اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ترمیم کامپوزیت چهار سطحی

در دنیای دندانپزشکی زیبایی، ترمیم کلاس چهار IV همیشه چالش برانگیز است. موفقیت این ترمیم در توانایی بازیابی عملکرد، زیبایی و در عین حال استفاده از تجزیه و تحلیل مشخصات برای ترمیم‌های بادوام و ترکیبی یکپارچه نهفته است. پیشرفت‌ها در دندانپزشکی ترمیمی‌و مواد موجود امروزی همراه با درک فرم و عملکرد، نتایجی را ارائه می‌دهند که شبیه دندان طبیعی انسان است. با استفاده از عکس با اشعه ایکس، اصول انتخاب سایه و درک انتخاب مواد، می‌توانیم رضایت بیمار را افزایش دهیم و در عین حال مهارت‌های هنری ترکیبی زیبایی خود را افزایش دهیم.

این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به تجزیه و تحلیل و پروتکل برای ایجاد ترمیم کامپوزیت ۴ سطحی می‌پردازد. این بهبود نتیجه مستقیم توانایی بهبود یافته ما در انتخاب و استفاده از مواد دندانپزشکی بهینه و تکنیک‌های پیشرفته است که منجر به ترمیم‌های کامپوزیتی می‌شود که رقیب پرسلن هستند. 

مراحل انجام ترمیم کامپوزیت چهار سطحی

با پیروی از یک پروتکل تعیین شده شامل تشخیص، انتخاب کامپوزیت، سایه، قرار دادن و پرداخت، رسیدن به ترمیم‌های کامپوزیت برای زیبایی امکان پذیر است.

مرحله ۱: ارزیابی انسداد و تروما

ترمیم کلاس IV با ارزیابی مشخصات خطر و پارامترهای اکلوزالی که برای ترمیم موفقیت آمیز ضروری هستند، آغاز می‌شود. 

در حالی که ترمیم ۴ سطحی کامپوزیت می‌تواند شامل پارامترهای اکلوزال نیز باشد، اما ریسک خطر ممکن است سن، انتظارات، پیچیدگی سایه و عادات رفتاری دهان بیمار نیز باشد. دلیل ایجاد پوسیدگی باید مشخص شود تا از عوارض بعد از عمل جلوگیری شود. با بررسی ترومای اکلوزالی، تداخل‌ها، پاکت‌های ایجاد شده و سلامت بافت‌های پالپ، بهتر می‌توانیم احتمال موفقیت و طول عمر را با ترمیم‌های خود اندازه گیری کنیم.

مرحله ۲: عکس اشعه ایکس و انتخاب سایه

قبل از شروع ترمیم کامپوزیت چهار سطحی، با اشعه ایکس عکسی از دندان گرفته می‌شود تا میزان پوسیدگی و تراش دندان مشخص شود. سپس رنگ سایه مطابق با دندان برای پر کردن کامپوزیت تعیین می‌شود. 

مرحله ۳: طراحی آماده سازی

برای استتار واقعی ترمیم کلاس IV، از یک ترمیم مورب ۲ میلی متری استفاده می‌شود. این مرحله برای ترکیب مناسب کامپوزیت در دندان طبیعی و غیرقابل تشخیص بودن آن مفید است.

مرحله ۴: ایزوله سازی

ترمیم باند شده برای جلوگیری از آلودگی در فرآیند باندینگ و بنابراین برای موفقیت در ترمیم‌های ما حیاتی است. برای سهولت لایه بندی و دستکاری کامپوزیت، می‌توان نوار تفلون را به جای نوار مایلار که معمولاً استفاده می‌شود، روی دندان‌های مجاور قرار داد. نوار تفلون به استفاده آسان‌تر از مواد کامپوزیت کمک می‌کند. در برخی موارد نوار مایلار از نظر فیزیکی مانع می شود که با نوار تفلون این اتفاق نمی‌افتد. پس از جداسازی، مراحل اچینگ با اسید فسفریک ۳۵% و قرار دادن چسب قبل از لایه بندی کامپوزیت انجام می‌شود. 

مرحله ۵: استفاده از نوار ماتریکس زبانی

از آنجایی که بسیاری از روش‌های ترمیمی‌کلاس IV برای رضایت بیمار نیاز به مراقبت فوری دارند، دندانپزشکان اغلب ماتریکس زبانی را با کمک دست در اطراف دندان مورد نظر قرار می‌دهند. لینگوال از یک لایه بسیار نازک از کامپوزیت تشکیل شده است و برای ایجاد پایه برای لایه بندی کامپوزیت (در صورت استفاده از این تکنیک) استفاده می‌شود.

