اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کاردبرد باندینگ در ترمیم کامپوزیت

باندینگ دندان یک عمل زیبایی غیر تهاجمی‌است که ظاهر دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد. مقرون به صرفه، پایدار و همه کاره است. دندانپزشک شما یک رزین کامپوزیت همرنگ دندان را روی یک یا چند دندان شما اعمال می‌کند تا ظاهر کلی آن دندان‌ها را تغییر دهد. اگر به دندانپزشک برای باندینگ کامپوزیت نیاز دارید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. اما قبل از هر چیز بهتر است درباره باندینگ کامپوزیت اطلاعاتی بدست بیاورید. تا انتها همراه ما باشید.

مزایای باندینگ کامپوزیت چیست؟

اگر دندان‌های شکسته، ترک خورده یا تغییر رنگ داده‌ دارید، باندینگ دندان می‌تواند بهترین روش برای شما باشد. همچنین می‌توان از آن برای تغییر شکل دندان‌ها و بستن یا کاهش هر گونه فاصله بین دندان‌ها استفاده کنید. باندینگ دندان یک روش عالی برای افرادی است که به دنبال یک درمان غیرتهاجمی‌هستند تا بتوانند به سرعت ظاهر لبخند خود را تغییر دهند.

انواع مختلف باندینگ کامپوزیت

۱- پیوند مستقیم کامپوزیت

در طول این روش، دندانپزشک شما از چسب و رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای ترمیم یا تغییر شکل دندان استفاده می‌کند. این مواد با استفاده از نور آبی مرئی به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند. فقط یک نوبت برای باندینگ مستقیم دندان مورد نیاز است.

از پیوند مستقیم کامپوزیت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  • حفره‌ها را پر کنید یا دندان‌ها را ترمیم کنید.
  • فضاهای بین شکاف‌های وسیع را پر کنید.
  • دندان‌های لکه دار را از نظر زیبایی تغییر می‌دهد.
  • شکل دندان‌ها را تغییر دهید یا بلندتر کنید.
  • محافظت از ریشه دندان که با عقب نشینی لثه در معرض دید قرار گرفته است.

۲- پیوند کامپوزیت غیر مستقیم

در طی این روش، دندانپزشک شما قالب‌هایی را از دندان‌های شما می‌گیرد و به آزمایشگاه تخصصی دندانپزشکی ارسال می‌شود. ترمیم دندان بدون جراحی انجام می‌شود. یک روش باندینگ غیرمستقیم دندان به دو جلسه تقسیم می‌شود. جلسه اول شامل قالبگیری و جلسه دوم شامل نصب آن است.

اتصال غیر مستقیم کامپوزیت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

تکنیک باندینگ غیرمستقیم دندان، نصب دستگاه ارتودنسی ثابت را در مطب افزایش می‌دهد و موقعیت دقیق براکت را تضمین می‌کند. در این روش استفاده از براکت‌ها برای بریس‌ها به‌گونه‌ای اتفاق می‌افتد که می‌توان مجموعه کاملی از بریس‌ها از جمله اکسپندرها را در یک ساعت نصب کرد. به طور سنتی، بریس‌ها روی هر دندان جداگانه، یکی یکی قرار می‌گیرند. باندینگ غیر مستقیم دندان برای صاف کردن لبخند استفاده می‌شود.

مزایا باندینگ کامپوزیت

  • باندینگ‌های دندانی ظریف تر از تاج یا مجموعه ای از روکش‌ها هستند. با این حال، آنها یک گزینه درمانی بسیار ارزان ترند.
  • معمولاً برای باندینگ دندان تنها به یک نوبت ویزیت نیاز دارید و این فرآیند معمولاً کمتر از یک ساعت برای هر دندان طول می‌کشد. لمینت‌ها یا روکش‌ها اغلب نیاز به مراجعه‌های متعدد به دندانپزشک دارند.
  • در طول فرآیند باندینگ کامپوزیت، رزین به مینای طبیعی شما اضافه می‌شود تا به دندان‌ها آسیبی وارد نشود. نیازی نیست که مینای دندان خود را مانند زمانی که روکش انجام می‌شود بردارید یا مانند روکش، دندان‌ها را به سمت پایین تراش دهید.

