اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

چرا حفظ دندان‌های شیری مهم است؟

دندان‌های شیری، نقش زیادی در سلامت دهان و توسعه صحیح فک و دندان کودکان دارند. این دندان‌ها علاوه بر تأثیر بر راه‌اندازی فرآیند رویش دندان‌های دائمی، در حفظ مکان‌های خالی برای دندان‌های دائمی‌نیز نقش بسزایی دارند.

همچنین، دندان‌های شیری به عنوان پله‌ای اساسی برای آموزش رفتارهای بهداشت دهانی به کودکان شناخته می‌شوند. عدم مراقبت از این دندان‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله وجود باکتری‌ها، تجمع پلاک دندانی و در نتیجه بروز التهابات و تخریب دندان شود.

در این مقاله به بررسی اهمیت نگهداری از دندان‌های شیری و تأثیرات آن بر سلامت دهان و رشد سالم کودکان خواهد پرداخت. سپس، به بحث در مورد مراحل اصلی نگهداری از دندان‌های شیری و راهکارهای بهبود بهداشت دهان در این دوره می‌پردازیم.

اطلاعاتی درباره دندان شیری

معمولاً تصور نمی‌کنیم که نوزادان دارای دندان هستند، اما در واقع دندان دارند. دندان‌های کودک شما در واقع قبل از تولد شروع به تشکیل می‌کنند. دندان‌های شیری در حدود شش ماهگی شروع به رویش می‌کنند. معمولا اولین دندان‌هایی که وارد می‌شوند، چهار دندان جلویی بالا و پایین هستند. دندان‌های شیری دو تا سه سال آینده همچنان در می‌آیند، تا زمانی که در مجموع ۲۰ دندان شیری وجود داشته باشد.

دندان‌های شیری قرار است با دندان‌های بزرگسال یا دائمی ‌جایگزین شوند. ریشه‌های دندان شیری که در فک گیر کرده اند به آرامی‌حل می‌شوند. لق شدن دندان و از دست دادن متعاقب آن با جایگزینی دندان زیرین بزرگسالان انجام می‌شود.

دندان‌های شیری به همان ترتیبی که بیرون آمدند می‌ریزند. اغلب کودکان از شش یا هفت سالگی شروع به از دست دادن دندان‌های شیری می‌کنند. در ۱۲ تا ۱۴ سالگی، اکثر کودکان تمام دندان‌های دائمی‌خود را دارند. دندان‌های آسیاب بالغ با رشد فک‌ها از پشت دندان‌های شیری وارد می‌شوند. برخی از نوجوانان آخرین دندان‌های آسیاب خود را تا اواخر نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی بدست نمی آورند.  

این روند تقریباً تا سن ۲۱ سالگی ادامه می‌یابد، اگر دندان آسیاب سوم (یا دندان عقل) بتواند و اجازه رویش را داشته باشد در این سن بیرون می‌آید. بزرگسالان دارای ۲۸ دندان دائمی ‌یا ۳۲ دندان از جمله دندان‌های آسیاب سوم هستند.

چرا نگهداری از دندان‌های شیری مهم است؟

دندان‌های شیری برای رشد فیزیکی، عاطفی و اجتماعی کودک شما مهم هستند. به عنوان یک دندانپزشک اطفال، کار ما این است که مطمئن شویم کودکان از بهترین سلامت دندان از نوزادی تا بزرگسالی برخوردار هستند.

با مراقبت‌های مناسب از دندان، پوسیدگی دندان تقریباً به طور کامل قابل پیشگیری است و سلامت دهان و دندان می‌تواند تا پایان عمر باقی بماند. در ادامه برخی از دلایل اهمیت حفظ دندان‌های شیری را بررسی می‌کنیم. 

  • غذا خوردن

دندان‌های شیری به کودک شما اجازه می‌دهند که غذای خود را بجود و عادات مناسب جویدن و بلع را در خود ایجاد کند. اگر درد دندان ناشی از حفره‌ها باعث شود تا کودک نتواند غذای خود را به درستی بجود، منجر به کمبودهای تغذیه ای در کودک می‌شود.

  • صحبت کردن صحیح

وجود و قرارگیری مناسب دندان‌های شیری به شکل گیری تلفظ صحیح در حین گفتار کمک می‌کند. این به ویژه در سال‌های اولیه که کودک شما صحبت کردن را یاد می‌گیرد بسیار مهم است.

