اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کامپوزیت دندان برای زیبایی

همیشه نیازی به کشیدن دندان شکسته نیست. در برخی موارد، باندینگ دندان تنها چیزی است که نیاز دارید. باندینگ شامل استفاده از یک ماده کامپوزیت بر روی دندانی است که آسیب دیده یا تغییر رنگ داده است. اگرچه باندینگ مزایای عمده‌ای نسبت به سایر گزینه‌ها دارد به خصوص که سریع و ارزان است اما برخی از معایب کامپوزیت دندان وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد. ابتدا بهتر است با کامپوزیت، مزایا و معایب آن و چیزی که در انتظار شماست آشنا شوید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی هر آنچه که قبل از کامپوزیت باید بدانید می‌پردازد. 

کامپوزیت چیست؟

باندینگ کامپوزیت شامل استفاده از رزین‌های کامپوزیت (همان ماده ای است که برای پر کردن حفره‌ها و سوراخ‌های دندان‌های عقب به جای پرکردن آمالگام استفاده می‌شود) روی سطح دندان‌های اصلی است که به صورت لایه به لایه یا با تکنیک های مختلف روی سطح جلویی دندان ها اعمال می شود. این روش در یک جلسه و بدون نیاز به ساخت در لابراتوار دندانپزشکی انجام می شود. دندانپزشک ماده کامپوزیت را طی مراحلی روی دندان قرار داده و شکل می دهد. کامپوزیت یک درمان زیبایی محبوب برای ترمیم و رفع مشکلات زیبایی در دندان‌ها به حساب می آید. باندینگ کامپوزیت اغلب برای ترمیم براده‌ها و ترک‌های دندان‌های جلویی و استتار عیوب کوچک، دندان‌های کج و شکاف بین آنها استفاده می‌شود.

مراحل انجام کامپوزیت دندان برای زیبایی 

قبل از انجام باندینگ دندان، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خواهید داشت. تمام خواسته‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس با اشعه ایکس از دندان عکسبرداری انجام می‌شود و دندان‌ها و لثه‌های شما را معاینه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که برای این روش مناسب هستید. در صورت وجود پوسیدگی شدید دندان، بیماری لثه یا مشکلات دیگر، احتمالاً ابتدا باید این مشکلات را درمان کنید.

در طول فرآیند باندینگ دندان، دندانپزشک شما مراحل زیر را انجام می‌دهد:

انتخاب سایه

دندانپزشک از راهنمای سایه استفاده می‌کند تا یک ماده رزین کامپوزیت را انتخاب کند که با رنگ دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته باشد.

آماده‌سازی دندان

سطح دندان شما زبر می‌کنند و از مایع حالت دهنده استفاده می‌شود تا به چسبیدن مواد باندینگ به دندان شما کمک کند.

اعمال ماده رزین

مواد رزین روی دندان اعمال و به شکل دلخواه صاف می‌شود.

سفت کردن کامپوزیت

در این مرحله، مواد رزین با استفاده از یک کیور لایت مخصوص سخت می‌شود تا به سطح دندان شما پیوند پیدا کند.

جلا دادن دندان

در نهایت، دندانپزشک شما تنظیمات نهایی لازم را انجام می‌دهد و دندان شما را برای یک درخشش طبیعی براق می‌کند. این فرآیند معمولاً برای هر دندان حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

مزایای کامپوزیت دندان برای زیبایی

نتایج ظاهری طبیعی

رزین‌های کامپوزیت در طیف وسیعی از سایه‌های دندان موجود هستند، بنابراین دندانپزشکان زیبایی ماهر مانند دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس می‌توانند با خواص رنگ و انعکاس نور مینای دندان طبیعی دندان شما، کامپوزیت را مطابقت بدهند.

راهی سریع و موثر

باندینگ کامپوزیت یک راه سریع و موثر برای رفع مشکلات زیبایی است. این روش معمولاً می‌تواند در کمتر از یک ساعت، فقط در یک بار مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تکمیل شود. شما می‌توانید با یک قرار ملاقات با یک لبخند زیبا از مطب خارج شوید و اغلب نیازی به قرار ملاقات بعدی ندارید.

تطبیق پذیری

باندینگ کامپوزیت می‌تواند برای درمان یا اصلاح بسیاری از عیوب مختلف استفاده شود. اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید، کامپوزیت می‌تواند کمک کند.

