اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

دلایل تعویض کامپوزیت های قدیمی

یکی از رویکردهای پیشرفته در زمینه خدمات دندانپزشکی، فناوری کامپوزیت ونیر است که به عنوان یک روش بسیار مؤثر برای اصلاح طرح لبخند مطرح می‌شود. کامپوزیت به عنوان یک نوع ونیز دندان با تفاوت اساسی در میزان تراش دندان در مقابل لمینت معرفی می‌شود. که در روش کامپوزیت تراش دندان به حداقل یا حتی صفر رسانده شده است. این مواد به صورت خمیرهای لایه‌ای نازک ارائه می‌شوند که بدون نیاز به قالب‌گیری از دندان، روی سطح آن قرار می‌گیرند.

در صورت پیروی از روش های توصیه شده برای بهداشت دهان، کامپوزیت دندان می تواند ۵ تا ۷ سال دوام بیاورد. اما برخی از حوادث، مانند گاز گرفتن غذاهای سفت و رنگی، می تواند طول عمر آن را کاهش دهد. کامپوزیت دندان آسیب دیده می تواند ناراحت کننده باشد، بنابراین باید فوراً اقدام به تعویض آن کنید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی دلایل تعویض کامپوزیت های قدیمی می پردازیم. 

کامپوزیت برای چه مواردی استفاده می شود؟

خمیرهای کامپوزیت پس از قرارگیری بر روی دندان، با استفاده از کیورلایت روی دندان، به صورت دائمی چسبیده می‌شوند. این روش اصلاح طرح لبخند در موارد مختلفی مانند اصلاح ناهمواری، عدم تنظیم دندان‌ها، کاهش فواصل بین آنها و بهبود رنگ دندان‌ها، به ویژه در دندان‌هایی که به طور طبیعی رنگ تیره‌ای دارند کاربرد زیادی دارد.

چرا باید کامپوزیت دندان را تعویض کنیم؟

از آنجا که کامپوزیت ونیر از جنس سرامیک نیست، ممکن است لب پر شود یا بشکند و در صورت نیاز این فرآیند به راحتی قابل تعویض و ترمیم است. با این حال، باید توجه داشت که عمر محصولات کامپوزیتی تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند استفاده از دخانیات، عدم رعایت نکات بهداشت دهان و دندان، استفاده نا مناسب از مسواک و نخ دندان، دندان قروچه، مصرف مواد غذایی سفت و استفاده از غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد کوتاه می‌شود و نیاز به ترمیم دارد.

عدم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند به کاهش عمر کامپوزیت‌ها، تغییر رنگ و آسیب در کوتاه مدت منجر شود. همچنین، مهارت دندانپزشک و نوع مواد استفاده شده نیز بر عمر این محصولات تأثیرگذار است.

بی تجربه بودن دندانپزشک یکی از دلایل تعویض کامپوزیت زیبایی دندان

تغییر رنگ کامپوزیت های قدامی برای بیمار بسیار ناراحت کننده است. این مورد از اصلی ترین دلایل تعویض کامپوزیت قدیمی است. تغییر رنگ کامپوزیت بسیار رایج بوده و می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ کامپوزیت در طول زمان، پرداخت ناکافی کامپوزیت است. اگر دندانپزشک یک سیستم پولیش چند مرحله ای و دقیق، برای پایدار نگه داشتن رنگ کامپوزیت را انجام دهد تغییر رنگ به آسانی انجام خواهد شد. 

همچنین خوردن غذا، نوشیدنی های رنگی و سیگار کشیدن نیز بر تغییر رنگ کامپوزیت تاثیر می گذارد. همچنین اگر دندانپزشک با تجربه نباشد پرداخت ناکافی یا عدم وجود پرداخت در اطراف و فراتر از خط آماده سازی یا شکستگی یا پلیمریزاسیون ناکافی کامپوزیت می تواند بر تغییر رنگ و شکل ظاهری کامپوزیت زیبایی تاثیر بگذارد. تکرار پولیش در طول زمان می تواند لکه های سطحی کامپوزیت را از بین ببرد و درخشندگی ترمیم را دوباره به دست آورد. برای تعویض کامپوزیت حذف لایه‌های بیرونی یا داخلی و اعمال لایه های ترکیبی جدید امکان پذیر است. چارچوب، مانند پوسته کام و زوایای مزیال و دیستال مشخص و برآمدگی ها را می توان حفظ کرد، بنابراین تعویض مجدد کامپوزیت قدیمی زمان کمتری می برد. 

