اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیش از ۳۰ درصد از بزرگسالان بین ۲۰ تا ۴۴ سال پوسیدگی دندان درمان نشده دارند. اگر حفره دارید، مطمئنا تنها نیستید. در دنیای پیشرفته امروز، دندانپزشکان در حفظ دندان ها و زیبا جلوه دادن آنها مهارت بالایی دارند. اگر پوسیدگی دندان دارید یا می خواهید ظاهر دندان های خود را بهبود ببخشید کامپوزیت دندان گزینه مناسبی است. 

کامپوزیت زیبایی دندان، به عنوان یک روش معتبر و موثر در زمینه دندانپزشکی، به ترمیم و بهبود ظاهر زیبای دندان‌ها کمک می کند. این فناوری نوین، از مواد مختلفی تشکیل شده است که با دندان‌های طبیعی هماهنگی بیشتری دارند. فرآیند کامپوزیت دندان به وسیله دندانپزشکان ماهر انجام می‌شود و با انتخاب رنگ مناسب و قابل تنظیم به تطابق با رنگ و شکل دندان‌های فرد کمک می‌کند.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی موارد استفاده کامپوزیت و چونگی انجام آن می پردازیم. 

پر کردن دندان

پر کردن دندان از اواخر دهه ۱۸۰۰ مورد استفاده قرار گرفت. هنگامی که حفره و پوسیدگی دارید، باکتری ها سوراخ های ریزی در دندان های شما ایجاد می کنند و در نهایت این پوسیدگی به عمق دندان ها، به پالپ و حتی به استخوان فک شما وارد می شود. پوسیدگی درمان نشده می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

پرکردن دندان سوراخ ها را می بندد و پوسیدگی را متوقف می کند. شما دچار از دست دادن دندان یا آسیب به استخوان فک خود نمی شوید. دو نوع پرکننده دندان آمالگام و کامپوزیت وجود دارد که به درخواست بیمار یکی از آنها استفاده می شود. اما معمولا بیماران به طور مداوم کامپوزیت را بر دیگری ترجیح می دهند.

آمالگام در مقابل کامپوزیت سفید

قدیمی ترین نوع پرکردن دندان، پر کردن آمالگام است. پرکننده آمالگام ترکیبی از فلزات است که معمولاً حدود ۵۰٪ جیوه دارد که بقیه را به هم متصل می کند. وقتی برای اولین بار در دندان شما قرار می گیرد نقره ای به نظر می رسد. با گذشت زمان تیره تر می شود.

پرکننده کامپوزیت از ترکیب سرامیک و پلاستیک ساخته شده است. گاهی اوقات به آن پرکردگی‌ها همرنگ دندان گفته می‌شود. زیرا با هم ترکیب می‌شوند و به اندازه پرکننده‌های آمالگام دیده نمی شوند.

مزایای پر کننده کامپوزیت

حفظ دندان تا حد امکان 

پرکننده های کامپوزیت انعطاف پذیرتر هستند، به این معنی که می توانند بهتر قالب گیری شوند تا متناسب با دندان شما باشند. نیاز کمتر به سوراخ کردن و تراشیدن دندان دارند و دندان طبیعی بیشتر حفظ می شود.

به دندان موجود شما می چسبد .در عرض چند ثانیه سفت می شوند .می توان از آن برای رفع تراشه ها و ترک ها استفاده کرد. موارد کمتری از حساسیت دندان با آنها گزارش شده است. قابل تعمیر و ترمیم مجدد هستند. می توان از آن برای جایگزینی پر کردن آمالگام قدیمی خود استفاده کنید.

پیوند بهتر با دندان

هر نوع پر کردنی که دارید باید به دندان شما بچسبد تا در جای خود بماند. پرکننده های کامپوزیت در یک سطح میکرو به دندان طبیعی شما متصل می شوند و این باندینگ پشتیبانی بیشتری را فراهم می کند.

ظاهر زیبا

لبخند شما یکی از اولین چیزهایی است که مردم در شما می بینند. پرکننده های کامپوزیت به سادگی بهتر از پرکننده های آمالگام به نظر می رسند. اگر حفره شما در دندان های جلویی است که هنگام لبخند زدن به وضوح قابل مشاهده است، دندانپزشکان پر کردن با کامپوزیت را توصیه می کنند.