  • تراشه یا ترک
  • شکاف‌ها
  • تغییر رنگ
  • دندان‌های کج و نامرتب
  • پوسیدگی در دندان‌های جلویی
  • شکستن در اثر ضربه به دندان‌های جلو

روش بدون درد، اغلب نیازی به سوراخ کردن یا تزریق نیست

یکی از مزایای اصلی باندینگ کامپوزیت این است که اغلب نیازی به دریافت بی حسی یا سوراخ کردن نیست. این روش نه تنها بدون درد است، بلکه می‌توانید به محض خروج از کلینیک به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهید.

کم تهاجمی

مزیت دیگر این است که اغلب هیچ آسیب دائمی ‌به دندان‌های طبیعی شما وارد نمی‌شود. نیازی نیست دندانپزشک متخصص دندان‌های طبیعی شما را سوراخ کند یا بتراشد. ساختار دندان شما حفظ می‌شود.

معایب کامپوزیت دندان برای زیبایی 

باندینگ کامپوزیت مزایای زیادی دارد، به ویژه، سریع، ارزان و همه کاره است، اما معایبی نیز دارد که باید در نظر بگیرید تا تصمیم درستی بگیرید. در واقع، باندینگ ممکن است بهترین گزینه برای شرایط دندانی شما باشد. اما می‌خواهیم نکات منفی باندینگ در مقابل ایمپلنت، روکش‌ها و گزینه‌های مشابه را بدانید.

کامپوزیت آنقدر بادوام نیست

ماده مورد استفاده در کامپوزیت دندان برای زیبایی از نوع خاصی از پلاستیک به نام رزین کامپوزیت ساخته شده است. این ماده قوی است، اما رزین به اندازه مینای دندان طبیعی شما بادوام نیست. همچنین به اندازه پرسلن و سایر مواد مورد استفاده در ونیر‌ها یا روکش‌های کامل دندان مقاومت ندارد. رزین کامپوزیت بادوام است و می‌تواند تا هفت سال دوام بیاورد، اما زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرد می شکند یا تراشه می کند و با دوام لمینت یا روکش‌ها قابل مقایسه نیست. در حالی که ممکن است به اندازه گزینه‌های دیگر محکم نباشد، در صورت بروز ترک یا بریدگی، تعمیر آن بسیار ساده تر و ارزان تر است.

کامپوزیت آنقدرها هم ماندگار نیست

به خاطر داشته باشید که از آنجایی که باندینگ کامپوزیت دندان به اندازه جایگزین‌های آن انعطاف پذیر نیست، معمولاً ماندگاری کوتاه تری دارد. اما می‌توانید با رعایت بهداشت کامل دهان و دندان انتظار داشته باشید که حدود ۱۰ سال دوام داشته باشد.

اینکه چگونه از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت می‌کنید، در کنار عادات سبک زندگی منظم، نقش مهمی ‌در تعیین طول عمر کامپوزیت دارد.

کامپوزیت آنقدر مقاوم در برابر لکه نیست

یکی دیگر از مشکلات باندینگ دندانی این است که ماده ای که اغلب برای ایجاد باند استفاده می‌شود در برابر لکه‌ها مقاوم نیست. از آنجایی که رزین کامپوزیت از مینای دندان یا پرسلن متخلخل تر است، مواد غذایی با رنگ زیاد را راحت تر جذب می‌کند. با گذشت زمان، رزین‌های کامپوزیت رطوبت را جذب کرده و لکه دار می‌شوند. همچنین با مصرف مکرر قهوه، چای و سایر غذاها و نوشیدنی‌های رنگدانه دار لکه دار می‌شوند. کشیدن سیگار باعث تغییر رنگ رزین کامپوزیت می‌شود.

برای طولانی‌تر کردن طول عمر کامپوزیت، در درجه اول انتخاب رژیم غذایی صحیح و اطمینان از رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ آن‌ها تا زمانی که امکان دارد، ضروری است. 

در حالی که ممکن است راحت‌تر از سایر روش‌های جایگزین لکه‌دار شوند، به راحتی قابل تعمیر هستند.

