شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

تاثیر مشروبات الکلی بر پوسیدگی دندان

نوشیدن گاه به گاه و متوسط مشروبات الکلی می‌تواند بخشی از یک سبک زندگی ناسالم باشد. مصرف زیاد الکل با چندین مشکل کوتاه مدت و بلند مدت همراه است. الکل می‌تواند بر سلامت کبد، مغز، قند خون و دهان شما تأثیر بگذارد.

بسیاری از بیماران متوجه نمی‌شوند که الکل چقدر می‌تواند به سلامت دهان و دندان آسیب برساند. به عنوان بخشی از ماموریت دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی زاگرس برای کمک به مردم در تصمیم گیری سالم تر، در این مقاله نمای کلی از رابطه بین الکل و سلامت دهان را بررسی می‌کنیم.

الکل چگونه بر دهان تأثیر می‌گذارد؟

بیماران اغلب می‌پرسند آیا الکل برای دندان‌ها مضر است؟ خود الکل مستقیماً به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند. اما می‌تواند به طور قابل توجهی بر آنها و همچنین به طور کلی لثه و دهان شما تأثیر بگذارد. در ادامه تاثیرات منفی الکل بر دهان و دندان را بررسی می‌کنیم.

الکل و خشکی دهان

یکی از فوری ترین پیوندهای بین الکل و سلامت دهان، خشکی دهان است. الکل ادرار آور است. باعث می‌شود بدن ادرار بیشتری تولید کند که می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. هنگامی‌که بدن کم آب می‌شود، بزاق کمتری تولید می‌کند و در نتیجه دهان خشک می‌شود. اکثر مردم پس از نوشیدن الکل درجاتی از خشکی دهان را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، الکل می‌تواند بافت‌های دهان و گلو را تحریک کند، آنها را ملتهب کند و تولید بزاق را کاهش دهد. کاهش جریان بزاق می‌تواند باعث طیفی از علائم، از جمله احساس خشکی یا چسبندگی در دهان، مشکل در بلع و گلودرد شود. نوشیدنی‌های حاوی الکل بالا، دهان را خشک می‌کنند. بزاق دندان‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و به حذف پلاک و باکتری از سطح دندان کمک می‌کند. سعی کنید با نوشیدن آب در حین مصرف الکل هیدراته بمانید.

بزاق نقش مهمی‌در سلامت و تندرستی بدن ما دارد. همانطور که ما الکل مصرف می‌کنیم، تولید بزاق ما کند می‌شود، که می‌تواند ما را در معرض افزایش خطر پوسیدگی و سایر عواقب ناخوشایند قرار دهد.

آنزیم‌های محافظی که به طور معمول در بزاق ما کار می‌کنند حاوی خواص ضد باکتریایی هستند که به جلوگیری از رشد باکتری‌ها در سطح دندان کمک می‌کند. هنگامی‌که تولید بزاق به دلیل مصرف الکل کاهش می‌یابد، این آنزیم‌های محافظ برای مبارزه با باکتری‌های مضر و حملات اسیدی که مینای دندان را می‌شکنند، تولید نمی‌شوند. 

نقش بزاق در محافظت در برابر پوسیدگی دندان فقط به کاهش مصرف قند از طریق دهان محدود نمی‌شود. همچنین اسیدهای مقابله کننده را از بین می‌برد و به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده پلاک کمک می‌کند.

الکل و پوسیدگی دندان

هنگامی‌که جریان بزاق شما کاهش می‌یابد، باکتری‌های کمتری به طور طبیعی از روی مینای دندان شما (لایه محافظ بیرونی دندان) شسته می‌شود. این فرآیند یکی از دلایلی است که مصرف زیاد الکل با بروز بیشتر پوسیدگی دندان همراه است.

آیا الکل خود باعث ایجاد حفره می‌شود؟ الکل به قند متابولیزه می‌شود که باکتری‌های ایجاد کننده حفره در مینا را جذب می‌کند

از آبجو گرفته تا کوکتل‌ها و آبجو، شراب قرمز و شراب سفید و سیب، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، همگی حاوی اسیدی هستند که به آرامی ‌مینای دندان را حل می‌کند و منجر به حساسیت یا درد می‌شود.