وقتی لبخند شما روشن و جذاب باشد، رفتاری با اعتماد به نفس و خوشایند نشان می دهید. پر کردن کامپوزیت می تواند به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و شخصیت شما را با دقت بیشتری منعکس می کند.

دهان بدون جیوه

FDA  استفاده از جیوه در مواد پرکننده آمالگام را تایید کرده است اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پر کردن آمالگام باعث مسمومیت با جیوه شود وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد به فلزات موجود در پرکننده‌های آمالگام حساسیت دارند و برخی افراد ترجیح می‌دهند جیوه در دهان خود نداشته باشند.

پرکننده های کامپوزیت در صورت داشتن آلرژی ایمن تر هستند و به لطف پایه سرامیکی آن ها، دیگر جیوه ای برای نگرانی نخواهید داشت. انتخاب کامپوزیت دندان می تواند پیچیده و گیج کننده باشد. هر کامپوزیت تجاری موجود دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، مزایا و کاستی‌های متفاوتی است که ثابت نگه داشتن آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. به‌ویژه زمانی که هر سازنده فناوری‌های خود را متفاوت نام‌گذاری می‌کند. دانستن اینکه دقیقاً چه چیزی در کامپوزیت شما وجود دارد و هر عنصر چه چیزی را برای شما به همراه دارد، می تواند به شما در انتخاب درست برای هر مورد کمک کند.

کامپوزیت ها از چه موادی ساخته می شوند؟

کامپوزیت های دندانی از اجزای حیاتی متعددی ساخته می شوند: ماتریس رزین، پرکننده ها، عوامل جفت کننده، آغازگرهای پلیمریزاسیون، تثبیت کننده ها و رنگدانه ها که در ترکیبات مختلف مخلوط شده اند تا به یک نتیجه خاص و مطلوب دست یابند. برای افزایش الاستیک، افزایش استحکام کششی، سختی و مقاومت در برابر سایش و همچنین کاهش انقباض پلیمریزاسیون موادی اضافه می شود. اما خواص مواد کامپوزیت به اندازه، شکل، غلظت و ترکیب ذرات پرکننده نیز بستگی دارد.

انواع مختلف کامپوزیت دندان

در حالی که راه‌های زیادی برای طبقه‌بندی کامپوزیت‌ها وجود دارد، اما معمولاً آنها را بر اساس اندازه و توزیع ذرات پرکننده دسته‌بندی می‌کنند. به طور کلی، هرچه ذره کوچکتر باشد، سطح کامپوزیت در طول زمان  بیشتر دچار فرسایش و صافی می شود. هرچه محتوای پرکننده بالاتر باشد، ترمیم نهایی قوی تر است.

هیبریدها یا میکروهیبریدها

این اصطلاح به ترکیبی از محتوای آلی و معدنی در کامپوزیت ها اشاره دارد. این نوع کامپوزیت حاوی ترکیبی از ذرات بزرگ و کوچک هستند. ذرات کوچکتر جلا و جابجایی و ذرات بزرگتر استحکام را بهبود می بخشند. در حالی که کامپوزیت هیبرید با اندازه های متفاوت استحکام بالایی دارند اما در طول زمان دچار سایش می شوند. همانطور که رزین فرسوده می شود، ذرات بزرگتر می توانند بیرون بیایند و از بین بروند و دهانه هایی را به جا بگذارند که به سطحی ناصاف و صیقلی منتهی می شوند. این عامل در نهایت پتانسیل زیبایی شناسی مواد را محدود می کند. از این نوع کامپوزیت در دندان های آسیاب و خلفی بهتر است استفاده شود. 

میکروفیلد

کامپوزیت های میکروفیلد برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۸۰ برای مبارزه با کمبودهای زیبایی ترکیبات کامپوزیت هیبریدی معرفی شدند. در پاسخ، ذرات پرکننده به شدت کاهش یافتند. ریزپرها حاوی ذرات ۰.۰۲-۰.۰۴ میکرومتر هستند که صدها برابر کوچکتر از نسل قبلی کامپوزیت هاست.