به راحتی آسیب می‌بیند

باندینگ کامپوزیت بادوام و قوی است اما به اندازه دندان‌های طبیعی شما و برخی از گزینه‌های جایگزین قوی نیست. به عنوان مثال، عادات بدی مانند جویدن مداد، ناخن یا گاز گرفتن تکه‌های یخ می‌تواند به ترمیم شما آسیب برساند. اگر در ورزش‌های تماسی شرکت می‌کنید، باید از محافظ دهان ورزشی استفاده کنید تا دندان‌های باند شده خود را از خطر ضربه محافظت کند. اگرچه دندان باند شده بیشتر مستعد آسیب است، اما ترمیم آن سریع و آسان است.

ماندگاری

با مراقبت خوب، اتصال کامپوزیت می‌تواند بین ۵ تا ۷ سال دوام بیاورد. این ماده به سختی دندان‌های طبیعی شما نیست، بنابراین می‌تواند لکه‌دار شود. اما رزین کامپوزیت را می‌توان به راحتی جدا و جایگزین کرد. برخلاف درمان‌های جایگزین که نیاز به قرار ملاقات‌های متعدد و تولید وسایل سفارشی دارد تنها در یک جلسه انجام می‌شود. 

مقرون به صرفه

باندینگ کامپوزیت ارزان تر از درمان‌های زیبایی جایگزین است. باندینگ یکی از کم هزینه ترین گزینه‌های موجود است.

دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. درمان شما می‌تواند در یک جلسه تکمیل شود، بنابراین زمان کمتری از دندانپزشک می‌گیرد. نیازی به تولید وسایل سفارشی نیست (مثلاً به روکش، بریج یا ترازهای شفاف نیاز ندارید). هیچ کار آزمایشگاهی ندارید و نیاز به پرداخت هزینه اضافی نیست.

کامپوزیت روشی راحت

از آنجایی که درمان غیر تهاجمی ‌است، می‌توانید چندین دندان را در یک جلسه کوتاه کامپوزیت کنید.

جایگزین‌های مناسب کامپوزیت کدامند؟

اگر رزین‌های کامپوزیت برای اصلاح عیوب لبخند شما مناسب نیستند یا متوجه شدید که معایب آن بیشتر از مزایای آن است، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید.

اینویزیلاین: اگر دندان‌های کجی دارید که روی بایت شما تأثیر می‌گذارند یا خیلی شدید هستند که نمی‌توانید با باند کامپوزیت اصلاح شوند از ارتودنسی اینویزیلاین کمک بگیرید. 

روکش‌های چینی: این پوسته‌های نازک و همرنگ دندان به سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند تا ظاهر آن‌ها را بهبود بخشند. اگر می‌خواهید دندان‌های تغییر رنگ داده را پنهان کنید یا شکل یا تراز دندان‌های خود را پنهان کنید، انتخاب خوبی است. آنها بادوام هستند و می‌توانند تا ۲۰ سال دوام بیاورند.

روکش‌های دندانی: رزین کامپوزیت اگر یک تراشه کوچک یا ترک در دندان دارید عالی است. با این حال، برای استفاده از آن به مقدار مناسبی از ساختار دندان نیاز دارد. اگر آسیب زیادی به دندان وارد شده است، می‌توان به جای آن از روکش استفاده کرد تا آسیب را به شکل کلاهک به طور کامل پوشش دهد. تاج‌ها را می‌توان از مواد مختلفی از جمله طلا، فلز، چینی و زیرکونیا ساخت. با مراقبت، بسته به عوامل بسیاری از ۱۵ سال تا یک عمر باقی می‌کند.

کامپوزیت دندان برای زیبایی را می‌توان برداشت؟

باندینگ دندان یک درمان اضافی است. برای نصب آن به حذف هیچ بخشی از مینای طبیعی شما نیازی ندارد. به جای آن، دندان شما فقط با کمک اسید ملایم زبر می‌شود. سپس دندانپزشک از یک ماده کامپوزیت متشکل از رزین و شیشه خرد شده استفاده می‌کند و آن را مستقیماً روی دندان شما قرار می‌دهد. دندانپزشک این ماده را تا زمانی شکل می‌دهد که دقیقاً شبیه به بخشی از دندان‌های طبیعی فرد شود.

