اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

رابطه دندان عقل با عقل

آیا دندان‌های عقل شما رشد کرده‌اند؟ زمانی که به سن ۱۷ سالگی می‌رسید، ممکن است علائم اولیه رشد دندان عقل را مشاهده کنید. رشد این دندان‌ها هیچ لزومی ندارد و کاملا بدون استفاده هستند. برخی افراد در مورد رابطه دندان عقل با عقل سوالات زیادی دارند و تصور می‌کنند که این دندان با عقل آن‌ها ارتباط دارد و باعث بیشتر شدن آن می‌شود. آیا این سوال صحیح است؟ برای دانستن پاسخ این سوال با ما تا انتهای مقاله از بلاگ کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه باشید.

حکمت دندان عقل چیست؟

دندان عقل نیز مانند سایر دندان‌ها یکی از دندان‌های اصلی به حساب می‌آید. این دندان به عنوان آسیاب محسوب می‌شود که دیرتر از همه دندان‌ها رشد می‌کند و نقش چندانی در دهان ایفا نمی‌کند. با این که می‌توان این دندان را به حال خود رها کرد، اما در برخی مواقع باعث بروز مشکلاتی می‌شود. دندان‌های عقل چهار عدد هستند که در دو طرف دهان و در دو فک بالا و پایین رشد می‌کنند. وقتی این دندان به طور کامل رشد نکند و زاویه‌های نامناسب داشته باشد، به آن دندان عقل پنهان می‌گویند. 

برخی از دندانپزشکان دندان‌ عقل نهفته را جراحی می‌کنند و برخی دیگر آن را در جای خود باقی می‌گذارند. دندان عقل اگر به دندان‌های دیگر به علت کمبود فضا فشار بیاورد، می‌تواند ترتیب و تراز آن را به هم بزند. در این صورت است که این دندان باید فورا جراحی و برداشته شود. در گذشته ابزار کافی برای بریدن و پختن غذا در دسترس نبود، به همین دلیل اکثر افراد برای خوردن و جویدن غذاها به دندان‌های قوی و بزرگی نیاز داشتند. دندان عقل به این دلیل به وجود آمد تا انسان‌ها راحت‌تر بتوانند غذای خود را بخورند. 

این روزها اکثر غذایی که می‌خوریم، به خوبی پخته می‌شود. در نتیجه، خوردن آن راحت‌تر است و نیازی به جویدن زیادی غذا نیست. در اثر این امر فک انسان‌ها به مرور کوچک‌تر شد تا جایی که دیگر فضای کافی برای رشد دندان‌های عقل نداشت. دیگر جا و فضای کافی برای ۳۲ دندان وجود ندارد و این بدنی معنی است که دندان عقل به محض رشد کردن باید کشیده شود. معمولا زمانی که بین ۱۷ تا ۲۵ سال دارید این دندان رشد می‌کند و می‌تواند با تشخیص دندانپزشک کشیده شود. 

رابطه دندان عقل با عقل وجود دارد؟

اکثر افراد تصور می‌کنند که رابطه دندان عقل با عقل چیزی است که وجود دارد و دندان عقل می‌تواند روی هوش و عقل شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل، برخی افراد با وجود درد و عفونت زیاد از کشیدن دندان‌ها خودداری می‌کنند. اما واقعا رابطه دندان عقل چیست؟ این سوال هنگام دانستن نام این دندان به وجود می‌آید. وقتی که نام این دندان، دندان عقل گذاشته شد، این تصورات غلط هم به وجود آمدند.

