اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

دندان درد شدید و علل آن

دندان درد یکی از بدترین دردهایی است که یک نفر ممکن است به آن دچار شود، زمانی که دندان درد شدید دارید، سردرد هم به سراغ شما خواهد آمد. دلایل دندان درد شدید متفاوت است و با بروز هر دردی در ناحیه فک و دهان باید ابتدا به فکر علت‌های آن باشید و آن را به خوبی و به موقع تشخیص داده و درمان کنید. دندان‌ها مهم‌ترین عضو در بدن هر فردی هستند و در زیبایی و اعتماد به نفس افراد تاثیر زیادی دارند.

 اگر دندان‌های سالمی داشته باشید، مسلما بدن سالمی هم دارید، می‌توانید به راحتی مواد غذایی را بجوید و این مسئله نقش مهمی در سلامت شما خواهد داشت. 

در این مقاله قصد داریم شما را با دندان درد و علت‌های بروز آن آشنا کنیم. پس از مطالعه این متن متوجه خواهید شد که چند نوع دندان درد داریم و علت هر کدام چه چیزهایی می‌تواند باشد و در انتها روش‌های درمانی برای درد دندان را به شما معرفی خواهیم کرد.

دندان درد چیست؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که اشخاص برای رفتن به دندان پزشکی دارند، همین دندان درد است. دلایل دندان درد شدید متفاوت هستند و شدت‌های آن‌ها نیز با هم فرق دارد. تشخیص درست و زود هنگام دندان درد می‌تواند به سلامت هر چه بیشتر دندان‌های شما کمک کند. 

در دندان ممکن است احساس تیر کشیدن داشته باشید و برای بررسی آن حتما باید نزد دندانپزشک بروید. در مواقعی درد دندان بسیار شدت داشته و موجب آسیب رسیدن به عصب آن می‌شود. بعضی از دردها ممکن است از عفونت باشد و این عفونت اگر پیشگیری نشود، به قسمت‌های مهم بدن افراد مثل قلب، منتشر می‌شود. بنابراین شناخت دلایل دندان درد شدید دارای اهمیت بسیار زیادی است چرا که بر سلامت فرد می‌تواند تاثیر جدی بگذارد.
دندان درد هنگامی رخ می‌دهد که عصب موجود در ریشه یا اطراف ریشه تحریک شده باشد. عفونت دندان، آسیب به دندان یا پوسیدگی می‌تواند از رایج‌ترین علل دندان درد باشد. هم‌چنین پس از کشیدن دندان نیز، گاهی دردهایی به سراغ افراد خواهد آمد. مهم‌ترین بخشی که در دندان درد درگیر می‌شود، مفصل زیر آرواره‌ای گیجگاهی فرد است و در بعضی موارد سینوس‌ها و گوش هم درگیر این دندان درد می‌شوند. شما می‌توانید با مسواک زدن، استفاده کردن از دهان شویه و نخ دندان، از مشکلات زیادی جلوگیری کنید.

انواع مختلف دندان درد

پیش از بررسی دلایل دندان درد شدید خوب است با چند نوع از درد دندان آشنا شوید.

  • درد ضربانی اطراف دندان یا در ناحیه اصلی خود دندان
  • حساسیت دندان
  • تیر کشیدن دندان به هنگام صرف غذا یا نوشیدنی‌های گرم و سرد
  • درد سوزش
  • درد مداوم

هر کدام از این نوع دردها می‌تواند دلایل مهمی داشته باشد که بررسی آن‌ها باید زودهنگام توسط دندانپزشک مجرب انجام شود، تا به دندان‌های دیگر و لثه‌های شما آسیب نرسد. عوامل ایجاد درد در دندان ممکن است آبسه دندان، پوسیدگی، عفونت یا التهاب لثه، شکستگی دندان، ترک ریشه، تحلیل استخوان و لثه، دندان عقل، بلندی ترمیم، سینوزیت یا دندان قروچه باشد.

علائم دندان درد چیست؟

بسیاری از افراد زمانی که دندان پزشک مراجعه می‌کنند، تنها می‌گویند، درد زیادی دارم اما نوع درد و محل دقیق آن را نمی‌دانند، چرا که درد در حال پخش شدن بوده و به گلو و حتی گوش بیمار سرایت می‌کند. در این مرحله دندانپزشک با معاینه دقیق و عکسبرداری می‌تواند منبع دقیق درد را تشخیص دهد. علامت‌های مهم دندان درد عبارتند از:

حساسیت دندان پس ازپرکردن

گاهی پس از پر کردن دندان، احساس درد می‌کنید، چرا که عملیات انجام شده ممکن است به عصب نزدیک بوده باشد. این حساسیت شاید بین دو تا چهار ماه همچنان ادامه داشته باشد. بهتر است در این مدت از نوشیدنی‌ها و غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید. توجه داشته باشید که در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید، چرا که اگر درد مربوط به پر شدن دندان باشد، احتمال دارد دندان دوباره دچار پوسیدگی شود.

