اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عصبکشی کودکان یا پالپوتومی 

شرایط خاصی وجود دارد که دندان شیری ممکن است نیاز به درمان عصبکشی داشته باشد. عصبکش کودکان درمانی موثر و ایمن برای کاهش درد و جلوگیری از گسترش پوسیدگی در دندان هستند. اگر کودک شما ناراحتی دندانی دارد، نباید آن را ساده بگیرید. در صورت وجود پوسیدگی و رسیدن آن به عصب به احتمال زیاد پالپوتومی ‌و در صورت وجود آبسه به پالپکتومی ‌کودکان نیاز است. درد دندان شایع ترین شاخص پوسیدگی دندان کودکان است.

با این وجود، اگر درمان عصبکشی برای کودک شما پیشنهاد شود، ممکن است بپرسید: دندان‌های شیری در عرض چند سال می‌افتند، پس چرا کودکان به عصبکشی دندان نیاز دارند؟ در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به اهمیت عصبکشی کودکان و روش انجام آن می‌پردازیم. 

پالپوتومی ‌چیست؟

درمان عصبکشی کودکان از طریق روشی به نام پالپوتومی ‌انجام می‌شود. پالپوتومی ‌روشی است که در آن عصب عفونی یا آسیب دیده دندان برداشته می‌شود. دندانپزشک کودک شما معمولاً ساختار عصبی سطحی در اتاقک پالپ را از بین می‌برد. هنگامی‌که پالپ آسیب دیده برداشته می‌شود، ممکن است روکش یا کلاهکی روی دندان گذاشته شود تا آن را قوی تر کرده و از آن محافظت کند. این تاج به طور طبیعی همراه با دندان شیری زمانی که دندان‌های دائمی‌شروع به رویش می‌کنند می‌افتد.

چرا دندان شیری کودک را عصب کشی می‌کنند؟

دندان‌های شیری در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی شروع به افتادن می‌کنند. به همین دلیل، والدین اغلب تعجب می‌کنند که چرا دندانپزشک گاهی اوقات درمان عصبکشی را برای دندان‌های فرزندانشان توصیه می‌کنند. نگه داشتن دندان‌های شیری فرزندانتان تا زمانی که به دوره دقیقی که باید ریخته شود برسد اهمیت زیادی دارد. به جای از دست دادن دندان‌های شیری به دلیل عفونت یا ضربه، یک درمان عصبکشی کودکان برای حفظ دندان شیری تا زمانی که به طور معمول لق شود، بریزد و با یک دندان بالغ جایگزین شود، توصیه می‌شود. این دندان شیری پس از عصبکشی عملکرد اولیه خود را به دست می‌آورد. از این به بعد غذا خوردن را برای کودک شما آسان‌تر می‌کند و فضا را برای رشد دندان بالغ نگه می‌دارد.

دندان‌های شیری مانند دندان‌های دائمی‌حیاتی هستند، بنابراین زمانی که دندان‌های کودکان شما دردناک، ملتهب، حساس یا ترک خورده است و پالپ آن‌ها در معرض دید قرار می‌گیرد، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

پالپوتومی ‌و پالپکتومی ‌چه تفاوتی دارند؟

پالپ بخشی از دندان است که در آن بافت و اعصاب وجود دارد. هنگامی‌که پوسیدگی دندان این ناحیه از دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پالپوتومی ‌یا پالپکتومی ‌تنها روشی است که ممکن است بتواند دندان را نجات دهد. اگر دندان شیری کودک شما دچار پوشیدگی شد و این پوسیدگی بر مرکز دندان که در آن پالپ قرار دارد تأثیر گذاشت، هر دوی این روش‌ها ممکن است برای کودک مفید باشد. 

پالپوتومی ‌روشی است که در آن بافت فقط در تاج دندان برداشته می‌شود. قسمتی از دندان که در بالای لثه قرار دارد. در این روش ریشه باقی می‌ماند. در حالی که پالپکتومی ‌برداشتن بافت از تاج و ریشه دندان انجام می‌شود.

این روش‌ها به منظور حفظ دندان صورت می‌گیرد. هنگامی‌که پوسیدگی دندان به پالپ و اعصاب می‌رسد، دردناک می‌شود. پالپوتومی ‌اعصاب آسیب دیده را از بین می‌برد.

اجزای تشکیل دهنده دندان در کودکان 

  • مینا
  • تاج 
  • عاج
  • پالپ
  • ریشه

چرا دندان کودکان زودتر دچار پوسیدگی می‌شود؟

ناحیه پالپ در دندان‌های شیری نزدیک تر به سطح قرار دارد. این بدان معنی است که دندان‌های شیری کودک شما بیشتر مستعد پوسیدگی هستند و حفره‌ها زودتر به این ناحیه از دندان (پالپ) می‌رسند.

