اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

پر کردن دندان با مواد سفید با سیاه چه تفاوتی دارد و چه مزایا و معایبی دارد؟

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود حداقل با یک حفره دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی بهترین عادات بهداشتی دهان و دندان لزوماً ۱۰۰٪ مواقع از ایجاد حفره جلوگیری نمی‌کند. مواردی مانند ژنتیک و سن نیز در این زمینه نقش دارند. البته مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب به پیشگیری از پوسیدگی کمک می‌کند، بنابراین لطفا این عادات را ترک نکنید!

حفره‌ها در هر سنی ممکن است ایجاد شوند، حتی کودکان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. اگر به شما گفته شود که حفره دارید، ممکن است انتخابی در مورد نوع پرکننده دریافت کنید. 

در طول تاریخ، دندانپزشکان و کسانی که قصد بهبود سلامت دهان و دندان را دارند از تعدادی مواد پرکننده مختلف برای دندان‌های آسیب دیده استفاده کرده اند. از طلای خالص گرفته تا نقره، کامپوزیت و حتی موم زنبور عسل، مواد زیادی برای پر کردن دندان‌ها استفاده شده است. دو پرکننده به عنوان بهترین ظاهر شده اند: رزین کامپوزیت و آمالگام نقره که به عنوان پرکننده فلزی نیز شناخته می‌شود. بخشی از جذابیت انواع کامپوزیت این است که دقیقا شبیه دندان‌های طبیعی است. با این حال پر کننده سیاه نیز مزایایی دارد.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا نگاهی دقیق تر به هر یک بیندازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم.

اصول پر کردن دندان با مواد سیاه یا آمالگام نقره

پرکننده‌های فلزی از آلیاژ نقره، جیوه، مس و قلع ساخته می‌شوند. چنین پرکننده‌هایی که به آن آمالگام دندان نیز گفته می‌شود، نزدیک به دو قرن است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. آمالگام دندانپزشکی امروزی بسیار متفاوت از آمالگام گذشته است. پر کردن آمالگام امروزی نتیجه چندین دهه پیشرفت است. دندان آسیب دیده خود را با آمالگام پر کنید تا پرکردن فلزی جدید شما بسیار بادوام تر و ایمن تر از آنهایی باشد که سال‌ها قبل استفاده می‌شده اند.

اصول پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت

پرکننده‌های کامپوزیت از پرسلن آسیاب شده همراه با رزین‌های بادوام تشکیل شده اند. رنگ پرسلن سفید است تا اطمینان حاصل شود که به خوبی با دندان‌های اطراف ترکیب می‌شود. دندانپزشک به آرامی‌ قسمت پوسیده دندان را برمی‌دارد و قبل از قرار دادن پرکننده کامپوزیت آن ناحیه را تمیز می‌کند. یک نور ماوراء بنفش کوچک برای خشک شدن کامپوزیت پس از قرار گیری در دندان مورد نیاز است. نتیجه نهایی یک لبخند دوست داشتنی است که کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

پر کردن دندان با مواد سفید 

پرکردگی‌های سفید را می‌توان کامپوزیت دندان نیز نامید. اینها رزین‌های همرنگ دندان هستند که برای پر کردن حفره‌ها استفاده می‌شوند. این رزین کامپوزیت از ترکیبی از پلاستیک و پرکننده‌هایی مانند سیلیس و دی متیل گلیوکسیم ساخته شده است که با سطح دندان پیوند می‌یابد.