  • تراز کردن دندان‌های بزرگسال 

در شرایط عادی، دندان شیری در دهان کودک شما باقی می‌ماند تا زمانی که با یک دندان بزرگسال در حال رویش جایگزین شود. دندان‌های دائمی ‌زیر دندان‌های شیری رشد می‌کنند تا زمانی که برای شکستن لثه آماده شوند. دندان شیری به عنوان یک جای نگهدار عمل می‌کند و باعث صرفه جویی در فضا برای تراز مناسب دندان‌های بالغ می‌شود. از دست دادن دندان شیری به هر دلیلی از جمله حفره، ضربه یا وراثت باعث ایجاد فضای خالی می‌شود. این ممکن است منجر به جابجایی دندان‌های دیگر شود و باعث کج شدن دندان‌های بالغ شود.

  • عزت نفس 

کودکان از ظاهر خود آگاه هستند. دندان‌های کج، بوی بد دهان به دلیل باکتری‌های دهان یا دندان‌های زشت با حفره‌های بزرگ باعث کاهش اعتماد به نفس کودک می‌شود. این می‌تواند باعث شود که او از لبخند زدن یا حضور در عکس یا فعالیت‌های گروهی اجتناب کند. دندان‌های کج یا ناسالم می‌تواند بر کل شخصیت کودک شما تأثیر بگذارد.

  • دندان‌های شیری سالم منجر به سلامت دندان‌های بزرگسالی می‌شود

علت اصلی آسیب به دندان‌های شیری، باکتری‌های دهان در غذاها، نوشیدنی‌ها و تنقلات اسیدی است. این آسیب می‌تواند باعث درد و عفونت شود. مینا، سخت ترین ماده در بدن انسان، پوشش خارجی هر دندان را تشکیل می‌دهد. باکتری‌های موجود در این اسیدها مینای دندان را می‌خورند و منجر به ایجاد حفره می‌شوند.

  • پوسیدگی دندان‌های شیری می‌تواند باعث حفره در دندان دائمی شود

حفره‌های بزرگ و آبسه در دندان‌های شیری یک مشکل باکتریایی ایجاد می‌کند که روی رویش دندان‌های دائمی ‌تأثیر می‌گذارد. اگر دندان‌های شیری کودک شما سالم نگه داشته نشوند، دندان‌های دائمی ‌برای همیشه در معرض پوسیدگی و مشکلات دندانی قرار می‌گیرند.

سلامت دندان بر سلامت کلی تأثیر می‌گذارد. پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است. این یک اپیدمی ‌در بین کودکان باقی مانده است. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند به سلامت عمومی‌دهان و دندان کودک آسیب دائمی ‌وارد کند. حتی می‌تواند به طور بالقوه بر رشد اجتماعی، عاطفی و فکری تأثیر بگذارد.

کودکان از چه سنی باید مراجعه به دندانپزشک را شروع کنند؟

شما باید مراقبت از دندان‌های کودک خود را در حالی که هنوز در رحم هستند شروع کنید. تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی مادر در دوران بارداری بر ترجیح طعم کودک در طول زندگی برای شیرینی تاثیر می‌گذارد. این ترجیح می‌تواند منجر به سلامت دهان و دندان ضعیف شود که از دوران نوزادی شروع می‌شود.

فرزند شما باید تا اولین سالگرد تولدش یا زمانی که اولین دندانش می‌رسد، به مطب دندانپزشکی کودکان مراجعه کند. هر چه نوزاد زودتر به دندانپزشک کودکان مراجعه کند، بهتر است.

چند بار در روز کودکان نیاز به مسواک زدن دارند؟

دندان‌های کودک شما به طور ایده آل نیاز به مسواک زدن دو بار در روز به مدت دو دقیقه دارند، اگرچه ما می‌دانیم که گاهی اوقات رسیدن به این دو دقیقه مسواک زدن می‌تواند دشوار باشد. بزرگسالان باید تا شش سالگی بر مسواک زدن کودکان نظارت کنند. این کار را تا زمانی انجام دهید که مطمئن شوید آنها می‌توانند به طور موثر خودشان مسواک بزنند.

