اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

ترکیه یکی از بصرفه‌ترین مقاصد برای افرادی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. دانشگاه‌های ترکیه در رنکینگ جهانی از رتبه قابل قبولی برخوردار هستند. تحصیل دندانپزشکی در ترکیه آرزوی بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی است، زیرا این رشته در ترکیه رتبه اول و مدرک این کشور در جهان رتبه ۱۶ را داراست. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به تمامی سوالات و ابهامات شما برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه پاسخ داده‌ایم. با ما تا انتهای مقاله همراه بمانید.

مدت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه چند سال است؟

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه ۵ ساله و شامل ۱۰ ترم است. دو سال اول دروس تئوری ارائه می‌شود و سه سال بعد شامل دوره‌های عملی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها است. البته دانشگاه‌ها اجازه تغییرات کوچکی در واحدهای ارائه شده خود دارند. بطور کلی دروس ارائه شده شامل دندان شناسی، شناخت مواد دندانپزشکی، شبیه سازی دهان، علوم پایه پزشکی، علوم رفتاری، پزشکی پیشگیری، اپیدمیولوژی، مراقبت‌های پزشکی اورژانس، دندانپزشکی ترمیمی، پدودنتیکس، رادیولوژی دندان، جراحی دندان، پریودنتال و چندین واحد درسی دیگر می‌شود. 

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه برای دانشجویان ایرانی مزایای فراوانی دارد:

  • سطح علمی: دانشگاه‌های ترکیه اعتبار بین‌المللی دارند. همچنین مدرک بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه، مورد تایید  وزارت بهداشت و علوم پزشکی ایران است.
  • فاصله مکانی: هم‌مرزی ایران و ترکیه، رفت و آمد دانشجویان را آسان‌تر می‌کند.
  • اقامت: دانشجویان ایرانی به راحتی امکان گرفتن اقامت تحصیلی در ترکیه را خواهند داشت. رفت و آمد دانشجویان نیز نیاز به ویزا ندارد.
  • فرهنگ: یکی از چالش‌های بزرگ دانشجویان بین‌المللی، تفاوت فرهنگی با کشور مقصد است. اقامت و تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی، نسبت به سایر کشورهای خارجی راحت‌تر است. زیرا این دو کشور از نظر فرهنگ و شیوه زندگی روزمره شباهت‌های زیادی به هم دارند.
  • هزینه: زندگی و تحصیل در ترکیه بسیار ارزان‌تر از هر کشور اروپایی است. نزدیکی این کشور به ایران، موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه رفت و آمد دانشجو خواهد شد.
  • زبان: رشته‌های پزشکی بخصوص دندانپزشکی در ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی تدریس می‌شوند. بنابراین امکان ادامه تحصیل یا کار فارغ‌التحصیلان در کشورهای انگلیسی زبان ساده‌تر خواهد بود.
  • کارت طبابت: هر فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه یک کارت طبابت بین‌المللی دریافت می‌کند. این کارت به فارغ‌التحصیلان کمک می‌کند تا به راحتی در سایر کشورها اقامت گرفته و به طبابت مشغول شوند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

هر دانشگاه ترکیه شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی دارد. برخی از شرایط عمومی پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در ترکیه به شرح زیر است:

  • مدرک تحصیلی: برای پذیرش و تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه داشتن مدرک دیپلم الزامی است. دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان نیز می‌توانند برای پذیرش اقدام کنند. 
  • آزمون YOS: متقاضیان ورود به دانشگاه‌های پزشکی ترکیه باید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند. البته برخی از دانشگاه‌ها، آزمون SAT برگزار می‌کنند.
  • IELTS ، TOEFL، CAE: ورود به دانشگاه‌های پزشکی ترکیه نیازمند داشتن مدرک زبان انگلیسی است. برای IELTS حداقل نمره پذیرش ۶ است.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه‌های دندانپزشکی ترکیه، باید مدارکی ارائه دهید. این مدارک عبارتند از:

  • تکمیل و ارسال فرم درخواست پذیرش دانشگاه مربوطه
  • ترجمه رسمی با مهر دادگستری اصل مدرک دیپلم به زبان ترکی یا انگلیسی
  • ترجمه رسمی با مهر دادگستری ریزنمرات دبیرستان و پیش‌دانشگاهی به زبان ترکی یا انگلیسی
  • داشتن مدرک IELTS ، TOEFL یا CAE
  • شرکت در آزمون‌های زبان ترکی TÖMER ، YDS یا YÖKDİL 
  • شرکت و قبولی در آزمون اختصاصی هر دانشگاه
  • مدارک نشان‌دهنده تمکن مالی برای پرداخت شهریه

آزمون‌های ورودی اختصاصی دندانپزشکی در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه آزمون‌های مختلفی بصورت اختصاصی برای ورود به رشته‌های پزشکی بخصوص دندانپزشکی برگزار می‌کنند. در ادامه برخی از آنها را بررسی می کنیم.

آزمون TUS

آزمون TUS برای اخذ تخصص در انواع رشته‌های پزشکی است. براساس قوانین نظام پزشکی ترکیه، قبول‌شدگان این آزمون تبدیل به متخصص می‌شوند. آزمون TUS سالی دو بار و در ماه‌های فروردین و شهریور در آنکارا برگزار می‌گردد. 

آزمون DUS

این آزمون برای ورود به دوره تخصص است. بنابراین مختص افرادی است که مدرک دندانپزشکی عمومی خود را اخذ کرده‌اند. آزمون DUS شامل دو بخش علوم پایه و دروس بالینی است.

آزمون STS 

این آزمون مختص معادل‌سازی مدارک تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی برای ادامه تحصیل در ترکیه است. با قبولی در این آزمون امکان کار در رشته تخصصی نیز فراهم می‌شود.

آزمون SAT

این آزمون در بعضی از دانشگاه‌های ترکیه برای ورود به دوره کالج و لیسانس برگزار می‌شود. بر این اساس عموما دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی ۱۱ و ۱۲ در ایران، در این آزمون شرکت می‌کنند. دو نوع آزمون SAT برگزار می‌شود:

  • SAT Subject: این آزمون شامل دروسی نظیر زیست‌شناسی، ریاضی، تاریخ، زبان و ادبیات انگلیسی می‌شود.
  • SAT General: این نوع آزمون SAT تقریبا ۶ بار در سال و توسط هر دانشگاه بصورت جداگانه برگزار می‌شود.

زبان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

دروس دندانپزشکی به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شوند. برای ورود به رشته دندانپزشکی در ترکیه باید یکی از آزمون‌های مربوط به زبان ترکی TÖMER، YDS یا YÖKDİL را پاس کنید. البته بعضی از دانشگاه‌ها، مدارک IELTS ، TOEFL یا CAE را نیز می‌پذیرند.

شرایط پذیرش دانشجو از نظر سطح زبان در دانشگاه‌های مختلف باهم فرق دارد. بعضی از آن‌ها برای دانشجوی بین‌المللی در ترم اول دوره زبان ترکی برگزار می‌کنند و در پایان آزمون TÖMER می‌گیرند. اما در بعضی دیگر، دانشجو باید از قبل به زبان ترکی مسلط باشد. 

نکته نهایی و مهم این است که با وجود ارائه دروس رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی، اما دانشجویان بین‌الملی باید به زبان ترکی نیز تسلط کافی پیدا کنند.

شهریه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه شامل دانشگاه‌های دولتی و خصوصی می‌شوند. تفاوت این دو علاوه بر میزان هزینه دریافتی، در نوع دریافت هزینه نیز است. دانشگاه‌های دولتی ترکیه بین ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار لیر (نه دلار) در سال دریافت می‌کنند. در مقابل دانشگاه‌های خصوصی شهریه را بصورت دلاری و از ۷ هزار تا ۲۸ هزار دلار در سال اخذ می‌نمایند.

نحوه بورسیه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

دانشجویان بین‌المللی رشته دندانپزشکی در بعضی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه، می‌توانند براساس سوابق تحصیلی و علمی خود، بورسیه دریافت کنند. البته گرفتن این بورسیه کار آسانی نیست و به تعداد کمی از افراد تعلق می گیرد. 