مزایای پر کردن دندان با مواد سفید

  • از آنجایی که آنها درست به دندان می‌چسبند، بیمارانی که دندان شکسته دارند می‌توانند برای بازگرداندن شکل دندان، پرکننده سفید دریافت کنند. در این شرایط پرکردن‌های نقره ای گزینه مناسبی نیستند.
  • پر کردن کامپوزیت برای بیمار و همچنین دندانپزشک سریع و آسان است. پس از اعمال اشعه ماوراء بنفش، به سختی زمان لازم است تا یک پرکننده کامپوزیت خوب شود. ماده کامپوزیت مستقیماً به دندان مورد نظر می‌چسبد. 
  • شاید واضح ترین مزیت پرکننده‌های کامپوزیت این واقعیت باشد که آنها دقیقاً شبیه دندان‌های معمولی هستند. حتی کسانی که در فاصله بسیار نزدیک از دندان‌های شما هستند نمی‌توانند به شما بگویند که پرکننده کامپوزیت دارید. پرکننده‌های کامپوزیت را می‌توان با رنگ دندان‌های طبیعی هماهنگ کرد و نتیجه‌ای یکپارچه و از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیری ارائه کرد. آنها عملاً در دهان نامرئی هستند.
  • پرکردگی‌های فلزی در نتیجه شکل حفره در جای خود باقی می‌مانند، انواع کامپوزیت مستقیماً با دندان آسیب دیده پیوند می‌یابد. در نتیجه فضای کمتری برای تشکیل پوسیدگی وجود دارد. 
  • چسب محکم کامپوزیت باعث می‌شود که ساختار دندان تا مدت‌ها پس از پرکردن محکم بماند.
  • پر کردن کامپوزیت نیاز به حذف کمتری از ساختار دندان سالم برای چسباندن به دندان دارد و آن‌ها را به انتخاب محافظه کارانه تری تبدیل می‌کند.
  • پرکننده‌های کامپوزیت را می‌توان هم برای دندان‌های جلو و هم برای دندان‌های عقب استفاده کرد، که آنها را به گزینه ای همه کاره برای تمام قسمت‌های دهان تبدیل می‌کند.

معایب پر کردن دندان با مواد سفید

  • پرکردگی‌های سفید ضعیف تر از پرکننده‌های نقره ای هستند و ممکن است به این اندازه دوام نداشته باشند.
  • با پرکردگی‌های سفید شانس بیشتری برای پوسیدگی دوباره و ایجاد حفره‌ها در زیر پر شدن وجود دارد که پوسیدگی مکرر نامیده می‌شود.
  • در حالی که پرکردگی‌های کامپوزیتی بادوام هستند، ممکن است به اندازه پرکننده‌های آمالگام به ویژه در نواحی پر استرس دهان ماندگاری نداشته باشند.
  • پر کردن کامپوزیت نسبت به پر کردن آمالگام گران تر است، زیرا به تکنیک‌ها و مواد پیشرفته تری نیاز دارد.
  • برخی از افراد ممکن است پس از قرار دادن پرکننده‌های کامپوزیت حساسیت دندان را تجربه کنند، به خصوص اگر پرکردگی عمیق یا نزدیک به عصب باشد.

پر کردن دندان با مواد سیاه

پر کننده‌های نقره ای رنگ یا سیاه را می‌توان آمالگام دندان نیز نامید که از ترکیبی از فلزات ساخته شده است که می‌تواند شامل نقره، قلع، مس و جیوه باشد.

مزایای پر کردن دندان با مواد سیاه

  • مواد مورد استفاده در پر کردن نقره سریعتر از پرکننده‌های سفید سفت می‌شوند، بنابراین روش سریع تری هستند.
  • آنها به دلیل مواد و به دلیل اینکه بیماران زمان کمتری را روی صندلی می‌گذرانند، مقرون به صرفه تر از پرکننده‌های سفید هستند.
  • پرکردگی‌های نقره ای گزینه بادوام تری هستند و برای دندان‌هایی که تحت فشار و نیرو زیادی قرار می‌گیرند مانند دندان‌های آسیاب بهترند.
  • یکی از مزایای اصلی انتخاب پرکننده‌های فلزی در مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیت هزینه آن است. پرکننده‌های فلزی به گرانی انواع پرکننده‌های دیگر نیستند. 
  • بچه‌ها به ظاهر دندان‌هایشان اهمیت زیادی نمی‌دهند، بنابراین وجود پرکننده‌های نقره‌ای به اندازه یک نوجوان یا بزرگسال برای آنها مهم نیست و پرکننده سیاه برای آنها مناسب است.
  • دندان‌های شیری معمولاً در سن ۱۲ سالگی می‌افتند، بنابراین بی‌فایده است که برای پر کردن کامپوزیت زیبایی‌ هزینه‌ای زیادتر پرداخت کنید.
  • پرکننده‌های فلزی به دلیل دوامشان مورد استفاده قرار می گیرند. این پرکردن‌ها معمولاً بیش از ۱۳ سال در مقایسه با طول عمر ۷ تا ۸ ساله پرکننده‌های کامپوزیت دوام می‌آورند. اگر به شیوه ای مناسب از آنها مراقبت کنید پرکردگی‌های فلزی شما تا دو دهه کامل دوام می آورند. 
  • یکی دیگر از مزایای پر کردن فلزی این است که آنها به رطوبت حساس نیستند. این عدم حساسیت باعث می‌شود دندانپزشکان راحت تر از آمالگام دندان استفاده کنند.
  • آمالگام ماده‌ای قوی است و برای پر کردن حفره‌های دندان‌های عقبی مناسب است، جایی که نیروی جویدن در آن بیشترین میزان را دارد.