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید به محض ظاهر شدن اولین دندان می‌تواند به محافظت در برابر پوسیدگی دندان و تقویت مینای دندان کمک کند. مواظب باشید خمیر دندان را قورت ندهند. باید آن را تف کنند. مقدار فلوراید در خمیر دندان مهم است و بر حسب قسمت در میلیون (ppm) اندازه گیری می‌شود. تا شش سالگی، تا زمانی که پوسیدگی دندان نداشته باشند، می‌توانند از خمیردندان فلوراید با قدرت کمتر ۱۰۰۰ ppm  استفاده کنند. و از شش سالگی، ۱۳۵۰ ppm تا ۱۵۰۰ ppm. به اندازه یک نخود استفاده کنید. شما معمولاً می‌توانید این مقدار را روی تیوب مشاهده کنید و اکثر آنها می‌گویند که برای چه سنی مناسب هستند تا کار را برای شما راحت تر کنند.

سعی کنید از یک مسواک برقی با تایمر دو دقیقه ای از سه سال و نیم تا چهار سال استفاده کنید. این واقعا می‌تواند به علاقه مندی آنها کمک کند و دندان‌های خود را به طور موثرتری مسواک بزنند. فقط مراقب باشید که به لثه‌های آنها فشار زیادی وارد نکنید. همچنین می‌توانید یک آهنگ دو دقیقه ای را امتحان کنید، این یک راه واقعی برای سرگرم کننده کردن کودکان در حین مسواک زدن است.

رژیم غذایی مناسب و کنترل مصرف قند 

شیر و آب بهترین نوشیدنی برای آنهاست. یک قانون ساده این است که مراقب هر نوشیدنی رنگی باشید، این نوشیدنی برای دندان‌ها مضر است و دندان را دچار فرسایش یا پوسیدگی می‌کند. از مسواک زدن به مدت ۳۰ دقیقه بعد از نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال خودداری کنید زیرا خطر فرسایش افزایش می‌یابد.

از مصرف میان وعده‌های شیرین بین وعده‌های غذایی خودداری کنید. دندان‌ها می‌توانند با مصرف سه قند در روز صبحانه، ناهار و شام کنار بیایند. اما اگر شکر در بین وعده‌های غذایی مصرف شود، دهان و بزاق در بیشتر روز اسیدی می‌شود که باکتری‌ها آن را دوست دارند. دو ساعت طول می‌کشد تا بزاق شیرینی و اسید بعد از مصرف شکر را خنثی کند.

بنابراین اگر کودک شما در طول روز نوشیدنی‌های شیرین و میان وعده‌های شیرین می‌خورد، دهان او همیشه اسیدی خواهد بود. باکتری‌های پوسیدگی می‌توانند دندان‌هایشان را در تمام طول روز سوراخ کنند. 

میان وعده‌های ایمن بخورید. پنیر، شیر، کراکر، سبزیجات و موز همگی میان ‌وعده‌های خوبی هستند که دندانپزشکان اطفال به کودک شما توصیه می‌کنند. در میوه‌ها نیز قند وجود دارد، اما نسبت به غذاهای فرآوری شده، پوسیدگی کمتری ایجاد می‌کند. با این حال، از دادن میوه‌های خشک جویدنی به آنها خودداری کنید. به عنوان مثال، یک جعبه کوچک کشمش حاوی همان مقدار شکر است که یک قوطی نوشابه دارد.

آیا مکیدن انگشت یا استفاده از شیشه شیر برای کودک مضر است؟

باید استفاده از شیشه شیر را در کودکان به حداقل برسانید یا آن را حذف کنید. زیرا می‌تواند موقعیت دندان‌ها را تغییر دهد و به مراجعه به متخصص ارتودنسی نیاز پیدا کنند.

در مورد مکیدن شست هم همینطور است. سعی کنید عادت مکیدن شست را در سن زیر یک سال از بین ببرید زیرا احتمالاً بعد از این سن ترک دادن کودک سخت می‌شود. 

به همین دلیل، این ایده خوبی نیست که به آنها اجازه دهید بعد از یک سالگی شیشه شیر بخورند. قطعاً آنها را با شیر در شیشه در تختخواب خود رها نکنید. متأسفانه در اثر این عادت شبانه، موارد زیادی از پوسیدگی دندان‌های شیری جلویی را می‌بینیم. فقط ریختن آب در شیشه کودک در طول شب مانعی ندارد و به دندان‌های آنها آسیبی نمی‌زند. 

اگر یکی از دندان‌های کودکان آسیب ببیند چه اتفاقی می‌افتد؟

این می‌تواند برای والدین و همچنین تجربه کودک واقعاً آسیب زا باشد. مطمئن شوید که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه می‌کنید. اگر دندان شیری در اثر ضربه به سمت داخل هل داده شود می‌تواند به دندان بالغ آسیب برساند.