این امر برای دانشگاه‌های خصوصی صادق نیست. اگر در دانشگاه خصوصی ترکیه تحصیل می‌کنید، با اخذ نمرات عالی در طول ترم، می‌توانید از بورسیه‌های تخفیفی خوبی استفاده کنید.

توصیه می‌شود قبل از تکمیل فرم ثبت نام دانشگاه دلخواه، شرایط اخذ بورسیه تحصیلی را از وبسایت آن دانشگاه مطالعه نمایید.

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

یک دانشجو علاوه بر هزینه تحصیل باید به فکر هزینه زندگی روزمره خود نیز باشد. با اینکه برخی دانشگاه‌ها، خوابگاه در اختیار دانشجویان بین‌الملی قرار می‌دهد، اما همین خوابگاه نیز هزینه دارد. بطور میانگین هزینه رفت و آمد و روزمرگی یک دانشجو در ترکیه از ۳۰۰ تا ۶۰۰ لیر در ماه است. برای خورد، خوراک و لباس نیز باید بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیر درنظر بگیرید. اگر می‌خواهید خانه دانشجویی کرایه کنید هم نیاز به پرداخت ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیر در ماه دارید.

برخی از برترین دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه ۲۰۲۳

دانشگاه‌های دندانپزشکی ترکیه با علم روز پیش می‌روند و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها درجه علمی بالایی خواهند داشت. برخی از بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی این کشور عبارتند از:

دانشگاه ایستینیه

دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ با امکانات بروز تاسیس شد و به همین دلیل یکی از گزینه‌های انتخابی دانشجویان ایرانی است. از امکانات این دانشگاه می‌توان به حمایت تحصیلی دانشجو، بورسیه و وجود کلینیک و بیمارستان در دانشگاه اشاره کرد. دانشکده دندانپزشکی ایستسنیه در رشته‌های زیر دانشجو می‌پذیرد:

  • ارتودنسی
  • پریودنتولوژی
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • اندودنتیکس
  • دندانپزشکی ترمیمی
  • دندانپزشکی پروتز
  • پدودنتیکس (دندانپزشکی پیشگیرانه)
  • رادیولوژی دهان، فک، صورت و دندان

لینک وبسایت دانشگاه ایستینیه: https://www.istinye.edu.tr/

دانشگاه مدیپل

این دانشگاه دو پردیس دارد که یکی در بخش آسیایی استانبول و دیگری در بخش اروپایی آن است. حداکثر سن پذیرش برای رشته دندانپزشکی در این دانشگاه ۲۵ سال تمام و شرط معدل حداقل ۱۶ است. این دانشگاه آزمون ورودی ندارد و دانشجو با ارائه سوابق تحصیلی خود می‌تواند در آن ثبت نام کند. البته ظرفیت رشته دندانپزشکی این دانشگاه بسیار کم است. خوابگاه دانشجویی نیز با تمامی امکانات رفاهی در اختیار دانشجویان خارجی قرار خواهد گرفت.

لینک وبسایت دانشگاه مدیپل: https://www.medipol.edu.tr/en

دانشگاه باشکنت

دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه از سال ۱۹۹۹ دانشجو می‌پذیرد. دروس به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شوند. این دانشگاه عضوی از برنامه اراسموس پلاس (برنامه تبادل کارآموز) است. بنابراین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به راحتی می‌توانند در کشورهای اروپایی ادامه تحصیل دهند. برای ورود به این دانشگاه، گذراندن آزمون YOS اجباری است. حداقل شرط معدل دیپلم یا پیش‌دانشگاهی برای پذیرش این دانشگاه ۱۶ است.