معایب پر کردن دندان با مواد سیاه

  • پرکننده‌های نقره اغلب جذابیت کمتری دارند. با گذشت زمان، می‌توانند باعث کدر شدن و خاکستری شدن قسمتی از دندان اطراف پرکردگی شوند.
  • پر کردن آمالگام اغلب نیاز به برداشتن ساختار سالم تر دندان برای ایجاد یک شکل محفوظ برای پر کردن دارد.
  • نگرانی‌هایی درباره وجود جیوه در مواد پرکننده وجود دارد و مردم نگران هستند که بتواند وارد جریان خون شود. در حالی که مطالعات نشان داده اند که هیچ خطری برای سلامتی شما وجود ندارد و افراد در حال حاضر دارای انباشت فلزات سنگین در سیستم خود ناشی از عوامل محیطی هستند. بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد. 

کدام یک برای دهان شما بهتر است: پرکننده‌های سیاه یا کامپوزیت سفید؟

اگر دندان آسیب دیده در سمت جلوی دهان قرار گرفته باشد و هنگام لبخند زدن یا خنده قابل مشاهده باشد، دندانپزشک شما احتمالاً پر کردن کامپوزیت زیبایی را توصیه می‌کند. اگر دندان در قسمت پشت دهان باشد و پوسیدگی قابل توجهی وجود داشته باشد، پرکردن فلزی ممکن است بهتر باشد زیرا ماندگاری بیشتری دارد و کسی آن را نخواهد دید. در صورت شک، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود کدام نوع پرکننده برای دهان شما مناسب است.

آیا می‌توان پر کننده‌های سیاه را با پرکننده کامپوزیت سفید جایگزین کرد؟

اگر پرکننده‌های آمالگام فلزی قدیمی، به‌ویژه در جلوی دهان خود دارید، شاید بخواهید پرکننده‌های فلزی را با مواد سفید جایگزین کنید. این یک روش ایمن و ساده است و می‌تواند به بازگرداندن اعتماد به نفس در لبخند شما کمک کند.

دندانپزشک شما با دقت پرکردگی‌های آمالگام فلزی قدیمی ‌شما را همراه با هرگونه پوسیدگی اضافی برمی‌دارد و دندان شما را برای پرکردن سفید کامپوزیت آماده می‌کند. آنها با دقت سایه ای از کامپوزیت را انتخاب می‌کنند که با دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته باشد.

اما در بیشتر موارد  توصیه نمی‌شود که پرکننده‌های فلزی فعلی خود را با پرکردگی‌های جدیدتر سفید یا همرنگ دندان جایگزین کنید. از این گذشته، پرکردگی‌های فلزی در دهان خطرناک یا ناسالم نیستند. بنابراین، برای سلامتی شما مهم نیست که آنها را به پرکننده‌های سفید تغییر دهید.

در گذشته تمام پرکننده‌ها از آمالگام فلزی ساخته می‌شدند. در حالی که این ماده بدون شک یک ماده قوی و بادوام است، اما به دلیل رنگ خاکستری یا فلزی آنها در دهان بسیار آشکار هستند. به خصوص اگر در جلوی دهان خود پرکردگی دارید، هر بار که لبخند می‌زنید، یک برق فلزی ممکن است باعث شود که بخواهید دندان‌های خود را پنهان کنید.

کامپوزیت سفید سالهاست که وجود دارند اما مدت زیادی نیست که به عنوان پرکننده به آن توجه می‌کنند. با این حال، تکنیک‌ها و مواد بسیار بهبود یافته‌اند و پرکننده‌های سفید اکنون تقریباً به اندازه همتایان فلزی خود قوی و بادوام هستند.