پوسیدگی دندان شیری کودکان

اگر از دندان‌های کودک دچار پوسیدگی شدند چه کاری باید انجام دهیم؟ پوسیدگی دندان شیری کودکان که به پوسیدگی زودرس کودکی شناخته می‌شود، یک مشکل رایج در بین کودکان زیر پنج سال است اما می‌توان از طریق آگاهی و پیشگیری از آن جلوگیری کرد. اگر کودک شما شروع به نشان دادن علائم کرد، دندانپزشک شما می‌تواند درمان پوسیدگی دندان شیری را ارائه دهد. نوع درمان بستگی به شدت پوسیدگی دارد. مانند بسیاری از مسائل بهداشتی، هرچه زودتر به مشکل رسیدگی شود، درمان کم تهاجمی‌تر خواهد بود.

درمان پوسیدگی دندان شیری

درمان بر اساس سن کودک شما و شدت بیماری متفاوت است. در اولین نشانه‌های یک مشکل، شما و دندانپزشک فرزندتان می‌توانید برای برای مدیریت و درمان با یکدیگر همکاری کنید.

به گفته وزارت بهداشت، لکه‌های سفید روی سطح دندان علائم اولیه پوسیدگی دندان شیری است. در این مرحله می‌توان از فلورایدتراپی یا قرار دادن وارنیش فلوراید برای معدنی سازی مجدد تمام دندان‌ها استفاده کرد. این درمان در واقع پوسیدگی را در مراحل اولیه با کمک به بازسازی مینای سطح معکوس می‌کند. دندانپزشک اطفال نیز ممکن است مکمل‌های فلوراید را توصیه کند. در این مرحله می‌توانید برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی در رژیم غذایی کودک خود نیز تغییراتی ایجاد کنید. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محدود کردن غذاهای اسیدی
  • محدود کردن آب میوه به خصوص آب مرکبات
  • جایگزین آب به جای آب میوه، شیر خشک یا شیر در شیشه کودک

این تغییرات همیشه باید با هماهنگی پزشک اطفال یا دندانپزشک اطفال کودک شما انجام شود. بسته به سن فرزند شما، سلامت کلی و نیازهای تغذیه ای، برخی تغییرات رژیم غذایی می‌تواند نامطلوب باشد.

اگر پوسیدگی در مراحل بعدی مشاهده شود، درمان با فلوراید دیگر کافی نخواهد بود. علائم پوسیدگی شدیدتر عبارتند از:

  • لکه‌های قهوه ای یا سیاه روی دندان‌ها
  • خونریزی یا تورم لثه
  • تب، تورم یا تحریک پذیری که می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد
  • بوی بد دهان

اگر کودک شما هر یک از این علائم را نشان داد، ضروری است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر پوسیدگی گسترش یابد، کودک شما ممکن است با درمان‌های گسترده ترمیم و حتی از دست دادن دندان مواجه شود.

درمان پوسیدگی شدید دندان کودک 

درمان پوسیدگی دندان شیری تقریباً مانند پوسیدگی دندان بزرگسالان است. آکادمی ‌دندانپزشکی اطفال آمریکا می‌گوید که ترمیم با مواد آمالگام فلزی برای کودکان استفاده می‌کنند زیرا کمتر به درمان‌های بعدی یا جایگزینی نیاز دارند. دندانپزشک اطفال ممکن است بسته به سن و سطح بلوغ کودکتان، آرامبخش یا حتی بیهوشی عمومی‌را برای کار ترمیم گسترده پیشنهاد کند. در موارد بسیار شدید، حتی ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. در صورتی که دندان عفونی شده باشد یا به قدری پوسیده شده باشد که قابل ترمیم نباشد، کشیدن دندان شیری ضروری است.

اهمیت درمان پوسیدگی دندان شیری

این یک تصور غلط رایج است که از دست دادن زودرس دندان‌های شیری مشکلی ایجاد نمی‌کند. به هر حال، این دندان‌ها به هر حال قرار است بیفتند، پس اگر زودتر از موعد مقرر افتادند، چرا نگران باشید؟ در واقع دلایل زیادی برای نگرانی در مورد از دست دادن زودرس دندان‌های شیری وجود دارد.