این ذرات کوچک زیبایی ظاهری طبیعی عالی را با جلا دادن حفظ می کنند. میکروفیلد ها حاوی پرکننده کمتری هستند که منجر به استحکام کمتر، مقاومت در برابر سایش کمتر و انقباض پلیمریزاسیون بیشتر می شود. به دلیل درخشندگی و استحکام کمتر این نوع کامپوزیت از آنها در دندان های جلویی استفاده می شود. 

نانوهیبریدها

رایج‌ترین ترکیب کامپوزیتی که امروزه استفاده می‌شود، نانوهیبریدها هستند که از ترکیب نانوذرات، ذرات بزرگ‌تر و با اندازه‌های معمولی تشکیل شده‌اند. همانند میکروهیبریدها، هدف دستیابی به ترکیبی از زیبایی و استحکام بهینه با نانوذرات است که سطح بعدی شفافیت را فراهم می‌کند. با این حال، بسیاری از نانوهیبریدهای موجود در بازار عمدتاً از ذرات بزرگ ساخته شده‌اند و نانوذرات تنها درصد کمی از فرمول را به خود اختصاص می‌دهند. این می تواند منجر به مشکلات حفظ پولیش و براقیت مشابه با میکروهیبریدهای استاندارد شود و از رسیدن نانوذرات به پتانسیل زیبایی کامل جلوگیری می کند.

نانوکامپوزیت ها

نانوکامپوزیت جدیدترین پیشرفت در کامپوزیت های دندانی است که به طور انحصاری از نانوذرات استفاده می کند. اما چه چیزی آنها را خاص می کند؟ هدف نهایی ترمیم های کامپوزیت دندان، به طور کلی این است که تا حد امکان با دندان مطابقت داشته باشد. خود دندان ها نانوساختار هستند آنها از نانوکریستال هایی به نام هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده اند. بنابراین منطقی است که از ذرات هم اندازه برای ایجاد طبیعی ترین نتیجه استفاده کنیم. این نوع کامپوزیت بسیار به ساختار دندان نزدیک بوده و انتخاب مناسب تری است. 

آیا محدودیت سنی برای کامپوزیت زیبایی وجود دارد؟

هیچ محدودیت سنی برای کامپوزیت ‌ها وجود ندارد. با این حال دندانپزشکان توصیه می‌کنند تا ۱۸ سالگی برای درمان صبر کنید. این محدودیت سنی حتی برای سامندان نیز وجود دارد. بهتر است کامپوزیت دندان را کنار گذاشته و از درمان های جایگزین استفاده کنند. 

در تئوری، افراد در هر سنی می توانند کامپوزیت بگیرند، به شرطی که دندان های بالغ خود را داشته باشند. با این حال، اگر خیلی جوان هستید، دندان‌هایتان ممکن است به دلیل بافت استخوانی نیمه تشکیل‌شده همچنان در حال حرکت باشند، بنابراین ممکن است لازم باشد صبر کنید تا قبل از اعمال کامپوزیت‌ها متوقف شود. در انتهای دیگر محدوده سنی، اگر سن شما زیاد باشد، روکش‌ها ممکن است مناسب نباشند، زیرا ممکن است دندان‌های شما خیلی ضعیف یا آسیب دیده باشند.

همیشه با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کامپوزیت ها درمان مناسبی برای شما هستند یا خیر. اگر شما به طور قابل توجهی جوان یا مسن هستید، ارتودنتیست شما ممکن است جایگزینی برای درمان با روکش یا سفید کردن دندان توصیه کند.

با توجه به سرعت متفاوت بلوغ بین مردان و زنان، دندانپزشکان به احتمال زیاد به دختران جوان زودتر کامپوزیت را پیشنهاد می کنند. دختران معمولاً زودتر بلوغ را به پایان می‌رسانند، به همین دلیل دندان‌هایشان کمتر مستعد حرکت است.

آیا کامپوزیت دندان های طبیعی شما را خراب می کنند؟ 

آنها معمولاً این کار را نمی کنند، اما باز هم این روش ممکن است سالم ترین چیز برای دندان های شما نباشد زیرا تراشیدن بسیار کم مینای دندان برای اچ کردن و باندینگ دندانی همگی دخیل هستند. 