بایدها و نبایدها بعد از پر کردن دندان با مواد سفید و سیاه

در حالی که پرکردن دندان برای درمان حفره یک روش دندانپزشکی بسیار رایج است، پس از پر کردن دندان بسیاری از بیماران ممکن است درد و ناراحتی خفیف تا متوسط را تجربه کنند. در ادامه نکات مفیدی را در مورد کارهایی که باید بعد از پر کردن دندان انجام دهید با هم بررسی می کنیم. 

درد بعد از پر کردن دندان

یکی از شایع‌ترین دلایلی که ممکن است بعد از پر کردن دندان درد را تجربه کنید، این است که ارتفاع خود پرکردگی دندان ممکن است خیلی زیاد باشد. در حالی که دندانپزشک شما در اولین بار تمام تلاش خود را می‌کند تا ارتفاع پرکردگی را به درستی به دست آورد، ممکن است متوجه شوید که وقتی شروع به حرکت دادن فک، صحبت کردن و جویدن می‌کنید، پرکردگی کاملاً درست عمل نمی‌کند. در مورد صاف کردن یا تغییر شکل پر کردن با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این مساله بسیار مهم است زیرا اگر پرکردگی بالاتر از بقیه دندان‌های شما باشد، دندان در معرض خطر بیشتری برای ترک خوردن قرار دارد.

درد در دندان‌های کنار پر کردگی جدید

پس از پرکردن دندان، برخی از افراد ممکن است در دندان‌های کنار دندانی که پر شده است، درد داشته باشند. این طبیعی است و نشان نمی‌دهد که مشکلی در دندان شما وجود دارد. بیشتر اوقات، دندان با پرکردن جدید فقط سیگنال‌هایی را به دندان‌های مجاور منتقل می‌کند. باید در عرض یک تا دو هفته متوجه کاهش این درد شوید.

حساسیت بعد از پر کردن دندان

حساسیت به هوا و غذای سرد یا گرم (یا نوشیدنی‌ها) تا سه هفته پس از پر کردن دندان طبیعی است. همچنین ممکن است متوجه افزایش حساسیت ناشی از فشار گاز گرفتن روی پرکردگی دندان جدید شوید، به خصوص اگر پرکردن دندان برای حفره عمیق‌تر باشد. برای جلوگیری از حساس شدن دندان‌ها پس از پر کردن، می‌توانید از خمیر دندان طراحی شده برای دندان‌های حساس استفاده کنید. همچنین توصیه می‌کنیم از مصرف غذاهای خیلی گرم یا سرد پرهیز کنید و در چند هفته اول سعی کنید غذا را از طرف دیگر دهان خود بجوید. اگر حساسیت بعد از دو هفته از بین نرفت، لطفا با مطب دندانپزشکی تماس بگیرید.

نیاز به عصب کشی بعد از پر کردن دندان

اگر پس از پرکردن دندان جدید خود همچنان علائم دندان درد را تجربه می‌کنید (مانند ضربان، درد شدید یا درد مداوم) ممکن است نشانه ای از این باشد که پوسیدگی کاملاً عمیق در پالپ دندان شما قرار دارد. در این صورت ممکن است نیاز به عصب کشی باشد. در این حالت باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

لبه تیز پر کردگی دندان 

همانطور که گفته شد، ممکن است متوجه شوید که هنگامی‌که فک خود را حرکت می‌دهید و یا زمانی که ماده بیهوشی از بین می‌رود، پرکردن دندان جدید به اندازه زمانی که روی صندلی دندانپزشکی بودید راحت نیست. همچنین ممکن است متوجه شوید که پر شده خیلی زیاد است یا لبه‌های تیز وجود دارد که باید صاف شوند. برای پیگیری سریع با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که در اسرع وقت به آن رسیدگی می‌شود.