دردهای لحظه‌ای به هنگام آشامیدن مواد گرم و سرد

این نوع درد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، مثلا شاید پوسیدگی کوچکی وجود دارد که در این صورت باید پیش از انتشار پوسیدگی به فکر درمان آن و برداشتن پوسیدگی باشید. اگر دندان قبلا تحت درمان قرار گرفته باشد، باید دوباره ترمیم انجام شود، چرا که پوسیدگی پیشرفت زیادتری داشته و یا به عصب دندان رسیده است.

تیر کشیدن و درد هنگام جویدن

علت این درد شکستگی، ترک یا پوسیدگی دندان است و باید قبل از گسترش آن به فکر ترمیم و درمان دندان خود باشید.

با نشان دادن هر کدام از این علائم باید فورا به دندان پزشک مراجعه کنید تا سلامت دندان‌هایتان به خطر نیفتد.

دلایل دندان درد شدید

دندان درد شدید علت‌های مختلفی داشته که هر کدام راهکار مخصوص به خود را دارد. 

پوسیدگی یکی از دلایل دندان درد شدید

پوسیدگی یا ایجاد حفره در دندان می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. این حفره‌ها در ابتدا علامتی ندارند، اما به مرور زمان موجب دردهای شدید در دندان شما می‌شوند. اگر حفره دندان بزرگ بوده یا به عصب داخل دندان تقریبا نزدیک باشد، احساس درد به هنگام میل غذاهای سرد و گرم یا شیرین اولین علامت آن است. گاهی این درد ناشی از وجود حفره‌های کوچک است که با ترمیم ساده به راحتی حل خواهد شد. 

دندان درد پس از عصب کشی

یکی دیگر از دلایل دندان درد شدید عصب کشی است. به هنگام عصب کشی، پزشک از داروهای بی حسی استفاده می‌کند و زمانی که تاثیر این دارو از بین می رود، بیمار درد زیادی احساس خواهد کرد. دندان عصب کشی شده نسبت به ضربه و دما حساس خواهد شد و این درد ممکن است دو یا سه روز ادامه داشته باشد. برای تسکین این مدل دندان درد، دندانپزشک از مسکن‌ استفاده می‌کند و برای شما مسکن‌هایی تجویز خواهد کرد.

ورزش کردن زیاد

شاید تا به حال این مورد به گوش شما نخورده باشد که ورزش کردن ممکن است به دندان‌های شما آسیب برساند. محققین دریافته‌اند که بعضی از ورزش‌های استقامتی ممکن است برای دندان های شما ضرر داشته باشد. آن‌ها در تحقیقات خود متوجه شدند که افرادی که اصلا ورزش نمی‌کنند نسبت به آن‌هایی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند کمتر در معرض پوسیدگی و فرسایش دندان هستند. 

دندانپزشکان هم معتقدند که علت آن کم بودن بزاق دهان در ورزشکاران خواهد بود. حدود ۹۰ درصد از بزاق دهان را آب تشکیل داده است به همین دلیل افرادی که ورزش نمی‌کنند، بزاق بیشتری دارد. هنگامی که دهانتان خشک باشد، بیشتر در معرض هستید، چرا که باکتری‌ها در چنین شرایطی بیشتر رشد می‌کنند. بنابراین با نوشیدن فراوان آن در هنگام ورزش کردن می‌توانید از خطر آسیب‌های دندانی در امان باشید.

آبسه دندان یکی از دلایل دندان درد شدید

زمانی که ذره‌های غذا میان دندان‌های باقی بماند، شما با جویدن، غذاهای بیشتری را به درون لثه‌های خود می‌برید. با گذر زمان، این مسئله موجب ایجاد درد و التهاب شده و در نهایت منجر به ایجاد آبسه می‌شود. آبسه اغلب در خط لثه رخ می‌دهد، جایی که مواد غذایی مختلف برای مدت زیادی در آنجا مانده و موجب عفونت و پوسیدگی می شود. اگر آبسه درمان نگردد، منجر به بیماری‌های لثه خواهد شد. 