مزایای ونیر کامپوزیت زیبایی

رزین کامپوزیت ماده ای ارزان تر و همرنگ دندان است که اغلب برای ونیر استفاده می شود. در حالی که ونیرهای رزین کامپوزیت ممکن است سریعتر از همتای چینی خود فرسوده شوند، اما تعمیر آنها آسانتر است و هزینه کمتری نیز دارد.

اگرچه ونیرهای کامپوزیت معمولاً ماندگاری کوتاه‌تری نسبت به روکش‌های چینی دارند، اما گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و راحت ارائه می‌دهند که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار کمتری در زمان و هزینه دارد. آنها گزینه ای ویژه برای رفع آسیب های زیبایی و اصلاح مسائل مربوط به اندازه و شکل دندان هستند.

  1. هزینه مناسب‌تر نسبت به لمینت سرامیکی: کامپوزیت دندان باعث کاهش هزینه در مقایسه با لمینت سرامیکی می‌شود.
  2. اصلاح رنگ، فرم و بدشکلی دندان‌ها: این روش به دندان‌ها اصلاحاتی در زمینه رنگ، فرم، و شکل می‌دهد.
  3. برطرف کردن فاصله دندان‌ها:کامپوزیت می‌تواند فواصل بین دندان‌ها یا بهم ریختگی جزئی آنها را کاهش دهد.
  4. ترمیم آسان شکستگی و لب پر شدن دندان‌ها
  5. انجام فرآیند کامپوزیت به‌راحتی در یک جلسه: فرآیند کامپوزیت دندان به سرعت و به صورت یک جلسه انجام می‌شود. در حالی که لمینت به چند جلسه نیاز دارد.
  6. عدم نیاز به داروی بی‌حسی: معمولاً در این روش، نیاز به داروی بی‌حسی وجود ندارد. مگر در شرایط بسیار نادر که فرد احساس ناراحتی کند.
  7. قابلیت انتخاب رنگ کامپوزیت هماهنگ با دندان طبیعی: این روش امکان انتخاب رنگی که با دندان‌های طبیعی هماهنگ باشد را فراهم می‌کند.

طول عمر کامپوزیت دندان

مدت دوام کامپوزیت دندان، به خاطر برخی عوامل مختلف متغیر است. به طور کلی، عمر کامپوزیت‌ها، به ویژه در دندان‌های جلو، حدود ۵ تا ۷ سال تخمین زده می‌شود. این مدت زمان می‌تواند تا حدود زیادی تحت تأثیر عواملی مانند نگهداری شخص، مهارت دندانپزشک و نوع مواد استفاده شده باشد. تا زمانی که نگهداری مناسب و دقیق از دندان‌ها ادامه یابد، ممکن است دوام کامپوزیت افزایش یابد. همچنین، مهارت دندانپزشک در انجام فرآیند کامپوزیت نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. استفاده از مواد با کیفیت بالا و اجرای دقیق توسط دندانپزشک می‌تواند به ماندگاری بهتر کامپوزیت‌ها کمک کند. در هر صورت، برای حفظ و بهبود دوام کامپوزیت دندان، توصیه می‌شود که به ویزیت‌های منظم با دندانپزشک مراجعه کرده و نگهداری مناسب از دندان‌ها را رعایت نمایید.

مراحل انجام کامپوزیت دندان 

تمیزی سطح دندان با برس مخصوص: در ابتدا، دندانپزشک با استفاده از برس مخصوص، سطح دندان را تمیز می‌کند و از آلاینده‌ها و رسوبات پاکسازی می‌شود.

امتحان رنگ کامپوزیت: دندانپزشک با گذاشتن مقداری از مواد کامپوزیت بر روی دندان، رنگ مناسب را انتخاب می کند و سپس با فرد مشاوره می کند. در صورت رضایت همان رنگ روی دندان کار می شود.

خشک کردن دندان: پس از تعیین رنگ، دندان خشک می‌شود تا برای اعمال مواد کامپوزیت آماده شود. 

قرار دادن مواد رزینی: مواد رزینی کامپوزیت بر روی دندان قرار داده می‌شود و با استفاده از نور آبی کیورلایت، محکم و سفت می‌شود.

برداشتن مواد اضافی و پالیش: بعد از سفت شدن مواد کامپوزیت، مواد اضافی برداشته شده و فرآیند پالیش انجام می‌شود تا سطح دندان صاف و بلندی آن گرفته شود.