زیرا مشروبات الکلی حاوی قند و کربوهیدرات بالا هستند و باکتری‌های ایجاد کننده حفره را در دهان افزایش می‌دهد. اگرچه الکل به تنهایی باعث ایجاد حفره نمی‌شود، اما مشخص شده است که دفاع طبیعی بدن در برابر باکتری‌ها را کاهش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

مصرف الکل همچنین با افزایش سطح اسیدیته در دهان مرتبط است که می‌تواند مینای دندان را فرسایش دهد و خطر ایجاد حفره را ایجاد کند. نوشیدن زیاد الکل اغلب منجر به تغذیه نامناسب می‌شود و بنابراین خطر التهاب لثه را به همراه دارد.

افرادی که اختلال مصرف الکل دارند، سطح پلاک بیشتری روی دندان‌های خود دارند و سه برابر بیشتر احتمال دارد که از دست دادن دندان دائمی‌را تجربه کنند.

اما آیا مصرف کنندگان متوسط الکل در معرض خطر بیماری‌های جدی دندان و دهان هستند؟ شواهد پزشکی قطعی زیادی وجود ندارد. با این حال، دندانپزشکان می‌گویند که اثرات نوشیدن منظم الکل را در حد متوسط می‌بینند.

افرادی که به الکل وابسته هستند بیشتر در معرض خطر پوسیدگی و از دست دادن دندان هستند. از آنجایی که آنها پلاک بیشتری دارند، افرادی که الکل زیاد می‌نوشند سه برابر بیشتر احتمال دارد از دست دادن دندان دائمی‌را تجربه کنند.

الکل و بیماری لثه

مصرف زیاد الکل می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و مبارزه با عفونت‌هایی مانند پریودنتیت، که بیماری لثه نیز نامیده می‌شود را دشوارتر کند. پریودنتیت یکی از شایع ترین اثرات طولانی مدت الکل بر دهان است. با خونریزی لثه، پلاک، تحلیل لثه، عفونت و ایجاد پاکت‌هایی که لثه‌ها از دندان‌ها دور می‌شوند، مشخص می‌شود. بیماری لثه با بروز بیشتر سرطان، دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است.

سوء مصرف مشروبات الکلی عامل اصلی ایجاد بیماری لثه است. افرادی که مشروبات الکلی زیاد می‌نوشند بافت‌های دهان ضعیف تری دارند و بهداشت دهان و دندان خوبی نیز ندارند که منجر به افزایش خطر ابتلا به التهاب لثه و پریودنتیت می‌شود.

حتی نوشیدن متوسط مشروبات الکلی می‌تواند سلامت دهان و دندان ما را مختل کند. تولید بزاق با مصرف الکل کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که دندان‌ها و لثه‌ها مانند بزاق طبیعی خود را تازه کنند.

بنابراین، نگه داشتن الکل در سطوح متوسط برای جلوگیری از بیماری‌های لثه، علاوه بر سایر خطرات مرتبط با نوشیدن بیش از حد الکل مانند آسیب کبدی و اعتیاد ضروری است.

مطالعه ای در سال‌های اخیر در مجله پریودنتولوژی تأثیر منفی الکل را بر لثه نشان داد. نمونه‌ای متشکل از ۵۴۲ غیر مصرف کننده، مصرف‌کنندگان گاه به گاه و مصرف‌کنندگان منظم با و بدون پریودنتیت را ارزیابی کرد. این مطالعه نشان داد:

مصرف کنندگان منظم الکل بدون پریودنتیت خونریزی لثه بیشتری نسبت به افراد غیر مصرف کننده داشتند.

مصرف کنندگان مشروبات الکلی مبتلا به پریودنتیت موجود، وضعیت خود را به تدریج با دفعات مصرف بدتر می‌کردند.

مصرف کنندگان بدون بیماری لثه پلاک بیشتری نسبت به افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند داشتند.

مصرف کنندگان الکل بدون بیماری لثه فاصله بین لثه و دندان‌های خود را ۴ میلی متر یا بزرگ تر از افرادی که نمی‌نوشند نشان دادند. (لثه‌های سالم دارای جیب‌هایی به اندازه ۱ تا ۳ میلی متر هستند.)

