اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

پولیش دندان و مزایای آن

پولیش دندان یک روش رایج دندانپزشکی است که اغلب پس از جرم گیری دندان انجام می‌شود. دندانپزشکان با استفاده از تجهیزات تخصصی، لکه‌ها و رنگ‌ها را از روی دندان‌های شما پاک و آن‌ها را صاف می‌کنند تا دندان‌ها ظاهری براق و جذاب داشته باشند. معمولاً یک روش بدون درد و قابل تحمل است.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی مزایای پولیش دندان و روش انجام آن خواهیم پرداخت.

پولیش دندان چیست؟

دندانپزشکان از برس‌های چرخشی، پولیش‌های هوا یا نوارهای پولیش، اغلب در کنار خمیرهای ساینده، برای صیقل دادن سطوح دندان‌ها استفاده می‌کنند. اغلب، پولیش دندان با سایر روش‌های تمیز کردن دندان مانند جرم گیری (استفاده از ابزارهای دستی) و دبریدمان (با استفاده از دستگاه الکتریکی مخصوص) برای از بین بردن جرم دندان همراه است.

پولیش دندان به مجموعه ای از اقدامات دندانپزشکی گفته می‌شود که با هدف افزایش رنگ و درخشندگی دندان‌های شما انجام می‌شود. پولیش دندان روشی برای از بین بردن لکه‌ها و صاف کردن سطوح دندان است تا آنها را براق تر و سفیدتر ‌کند و لکه‌های بیرونی را از بین ببرد. در واقع فقط روی لکه‌های ناشی از عادات بد و عدم بهداشت نامناسب دهان تاثیر می‌گذارد.

انواع پولیش دندان

روش‌های پولیش دندان را می‌توان به چهار نوع تقسیم کرد.

۱. پولیش درمانی: در برخی موارد، جراحی دندان، سمنتوم دندان را که لایه بافت سختی است که ریشه دندان را می‌پوشاند، نمایان می‌کند. صیقل دادن این نواحی به حذف میکرو فلورا و اندوتوکسین‌های ناشی از تجمع باکتری در آنجا کمک می‌کند.

۲. پولیش زیبایی: به عنوان پولیش کرونر شناخته می‌شود. در واقع یک روش کاملاً زیبایی نیست بلکه هدف از این نوع پولیش پاک کردن پلاک و لکه از روی دندان است. استفاده از خمیرهای ساینده برای ایجاد رنگ سفید براق و بازتابنده نور مناسب است.

۳. پولیش سطحی: یک عمل دندانپزشکی صرفاً زیبایی، زمانی است که دندانپزشکان بر پولیش کردن تاج دندان‌ها تمرکز می‌کنند.

۴. پولیش انتخابی: این استفاده استراتژیک از پولیش برای از بین بردن هرگونه لکه یا تغییر رنگ باقی مانده پس از جرم گیری و سایر روش‌های تمیز کردن است.

انواع ابزار پولیش دندان

روش‌های پولیش دندان نیز بر اساس ابزار مورد استفاده متفاوت است:

·        پولیش پورت یک وسیله دستی ساده است. این وسیله دارای نقطه ای است که مواد ساینده را به قسمت‌هایی که نیاز به پولیش دارند می‌مالند. این وسیله به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا به سطوحی که دسترسی به آنها در دهان دشوار است دسترسی داشته باشند.

·        نوارهای پولیش که روی نواحی مشکل دار قرار می‌گیرند نیز می‌توانند کمک کننده باشند. اگرچه این نوارها سایندگی زیادی دارند.

·        پولیش‌های موتوری دستگاه‌های دستی هستند که از برس‌ها یا فنجان‌های پلاستیکی برای از بین بردن لکه‌ها و درخشندگی مینا استفاده می‌کنند.

·        پولیش‌های هوا (همچنین به عنوان پولیش‌کننده پودر هوا شناخته می‌شوند)، دستگاه‌هایی که مخلوطی از هوا، آب و مواد ساینده را روی دندان‌ها پخش می‌کنند، می‌توانند به مناطقی دسترسی پیدا کنند که انواع دیگر نمی‌توانند.

·        پولیش سیستم وکتوری شامل هیچ فنجان یا برس نمی‌شود، با تکیه بر محلولی از مایع پولیش و مایع ساینده کاربید سیلیکون جرم گیری و پولیش را انجام می‌دهد.

مزایای پولیش کردن دندان

در گذشته، یکی از مزایای اصلی پولیش این است که چسبیدن باکتری‌ها به دندان را سخت تر می‌کند. با این حال، تحقیقات جدیدتر نشان داده است که در عرض نیم ساعت، رشد باکتری‌ها بدون توجه به اینکه آیا پولیش انجام شده است یا خیر شروع می‌شود.

با این حال، با برخی از مزایای پولیش دندان را در ادامه بررسی می‌کنیم.

·        به طور موثری لکه‌های بیرونی مانند غذاها، نوشیدنی‌ها، بهداشت نامناسب دندان یا لکه‌های سیگار را از بین می‌برد.