انجام مجدد پالیش در جلسه دوم: در صورت نیاز: در جلسه دوم، انجام مجدد فرآیند پالیش به منظور ایجاد سطح صاف و زیبایی بیشتر انجام می‌شود.

این مراحل با دقت و مهارت انجام می‌شوند تا به نتیجه زیبا و ماندگار برسید.

عوارض کامپوزیت دندان 

افزایش حساسیت دندان‌ها: بعد از انجام کامپوزیت، ممکن است حساسیت دندان‌ها به سرما یا گرما افزایش یابد. این حساسیت معمولاً مدت کوتاهی باقی می ماند و سریع از بین خواهد رفت.

احساس درد بعد از کامپوزیت: برخی افراد ممکن است بعد از انجام کامپوزیت درد خفیفی را تجربه کنند که به طور عمومی به مرور زمان کاهش می‌یابد.

بروز حساسیت پس از خوردن غذاهای سرد و گرم: در اثر انجام کامپوزیت، ممکن است حساسیت دندان به غذاهای سرد یا گرم افزایش یابد. این وضعیت به مرور زمان بهبود می‌یابد، اما نیاز به مراقبت‌های خاص دارد.

تراشیده شدن بیش از حد مینای دندان: در صورت عدم مهارت کافی دندانپزشک در اجرای کامپوزیت، ممکن است مینای دندان بیش از حد تراشیده شده و این موضوع ممکن است به مشکلات آینده منجر شود.

زرد شدن کامپوزیت: عدم رعایت مراقبت‌های لازم و مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های رنگی می‌تواند باعث زرد شدن کامپوزیت شود.

برای کاهش این عوارض، اهمیت دارد که پس از انجام کامپوزیت، مراقبت‌های دوره‌ای دندان را رعایت کنید و به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید. همچنین، از مصرف موادی که ممکن است به زردی کامپوزیت منجر شود، خودداری نمایید.

اهمیت استفاده از مواد کامپوزیت با کیفیت

برای انجام کامپوزیت دندان باید به دندانپزشک معتبر و با سابقه مراجعه کنید تا از کیفیت مواد به کار رفته مطمئن شوید. در غیر این صورت استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت در انجام کامپوزیت دندان می‌تواند به عوارض زیر منجر شود:

پوسیدگی دندان: مواد کامپوزیت با کیفیت پایین ممکن است برای مدت زمان کوتاهی ماندگاری داشته باشند و در نتیجه، دندان‌های تحت درمان به پوسیدگی و خرابی مجدد مبتلا شوند.

عفونت لثه: استفاده از مواد ناکارآمد در کامپوزیت می‌تواند باعث ورود باکتری‌ها و ایجاد عفونت در لثه شود.

بوی بد دهان: اگر کامپوزیت به درستی انجام نشود یا از مواد نامناسب کار کنند، ممکن است منجر به بوی بد دهان شود.

یکرنگ نبودن دندانها: مواد با کیفیت پایین ممکن است در طول زمان تغییر رنگ دهند و باعث یکرنگ نبودن دندانها شوند.

ایجاد فاصله بین دندان و یکدست نشدن آن‌ها: در صورت استفاده از مواد ناکارآمد، ممکن است فاصله‌های ناهماهنگی بین دندان‌ها ایجاد شود و دندان‌ها یکدست و هماهنگ با یکدیگر نشوند. 

برای جلوگیری از این عوارض، مهم است که از دندانپزشکان ماهر و مواد با کیفیت برای اجرای کامپوزیت استفاده شود و نکات نگهداری پس از انجام کامپوزیت را به دقت رعایت کنید.

هنگام خرید کامپوزیت دندان، به مواردی باید دقت کرد؟

کیفیت مواد: مواد کامپوزیت باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در طولانی ‌مدت ماندگاری داشته باشند و به دندان‌ها زیبایی و استحکام بخشند.

مارک معتبر: از مارک‌ها و تولیدکنندگان معتبر و شناخته‌شده در صنعت دندانپزشکی استفاده کنید. برندهایی مانند ۳M, Ivoclar Vivadent, Kuraray, GC و Kerr از بین مارک‌های معروف هستند.

انطباق با استانداردها: اطمینان حاصل کنید که مواد کامپوزیت با استانداردهای صنعت دندانپزشکی انطباق داشته باشند.