دندان‌های شیری در مقایسه با دندان‌های بالغ حفره‌های عصبی بزرگ تری دارند. علاوه بر این، آنها کوچکتر هستند. اگر کودک دارای پوسیدگی دندانی باشد که درمان نشده یا تشخیص داده نشده باشد، می‌تواند عصب دندان شیری را با سرعت بیشتری تحت تاثیر قرار دهد. عفونت یا آبسه در ناحیه عفونی به احتمال زیاد به پالپ دندان آسیب رسانده است. 

اگر فرزند شما علائم زیر را تجربه کرد، باید فورا به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

  • درد ضربان دار
  • تورم صورت
  • ظاهر شدن جوش روی لثه
  • تغییر رنگ خاکستری دندان

آشنایی با روش‌های عصبکشی کودکان 

هنگام انجام درمان عصبکشی، دندانپزشک پالپ عفونی را برمی‌دارد. اما دو روش برای از بین بردن عفونت و درد دندان کودکان وجود دارد که با ارزیابی دقیق یک راه انجام می‌شود.  

پالپوتومی 

  • بافت پالپ بیمار در قسمت تاج دندان برداشته می‌شود.
  • یک دارو برای آرام کردن بافت عصبی و جلوگیری از رشد باکتری قرار داده می‌شود.
  • ممکن است از یک روکش برای حمایت از ساختار دندان استفاده کنند.

پالپکتومی 

  • کل پالپ از تاج و ریشه برداشته می‌شود.
  • کانال‌ها را تمیز و ضدعفونی می‌کنند.
  • دندان‌های شیری با مواد قابل جذب پر می‌کنند.
  • روکش روی دندان قرار می‌گیرد.

پس از این پروسه، کودک شما ممکن است ناراحتی جزئی را تجربه کند. توصیه می‌شود برای جلوگیری از هر گونه نیاز بیشتر به درمان عصبکشی، مراقبت‌های دندانی مناسب را انجام دهید.

جمع بندی

بسیاری از اوقات کودکان در دندان شیری خود حفره دندانی دارند که درمان نشده باقی می‌ماند. هنگامی‌که عفونت به عصب می‌رسد، ممکن است ناراحتی مداوم وجود داشته باشد. دندانپزشکان کودک در کلینیک دندانپزشکی زاگرس، دندان را برای تعیین علت اصلی و اینکه آیا نیاز به درمان عصبکشی کودکان است، ارزیابی می‌کنند. 

شرایط دندانی کودکان گاهی اوقات درمان عصب پالپوتومی ‌یا پالپکتومی ‌را ایجاب می‌کنند. این روش بی خطر است و توسط بسیاری از دندانپزشکان اطفال توصیه می‌شود. اگر در مورد درمان‌های عصبی برای دندان‌های کودک یا سلامت دندان کودک خود سؤالی دارید، می‌توانید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید.

سوالات متداول

پالپوتومی ‌چه چیزی را از بین می‌برد؟

پالپوتومی ‌برداشتن پالپ دندان عفونی است. در حالی که بخش‌های سالم پالپ را حفظ می‌کند. این روش برای حفره‌های بزرگ، از جمله پوسیدگی دندان در دندان‌های آسیاب کودک مورد نیاز است. پس از برداشتن قسمت عفونی، یک ماده دارویی برای حفظ سلامت دندان روی آن قرار می‌گیرد.

اگر عصب در دندان شیری بمیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر عصب یا پالپ دندان کودک تحت تأثیر پوسیدگی قرار گیرد یا دندان آسیب دیده باشد، می‌تواند باعث حساسیت به سرما و گرما و همچنین درد مداوم شود. درمان عصبکشی ممکن است برای زنده نگه داشتن دندان تا زمانی که آماده افتادن و جایگزینی با دندان دائمی‌ باشد توصیه شود.

آیا می‌توان عصب مرده را از دندان بیرون نیاورد؟

عصب مرده در دندان گاهی اوقات به عنوان پالپ نکروزه یا دندان بدون پالپ شناخته می‌شود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، دندان در نهایت به خودی خود می‌افتد. با این حال، انتظار برای این اتفاق می‌تواند خطرناک باشد، زیرا دندان ممکن است عفونی شود و فک و سایر دندان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا پالپوتومی ‌بهتر از پالپکتومی ‌است؟

دندانپزشکان در گذشته فکر می‌کرندکه اگر پالپ عفونی شده باشد، عصب کشی تنها انتخاب موثر است. با این حال تحقیقات مدرن نشان می‌دهد که در شرایطی که عفونت گسترده نیست، پالپوتومی ‌ممکن است به همان اندازه مؤثر باشد. نجات بیشتر ریشه و دندان هدف ارزشمندی است.

متا تایتل:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button