چگونه پیوند کامپوزیت قدیمی را حذف می کنید؟

کامپوزیت دندان معمولاً با نوع خاصی از کاغذ سنباده برداشته می شود که روی یک دیسک کوچک با چرخش سریع قرار می گیرد. دندانپزشک شما از این ابزار برای حذف تمام مواد باندینگ از هر یک از دندان های شما استفاده می کند و اثرات باندینگ دندان را معکوس می کند. 

آیا می توان کامپوزیت دندان را تعویض کرد؟

بله، کامپوزیت دندان قابل تعویض است و این در واقع یک روش سریع و بدون درد است.

چه زمانی باید کامپوزیت دندان را تعویض کرد؟

اگر از ظاهر کامپوزیت دندان خود راضی نیستید، می توانید برای جایگزینی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که کامپوزیت لکه‌دار شده یا تغییر رنگ داده است، تعویض آن می‌تواند لبخند درخشان هالیوودی شما را بازگرداند و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

در حالی که تغییر رنگ باعث نگرانی‌هایی درباره زیبایی می شود و می توانید آن را به تعویق بیندازد اما مشکلاتی مانند اورژانس‌های دندانی یا ترک در باند کامپوزیت دندان شما باید در اسرع وقت برطرف شود تا از شکسته شدن ترمیم یا نشت و پوسیدگی جلوگیری شود. یک دندانپزشک حرفه ای دندان ترک خورده را به دقت بررسی، ناحیه را تمیز و ماده کامپوزیت را با ماده جدید جایگزین می کند. 

اگر نمی توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، این مراحل را برای کاهش خطر عفونت انجام دهید:

  • از بلعیدن مواد چسبنده بریده شده خودداری کنید.
  • دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.

گزینه های جایگزین کامپوزیت دندان در زمان تعویض کامپوزیت

وقتی زمان تعویض باندینگ دندان فرا می رسد، می توانید از بین دو گزینه زیر یکی را انتخاب کنید:

  • می توانید کامپوزیت قدیمی را با یک رزین کامپوزیت جدید جایگزین کنید که با سایه طبیعی دندان شما مطابقت دارد. این روش سریع و بدون درد است و می توان آن را در چند ویزیت دندانپزشکی تکمیل کرد. رزین کامپوزیت به اندازه دندان های طبیعی شما قوی نیست، اما با مراقبت و نگهداری مناسب، می توانید سال ها روی آن حساب کنید.
  • می توانید ترمیم غیرمستقیم را انتخاب کنید که می تواند دوام بیشتری داشته باشد و بیش از ۱۰ سال دوام بیاورد. لمینت های دندان یک راه‌حل عالی در دراز مدت هستند، اما به خاطر داشته باشید که قرار دادن لمینت دندان نیاز به بیش از یک جلسه ملاقات با دندانپزشک دارد.

مزایای پر کردن کامپوزیت

پرکننده های کامپوزیت از ترکیبی از رزین های پلاستیکی و مواد دیگر ساخته می شوند که به راحتی به مینای دندان می چسبند. این روش آنها را به گزینه ای عالی برای ترمیم حفره ها و ترمیم دندان های شکسته تبدیل می کند. پرکردگی های کامپوزیت نیز نسبت به سایر انواع پرکننده ها به سوراخ کاری کمتری نیاز دارند، زیرا مستقیماً به دندان متصل می شوند. پرکننده های کامپوزیت را می توان با رنگ دندان های طبیعی شما مطابقت داد و پس از قرار گرفتن در دهان تقریباً نامرئی می شوند.

چه زمانی پرکننده های کامپوزیت نیاز به تعویض دارند؟

پرکننده های کامپوزیت قرار نیست برای همیشه دوام داشته باشند و پس از مدتی باید تعویض شوند. پرکردگی های کامپوزیت ممکن است به مرور زمان به دلیل جویدن، نوشیدن مایعات سرد یا گرم یا دندان قروچه فرسوده شوند. پرکردگی های کامپوزیت نیز ممکن است در طول زمان با ساییدگی مواد از مینای دندان کوچک شوند. این می تواند شکاف های کوچکی بین پرکردگی و دندان ایجاد کند که آن را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر می کند. پرکننده های کامپوزیت نیز ممکن است در اثر سایش و پارگی روزمره دچار لکه یا تغییر رنگ شوند.

دلایلی که باید پرکننده های کامپوزیت را جایگزین کنید

جایگزینی پرکننده های کامپوزیتی برای حفظ سلامت دهان و دندان مهم است. پرکردگی‌های کامپوزیتی که فرسوده شده‌اند می‌توانند شکاف‌هایی بین پرکردگی و دندان ایجاد کنند که آن را در برابر باکتری‌ها و تجمع پلاک حساس‌تر می‌کند. مواد پرکننده کامپوزیت همچنین می توانند دچار پریدگی شده یا جدا شوند و به ذرات غذا اجازه دهند در آن ناحیه تجمع پیدا کنند. جایگزینی پرکننده های کامپوزیت نه تنها به بازیابی لبخند شما کمک می کند، بلکه خطر آسیب بیشتر دندان یا پوسیدگی دندان را نیز کاهش می دهد.