این مطالعه نشان داد که حتی در افرادی که بیماری لثه ندارند، الکل به طرق مختلف تأثیر متناسب و منفی بر سلامت لثه دارد.

نقش Ph در الکل و پوسیدگی دندان

اسیدیته نوشیدنی‌های الکلی با سطح pH آنها تعیین می‌شود. متأسفانه، بیشتر این نوشیدنی‌ها بسیار اسیدی هستند و سطح pH آنها زیر ۳.۵ است. سطوح پایین PH می‌تواند مینای دندان و بافت‌های نرم دهان را فرسایش داده و منجر به حفره‌ها یا حتی بیماری پریودنتال شود. برای افرادی که الکل مصرف می‌کنند رعایت بهداشت دهان و دندان و محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های اسیدی بسیار مهم است.

نقش شکر در الکل و پوسیدگی دندان

شکر نقش مهمی‌در بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی ایفا می‌کند و باعث شیرینی و تشدید طعم می‌شود. متأسفانه، اثرات منفی قند بر سلامت دهان و دندان در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی جدی دندان شود. اگرچه این فقط فروکتوز یا شکر سفید دانه‌ای نیست که مسئول مشکلات دندانی است: قندهای پیچیده مانند مالتودکسترین، شربت ذرت و دکستروز نیز می‌توانند به دندان‌های شما آسیب بزنند.

با دانستن این موضوع، آگاهی از میزان قند موجود در نوشیدنی‌های الکلی رایج و رعایت اعتدال در صورت اجتناب از آسیب‌های احتمالی درازمدت، مهم است.

ارتباط بین الکل و سرطان دهان

مصرف الکل به طور گسترده ای با سرطان دهان مرتبط است. در مقایسه با افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند، خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، سرطان حلق و حنجره به طور قابل توجهی بیشتر است.

مصرف کنندگان سنگین الکل در مقایسه با مصرف کنندگان سبک در معرض خطر بیشتری قرار دارند و این خطر زمانی که آنها از محصولات تنباکو نیز استفاده می‌کنند چند برابر می‌شود زیرا می‌تواند اثر متقابلی بین این دو ماده وجود داشته باشد. این خطر بدون توجه به نوع الکلی که مصرف می‌شود، از جمله شراب، آبجو و الکل افزایش می‌یابد.

سرطان دهان در افرادی که الکل مصرف می‌کنند شش برابر بیشتر از افرادی است که الکل مصرف نمی‌کنند. نوشیدن طولانی مدت الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. این مقدار الکلی نیست که در یک نوبت می‌نوشید، بلکه مصرف طولانی مدت یک یا چند نوشیدنی الکلی در روز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

برای افراد مهم است که از این ارتباط آگاه باشند تا بتوانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد عادات نوشیدن خود بگیرند تا به کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های ناشی از مصرف طولانی الکل کمک کنند.

الکل و لکه دار کردن دندان 

رنگ در نوشیدنی‌ها از کروموژن‌ها می‌آید. کروموژن‌ها به مینای دندان می‌چسبند که توسط اسید موجود در الکل آسیب دیده است و دندان‌ها را لکه دار می‌کند. یکی از راه‌های دور زدن این موضوع، نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی با نی است.

اگر ترجیح می‌دهید مشروب را با نوشابه‌های گازدار تیره یا شراب قرمز بنوشید، با یک لبخند سفید خداحافظی کنید. علاوه بر محتوای قند، نوشابه‌های تیره رنگ می‌توانند دندان‌ها را لکه دار یا تغییر رنگ دهند. به یاد داشته باشید که بین نوشیدنی‌ها دهان خود را با آب بشویید، آبجو فقط اندکی از مشروبات الکلی بهتر است. آبجو درست مثل شراب اسیدی است. این باعث می‌شود دندان‌ها توسط جو تیره و مالت‌های موجود در آبجوهای تیره‌تر لکه‌دار شوند.