مرحله ۶: ساختن در لایه‌های دندان

یک روش رایج و مورد علاقه برای ترمیم کامپوزیت چهار سطحی، لایه‌بندی کامپوزیت از طبقه بندی لینگوال تا باکال است که به طور سنتی از لایه عاج، رنگ‌ها و لایه‌های مینای آکروماتیک و کروماتیک استفاده می‌کند. با افزودن کامپوزیت یونیورسال پیشرفته، نیاز به چندین سایه وجود ندارد. کامپوزیت با شفافیت ۸۵ درصد، کدورت طبیعی بیشتر دندان‌ها را تقلید می‌کند، در حالی که سهولت کار با مواد، ترکیبی زیبا با دندان‌های طبیعی ایجاد می‌کند که منجر به ترمیم‌های کلاس IV غیرقابل تشخیص می‌شود.

برای بیمارانی که نیاز به لایه‌های کامپوزیت بیشتری دارند چندین سایه در دسترس است. به طور معمول، دندانپزشکان لایه عاج را قرار می‌دهند، سپس با لایت کیور آن را سفت می‌کنند. هر رنگ یا لکه که اعمال می‌شود با لایت کیور سفت شده و سپس لایه مینای نهایی را می‌گذارند. اگر نیاز به تماس پروگزیمال باشد، از تکنیک pull-through با لایه مینا استفاده می‌کنند. 

مرحله ۷: شکل دادن

شکل دادن به کامپوزیت برای تقلید از آناتومی‌دندان مجاور برای نتایج بهینه در ترمیم‌های کلاس IV بسیار مهم است. ابتدا لبه انسیزال را با تمرکز بر روی لبه‌های انسیزال شکل می‌دهند. این کار به سادگی با استفاده از یک مداد و کشیدن روی ترمیم انجام می‌شود. 

مرحله ۸: پولیش

یکی از مزایای مواد کامپوزیت، پتانسیل بالای پولیش برای حداکثر نتایج زیبایی است. براق کننده‌های الماس دو مرحله‌ای را می‌توان برای پولیش استفاده کرد. تا حدی پولیش زده می‌شود تا با درخشش موجود در دندان‌های مجاور مطابقت پیدا کند. پولیش و براق کننده نهایی دارای ذرات الماس هستند و در عرض یک دقیقه جلا داده می‌شوند. 

انواع ترمیم دندان

دندان‌ها جزء ضروری زندگی روزمره ما هستند و پوسیدگی دندان دغدغه ای است که همه باید به آن توجه کنند. پوسیدگی دندان می‌تواند در سطوح مختلف رخ دهد و درمان مناسب بسیار مهم است. اما دندان چند سطح دارد که هر کدام ممکن است دچار پوسیدگی شود. به همین دلیل شناخت سطوح مختلف پوسیدگی دندان و درمان‌های مناسب در هر سطح به افراد کمک می‌کند.

سطح ۱: حفره‌های سطحی

این سطح معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که حفره‌ها فقط بر روی لایه خارجی دندان که مینای دندان نامیده می‌شود تأثیر بگذارد. درمان در این سطح ساده است:

  • مراقبت‌های خانگی: دندان‌های خود را مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان برای از بین بردن پلاک استفاده کنید.
  • معاینات منظم دندانپزشکی: این به دندانپزشک کمک می‌کند تا سلامت دندان شما را کنترل کند و در صورت نیاز آن را درمان کند.

سطح ۲: حفره‌های نافذ به عاج

در این سطح، حفره‌ها به عمق بیشتری نفوذ کرده و به لایه عاج می‌رسند. درمان شامل:

درمان حفره: دندانپزشک پوسیدگی را از بین می‌برد و حفره را با پر کردن دندان پر می‌کند.

معاینه دندان: اگر حفره‌ها شدیدتر باشند، درمان‌های اضافی مانند روکش دندان ممکن است ضروری باشد.

سطح ۳: نفوذ حفره به پالپ

در این مرحله حفره‌ها به اعماق محفظه پالپ نفوذ کرده اند. درمان شامل:

عصب کشی یا درمان پالپ: دندانپزشک پوسیدگی را برمی‌دارد و در صورت لزوم درمان پالپ را انجام می‌دهد.

تاج دندان یا دندان مصنوعی: در موارد شدید، ممکن است برای ترمیم دندان به تاج دندان یا دندان مصنوعی نیاز داشته باشید.