باندینگ دندان هیچ خطر قابل توجهی در بر ندارد. نگرانی اصلی در مورد باندینگ‌های دندانی، فرسوده شدن، بریدگی یا لکه شدن مواد باندینگ است. بیماران باید انتظار داشته باشند که به طور متوسط هر ۳ تا ۱۰ سال یک بار تحت درمان باندینگ دندان قرار گیرند.

راه قرار دادن پر کننده سفید یا باندینگ دندان

کاربردهای استفاده از کامپوزیت دندان می‌تواند بسیار متنوع باشد. به عنوان مثال، برخی از موارد بیمار ممکن است شامل قرار دادن یک پر کردن سفید به عنوان ترمیم برخی از انواع آسیب دندان (مانند شکستگی یا پوسیدگی) باشد.

در موارد دیگر دندان بیمار ممکن است فقط نیاز به لایه ای از باندینگ داشته باشد که روی سطح آن قرار داده شود (همه یا فقط یک قسمت)، بنابراین برای پوشاندن یک نقص یا بهبود شکل آن به کار می‌رود.

مراحل قرار دادن باندینگ دندان (ترمیم‌های کامپوزیت):

  1. آماده سازی (تراشیدن) دندان (در صورت نیاز)
  2. اسید اچ مینا و عاج
  3. استفاده از عامل باندینگ
  4. قرار دادن کامپوزیت دندان
  5. ترمیم 
  6. فرم دهی و پرداخت نهایی

۱- آماده سازی دندان با مته و تغییر شکل آن

مقدار شکل دهی دندانی که برای هر ترمیم خاص مورد نیاز است متفاوت است.

  • در برخی از کاربردهای زیبایی (بستن شکاف دندان، ترمیم پریدگی‌های جزئی، احتمالاً حتی روکش کردن سطح جلوی دندان)، ممکن است نیازی به کوتاه کردن دندان نباشد.
  • سطح در معرض دندانی که ترمیم به آن چسبانده می‌شود، در درجه اول مینای دندان است.
  • از طرف دیگر، در ترمیم‌هایی که برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از پوسیدگی دندان لازم است، میزان سوراخ‌کاری مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. در این نوع ترمیم، هم مینای دندان و هم لایه‌های عاج دندان درگیر می‌شوند.

۲- اچ کردن سطح دندان با اسید

هنگامی‌که دندان کوتاه شد (در صورت نیاز)، فرآیند باندینگ واقعی آغاز می‌شود. اولین مرحله شامل اچ کردن سطوح در معرض دندان با یک نرم کننده اسیدی دندان است. حالت دهنده معمولاً ژل است که در سرنگ‌های کوچک عرضه می‌شود. به طور معمول حاوی ۳۰ تا ۴۰ درصد اسید فسفریک است.

نرم کننده روی دندان که در آن باندینگ قرار می‌گیرد پخش می‌شود. حداقل ۱۵ ثانیه زمان می‌دهند و سپس کاملاً شسته می‌شود.

اکنون سطح دندان آماده شده و آماده دریافت باندینگ دندانی است. اگر دندانپزشک دندان را در این مرحله خشک کند، سطح مینای اچ شده آن ظاهری مات دقیقاً شبیه ظاهر شیشه اچ شده خواهد داشت. 

مرحله اچ کردن چگونه انجام می‌شود؟

در اچ کردن دندان شما چیزی را احساس نخواهید کرد و اگر ماده اچ در طول فرآیند روی لثه‌های شما وارد شود، به آن‌ها آسیبی نمی‌رسد.

اگر دندانپزشک شما از عینک محافظ استفاده نمی‌کند، باید چشمان خود را در حین شستشوی اسید اچ ببندید. در زمان شستشو ممکن است طعم ژل را بچشید. طعم آن فقط تلخ یا ترش خواهد بود. به خاطر داشته باشید که برای کل فرآیند باید دهان باز بماند، تا سطح دندان اچ شده با بزاق آلوده نشود.

۳- اعمال باندینگ

دندانپزشک اکنون با استفاده از یک برس یا اپلیکاتور کوچک، عامل باندینگ (یک پلاستیک مایع) را روی سطح دندان اچ شده می‌کشد.

گاهی اوقات هوا را به آرامی‌روی دندان می‌دمند تا اطمینان حاصل شود که عامل باندینگ به عنوان یک لایه نازک و یکنواخت روی کل آماده سازی دندان و سطوح اچ شده پخش شده است.