لینک وبسایت دانشگاه باشکنت: https://www.baskent.edu.tr/en/

تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون 

این حالت عملا وجود ندارد. زیرا حداقل باید در آزمون‌های زبان شرکت نمایید. اگر در المپیادهای بین‌المللی شرکت کرده‌اید یا سوابق تحصیلی درخشانی دارید، می‌توانید بدون آزمون ورودی در برخی دانشگاه‌های برتر دولتی ترکیه پذیرش شوید. دانشگاه‌های خصوصی نیز با دریافت مبالغ بالا و بدون آزمون ورودی، دانشجوی دندانپزشکی می‌پذیرند. بهتر است برای دریافت اطلاعات کامل‌تر به وبسایت هر دانشگاه رجوع کنید.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

اکثر دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجو، محدودیت سنی ندارند. حتی نیازی به پیوستگی تحصیلی نیز وجود ندارد. بدین معنی که شما می‌توانید چندین سال پس از اخذ دیپلم، اقدام به پذیرش در یکی از دانشگاه‌های دندانپزشکی ترکیه نمایید. به زبان ساده پذیرش دانشجوی ۱۸ ساله با ۴۰ ساله برای اغلب دانشگاه‌های ترکیه هیچ تفاوتی ندارد و تنها نکته مهم داشتن شرایط پذیرش و نمرات آزمون‌هاست.

دانشگاه های دندانپزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران

حتی اگر قصد بازگشت به ایران را ندارید، بازهم بهتر است کمی آینده‌نگر باشید و دانشگاهی را برگزینید که مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد. این لیست ممکن است هرسال تغییر کند، پس قبل از اقدام به ثبت درخواست در دانشگاه دلخواهتان، نگاهی به لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران بیاندازید. برای راحتی شما در زیر لیست مربوط به سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ وزارت بهداشت ایران آورده شده است:

  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه مارمارا
  • دانشگاه ازمیر
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه کاتب چلبی
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه مدیپل استانبول
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه دکوز ایلول
  • دانشگاه اوندوکوز مایس سامسون
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه یدی تپه
  • دانشگاه آتاتورک

درآمد دندانپزشکان در ترکیه

دندانپزشکی در ترکیه بدلیل درآمد زیاد بسیار محبوب است. بطور میانگین یک دندانپزشک در ترکیه ۲۰۰ هزار لیر در سال درآمد دارد. در ضمن تعرفه دندانپزشکی در ترکیه تقریبا هر ۱۸ ماه یکبار بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش دارد. سابقه کاری نیز بر میزان درآمد دریافتی ماهانه یک دندانپزشک تاثیر زیادی دارد. پس اگر قصد شروع به کار دندانپزشکی در خارج از ایران را دارید، ترکیه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

جمع بندی

ترکیه مقصد تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی است. قرابت‌های فرهنگی، فاصله مکانی کوتاه و وجود دانشگاه‌های با رتبه علمی بالا، سه دلیل مهم برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان به ترکیه هستند. تحصیل دندانپزشکی در ترکیه جزو اولویت‌های دانشجویان بین‌المللی است، بنابراین رقابت برای پذیرش در آن بسیار بالاست. داشتن تمکن مالی خوب این راه را هموارتر می‌کند، اما مهمترین شرط نیست. سوابق تحصیلی عالی و قبولی با نمرات بالا در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه، در پذیرش دانشجو تاثیر بیشتری دارند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مجموعه‌ای از تمامی اطلاعات مورد نیاز برای شروع پروسه اخذ پذیرش تحصیل دندانپزشکی در ترکیه گردآوری شده است. با مطالعه این مقاله اکنون به‌راحتی می‌توانید برای آینده تحصیلی و شغلی خود تصمیم بگیرید.

سوالات متداول

  1. بازار کار رشته دندانپزشکی در ترکیه چگونه است؟

مانند ایران، در ترکیه نیز دندانپزشکی شغلی پردرآمد بحساب می‌آید. اگر تحصیلات خود را نیز در ترکیه گذرانده باشید، راحت‌تر وارد بازار کار خواهید شد.

  1. می توانم پس از پایان تحصیلات دندانپزشکی در ترکیه، برای کار به ایران برگردم؟

بله بشرطی‌که مدرک خود را از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران گرفته باشید.

  1. شرط اولیه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه چیست؟

داشتن مدرک دیپلم با معدل بالای ۱۶ اولین شرط برای شروع پروسه پذیرش است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button