دندان قروچه در طول شب

اکثر افراد نمی‌دانند که در طول شب، دندان قروچه انجام می‌دهند. به گفته پزشکان، دندان قروچه یا ساییدن دندان موجب علائمی نظیر درد در سر، عضلات صورت و فک خواهد شد. این کار حتی موجب شکستن دندان‌های شما می شود. برای جلوگیری از این کار، در هنگام شب، از محافظ دندان استفاده کنید، یا در عضلات جونده بوتاکس تزریق کنید. اگر این کارها افاقه نکرد از قرص‌های ضداضطراب و آرام بخش برای کاهش میزان استرس و دندان قروچه استفاده کنید. در طول روز هم ممکن است برای غلبه بر فشارهای روحی این کار را انجام دهید، این یک واکنش کاملا عادی در زمان استرس است، بنابراین در چنین مواقعی باید نفس عمیق کشیده و دستان خود را در دو طرف صورتتان به آرامی بکشید.

اختلال در مفصل فک یا TMJ

اصطلاح TMJ به معنی مفصل گیجگاهی فک است که فک و جمجه را به هم وصل کرده و شما می‌توانید به وسیله آن خمیازه بکشید، صحبت کنید یا غذا بخورید. وجود اختلال در این بخش موجب بروز دردهایی در فک شده که شبیه همین دندان درد هستند. این درد شاید بر اساس فشار دادن مکرر فک‌ها روی هم بروز کرده و علائم آن بیشتر در نزدیک گوش باشد. یکی از علامت‌های اختلال در این بخش، این است که با شنیدن صدای ضربه یا کلیک، بیمار ناخودآگاه دهان خود را باز می‌کند. اگر به چنین اختلالی دچار شدید، از جویدن آدامس و حرکات اضافی در فک خود خودداری کنید.

تحلیل لثه از مهم‌ترین دلایل دندان درد شدید

عقب رفتن لثه‌ها و فرسودگی لثه یکی دیگر از دلایل دندان درد شدید در افراد است. این عقب رفتن می‌تواند مینای دندان را به مرور زمان خراب کند. هر بار که غذای گرم یا سرد مصرف کنید، درد ایجاد خواهد شد. دندان پزشکان برای جلوگیری از این کار، از خمیردندان‌هایی برای دندان‌های حساس استفاده می‌کنند تا عقب نشینی لثه‌ها بدین صورت ترمیم شود.

عفونت لثه یک درد طاقت فرسا

عفونت لثه می‌تواند دلیل دیگری در ایجاد دندان درد شدید در افراد باشد. عفونت به صورت مستقیم موجب دندان درد نمی‌شود، اما در صورت شناخت دیرهنگام آن، موجب التهاب و قرمزی لثه و بیماری‌های مختلف لثه خواهد شد که همه این‌ها موجب درد می‌شود. استفاده از نخ دندان به طور منظم و مسواک زدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را از بین ببرد. در صورتی که این بیماری را درمان نکنید، التهابات لثه موجب پریودنتیت شده که نوع بدتری از بیماری‌های لثه است. 

جمع بندی

اهمیت دادن و رسیدگی به دندان‌ها این روزها بر سلامت بدن هم تاثیرگذار است. بروز درد در دندان ممکن است علامت‌های مختلفی داشته باشد و هر نوع درد نیز نشان‌دهنده یک بیماری خاصی باشد. دلایل دندان درد شدید متفاوت هستند که مهم‌ترین آن‌ها، پوسیدگی دندان، عصب کشی، دندان قروچه، خشک بودن محیط دهان به دلیل انجام ورزش‌های استقامتی، تحلیل لثه و بیماری‌های عفونی باشد. با شناخت نوع درد می‌توانید هر چه زودتر آن را درمان کرده و از آسیب بیشتر به دندان‌های خود جلوگیری نمایید.

حالا میدانید که اگر دندان‌هایتان نسبت به سردی و گرمی حساسیت نشان دادند، این آغاز یک پوسیدگی در دندان شماست و باید آن را جدی بگیرید. مراجعه منظم به دندان پزشک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های دندانی و دهانی را در افراد کاهش دهد. کلینیک دندانپزشکی زاگرس آماده ارائه هر گونه خدمات دندانی به شما عزیزان است.

سوالات متداول

آیا درد در دندان عقل درمان دارد؟
درد در دندان عقل یکی از آزاردهنده‌ترین دردهاست که به وسیله مسکن‌های قوی می‌توان آن را درمان کرد.

برای درمان سریع دندان درد چه کاری باید انجام داد؟
برای درمان سریع این درد از کتورولاک باید استفاده کرد.

معرفی یک روش درمانی گیاهی برای دندان درد؟
اگر می‌خواهید برای دندان درد از گیاهان دارویی استفاده کنید، خوب است از سیر، آویشن، پونه و میخک استفاده نمایید.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button