اولیه نیز نسبتاً سریع رخ می‌دهد.

علت نهایی عفونت مجدد کانال ریشه حفره‌ها یا آسیب‌های جدید (مانند ترک یا شکستگی) است که روی دندانی که قبلاً درمان شده است ایجاد می‌شود. حفره‌ها و جراحات داخل دندان را در معرض انواع باکتری‌ها قرار می‌دهند که می‌توانند به سرعت به عفونت تبدیل شوند. این نوع عفونت مجدد می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها پس از درمان اولیه ریشه به وجود بیایند.

علائم عفونت مجدد کانال ریشه

علائم عفونت مجدد کم و بیش همان علائم عفونت اولیه است. حساسیت و درد خفیف بلافاصله پس از عصب کشی انتظار می‌رود. اما اگر درد ادامه یابد یا از بین برود و در دوباره عود کند، می‌تواند نشان دهنده عفونت مجدد باشد.

علاوه بر درد، برخی از علائم دیگر عفونت مجدد کانال ریشه شامل مواردی مانند ترشحات زرد یا سبز، لثه‌های متورم، درد مداوم مبهم، طعم بد و بوی بد دهان است. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا احتمال نجات دندان عفونی شده مجدد با عصب کشی مجدد افزایش یابد.

چرا کانال‌های ریشه عفونی می‌شوند؟

کانال ریشه در واقع یک اتاقک تونلی است که اعصاب، خون و بافت همبند دندان را نگه می‌دارد. مردم معمولاً زمانی که نیاز به درمان ریشه دارند به نیاز به عصب کشی اشاره می‌کنند. این درمان به دندانپزشک یا اندودنتیست نیاز دارد تا ریشه‌های عفونی دندان را پاک کند و کانال را ببندد تا از عود مجدد عفونت در سراسر دندان جلوگیری کند. اما گاهی اوقات درمان ریشه با شکست مواجه می‌شود و عفونت دندان پیشرفت می‌کند.

اگر کانال ریشه دوباره عفونی شود چه باید کرد؟

اگر مشکوک هستید که ریشه دندان شما دوباره عفونی شده است، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. دندانپزشک عکس اشعه ایکس را می‌گیرد و هر گونه آزمایش لازم را انجام می‌دهد تا تشخیص دهد که آیا دندان دوباره عفونی شده است یا خیر. اگر چنین باشد، شما را به یک متخصص ریشه ارجاع می‌دهند تا تصمیم بگیرد که آیا عصب کشی مجدد نیاز دارید یا خیر.

دلایل شکست عصب کشی دندان

در شرایط عادی، میزان موفقیت درازمدت درمان ریشه بین ۸۰ تا ۹۵ درصد است. اگرچه میزان موفقیت بالا است، اما در ادامه به برخی از شایع ترین علل شکست درمان ریشه می‌پردازیم.

نشت روکش دندان

متأسفانه، گاهی اوقات باکتری‌ها پس از عصب کشی به داخل دندان نفوذ می‌کنند. مهر و موم ترمیم (تاج دندان) کلیدی برای جلوگیری از نشت باکتری است. مراجعه به دندانپزشکی با تجربه و استفاده از مواد با کیفیت، احتمال شکست درمان ریشه را کاهش می‌دهد.

ریشه دندان اضافی

پیچیدگی دندانی که درمان می‌شود می‌تواند تعیین کند که درمان ریشه تا چه حد موفق است. برخی از دندان‌ها تا زمانی که باعث درد بیمار شوند، ریشه‌های پنهانی دارند که کشف نشده است. برخی از دندان‌ها ریشه‌های پنهانی دارند که در عکس‌برداری با اشعه ایکس زاویه‌دار معمولی نشان داده نمی‌شوند و در نتیجه در صورت درمان نشدن باعث درد بیمار می‌شوند.

سوراخ شدن ریشه 

در چنین کانال‌های کوچکی، ممکن است دندانپزشک در حین تمیز کردن دندان، ریشه دندان به صورت اتفاقی سوراخ شود. اگر سوراخ نادیده گرفته شود و بدون مهر و موم رها شود، می‌تواند به باکتری اجازه دهد تا دوباره وارد دندان شود. 

ترک در دندان 

یک ترک مویی شناسایی نشده در دندان در نهایت به باکتری‌ها اجازه می‌دهد حتی پس از بهترین تلاش دندانپزشک برای درمان، به دندان بازگردند.

چگونه متوجه می‌شویم که عصب کشی ناموفق بوده است؟ 

برای بیمارانی که درمان‌های موفق کانال ریشه دریافت کرده‌اند طبیعی است که در لثه‌های نزدیک محل درمان حساسیت داشته باشند. بیمارانی که درمان آنها شکست خورده است، بیش از دو هفته درد و تورم را در ناحیه آسیب دیده تجربه می‌کنند. اگر ناراحتی ادامه داشت، لطفاً با دندانپزشک خود مشورت کنید. برای تعیین اینکه آیا باکتری هنوز در دندان وجود دارد یا خیر از اشعه ایکس استفاده می‌شود.

اگر عصب کشی مجدد نیاز باشد یا در نهایت دندان کشیده شود، عصب کشی شکست خورده تلقی می‌شود. اگر ترمیم دندان پابرجا نماند یا به هر دلیلی باکتری دوباره وارد دندان شد، عصب کشی ناموفق بوده است. البته این عارضه ممکن است سال‌ها بعد اتفاق بیفتد. بیمارانی که به طور منظم برای معاینات پیشگیرانه به دندانپزشک خود مراجعه می‌کنند، شانس بیشتری برای حفظ دندان خود دارند. 

جمع بندی

شکست عصب کشی می‌تواند باعث آسیب بیشتر به دندان و استخوان فک شما شود، به خصوص اگر درمان نشود. اگر فکر می‌کنید که عصب کشی ناموفق دارید، لطفاً امروز برای معاینه با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. دندانپزشکان ما می‌توانند درمان ریشه دندان را دو یا چند بار تکرار کنند. اما درمان‌های پی در پی کانال ریشه همیشه منطقی نیست. 

سوالات متداول

چرا هزینه عصب کشی مجدد اینقدر گران است؟

عصب کشی به مهارت و دقت بالایی نیاز دارد. تجهیزات و مواد مورد استفاده در این روش ها نیز پرهزینه هستند و باعث بالا رفتن هزینه کلی درمان دندان می شود. همچنین زمان و کار درگیر در روش های دندانپزشکی می تواند افزایش یابد.

آیا عصب کشی مجدد ارزش دارد؟

با مراقبت مناسب، حتی دندان هایی که درمان ریشه انجام داده اند نیز می توانند تا آخر عمر باقی بمانند. اما گاهی اوقات، دندانی که درمان شده است به درستی بهبود نمی یابد و ماه ها یا حتی سال ها پس از درمان ممکن است دردناک یا بیمار شود. اگر دندان شما ترمیم نشد یا مشکلات جدیدی ایجاد شد، شانس دوم دارید. نگه داشتن دندان طبیعی به هر شکلی ارزش دارد.

آیا عصب کشی مجدد درد دارد؟

ممکن است ناراحتی خفیفی را تجربه کنید، اما به طور کلی عصب کشی مجدد دردناک تر از روش اصلی نیست.

۴.۹/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button