سطح ۴: حفره‌های وسیعی که به پالپ می‌رسند

این جدیدترین وضعیتی است که حفره‌ها به طور کامل به اتاقک پالپ رسیده اند. درمان شامل:

درمان پالپ: دندانپزشک پالپ را درمان می‌کند و پوسیدگی و باکتری‌ها را از بین می‌برد.

دندان مصنوعی: در این شرایط ممکن است لازم باشد دندان آسیب دیده را خارج کرده و با دندان مصنوعی جایگزین کنید.

موضوع پوسیدگی دندان را دست کم نگیرید. همیشه عادات روزانه مراقبت از دندان را حفظ کنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان خود محافظت کنید. مراقبت صحیح از دندان به شما کمک می‌کند لبخندی درخشان و سلامت دندان‌های مادام العمر داشته باشید.

پرکردن دندان با کامپوزیت

در صورت وجود حفره به دلیل پوسیدگی دندان یا شکستگی دندان، دندانپزشک عموماً تصمیم می‌گیرد که دندان را پر کند. از طرف دیگر، می‌توان از پرکننده‌ها برای پوشاندن قسمت از دست داده مینای دندان استفاده کرد تا از دندان در برابر سایش بیشتر مانند سایش باکال یا بهبود ظاهر محافظت شود. انواع مختلفی از مواد پرکننده وجود دارد که برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه با پرکننده کامپوزیت بیشتر آشنا می‌شویم. 

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ماده ای است که برای پر کردن دندان با ماده سفید استفاده می‌شود. به طور کلی از ذرات سرامیکی تشکیل شده است که با پایه رزین ترکیب شده اند. اغلب از آن به عنوان یک ماده مصنوعی یاد می‌شود. این روزها درخواست پرکردن‌های کامپوزیت بیشتر شده است زیرا بیماران می‌خواهند تا حد امکان دندان‌های آنها زیبا و طبیعی به نظر برسند.

مزایای استفاده از کامپوزیت

  • همرنگ دندان است و در سایه‌های مختلف موجود است.
  • برای استحکام بیشتر و احتمال نشتی کمتر به دندان با چسب می‌چسبد.

معایب استفاده از کامپوزیت برای ترمیم دندان

  • می‌تواند گران باشد.
  • زمان بیشتری برای ترمیم نیاز دارد.
  • برای دندان‌های خلفی ایده آل نیست زیرا به اندازه آمالگام قوی نیست..

تجهیزات مورد نیاز برای پر کردن دندان با کامپوزیت

برای آماده سازی برای قرار دادن یک پرکننده کامپوزیت، موارد زیر مورد نیاز است:

  • سینی ابزار شامل آینه، کاوشگر، بیل مکانیکی، کارور یا پلاستیک مسطح، سوزاننده و موچین
  • هندپیس‌های پرسرعت و کم سرعت با فرزهای لازم
  • نوک آسپیراتور
  • بی حس کننده موضعی (در صورت لزوم).
  • تجهیزات حفاظت فردی (PPE) برای شما و دندانپزشک (عینک، ماسک و دستکش) و بیمار (عینک و پیش بند).
  • دهانشویه و دستمال برای بیمار.
  • فورسپس آسیاب و کاغذ مفصلی (برای بررسی گزش)
  • محافظ نور و لایت کیور
  • اسید اچ و باند
  • مواد کامپوزیت
  • مواد پوشش حفره
  • سد لاستیکی و لوازم جانبی (فورسپس، سوراخ پانچ، قاب پلاستیکی و گیره)
  • نوار ماتریس

محدودیت‌های استفاده از ترمیم کامپوزیت در دندان‌های شیری چیست؟

کامپوزیت‌های رزین برای اتصال منحصراً به حفظ مکانیکی متکی هستند. در دندان‌های شیری، مینای دندان و چگالی مواد معدنی در آن کمتر است. بنابراین، استحکام باندینگ در مقایسه با دندان‌های دائمی ‌برای همه مواد بسیار کاهش می‌یابد. 

علاوه بر این، در دندان‌های شیری تماس‌های بسیار وسیع و حداقل فاصله با پالپ دارند. به این ترتیب، آنچه شما فکر می‌کنید ممکن است یک ترمیم کوچک دو سطحی باشد، می‌تواند خیلی سریع چند سطحی و نزدیک به پالپ شود. در این مرحله دیگر کامپوزیت‌ها توصیه نمی‌شوند.