استفراغ و رفلاکس اسید

نوشیدن مقادیر زیاد الکل می‌تواند باعث استفراغ یا رفلاکس اسید شود. اسیدهای معده که در اثر استفراغ و رفلاکس وارد دهان می‌شوند به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. اگر استفراغ یا رفلاکس بیش از حد اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث از بین رفتن دندان‌ها شود. به این حالت فرسایش دندان می‌گویند. پس از استفراغ یا تجربه رفلاکس، بهتر است قبل از مسواک زدن یک ساعت صبر کنید. اسید معده لایه بیرونی دندان را نرم می‌کند و مسواک زدن زودرس دندان‌ها می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود. بهتر است دهان خود را با آب لوله کشی یا دهانشویه فلوراید بشویید، یا در حالی که منتظر مسواک زدن هستید، آدامس بدون قند بجوید.

الکل و زبان سفید

الکل کل بدن را کم آب می‌کند، بنابراین بدیهی است که دهان را نیز خشک می‌کند. این اثر خشک‌کننده می‌تواند باعث ایجاد زبان سفید شود. وضعیتی است که پاپیلاها ملتهب می‌شوند و سلول‌های مرده و باکتری‌ها در آنها به دام می‌افتند. این باعث می‌شود که یک لایه سفید تمام سطح زبان را بپوشاند. فقدان بزاق به این معنی است که ذرات غذا و قندها به طور موثر شسته نمی‌شوند، که می‌تواند منجر به بوی بد دهان همراه با تجمع پلاک روی دندان‌ها شود.

ترومای دندان

افرادی که مقادیر زیادی الکل مصرف می‌کنند در معرض خطر بسیار زیادی برای آسیب به دندان‌های خود هستند.

آسیب‌های دیگر مشروبات الکلی

اگر یخ موجود در نوشیدنی‌هایتان را بجوید که می‌تواند دندان‌هایتان را بشکند، یا اگر مرکبات را به نوشیدنی‌تان اضافه کنید، آسیب دندان‌های مرتبط با الکل افزایش می‌یابد. انجمن دندانپزشکی آمریکا اشاره می‌کند که حتی چکاندن لیمو در نوشیدنی می‌تواند مینای دندان را فرسایش دهد.

با این حال، یک مطالعه منبع معتبر به این نتیجه رسید که شراب قرمز باکتری‌های دهانی به نام استرپتوکوک را که با پوسیدگی دندان مرتبط هستند، از بین می‌برد. 

انواع الکل و اثرات آن بر دندان‌ها

هنگام لذت بردن از یک نوشیدنی، بسیاری از افراد عواقبی را که الکل ممکن است بر روی دندان‌های خود داشته باشد، در نظر نمی‌گیرند.

انواع الکل مضرات یکسان ایجاد نمی‌کند. برخی از انواع آنها می‌توانند خورنده باشند و مینای دندان را فرسایش دهند یا به مرور زمان دندان‌های شما را تغییر رنگ دهند.

مهم است که در هنگام نوشیدن به خاطر داشته باشید که چه چیزی نوشیدنی‌های الکلی مختلف را تشکیل میدهد:

  • مشروبات الکلی سفت مانند ویسکی و ودکا می‌تواند حاوی اسیدهایی باشد که منجر به فرسایش دندان می‌شود.
  • آبجو و شراب حاوی تانن هستند که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سطحی روی دندان‌ها شود.
  • کوکتل‌ها و نوشیدنی‌هایی که با میکسر تهیه می‌شوند دارای محتوای قند بالایی هستند و در صورت مصرف متعادل می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

چگونه از دندان‌های خود در برابر آسیب الکل محافظت کنیم؟

علیرغم ارتباط مستقیم الکل با حفره‌ها، خشکی دهان و فرسایش دندان، راه‌هایی وجود دارد که به محافظت از دندان‌های شما در برابر آسیب الکل کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که پیشگیری را به عنوان بخشی از برنامه‌های بهداشت دهان و دندان روزانه خود قرار داده اید.