عمل آوری عامل پیوند

هنگامی‌که عامل باندینگ اعمال شد، دندانپزشک نور درمانی آبی را بر روی آن می‌تاباند. کاتالیزوری را در عامل پیوند فعال می‌کند که باعث سخت شدن آن می‌شود. حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نوردهی طول می‌کشد. اکنون پیوند اولیه با دندان ایجاد شده است. عامل باندینگ یک پیوند میکرومکانیکی با سطح اچ شده دندان برقرار کرده است. برخی از این سیستم‌های جدید نرم‌کننده دندان را مستقیماً با خود عامل باندینگ ترکیب می‌کنند.

این بدان معناست که مرحله اچ و سپس شستشو وجود ندارد، بلکه در عوض، ماده باندینگ روی دندان (بدون اچ قبلی) اعمال می‌شود و پس از یک دوره انتظار، به سادگی با نور کیورینگ تنظیم و سفت می‌شود.

۴- انتخاب سایه

باندینگ دندان در رنگ‌های متنوعی وجود دارد و برای ترمیم باید یک نوع مناسب انتخاب شود.

انتخاب سایه کامپوزیت برای ترمیم دندان

دندانپزشک از راهنمای سایه خود که شامل نمونه‌هایی از هر یک از رنگ‌های مختلف باندینگ است که باید انتخاب کند استفاده می‌کند تا ببیند کدام سایه با قسمتی از دندان بیمار که روی آن کار می‌کند بیشتر مطابقت دارد.

  • آنها به سادگی هر زبانه نمونه را در کنار دندان نگه می‌دارند و رنگ و سطح شفافیت آن را مقایسه می‌کنند.
  • ممکن است یک کامپوزیت جداگانه برای لایه‌های مختلف (داخلی در مقابل سطح) یا بخش‌هایی (بدنه دندان در مقابل لبه گاز گرفتن) از ترمیمی‌که ایجاد می‌کنند انتخاب کنند.
  • انجام این کار می‌تواند تا حد زیادی بر طبیعی بودن آن تأثیر بگذارد.

مرحله تعیین سایه چگونه انجام می‌شود؟

هنگام تعیین سایه مناسب کامپوزیت برای استفاده، مسائل مختلفی وجود دارد که می‌تواند نگران کننده باشد.

  • نوع منبع نور انتخاب شده می‌تواند بر نتایج تطابق رنگ تأثیر زیادی بگذارد. بنابراین از دندانپزشک خود در مورد سایه ای که قصد استفاده از آن را دارند سؤال کنید.
  • نور روز یا نور مصنوعی که برای تقلید از نور روز مانند مهتابی، فلورسنت، نور گرم، سرد، و غیره استفاده می‌شود هر کدام می‌توانند در تعیین سایه مناسب نقش داشته باشند. 
  • به دلیل اینکه دهان شما باید در حین انجام عمل‌های دندانپزشکی باز بماند، اثر کم آبی دندان معمولاً رخ می‌دهد. با خشک شدن دندان‌ها، رنگ روشن‌تر می‌شوند، بنابراین تطبیق دقیق رنگ غیرممکن می‌شود.
  • مطالعات نشان داده اند که این اثر می‌تواند در کمتر از ۳۰ دقیقه رخ دهد. به همین دلیل، باید دندانپزشک رنگ‌های مناسبی از کامپوزیت را برای استفاده با دندان شما در ابتدای کار انتخاب کند.
  • برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زنان معمولاً در تطابق رنگ بهتر از مردان عمل می‌کنند و سطح تجربه فرد در انجام این کار عامل مهمی ‌است. 
  • اگرچه برای این مرحله می‌توان آن‌ها را به سادگی برداشت یا پوشاند، اما بهتر است در طول فرآیند سایه‌زنی از رنگ‌های روشن (لباس، رژ لب، جواهرات و غیره) استفاده نکنید.

تمیز کردن دندان

یک پیوند قوی نمی‌تواند تشکیل شود مگر اینکه سطح دندان تمیز باشد. دندانپزشک دندان را صیقل می‌دهد تا هرگونه باقی مانده انباشته شده (پلاک دندان، تارتار و …) را پاک کند.

۵- ایجاد ترمیم یا استفاده از کامپوزیت ترمیمی

اکنون که پیوند اولیه با سطح دندان (از طریق عامل باندینگ) برقرار شده است، لایه‌های متوالی کامپوزیت دندان اضافه می‌شود تا حجم و شکل مورد نیاز ترمیم به آن داده شود. همانطور که هر یک اضافه و تنظیم می‌شود، یک پیوند شیمیایی با لایه عامل پیوند یا لایه‌های کامپوزیت از قبل قرار داده شده ایجاد می‌کند.