در چه مواردی از کامپوزیت در ترمیم دندان اطفال استفاده کنیم؟

رزین کامپوزیت ماده ترمیم کننده درون تاجی است. زیبایی و استحکام را دارد. اما باز هم برای ترمیم‌های کوچک از آن استفاده می‌کنیم. هنگامی‌که ضایعات کاملاً بزرگ شدند یا چند سطحی شدند، یک روکش روی دندان قرار می‌دهند. 

چه زمانی ترمیم دندان با کامپوزیت توصیه نمی‌شود؟

ترمیم دندان با کامپوزیت در موارد خاصی توصیه نمی‌شود. در ادامه شرایط نامناسب برای استفاده از کامپوزیت را مشاهده می‌کنیم.

درجه پیچیدگی بالا: در مواردی که حفره دندان به دلیل اندازه بزرگ، شکاف یا تخریب شدید نیاز به ترمیم پیچیده‌تری دارد، ممکن است کامپوزیت مناسب نباشد. در این موارد، ترمیم‌های دندانی مثل اینله، پرسلن یا روکش احتمالا بهتر باشند.

عدم امکان ایزولاسیون مناسب: اگر نمی‌توان حفره را خشک و تمیز نگه داشت (مثل زمانی که دندان خیلی عقب قرار دارد یا ترشح بزاق بسیار زیاد است)، استفاده از کامپوزیت به دلیل حساسیت این مواد به رطوبت، مناسب نیستند.

مشکلات مفصل فک: اگر فرد به دلیل مشکلات مفصل فک قادر به باز نگه داشتن دهان به مدت طولانی نیست، ممکن است که ترمیم با کامپوزیت نتواند به خوبی دوام بیاورد. در چنین مواردی، معمولاً از آمالگام استفاده می‌شود.

جمع بندی

با داشتن یک رویکرد مناسب به هنر کامپوزیت و استفاده از مواد با دوام و پیشرفته، می‌توانیم به موفقیت و زیبایی بیشتر در ترمیم‌های کلاس IV  دست یابیم. همانطور که مواد جدیدتر وارد بازار می‌شوند، ما می‌توانیم ترمیم‌های زیبایی ایجاد کنیم و در عین حال رضایت بیماران را در نتایج طولانی مدت خود افزایش دهیم.ترمیم کلاس چهار زمانی اتفاق می افتد که پوسیدگی به پالپ رسیده است و قسمت زیادی از دندان تراشیده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. متخصصان ما قادر خواهند بود با زیبایی تمام ترمیم کامپوریت چهار سطحی دندان را انجام دهند. 

سوالات متداول

درمان حفره کلاس ۴ چیست؟

یک روش رایج و مورد علاقه برای ترمیم کلاس IV، لایه‌بندی کامپوزیت از قسمت لینگوال تا باکال است که به طور سنتی از لایه عاج، رنگ‌ها و لایه‌های مینای آکروماتیک و کروماتیک استفاده می‌کند.

پر کردن ۴ سطح به چه معناست؟

پرکردگی‌های چهار سطحی پرکردگی‌هایی هستند که چهار سطح از پنج سطح دندان روی یک دندان را می‌پوشانند. یک پرکننده چهار سطحی حاوی مخلوطی از فلزات از جمله نقره، مس، قلع و جیوه مایع یا کامپوزیت است. به طور کلی، این فرآیند بسته به میزان پوسیدگی که قبل از پر کردن باید حذف شود، حدود یک ساعت طول می‌کشد.

آیا پر کردن ۴ دندان با هم امکان پذیر است؟ 

دندانپزشکان انجام بیش از سه پر کردن در یک زمان را توصیه نمی‌کنند. پس از عمل پر کردن دندان، دهان شما به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. بنابراین، چند پر کردن دندان به صورت همزمان، غذا خوردن را برای شما در طول فرآیند بهبودی سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این، پر کردن هر دندان حدود یک ساعت طول می‌کشد. 

بهترین متریال برای ترمیم دندان چیست؟

آمالگام برای ترمیم‌ها بادوام هستند. رزین‌های کامپوزیت‌های نیز دوام طولانی مدت دارند.

معایب پر کردن کامپوزیت چیست؟

آنها ممکن است در اثر قرار گرفتن مکرر یا طولانی مدت با قهوه، چای و سایر مواد غذایی لکه دار شوند. همچنین می‌توانند در قرار گرفتن مکرر یا طولانی مدت با نوشیدنی‌های حاوی الکل بالا فرسایش پیدا کنند. از طرفی گران تر از پر کردن نقره یا آمالگام هستند. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button