  • بعد از هر نوشیدنی مقدار زیادی آب بنوشید تا چسبندگی اسیدها و قندها روی مینا کاهش یابد و لکه کمتری ایجاد شود. برای محافظت قوی تر، حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را به آرامی‌با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • برای تشخیص علائم فرسایش یا پوسیدگی در تمام نواحی دهان، که ممکن است ناشی از الکل باشد، به طور مرتب برای معاینه دندان مراجعه کنید.
  • یک روتین مراقبت از دندان را دنبال کنید. با استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز و دو بار مسواک زدن، می‌توانید پلاک‌های انباشته شده را از بین ببرید و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش دهید. این وسوسه انگیز است که وقتی یک شب بیرون رفته اید از مسواک زدن خودداری کنید، اما از انجام این کار خودداری کنید. با این حال، بلافاصله پس از نوشیدن مشروبات الکلی مسواک نزنید زیرا مینای دندان شما در اثر الکل نرم می‌شود و مسواک زدن ممکن است شرایط را بدتر کند.
  • آدامس بدون قند بجوید. هنگامی‌که مشروبات الکلی مصرف کردید آدامس بدون قند همراه داشته باشید. با تحریک تولید بزاق به کاهش آسیب کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دهان شما خیلی خشک نمی‌شود.
  • روی سفید کردن دندان سرمایه گذاری کنید. اگر نگران داشتن لبخند تغییر رنگ داده خود هستید، می‌توانید مواد سفید کننده دندان را بدون نسخه خریداری کنید. یا از دندانپزشک خود در مورد نحوه مبارزه با آن کمک بخواهید.
  • به یک متخصص بهداشت دندان مراجعه کنید. از خدمات بهداشتی خود استفاده کنید و هر سال یکبار جرم گیری حرفه ای انجام دهید. تمیز کردن عمیق منظم به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند و از تبدیل شدن پلاک به مشکل جلوگیری می‌کند.

درمان آسیب الکل به دندان‌ها

وقتی نوبت به محافظت از لبخند و مدیریت آسیب ناشی از مصرف الکل می‌رسد، دندانپزشک شما تاثیر زیادی دارد. مشکلات ماندگاری مانند لک، تغییر رنگ و فرسایش را می‌توان با ونیر، باندینگ کامپوزیت و دندانپزشکی ترمیمی‌ترمیم کرد. با این حال، موثرترین گام، جلوگیری از آسیب بیشتر با محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های الکلی اسیدی به منظور حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌هاست.

جمع بندی

آنچه مصرف می‌کنیم تأثیر مستقیمی‌بر سلامت دندان ما دارد. همین امر در مورد الکل نیز صادق است. با این حال، راه‌هایی برای به حداقل رساندن آسیب وجود دارد. اما بهترین راه ترک کامل مشروبات الکلی است. 

اگر نگران میزان نوشیدن و تأثیر آن بر سلامت دندان‌هایتان هستید، صحبت با دندانپزشک می‌تواند نقطه شروع ارزشمندی برای یافتن راه‌هایی برای محافظت از لبخندتان باشد. امروز برای مشاوره تخصصی با دندانپزشک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا نوشیدن الکل عفونت دندان را بدتر می‌کند؟

عفونت دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری به لثه حمله کرده و باعث التهاب شود. الکل می‌تواند این التهاب را تشدید کند، آن را بدتر کند یا مجبور کند طولانی تر بماند. قند موجود در الکل باکتری‌ها را تغذیه می‌کند و اسیدیته الکل می‌تواند دندان‌ها و لثه‌های شما را در هنگام عفونت دندان حساس تر کند. 

چه نوشیدنی‌هایی بیشتر باعث پوسیدگی دندان می‌شوند؟

نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، چای سرد و شیرین و آب‌میوه‌ها همگی سطح اسید بالایی دارند. بیشتر این نوشیدنی‌ها حاوی قند هستند که می‌تواند مضاعف به دندان آسیب برساند. تعجب آور است که آب‌های گازدار همچنین دارای سطح pH پایینی بین ۲.۷۴ و ۳.۳۴ هستند که دهان را بسیار اسیدی می‌کند. 

آیا الکل روند بهبود لثه را کند می‌کند؟

هنگامی‌که لثه شما در حال بهبود است، بدن در حال بازسازی چیزهایی است که آسیب دیده یا از دست رفته اند، مانند رگ‌های خونی، سلول‌های استخوانی، پوست و کلاژن. الکل برخی از سیگنال‌های بهبودی بدن را به خصوص در مورد تشکیل رگ‌های خونی به تاخیر می‌اندازد.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button