از آنجایی که نیازی به برداشتن هیچ یک از ساختارهای طبیعی دندان شما نیست، مواد باندینگ را می‌توان به راحتی بدون آسیب رساندن به مینای دندان جدا کرد. این برخلاف سایر روش‌های دندانپزشکی مانند روکش است. لمینت سرامیکی به برداشتن لایه نازکی از مینای دندان نیاز دارند. بنابراین، این روش قابل برگشت نیست.

چسب کامپوزیت چگونه برداشته می‌شود؟

سه راه برای از بین بردن ایمن باندینگ دندان وجود دارد. با این حال، این تنها در صورتی امکان پذیر است که کامپوزیت به دندان‌ها نه عاج نرم زیر مینای دندان چسبیده باشد. 

دیسک‌های کاغذ سنباده

این دیسک‌ها انعطاف‌پذیر هستند و به شکل دندان خم می‌شوند و استفاده از آن‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کنند. آنها اساساً برای صیقل دادن کامپوزیت استفاده می‌شوند، اما برای از بین بردن کامپوزیت دندان زمان زیادی را صرف می‌کند.

مته‌های کاربید

این‌ها سرعت بسیار بالایی دارند و از این رو سریعتر از دیسک‌های کاغذ سنباده کار می‌کنند. مهم است که فشار کم را اعمال کنید تا مواد زیادی از بین نرود. اما، گاهی رگه‌هایی از مواد روی دندان باقی می‌ماند. بنابراین، دندانپزشک از دیسک‌های کاغذ سنباده روی آن استفاده می‌کند تا تمام مواد باقی‌مانده را پاک کند و یک جلا خوب ارائه دهد.

میکرو اچر

این نیز یک فرآیند کند است و توسط دندانپزشک به عنوان مرحله نهایی انجام می‌شود. 

آیا پس از برداشتن باندینگ کامپوزیت، دندان‌ها مانند سابق به نظر می‌رسند؟

در بیشتر موارد، بله. اما احتمالاً آنقدر براق یا درخشان نخواهند بود، زیرا سطح مینای دندان باید قبل از فرآیند پیوند با اسید حکاکی شود.

در کنار آن، اگر می‌خواهید اثرات باندینگ دندان را معکوس کنید، باید مطمئن شوید که با یک دندانپزشک متخصص کار می‌کنید. در هنگام سمباده زدن دندان‌های باند شده، ممکن است به طور تصادفی برخی از ساختار اصلی دندان را سمباده بکشید. یک دندانپزشک آموزش دیده و با تجربه تنها می‌تواند مواد کامپوزیت را حذف کند و مینای دندان شما را سالم نگه دارد.

چرا به حذف باندینگ دندان فکر می‌کنید؟ 

در ادامه چند دلیل وجود دارد که با آنها آشنا می‌شویم. 

برای ترمیم آسیب وارد شده به یک یا چند دندان باند شده

اگر در یک یا چند دندان باند شده خود تراشه یا ترک دارید، ممکن است عاقلانه باشد که قبل از افزودن مواد کامپوزیت بیشتر، باند را به طور کامل حذف کنید.

اگر از نتایج خود ناراضی هستید

این مورد نادر است، اما این احتمال وجود دارد که لبخند شما آنطور که می‌خواهید ظاهر نشود، یا ممکن است به دلیل دیگری از نتایج راضی نباشید. اگر این مورد را دارید، به طور کلی ایده خوبی است که مواد چسبنده را بردارید. سپس، می‌توانید دندانپزشک دیگری را جستجو کنید تا با آن کار کنید و از درمان‌های باندینگ دندانی بیشتر یا درمانی مانند روکش‌های چینی مطلع شوید.

برای آماده سازی دندان‌ها برای روکش

اگر قبلاً دندان‌های خود را باند کرده‌اید، اما به فکر انتخاب روکش هستید، قبل از آماده شدن دندان‌ها برای روکش‌های دندانی، باید مواد باندینگ برداشته شود.

چگونه ونیرها می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند؟

معمولا ونیرها معمولا باعث بوی بد دهان نمی‌شوند. با این حال، اگر ونیر‌ها به‌درستی تمیز و نگهداری نشوند، باکتری‌های دهان می‌توانند روی آن‌ها و اطراف آن‌ها تجمع کنند و نفس شما را بد بو کنند. علاوه بر این، اگر ونیر‌های نامناسب یا بد دارید که به درستی نصب نشده‌اند، بین ونیر‌ها و دندان‌های طبیعی فاصله‌ای ایجاد می‌شود. این امر باعث تجمع ذرات غذا بین آنها و بوی بد دهان می‌شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، برای تمیز نگه داشتن ونیر‌های دندان و جلوگیری از بوی نامطبوع ضروری است.