·        مانع از ایجاد پلاک روی دندان می‌شود و مانع پوسیدگی می‌شود.

·        با بهبود ظاهر دندان‌ها به بازیابی اعتماد به نفس کمک می‌کند.

·        از نظر درمانی، می‌تواند به جلوگیری از تشکیل باکتری در ریشه‌های در معرض دید کمک کند.

معایب پولیش دندان

در حالی که مطمئناً پولیش دندان فوایدی دارد، اما می‌تواند عواقب منفی نیز داشته باشد. این روش لایه‌های خارجی و غنی از فلوراید مینای دندان را فرسایش می‌دهد. سه ماه طول می‌کشد تا آن لایه‌ها بازسازی شوند.

توجه داشته باشید که پولیش دندان تنها زمانی باید انجام شود که تغییر رنگ یا لکه بیرونی باشد (به دلیل بهداشت نامناسب دندان، عادات و رنگ غذاها) نه درونی (ناشی از عوامل داخلی) مانند پالپ عفونی.

هزینه پولیش دندان چقدر است؟

هزینه‌های پولیش دندان و جرم گیری دندان بسیار متفاوت است و بر اساس عوامل مختلف تعیین می‌شود.

·        میزان تمیز کردن: بستگی به این دارد که آیا به تمیز کردن زیادی نیاز دارید یا خیر. برای زیبایی یا برای درمان و جلوگیری از پوسیدگی پولیش را انجام می‌دهید.

·        دندانپزشک متخصص یا دنداپزشک عمومی: اینکه دندانپزشک متخصص یا عمومی‌دندان را پولیش کند بر هزینه آن تأثیر می‌گذارد.

·        پوشش بیمه: بسته به بیمه شما، تمیز کردن معمول سالانه که شامل پولیش است حتی ممکن است به طور کامل تحت پوشش بیمه باشد. با این حال، در صورت نیاز به تمیز کردن بیشتر یا اگر کار صرفاً جنبه زیبایی داشته باشد، پوشش بیمه ممکن است محدودتر شود.

·        مراقبت‌های اضافی: در موارد عفونت لثه یا تجمع زیاد پلاک و جرم، ممکن است نیاز به بیهوشی و جرم گیری عمیق تر باشد. این ممکن است هزینه‌های اضافی را به همراه داشته باشد.

اینکه چقدر برای پولیش دندان از جیب خود بپردازید بستگی به میزان و نوع تمیز کردن مورد نیاز، انجام کار توسط متخصص و پوشش بیمه ای شما و سایر عوامل دارد. پس از بررسی این موارد هزینه به شما اعلام می‌شود.

در چه مواردی پولیش دندان نباید انجام شود؟

در موارد متعددی پولیش دندان یا استفاده از خمیرهای پولیش خاص منع می‌شود. در ادامه با این موارد آشنا می‌شویم.

·        التهاب لثه حاد یا پریودنتیت

·        ترمیم‌های زیبایی (سرامیک، کامپوزیت یا چینی برای تثبیت دندان یا به عنوان ایمپلنت)

·        آلرژی به مواد ساینده یا محلول مورد استفاده

·        حفره‌ها یا مشکلات مینای دندان

·        عفونت بخش‌های داخلی دندان (عاج و سمنتوم)

·        سطح کلسیم پایین دندان‌ها

·        دندان‌های تازه رویش کرده

·        حساسیت دندان

·        مشکلات تنفسی

پولیش دندان کامپوزیت چگونه انجام می‌شود؟

برای پالیش دندان‌های کامپوزیتی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود:

۱.     تیغ کارباید کانتورینگ: این ابزارها برای پولیش نواحی حاشیه لثه مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اندازه‌ها و شکل‌ها متنوع عرضه می‌شوند.

۲.     الماس‌های فینیشینگ: بعد از کانتورینگ، الماس‌های فینیشینگ با استفاده از اسپری آب مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سطح کامپوزیت صاف شود.

۳.     پونیت‌ها: پونیت‌ها از مواد مختلفی مانند کاربید سیلیکون، اکسید آلومینیوم یا الماس تهیه می‌شوند و بر اساس نیاز بیمار به کار می‌روند.

۴.     خمیرها: این مواد با هدف پیشگیری از خراشیده شدن سطح کامپوزیت‌ها استفاده می‌شوند. دندانپزشک با حرکات دایره‌ای و فشار کم به سطح کامپوزیت‌ها از خمیرها بهره می‌برد.

۵.     دیسک‌ها و نوارها: این ابزارها برای صاف کردن سطح کامپوزیت‌ها به کار می‌روند و می‌توانند ناصافی‌های روی سطح را بهبود دهند.

این ابزارها به دندانپزشک کمک می‌کنند تا سطح دندان‌های کامپوزیتی را به شکل صحیح پولیش دهند.

روش پولیش دندان

·        ابتدا دندانپزشک دندان‌های شما را از نظر پوسیدگی و نقاط ضعیف در مینای دندان معاینه می‌کند.