توصیه دندانپزشک: دندانپزشک شما بهترین راهنما برای انتخاب مواد مناسب برای شرایط دندانی خاص شما خواهد بود. او می‌تواند شما را به مارک‌ها و انواع خاص کامپوزیت هدایت کند.

بازخورد مردم: نظرات و تجربیات افرادی که از این مواد استفاده کرده‌اند، می‌توانند به شما در انتخاب کمک کنند. بازخوردهای مثبت و قابل اعتماد از مصرف‌کنندگان قبلی اطمینان بخش خواهد بود.

با توجه به این نکات، همواره مشاوره با دندانپزشک و انتخاب مواد با کیفیت بالا از مراکز معتبر، به جلوگیری از عوارض و افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان کمک خواهد کرد.

جمع بندی 

در ابتدا، دندان‌ها با برس مخصوص تمیز شده و هر گونه عیوب و ناهمتاگی‌ها برطرف می‌شوند. سپس، ماده کامپوزیت به صورت لایه‌ای روی سطح دندان قرار می‌گیرد و با استفاده از نور خاص به سرعت سفت می‌شود. این مواد می‌توانند ترمیم شکستگی‌ها، افزایش طول یا تغییر شکل دندان را امکان‌پذیر کنند.

با توجه به هزینه کمتر این روش نسبت به سایر روش‌ها، امکان اجرای سریع در یک جلسه و توانایی ترمیم فوری عیوب را دارند. کامپوزیت دندان به عنوان یک گزینه محبوب برای بهبود زیبایی و سلامت دندان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از این ماده به عنوان جایگزینی برای آمالگام دندان استفاده می شود. کاملا با رنگ دندان همخوانی داشته و پر کردگی قابل رویت نیست. 

اگر قصد انجام کامپوزیت را دارید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

مراحل قرارگیری کامپوزیت ونیر چیست؟

قبل از استفاده از کامپوزیت مستقیم، دندانپزشک مینای دندان شما را برای کمک به چسبندگی کمی متخلخل می کند. سپس مواد رزین کامپوزیت با کمک چسب مخصوص به دندان‌ها اعمال می‌کنند. در نهایت، لایه های بسیار نازکی از مواد کامپوزیت به سطح دندان شما اضافه می شود. 

آیا دندان ها برای قرار گیری ونیرهای کامپوزیت سوهان می دهند؟

به طور معمول، دندانپزشکان حدود ۰.۵ میلی متر از دندان را برای ونیرهای چینی و اندکی کمتر برای ونیرهای کامپوزیت می تراشند. سلامت دندان برای کامپوزیت ضروری است. اگر پوسیدگی دندان دارید یا عامل دیگری بر میزان مینای دندان شما تأثیر می گذارد، ممکن است نتوانید کامپوزیت کنید.

تفاوت بین ونیر و کامپوزیت ونیر چیست؟

روکش‌های پرسلن به استاندارد صنعت تبدیل شده‌اند، زیرا قوی‌تر، مقاوم‌تر در برابر لکه، ماندگاری بیشتر و ظاهر طبیعی‌تر دارند. با مراقبت مناسب، لمینت چینی ۱۵ تا ۲۰ سال دوام می آورد. در مقابل، ونیرهای کامپوزیت به طور متوسط حدود ۵ سال طول عمر دارند.

چگونه از کامپوزیت دندان برای ترمیم استفاده می شود؟

دندانپزشک شما داخل دندان آماده شده را با یک اسید ضعیف (مشابه اسید موجود در نوشابه) برای کمک به چسبندگی پرکننده کامپوزیت متخلخل می کند. سطح زبر شده با یک ماده چسبنده نازک پوشیده می شود. سوراخ با یک ماده کامپوزیت پر می شود که مستقیماً به دندان شما می چسبد.

کامپوزیت برای ترمیم دندان به کار می‌رود؟

رزین های کامپوزیت یا پرکننده های همرنگ دندان، دوام و مقاومت خوبی در برابر شکستگی در پرکردگی های کوچک تا متوسط که نیاز به تحمل فشار متوسط ناشی از استرس مداوم جویدن دارند، فراهم می کنند. آنها را می توان برای دندان های جلو یا عقب استفاده کرد.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button