در حقیقت نام این دندان فقط بر این اساس عقل انتخاب شده است که بین دوران بلوغ و بالغ شدن رشد می‌کند. وقتی که در سنین پایین هفده سالگی هستید، دندان‌های آسیاب اول و دوم رشد می‌کنند و در سنین بالاتر رشد دندان‌های آسیاب سوم آغاز می‌شود. دندان‌های عقل هم که چهار عدد هستند در بین دندان‌های آسیاب سوم قرار دارند و بعد از تمام دندان‌ها بیرون می‌آیند. پس می‌توان نتیجه گرفت که این دندان هیچ ربطی به هوش و عقل افراد ندارد. چون رابطه دندان عقل با عقل را ثابت کردیم، در نتیجه برای جراحی و کشیدن آن مشکلی نخواهید داشت. 

ضرورت کشیدن دندان عقل 

دندان‌های عقل می‌توانند به دو صورت عادی و پنهان رشد کنند. دندان عقلی که به صورت عادی رشد می‌کند، معمولا هیچ عوارضی ندارد و می‌تواند در جای خود باقی بماند. مشکل زمان ایجاد می‌شود که فضای کافی در دهان وجود نداشته باشد و زاویه رشد دندان تغییر کند. این امر باعث می‌شود که دندان نتواند به طور کامل رشد کند و نیمی از آن درون لثه باقی بماند. این وضعیت می‌تواند بسیار دردناک شود و سایر نواحی مانند فک و لثه را تحت تاثیر قرار دهد. اگر با این کنار بیایید و از کشیدن آن خودداری کنید، به رشد خود ادامه می‌دهد و باعث آسیب بیشتر دندان‌ها خواهد شد.

در این زمان است که دندان عقل نیاز به کشیدن پیدا خواهد کرد. اگر دندان‌ها روی دندان‌های دیگر تاثیر بگذارند، یعنی باعث پوسیدگی یا جابجایی آن‌ها شوند و اگر رویش نادرست دندان عفونت پریودنتال را به وجود بیاورد، بیمار درد زیادی را متحمل خواهد شد. آخرین دلیلی که کشیدن دندان را واجب می‌کند، تشکیل کیست است. این کیست در اطراف دندان عقل نهفته ایجاد می‌شود و باعث تحلیل رفتن استخوان خواهد شد. 

تاثیر کشیدن دندان عقل روی مغز

همان طور که اشاره شد هیچ رابطه ای بین دندان عقل با عقل وجود ندارد. با این حال، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا دندان عقل با مغز هم ارتباط دارد؟ درد شدید دندان عقل پنهان می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس و افزایش سطح کورتیزول در بدن شود که می‌تواند به طور غیر مستقیم بر مغز تاثیر بگذارد.

علاوه بر این، اگر دندان عقل پنهان درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود که ممکن است به سایر نقاط بدن از جمله مغز سرایت کند. از این رو، بررسی مداوم دندان عقل توسط دندانپزشک باعث می‌شود که عفونت ایجاد نشود. اگر درد شدیدی در دندان‌های خود داشته باشید، سطح استرس بدن خودبه‌خود بالا می‌رود. به همین دلیل ممکن است روی عملکرد مغز تاثیر گذاشته و آن را مختل کند. عصب سه قلو بزرگ‌ترین عصب جمجمه ای است و وظیفه ایجاد حس به صورت و انتقال اطلاعات حرکتی از مغز به ماهیچه‌های درگیر در جویدن را بر عهده دارد. این عصب به پالپ دندان متصل است که حاوی اعصاب و عروق خونی است. هنگامی که پوسیدگی یا عفونت دندان به پالپ دندان می‌رسد، می‌تواند باعث درد شدید شود و به طور بالقوه به بافت‌های اطراف و حتی مغز سرایت کند. 

آیا ریشه‌های دندان عقل با مغز در ارتباط هستند؟

ریشه‌های دندان مستقیما به مغز متصل نیستند، بلکه آن‌ها توسط عروق خونی و اعصاب احاطه شده اند که اطلاعات و احساسات را به مغز منتقل می‌کنند. ریشه‌های دندان از طریق رباط‌های پریودنتال به استخوان فک متصل می‌شوند که حمایت و ثبات لازم را فراهم می‌کنند. هنگامی که عفونت یا التهاب در ریشه دندان وجود دارد، می‌تواند باعث ایجاد درد ضربانی شود که از طریق این اعصاب به مغز منتقل می‌شود.