جمع بندی 

پر کردن کامپوزیت روشی موثر برای ترمیم دندان های آسیب دیده یا پوسیده است، اما به دلیل ساییدگی و پارگی، پس از مدتی باید تعویض شوند. جایگزینی پرکننده های کامپوزیتی فرسوده برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است، زیرا می توانند شکاف هایی بین پرکردگی و دندان ایجاد کنند و به تجمع ذرات غذا و تشکیل باکتری ها و پلاک کمک کنند. فرآیند جایگزینی پرکننده کامپوزیت مشابه زمانی است که در ابتدا در دهان قرار می گیرد. دندانپزشک شما از نوع خاصی از مته برای برداشتن مواد پر شده قدیمی قبل از تمیز کردن ناحیه و اعمال مته جدید استفاده می کند. مهم نیست که دلایل تعویض کامپوزیت قدیمی شما چیست. هر مشکلی که پیش بیاید باید فورا اقدام به درمان و جایگزینی کنید. راه حل های حرفه ای زیادی وجود دارد. مشاوره با دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به شما کمک می کند راه حلی را انتخاب کنید که با نیازها و سبک زندگی شما مطابقت دارد.

سوالات متداول

پر کردن کامپوزیت چقدر دوام دارد؟

پر کردن کامپوزیت بسته به سایش و پارگی می تواند بین ۵ تا ۱۵ سال دوام بیاورد.

آیا پرکننده های کامپوزیت ایمن هستند؟

بله، پرکردن های کامپوزیت زمانی ایمن هستند که توسط یک متخصص دندانپزشک واجد شرایط به درستی قرار داده شوند.

آیا پرکننده های کامپوزیت را می توان سفید کرد؟

خیر، پرکننده های کامپوزیت را نمی توان سفید کرد اما می توان آن را با یک پرکننده جدید و سفیدتر جایگزین کرد.

آیا پر کردن کامپوزیت دردناک است؟

خیر، پر کردن کامپوزیت زمانی که به درستی توسط یک متخصص دندانپزشکی واجد شرایط قرار داده شود، دردناک نیست. ممکن است تا چند روز پس از عمل کمی ناراحتی جزئی داشته باشید.

بعد از ۱۰ سال چه اتفاقی برای کامپوزیت زیبایی می افتد؟

پیوند رزین کامپوزیت برای همیشه دوام نخواهد داشت. رزین با پلاستیک در کنار هم قرار می گیرد و با گذشت زمان فرسوده می شود. به طور معمول برای ۴-۵ سال عالی به نظر می رسند. درخشش در ابتدا از بین می رود و سپس لکه هایی در لبه ها ایجاد می شود.

آیا می توانید پیوند کامپوزیت قدیمی را حذف کنید؟

از آنجایی که نیازی به برداشتن هیچ یک از ساختار طبیعی دندان شما نیست، مواد باندینگ کامپوزیت را می توان بدون آسیب به مینای دندان برداشت. این برخلاف سایر درمان های زیبایی مانند لمینت است. لمینت ها نیاز به برداشتن یک لایه نازک از مینای دندان دارند، بنابراین روند برگشت پذیر نیست. 

عمر پیوند کامپوزیت چقدر است؟

باندینگ دندان معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا اینکه دندانپزشک باندینگ موجود را اصلاح کند یا آن را با مواد باندینگ جدید جایگزین کند. 

جایگزین باندینگ کامپوزیت چیست؟

گزینه‌های جایگزین معمول برای باندینگ کامپوزیت عبارتند از: لمینت ها یک قالب نازک است که به صورت سفارشی از چینی ساخته می‌شود و به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شود. همچنین می‌توان از آن‌ها برای پوشاندن شکاف‌های دندانی که ممکن است درمان ارتودنسی برای آن مناسب نباشد، استفاده کرد.

بعد از ۵ سال اتصال کامپوزیت چه اتفاقی می افتد؟

باندینگ کامپوزیت می تواند تغییر شکل قابل توجهی در لبخند ایجاد کند، اما درک چگونگی تکامل آن در طول زمان ضروری است. پس از پنج سال، ممکن است متوجه ساییدگی و پارگی شوید که طبیعی است. اما با مراقبت و نگهداری مناسب، دندان‌های کامپوزیت شده شما می‌توانند زیبا و کاربردی به نظر برسند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button