دندان‌های دائمی ‌که در بزرگسالی به کودک شما کمک می‌کنند از سال‌های اولیه زندگی کودک شما در استخوان فک وجود دارند. دندان‌های شیری به عنوان یک مکان نگهدارنده برای دندان‌های دائمی‌عمل می‌کنند. اگر زودتر از موعد از بین بروند، فاصله دندان‌های دائمی‌تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از دست دادن زودرس دندان‌های شیری می‌تواند منجر به نامرتبی دندان‌های دائمی‌و مشکلات دیگری شود که می‌تواند به درمان ارتودنسی گسترده نیاز داشته باشد.

از دست دادن دندان‌ها همچنین می‌تواند خوردن یک رژیم غذایی سالم و مغذی را برای کودک شما دشوار کند. همچنین می‌تواند بر توانایی او در صحبت کردن صحیح تأثیر بگذارد. گفتار مناسب مستلزم وجود دندان‌های جلویی است، بنابراین از دست دادن زودرس دندان می‌تواند منجر به نیاز به گفتار درمانی در آینده شود.

عادات بد بهداشتی می‌تواند کودک شما را در دوران نوجوانی و بزرگسالی دنبال کند. بهترین راه برای اطمینان از سلامت دائمی‌دندان در هنگام بلوغ این است که مطمئن شوید که او از همان ابتدا بهداشت دهان و دندان را خوب یاد می‌گیرد.

جمع بندی 

دندانپزشکی اطفال روشی آرام و منحصر به فرد را با جدیدترین فناوری‌های دندانپزشکی برای کودکان ارائه می‌دهد. هدف ما این است که به کودک شما بیاموزیم چگونه عادات دندانی سالمی‌ را شکل دهد که تا آخر عمر باقی بماند. با مراقبت خوب از دهان و یک رژیم غذایی سالم، می‌توان کودکی بدون حفره دندانی بزرگ کرد.

مراقبت‌های دندانپزشکی کودکان تضمین می‌کند که دندان‌ها و لثه‌های شیری سالم بمانند. این زمینه را برای دندان‌های دائمی‌ سالم فراهم می‌کند. هم اکنون برای کودک خود به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مراجعه کنید. ما به ایجاد سلامت دندانی اولیه و لبخند زیبا در طول زندگی کودک شما اهمیت می‌دهیم. 

سوالات متداول

آیا دلیلی برای حفظ دندان‌های شیری وجود دارد؟

دندان‌های شیری منبع غنی از سلول‌های بنیادی هستند که در صورت نیاز کودک شما می‌توانند برای رشد بافت جایگزین استفاده شوند. سلول‌های بنیادی نورون‌ها، غضروف‌ها، استخوان‌ها و حتی برخی سلول‌های قلبی را بازسازی می‌کنند که می‌تواند در ترمیم بافت آسیب دیده قلب مفید باشد.

چرا مراقبت از دندان‌های شیری مهم است؟

کودکان مبتلا به پوسیدگی دندان کمتر از غذاهای ترد مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده می‌کنند. توانایی خوردن این غذاها باعث تغذیه خوب و وزن سالم می‌شود. واضح صحبت کردن کودکانی که خیلی زود دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند ممکن است کمی‌مشکل باشند. 

اگر دندان‌های شیری را درست نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

این یک سوال رایج در مورد دندان‌های شیری است، به خصوص که فرض بر این است که از آنجایی که دندان‌های شیری در نهایت می‌افتند، ارزش ترمیم ندارند. مانند هر دندانی که حفره دارد، اگر دندان شیری درمان نشود ممکن است پوسیدگی داشته باشد و به طور بالقوه عفونی شود و به دندان دائمی زیر آن آسیب برساند.

چگونه حفره دندان شیری را درمان می‌کنید؟

درمان به علائم، سن، شدت این وضعیت و سلامت عمومی ‌کودک شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، درمان نیاز به برداشتن قسمت پوسیده دندان و جایگزینی آن با ماده پر کننده دارد. پرکننده‌ها موادی هستند که در دندان‌ها قرار می‌گیرند تا آسیب‌های ناشی از پوسیدگی دندان را ترمیم کنند.

آیا دندان شیری قابل ترمیم است؟

در صورت امکان، دندانپزشک تلاش می‌کند تا تکه‌های دندان شکسته را دوباره به هم بچسباند. در مواقعی که این امکان وجود ندارد، از رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای ترمیم دندان استفاده می‌شود. بسته به درجه شکستگی دندان از درمان‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند.

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button