این درد به مغز سیگنال می‌دهد که گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت به ناحیه آسیب دیده ارسال کند. در صورت عدم درمان، عفونت در ریشه دندان می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند و باعث مشکلات جدی‌تری برای سلامتی شود.

آیا جراحی این دندان می‌تواند به اعصاب آسیب وارد کند؟

اگر چه کشیدن رابطه دندان عقل با عقل هیچ صحتی ندارد، اما با این حال دندان عقل می‌تواند با عصب مرتبط باشد. باقی ماندن دندان عقل در جای خود می‌تواند باعث تحریک دیگر دندان‌ها شود و در صورتی که دندان پنهان باشد، می‌تواند باعث بروز عفونت شود. این عفونت به مرور می‌تواند به اعصاب آسیب وارد کند. از طرفی تحریک دندان عقل نیز می‌تواند باعث تحریک اعصاب شده و درد زیادی را به وجود بیاورد. 

در صورتی که این درد غیر قابل تحمل شود، باید سریعا دندان عقل را جراحی کرد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا خود جراحی هم می‌تواند باعث آسیب به اعصاب شود؟ معمولا دندانپزشکان وقتی ریشه دندان به صورت ناتمام بیرون آمده، جراحی را آغاز می‌کنند. وقتی ریشه دندان به صورت کامل رشد کند و به پالپ دندان برسد، با تحریک دندانپزشک و کشیدن آن، اعصاب ممکن است تحریک شوند و درد زیادی تجربه کنید. با این حال، همه دندانپزشکان قبل از جراحی دندان به صورت کامل دندان را عکس برداری می‌کنند تا طول ریشه دندان را تشخیص دهند. 

جمع بندی

رویش دندان عقل می‌تواند بر جنبه‌های مختلفی از دهان و دندان فرد بیمار تاثیر بگذارد. این دندان‌ها به صورت جفت در بالا و پایین فک قرار دارند و سن رویش آن‌ها نسبت به بدن هر فرد متفاوت است. یک فرد ممکن است در سن زیر ۱۷ و فردی دیگر حتی تا سی سالگی هم رویش دندان‌های عقل را تجربه نکند. به همین علت است که رابطه دندان عقل با عقل معمولا با سن رویش این دندان مرتبط است.

در نتیجه می‌توان گفت که دندان عقل با عقل هیچ رابطه مستقیمی ندارد و اگر دندان عقل با مشکل مواجه شد، حتما باید نسبت به کشیدن آن اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. 

سوالات متداول

آیا می‌توان رشد عقل و مغز را مرتبط با دندان عقل دانست؟

خیر عقل و هوش با دندان عقل هیچ ارتباطی ندارند.

نکشیدن دندان عقل باعث افزایش هوش می‌شود؟

این دو مسئله کاملا مجزا هستند و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. دندان عقل اگر ملتهب و دارای عفونت باشد باید کشیده شود.

چرا دندان عقل باید کشیده شود؟

اگر دندان عقل دچار عفونت و درد شود باید با نظر دندانپزشک کشیده شود. 

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

2 comments on “رابطه دندان عقل با عقل

  1. m مهر ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام اینکه گفتید دندان عقل بی استفاده و بدون سود هست اصلا این طور نیست و خیلی هم خوبه الحمدلله.

    • دکتر نادر نیکنام آبان ۷, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام
      در بعضی افراد که دندان 7شون رو از دست دادند و دندان عقل می تواند جای جویدن را بگیرد دندان عقل مفید است
      همچنین در بعضی موارد که دندان عقل جای کافی برای رشد دارد و هیچ درد و فشاری ایجاد نمی کند می توان دندان عقل را نگه داشت
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button