چرا بعد از کامپوزیت با وجود نخ دندان و مسواک باز هم دهان بو می‌دهد؟

چرا وقتی نخ دندان می‌کشم دهانم بدبو می‌شود؟ این به این معنی نیست که شما بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارید. چنین مشکلاتی در صورت داشتن یک روش دندانپزشکی ناقص رخ می‌دهد. تناسب ضعیف باندینگ کامپوزیت می‌تواند باکتری‌های دهان را در شکاف بین ونیر‌های دندانی و دندان‌های اصلی شما ایجاد کند. باید مطمئن شوید که اقدامات دندانپزشکی را توسط متخصص دندانپزشک زیبایی با تجربه انجام می‌دهید تا از خطر بیماری لثه جلوگیری کنید.

چه عواملی در ایجاد بوی بد دهان با ونیرها نقش دارند؟

روکش‌های موقت

اگر روکش‌های فعلی شما موقتی هستند، باید مراقب آنها باشید. مطمئن شوید که آنها را به طور منظم تمیز می‌کنید، به خصوص لبه‌های روکش‌هایی که باکتری‌ها را به دام می‌اندازند.

اشتباه نصب شدن کمپوزیت

اگر کامپوزیت‌های شما به درستی جا نشوند ممکن است مشکلی ایجاد کنند. اگر نخ دندان یا مسواک به آن دسترسی پیدا نکند، این شکاف‌ها می‌توانند زمینه ای برای باکتری‌ها باشند. این سطح دندان در معرض خطر خواهد بود و می‌تواند منجر به بوی بد دهان یا پوسیدگی دندان شود.

تجمع ذرات غذا

بهتر است ذرات غذا را یکبار با مسواک زدن یا نخ دندان تمیز کنید. میکروارگانیسمی‌ به نام بیوفیلم پروتئین را به اسیدهای آمینه تبدیل می‌کند و بوی بد دهان را ایجاد می‌کند.

نکاتی برای جلوگیری از بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

پلاک‌ها و باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند را می‌توان با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن حداقل دو بار در روز از دندان‌ها و لثه‌ها پاک کرد.

دهانشویه ضد عفونی کننده

برای کمک به از بین بردن باکتری‌ها و خوشبو شدن نفس، از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید.

از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها خودداری کنید

برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه، پیاز و سیر می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. از خوردن این غذاها و نوشیدنی‌ها خودداری کنید یا بعد از مصرف آن‌ها دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن می‌تواند باعث بوی بد دهان و تغییر رنگ کامپوزیت‌های شما شود.

معاینات منظم دندانپزشکی

معاینات منظم دندانپزشکی وضعیت عالی کامپوزیت‌های شما را حفظ می‌کند و از رعایت بهداشت دهان و دندان اطمینان حاصل می‌کند.

کامپوزیت‌های خود را به درستی تمیز کنید

کامپوزیت‌ها نیاز به مراقبت ویژه دارند، حتما آنها را با خمیر دندان و مسواک نرم یا برس بین دندانی به درستی تمیز کنید.

هیدراته نگه دارید

نوشیدن آب به هیدراته نگه داشتن دهان و دفع باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند کمک می‌کند.

آدامس بجوید یا قرص نعناع‌های بدون قند بمکید

جویدن آدامس یا مکیدن قرص نعناع‌های بدون قند می‌تواند به تازه شدن نفس و افزایش تولید بزاق کمک کند.

پوسیدگی دندان و کامپوزیت

متاسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پس از کامپوزیت، دندان‌ها نیازی به مراقبت ندارند که می‌تواند منجر به برخی مشکلات از جمله پوسیدگی دندان شود. درست است که کامپوزیت دندان زنده نیست اما فقط یک سطح از دندان را می‌پوشاند. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است باکتری و جرم روی دندان بنشیند و دندان دچار پوسیدگی شود. 