کامپوزیت قوام بتونه را دارد. دندانپزشک آن را در بخش‌های کوچک اعمال می‌کند و هر کدام را به آرامی‌ در جای خود قرار می‌دهد. تا زمانی که بخشی از ترمیم که در حال حاضر در حال ساخت است، شکل مورد نیاز را پیدا کند.

اعمال و پخت کامپوزیت دندان

هنگامی‌که دندانپزشک کامپوزیت دندانی را به میزان رضایت خود قرار داد و کاملا به آن شکل داد، مجموعه آن را با استفاده از همان نور کیورینگ که برای تنظیم عامل باندینگ استفاده می‌کرد، شروع به پختن و سفت کردن می‌کند. معمولاً بین ۱۰ تا ۴۰ ثانیه (در برخی موارد احتمالاً بیشتر) زمان نوردهی مورد نیاز است.

فاصله زمان نوردهی کیور لایت به چندین موضوع بستگی دارد، از جمله:

  • خروجی نامی‌(شدت) نور. عاملی که باید به صورت دوره ای در طول عمر دستگاه بررسی شود.
  • ضخامت لایه کامپوزیت در حال پخت. بدیهی است که هرچه لایه ضخیم تر باشد زمان بیشتری برای ترمیم و یکپارچگی نیاز دارد.

چگونه ار لایت کیور استفاده می‌کنند؟

استفاده از نور کیورینگ مرحله ای است که بیماران به آن توجه دارند. آنها اغلب نگاهی اجمالی به روشنایی نور دارند و صدای بوق واحد را می‌شنوند که نشان می‌دهد چه مدت روشن است. همچنین، چراغ ممکن است دارای یک فن خنک کننده باشد که صدای کار کردن آن به گوش می‌رسد.

برای محافظت از چشمان خود در برابر تحریک ناخواسته نور، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد از عینک آفتابی استفاده کنید.

اگر بعد از قرار دادن مقدار اولیه کامپوزیت دندان، شکل ترمیم هنوز کامل نشده باشد، دندانپزشک به سادگی نیاز به افزودن لایه‌های اضافی دارد.

ضخامت هر یک معمولاً به حدود ۲ میلیمتر محدود می‌شود. هر لایه که روی دندان قرار می‌گیرد، قبل از اضافه شدن لایه بعدی کاملاً سفت می‌شود.

۶- فرم دهی و پولیش نهایی

در این مرحله، حتی اگر قرار دادن باندینگ دندان کامل شده است، هنوز هم برای دندانپزشک بسیار مهم است که گزش و بایت بیمار را بررسی کند. دندانپزشکان باید ارزیابی کنند که چگونه دندان‌های بیمارشان به هم نزدیک می‌شوند و آیا ترمیم‌هایی که اخیراً انجام داده‌اند با این حرکت تداخل دارد یا خیر. این کار با کاغذ کاربن انجام می‌شود. برای انجام این کار، دندانپزشک نوار نازکی از کاغذ کاربنی را بین دندان‌های بیمار قرار می‌دهد و از او می‌خواهد به آرامی‌دهان خود را ببندد و سپس دندان‌های خود را روی هم بکشند.

کاغذ روی نقاطی که دندان‌های مخالف بیمار با هم تماس دارند، علامت‌هایی ایجاد می‌کند. اگر علائم روی ترمیم جدید مشاهده شود، دندانپزشک ضخامت باند را تنظیم می‌کند تا زمانی که آزمایشات بیشتر نشان دهد که فرم مناسب دارد. این مرحله واقعا مهم است و متأسفانه در زمانی رخ می‌دهد که فک شما سفت و خسته و احتمالاً بی حس شده است.

به دستورات دندانپزشک خود گوش داده و بهترین کار را انجام دهید. درست کردن کارها در این مرحله می‌تواند شما را از ویزیت مجدد به مطب دندانپزشک نجات دهد. اکنون که همه چیز تنظیم شده است، دندانپزشک پولیش نهایی را انجام می‌دهد. هنگامی‌که این کار تکمیل شد، تمام فرایند شده و می‌توانید با خیال راحت به خانه بروید. 