·        در فرآیند جرم گیری، دندانپزشک تمام تارتار و پلاک را از سطح دندان‌های شما جدا می‌کند.

·        دندان‌های شما برای از بین بردن لکه‌ها صاف و صیقلی و پولیش زده می‌شوند.

·        سپس دندان‌های شما را نخ دندان می‌کند و با یک پوشش محافظ فلوراید می‌پوشانند.

تفاوت پولیش و سفید کردن دندان

تفاوت پولیش و سفید کردن دندان‌ها ممکن است برخی افراد را گیج کند. فرآیند سفید کردن دندان معمولاً توسط دندانپزشک با استفاده از ژل‌های حاوی پراکسید انجام می‌شود. برخی از دندانپزشکان از لامپ‌های فرابنفش (UV) یا حتی لیزرهای دندانی برای سرعت بخشیدن به اثر خمیرها یا ژل‌های سفیدکننده دندان استفاده می‌کنند. این فرآیند به افزایش سفیدی دندان‌ها کمک می‌کند. اما پولیش دندان یک فرآیند مکانیکی است که با استفاده از یک فنجان لاستیکی حاوی خمیر پولیش یا جت آب-هوا با گلیسیرین یا کربنات سدیم برای صاف کردن سطح دندان استفاده می‌شود. این روش سطح دندان‌ها را صاف می‌کند و لکه‌ها را از بین می‌برد. اما دندان‌ها را به طور مستقیم سفید نمی‌کند. این باعث می‌شود دندان‌ها تمیزتر و درخشان‌تر به نظر بیایند، بدون اینکه رنگ آنها تغییر کند.

مراقبت‌های بعد از پولیش

پس از پولیش کردن، باید به دهان و دندان‌های خود زمان بدهید تا بهبود پیدا کنند. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دستورالعمل‌های خاصی به شما می‌دهد. به طور کلی، باید حداقل ۳۰ دقیقه بعد از پولیش دندان خود از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. تا سه روز بعد انتظار کمی‌درد لثه را داشته باشید. ادویل (ایبوپروفن)، تیلنول (استامینوفن)، یا سایر داروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند کمک کنند.

جمع بندی

پولیش دندان شامل صاف کردن سطوح دندان‌ها برای ایجاد ظاهری جذاب و براق است. این روش که اغلب به دنبال روش‌های دیگر برای از بین بردن پلاک و جرم انجام می‌شود، می‌تواند از شر لکه‌های بیرونی روی دندان‌ها (آنهایی که ناشی از عادات بد دندانی هستند) شما را خلاص کند. پولیش دندان زمانی جزء استاندارد هر جرم گیری بود، اما توصیه‌های امروزی این است که به صورت انتخابی انجام شود.

مراقبت از دندان و اطمینان از سلامت دندان‌ها یک فرآیند چند وجهی است. علاوه بر ایجاد عادات خوب در خانه، مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و اجتناب از برخی غذاها، تمیز کردن منظم و پولیش دندان در مطب دندانپزشک گاهی اوقات ضروری است.

برای انجام تمامی‌کار‌های دندانپزشکی مانند پولیش دندان، ایمپلنت، عصب کشی، جراحی دندان عقل و هر خدمات دیگری می‌توانید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. دندانپزشکان با سابقه کلینیک با کمک بهترین ابزارآلات به روز دنیا به شما برای داشتن دندان‌های سالم و زیبا کمک می‌کنند.

سوالات متداول

آیا پولیش‌های دندان در خانه خوب هستند؟

پولیش‌های خانگی در مینای دندان که لایه بیرونی ساختار دندان است، خراش‌های کوچک یا منافذ ایجاد می‌کنند. اگر به درستی انجام نشود، این ابزار پولیش ساختار دندان را می‌سایند و می‌تواند باعث تجمع سریع‌تر لکه شود. این ابزارها بیش از حد تهاجمی‌هستند و به مرور زمان باعث آسیب می‌شوند.

دندانپزشکان برای پولیش دندان از چه چیزی استفاده می‌کنند؟

خمیرهای پولیش دندان را خمیرهای پروفی می‌نامند که مخفف پروفیلاکسی است که به اثرات پیشگیری کننده از بیماری جرم گیری و پولیش دندان اشاره دارد. دندانپزشکان با توجه به میزان نیاز دندان بیمار، خمیرهای ریز، متوسط و درشت را انتخاب می‌کنند.

چگونه می‌توانم دندان‌های خود را در خانه پولیش کنم؟

می‌توانید دندان خود را پولیش کنید اما ما آن را توصیه نمی‌کنیم. جوش شیرین و سیلیس موجود در خمیردندان اثری مشابه به پولیش کردن دندان دارند. باید بدانید که مینای دندان هرگز بر نمی‌گردد، بنابراین تلاش برای انجام کاری می‌تواند منجر به سایش مینا، حساسیت دندان و حتی پوسیدگی دندان شود کار عاقلانه ای نیست.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button