علاوه بر این، اگر ذرات غذا بین کامپوزیت و دندان حبس شوند، باکتری‌ها در دندان رشد می‌کنند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند. بنابراین برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده تا دندان‌های کامپوزیت شده و لثه را بررسی کنند.

اگر قبل از انجام کامپوزیت دندان‌ها به خوبی تمیز و پولیش نشوند، دندان‌ها می‌پوسند. بنابراین نکته دیگر انتخاب یک دندانپزشک زیبایی با تجربه و ماهر است.

آیا با کامپوزیت کردن، دندان‌ها به جلو می‌آیند؟

گاهی کامپوزیت باعث جلو آمدن دندان می‌شود. یکی از مشکلات ممکن پس از کامپوزیت کردن، جلو آمدن بیش از حد استاندارد دندان است. این اتفاق معمولا به عدم دقت و مهارت کافی دندانپزشک برمی‌گردد. زمانی که ضخامت کامپوزیت بیش‌تر از حد نرمال شود، دندان ممکن است جلو آمدگی پیدا کند و ظاهر مصنوعی به خود بگیرد. علاوه بر این، این موضوع می‌تواند منجر به التهاب لثه شود. باید توجه داشت که انجام کامپوزیت برای همه افراد مناسب نیست و تشخیص صحیح باید توسط دندانپزشک انجام شود. به عنوان مثال، افرادی که دارای دندان‌های برجسته یا نامنظم هستند، ممکن است برای این روش مناسب نباشند.

عوامل موثر بر ماندگاری کامپوزیت زیبایی دندان

جنس کامپوزیت دندان

نوع و کیفیت ماده کامپوزیت استفاده شده در ترمیم دندان می‌تواند تأثیر بسزایی در ماندگاری آن داشته باشد. کامپوزیت‌های با کیفیت بالا و متناسب با نیازهای دندان و لثه، معمولاً ماندگاری بهتری دارند.

تخصص و مهارت دندانپزشک انجام دهنده کامپوزیت

تجربه و تخصص دندانپزشک در انجام فرآیند باندینگ کامپوزیت دندان نقش مهمی‌ در ماندگاری و کیفیت نهایی ترمیم دارد. اگر دندانپزشک ماهر نباشد ممکن است مواد زیادی روی دندان قرار دهد و دندان زاویه دار و جلو آمده شود. 

عادت‌های غذایی فرد

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسیدی و شیرینی می‌تواند به طور مستقیم تأثیری بر روی ماندگاری کامپوزیت داشته باشد. زیرا باعث تجمع باکتری در اطراف دندان شده و عمر کامپوزیت را کاهش می‌دهد. 

میزان مراقبت‌های دهان و دندان

رعایت بهداشت دهانی، استفاده از مسواک و نخ دندان منظم، استفاده از محصولات ضد پلاک و مراجعه به دندانپزشک برای بررسی‌های دوره‌ای می‌تواند به ماندگاری کامپوزیت کمک کند.

وضعیت دندان، دهان و لثه

وجود بیماری‌های دهانی مانند پریودنتیت، نقص‌های ساختاری دندان و لثه می‌تواند به طور مستقیم بر ماندگاری کامپوزیت تأثیر بگذارد.

میزان فشار بر روی کامپوزیت

فشارهای بیش از حد بر روی کامپوزیت ممکن است باعث شکست آن شود. بنابراین، فرد باید از فعالیت‌هایی که ممکن است فشار زیادی بر روی دندان‌ها و کامپوزیت اعمال کنند مانند خرد کردن مواد سفت با دندان پرهیز کند.

میزان مصرف مواد غذایی رنگدانه‌دار

مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه‌ها مانند قهوه، چای، سوسیس و کالباس ممکن است باعث رنگ‌گیری و تغییر رنگ کامپوزیت شود که به ماندگاری آن ضربه می‌زند.

انتخاب رنگ طبیعی کامپوزیت چگونه انجام می‌شود؟

برای بسیاری از افراد، انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان موضوعی مهم است. اما نمی‌توانیم به راحتی یک رنگ استاندارد را تعیین کنیم، زیرا این بستگی به سلیقه شخص دارد. یکی از نکات مهمی‌ که باید در نظر گرفته شود، رنگ پوست فرد است. باید رنگ کامپوزیت به گونه‌ای انتخاب شود که با رنگ پوست فرد هماهنگ باشد و تضاد زیادی ایجاد نشود. افراد معمولاً تمایل دارند که از سایه‌های درخشان و سفیدتر استفاده کنند، اما معمولا طبیعی به نظر نمی‌رسد. برای افرادی که به دنبال طبیعی‌تر بودن هستند، بهتر است از سایه‌های متناسب با رنگ پوست استفاده شود. به عنوان مثال، اگر پوست شما تیره باشد، ترجیحاً از سایه‌های تیره‌تر استفاده کنید. 