چرا از تکنیک لایه بندی استفاده می‌شود؟

  • یکی از دلایلی که دندانپزشکان تمایل دارند به جای یک توده بزرگ کامپوزیت، از چندین لایه نازک استفاده کنند این است که نور ساطع شده از لایت کیور تنها می‌تواند در یک زمان از ضخامت مشخصی نفوذ کند. اگر یک لایه خیلی ضخیم باشد، به طور کامل خشک نمی‌شود.
  • عوامل دخیل در میزان ضخامت مجاز عبارتند از: شدت نور کیورینگ که دندانپزشک در اختیار دارد و رنگ شفافیت که در لایه کامپوزیت دندان قرار داده شده است.
  • دلیل دیگر به این واقعیت مربوط می‌شود که مجموعه‌های کامپوزیت، در سطح میکروسکوپی جمع می‌شود. دندانپزشک به آن انقباض پلیمریزاسیون می‌گویند. نازک نگه داشتن هر لایه کمک می‌کند تا اثر تجمعی این اعوجاج به حداقل برسد. 

کامپوزیت‌های حجیم و بزرگ

زمانی که پرکردگی‌های خیلی بزرگ وجود داشته باشد، ممکن است دندانپزشک استفاده از کامپوزیت دندان را با پر کردن حجیم انتخاب کند. این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در لایه‌هایی به ضخامت ۴ تا ۵ میلی‌متر (تقریباً دو برابر مواد معمولی) قرار بگیرند که به زمان پخت کمتر از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نیاز دارند.

با این حال، این یک کلاس جدید ترمیمی ‌است و نسبت به نمونه‌های سنتی کمتر آزمایش شده است. همچنین، طیف گسترده ای از سایه‌ها (رنگ دندان) هنوز با بسیاری از مارک‌ها در دسترس نیست. بسته به اندازه ترمیم و به دلیل نیاز به قرار دادن کامپوزیت در لایه‌ها، ساختن ترمیم شما به شکل مورد نیاز خود ممکن است کمی‌ زمان بر باشد.

از آنجایی که کنترل رطوبت در این مرحله بسیار مهم است، باید مطمئن شوید که دهان کاملا باز باشد تا دندان شما در طول کل فرآیند خشک بماند. خبر خوب این است که پس از اتمام این مرحله، کنترل رطوبت دیگر چندان حیاتی نیست. به همین دلیل دندانپزشک می‌تواند به شما اجازه دهد تا برای لحظه ای آرواره‌های خود را شل کنید.

جمع بندی 

باندینگ کامپوزیت هم برای زیبایی و هم برای ترمیم سوراخ های دندان کاربرد دارد. برای این منظور می توانید به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مراجعه نمایید. همین حالا با شماره کلینیک تماس بگیرید و نوبت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.  

سوالات متداول

باندینگ ونیر کامپوزیت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

باندینگ کامپوزیت راه حلی مناسبی برای آسیب‌های جزئی یا شکاف در دندان‌ها ارائه می‌دهد. دندانپزشک شما این ماده را تا زمانی شکل می‌دهد که دقیقاً شبیه به بخشی از دندان‌های طبیعی شما باشد. از آنجایی که نیازی به برداشتن هیچ یک از ساختارهای طبیعی دندان شما نیست، مواد باندینگ را می‌توان به راحتی بدون آسیب رساندن به مینای دندان جدا کرد. این برخلاف سایر روش‌های دندانپزشکی مانند روکش است.

چگونه کامپوزیت‌ها را تمیز می‌کنید؟

باید مراقب دندان‌های کامپوزیت شده خود باشید. برای به دست آوردن تمام زوایای دندان‌های باند شده خود، از مسواک با سر کوچک استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید به آن مناطقی که تمیز کردن آن دشوار است برسید و پلاک‌ها یا باکتری‌هایی که در حال تجمع هستند را از بین ببرید. علاوه بر مسواک زدن، باید هر روز دندان‌های باند شده خود را نخ دندان بکشید. 

برای باندینگ کامپوزیت از چه خمیر دندانی نباید استفاده کرد؟

بیشتر خمیردندان‌ها برای حفظ پیوند دندانی مناسب هستند. با این حال، در برخی از انواع خمیردندان‌ها از زغال چوب فعال به عنوان یک عامل سفید کننده استفاده می‌کنند. چنین خمیر دندانی می‌تواند ساینده تر باشد. مگر اینکه توسط دندانپزشک شما تجویز شود. معمولا از خمیر دندان حاوی زغال فعال نباید استفاده کنید. 

تایتل:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button