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم؟

بسیاری از بیماران از دندانپزشکان می‌پرسند پس از پر کردن چه چیزی می‌توانم بخورم؟ این واقعا به نوع پر کردنی که دریافت کرده اید بستگی دارد. پرکردگی‌های سفید که از کامپوزیت ساخته شده اند، فوراً تحت نور آبی استفاده شده توسط دندانپزشک شما سفت می‌شوند. این سخت شدن به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله بعد از پر کردن غذا بخورید و بنوشید. پرکردن‌های فلزی دندان بلافاصله سفت نمی‌شوند و اغلب دندانپزشکان توصیه می‌کنند قبل از خوردن هر گونه غذای جامد حداقل ۲۴ ساعت پس از پرکردن دندان صبر کنید. به منظور جلوگیری از گاز گرفتن گونه، زبان یا لب‌های خود، قبل از اقدام به غذا خوردن صبر کنید تا داروی بی‌حسی موضعی از بین برود.

از چه غذاهایی بعد از پر کردن دندان باید اجتناب کنید؟

بهتر است پس از پر کردن دندان تا دو هفته از خوردن غذاهای سفت، جویدنی یا چسبنده خودداری کنید. اگر دچار حساسیت دندان هستید، ممکن است از نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد یا گرم خودداری کنید. پس از پر کردن دندان نیازی به صبر کردن برای مسواک زدن نیست. می‌توانید دو بار در روز مسواک زدن و یک بار در روز نخ دندان کشیدن را ادامه دهید.

جمع بندی 

هر راهی که انتخاب می‌کنید، مهمترین چیز این است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و معاینات و جرم گیری مناسب را انجام دهید و همچنین از برنامه روتین خانگی خود برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پیروی کنید. اگر حفره دارید، نگران نباشید! اکثر مردم قبلاً در این موقعیت قرار داشته اند و این یک راه حل نسبتا آسان دارد، به خصوص اگر زودتر آن را تشخیص دهید.

انتخاب بین پرکننده سیاه (آمالگام) و سفید (کامپوزیت) به عوامل مختلفی از جمله محل حفره، ترجیحات زیبایی شناختی بیمار، ملاحظات بودجه و توصیه دندانپزشک بستگی دارد. در نهایت، مشورت با یک دندانپزشک واجد شرایط برای تعیین مناسب ترین ماده پرکننده برای نیازها و اهداف خاص دندانی شما ضروری است. همین حالا با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید. متخصصان ما بهترین روش و ماده پر کننده را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

سوالات متداول

آیا آمالگام برای سلامتی مضر است؟

مطالعات هیچ ارتباطی بین پر کردن آمالگام و مشکلات سلامتی پیدا نکرده است و FDA آنها را برای بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال بی خطر می‌داند. با تایید FDA، آمالگام نقره یکی از بهترین مواد برای پر کردن دندان است.

آیا می‌توانم بعد از پر کردن دندان‌ها مسواک بزنم؟

در مسواک زدن دندان‌ها یا نخ دندان کشیدن بعد از پرکردن شک نکنید. به آرامی‌مسواک بزنید و اطراف دندان را با دقت نخ دندان بکشید. 

آیا پر کردن دردناک است؟

به دلیل استفاده از ماده بی حسی هیچ درد و ناراحتی در حین انجام کار احساس نخواهید کرد. 

آیا می‌توانیم بعد از پر کردن دندان بستنی بخوریم؟

حداقل به مدت ۲۴ ساعت، باید به چیزی که می‌خورید توجه کافی داشته باشید تا پرکننده از بین نرود. هر چیز نرم و سرد مانند بستنی، فرنی، کاسترد و غیره را مجازید مصرف نمایید.

آیا پرکردن دندان با مواد سیاه و سفید باعث درد در روز بعد می‌شود؟

پرکردن‌ها بی خطر و موثر هستند، اما برخی از افراد ممکن است پس از آن دچار ناراحتی یا حساسیت دندان شوند. بیشتر اوقات، این حساسیت طبیعی است و در عرض چند روز یا چند هفته برطرف می‌شود. 

چگونه می‌توانم پرکردگی سیاه را بپوشانم؟

لمینت دندان بگیرید. لمینت‌ها پوسته‌های نازکی از جنس پرسلن یا رزین هستند که می‌توان آن‌ها را روی دندان‌ها قرار داد تا ظاهر آن‌ها را تغییر دهد. می‌توانید از آنها برای پوشاندن جلوی دندان‌ها با پرکردگی‌های لکه دار استفاده کنید و به نظر برسد که دندان از ابتدا ترمیم نشده است. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button