جمع بندی

اگر به دنبال دریافت بهترین خدمات دندانپزشکی هستید، با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. دندانپزشکان متخصص ما مورد شما را بررسی کرده و یک برنامه درمانی مناسب را توصیه می‌کنند. با ما فقط یک تماس فاصله داریم.

سوالات متداول

آیا باندینگ کامپوزیت برای دندان‌های شما خوب است؟

به طور کلی، باندینگ دندان هیچ خطری برای سلامت دهان و دندان شما ندارد. اگر دندان‌ها و لثه‌های سالمی‌دارید، پس کاملا بی خطر است. با این حال، اگر پوسیدگی گسترده دندان، بیماری لثه یا سایر مسائل جدی دارید که بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است قبل از انجام باندینگ دندان نیاز به درمان‌های دیگری داشته باشید. 

بعد از ۵ سال برای باندینگ کامپوزیت چه اتفاقی می‌افتد؟

به طور متوسط باندینگ کامپوزیت به مدت ۵ سال دوام می‌آورد. در نهایت، پس از گذشت چندین سال، رزین فرسوده می‌شود. 

آیا باندینگ کامپوزیت بهتر از پر کردن است؟

پاسخ این است که بستگی به نوع آسیب دندان و همچنین برنامه‌های شما برای آینده دارد. هرچه دندان بیشتر آسیب دیده باشد، ممکن است نیاز به پر کردن دندان بیشتر باشد. برعکس، آسیب‌های جزئی آرایشی اغلب می‌تواند با باندینگ برطرف شود.

آیا کامپوزیت به دندان آسیب می‌رساند؟

به طور کلی، نه تنها باندینگ کامپوزیت لبخند را تغییر می‌دهد، بلکه این کار را بدون آسیب رساندن به دندان‌های طبیعی شما انجام می‌دهد.

آیا پر کننده کامپوزیت می‌تواند حفره ایجاد کند؟

پرکننده‌های کامپوزیتی در برابر ایجاد حفره‌ها مقاومت می‌کنند و می‌توانند فشار متوسط ناشی از استرس مداوم جویدن را تحمل کنند. آنها همچنین با دندان‌های طبیعی ترکیب می‌شوند.

روند دندانپزشکی زیبایی چگونه است؟

هدف دندانپزشکی زیبایی ایجاد لبخندی متعادل، متقارن و زیباتر است. خدمات متداول دندانپزشکی زیبایی شامل سفید کردن دندان، باندینگ دندان، ونیر، و کانتور کردن دندان و لثه است. 

آیا می‌توان کامپوزیت زیبایی را دو بار انجام داد؟

طبیعی است که باندینگ در طول سال‌ها فرسوده شود و در نهایت نیاز به بازسازی مجدد خواهد داشت. باندینگ دندان روشی است که می‌توانید انتظار داشته باشید حداقل دو بار در طول زندگی خود انجام دهید تا دندان‌های سالم و لبخندی بی نقص داشته باشید. 

چرا کامپوزیت زیبایی را انتخاب کنید؟

باندینگ کامپوزیت معمولاً تنها با یک بار مراجعه به دندانپزشک قابل انجام است. این یک راه سریع و موثر برای رفع مشکلات جزئی زیبایی است. کامپوزیت به محض استفاده از نور کیورینگ سخت می‌شود و در نتیجه دندانی به وجود می‌آید که می‌توانید با آن در پایان جلسه به راحتی گاز بگیرد.

متا: کامپوزیت دندان برای زیبایی، مزایا و معایب|کلینیک دندانپزشکی زاگرس

دیسکریپشن: کامپوزیت زیبایی دندان یک لایه نازک از مواد رزین کامپوزیت است که طی مراحلی روی سطح جلویی دندان اعمال می‌شود. مزایا و معایبی دارد که در این مقاله آن را بخوانید. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button