تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

دلایل پوسیدگی دندانها چیست؟

از دلایل پوسیدگی دندانها چه می دانید؟ آیا می دانید چه مواردی باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شود؟ آیا می دانید که می توانید جلوی پوسیدگی را بگیرید؟

باید بدانید یکی از دلایل پوسیدگی دندان ها، نرم شدن مینای دندان در اثر برخورد زیاد با مواد اسیدی است. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس با دلایل پوسیدگی دندانها و روش های پیشگیری از آن آشنا می شویم. تا انتها همراه ما باشید. 

حفره روی دندان چگونه ایجاد می‌شود؟

دندان‌ها با یک لایه رویی سخت و محافظ به نام مینا پوشیده شده اند. هنگامی که مینای دندان به وسیله اسید‌های تولید شده توسط باکتری‌ها ضعیف شدند، حفره در سطح دندان شکل می گیرد. پوسیدگی ها، نرم شدن مینای دندان یا حفره با گذشت زمان ایجاد می شوند. 

چه چیزی باعث پوسیدگی دندانها می‌شود؟

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که غذاهای حاوی کربوهیدرات بین دندان‌ها گیر کرده و با مسواک و نخ دندان به طور کامل پاک نمی شوند. باکتری‌هایی که روی پلاک‌های دندان قرار دارند اسید تولید می‌کنند. این اسید مینای دندان را از بین می‌برند و به آرامی سوراخ‌ها یا حفره‌هایی در دندان ایجاد می‌کنند. اگر سریع درمان نشوند، این سوراخ‌ها با گذشت زمان بزرگتر شده و حتی ممکن است کل دندان را از بین ببرند.

از اصلی ترین دلایل پوسیدگی دندانها، غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و چسبناک است. هر چه شکر بیشتر مصرف شود، اسید بیشتری تولید شده و پوسیدگی سریع تر انجام می شود. شکر با پلاک ترکیب و مینای دندان را ضعیف می‌کند. هر بار که یک میان وعده شیرین می‌خورید، دندان‌های شما بعد از ۲۰ دقیقه در معرض آسیب ناشی از اسیدها قرار می‌گیرند. 

دلایل شایع پوسیدگی دندان

دانستن دلایل پوسیدگی دندانها بسیار مهم است تا بتوانیم روش صحیح مراقبت از دندان‌ها را بدانیم. با کنار گذاشتن این عوامل می‌توانیم به سلامت دهان و دندان کمک کنیم. در ادامه برخی از عواملی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم.

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی 

غذاهایی که به دندان‌های شما می‌چسبند بیشترین احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را به‌همراه می‌آورند. تمام قندها و بیشتر غذاهای نشاسته ای مانند شیر، عسل، کشمش، آب نبات سفت، غلات خشک و نان عامل اصلی ایجاد پلاک هستند.

مصرف زیاد میان وعده‌های

برخی از رژیم‌ها خوردن چند وعده غذایی کوچک در روز را برای کمک به کاهش وزن یا حفظ سلامت بدن پیشنهاد می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که اگر به طور مکرر میان وعده می‌خورید، مهم نیست چه نوع غذایی باشد، اسید موجود در غذا زمان بیشتری برای آسیب رساندن به دندان‌های شما بدست می‌آورد. 

عقب رفتن لثه‌ها و تجمع باکتری در ریشه

اگر لثه‌های شما عقب‌ برود، پلاک‌هایی در نزدیکی ریشه‌های دندان ایجاد می‌شوند. آن قسمت از دندان توسط مینای دندان به خوبی محافظت نمی‌شوند و در برابر پوسیدگی آسیب‌پذیرتر هستند. این عامل نیز از دلایل پوسیدگی دندانها به شمار می‌رود. 

روش‌های درمان پوسیدگی دندان 

اگر به دندان درد دچار شدید یا در دندان پوسیدگی دارید باز هم می‌توانید آن را درمان کنید. اما نباید بگذارید تا زمان از دست برود. بهترین و سریع ترین راه درمان مراجعه به دندانپزشک برای پر کردن حفره است.

 اگر دندان‌های پر شده دارید باز هم باید از نظر نشانه‌های ساییدگی، شکستگی یا ول شدن قسمت پر شده به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است با گذشت زمان، لبه‌های پر شده دندان زبر شوند و مواد پرشده ضعیف و شروع به شکستن کنند. پرکردگی‌های زبر یا ضعیف ممکن است حذف پلاک را دشوارتر کند. زیرا پلاک می‌تواند در آن نواحی جای بگیرد. در ادامه چند راه درمانی را به شما معرفی می‌کنیم. 

پر کردن دندان

اگر دچار پوسیدگی دندانی شده اید و مینای دندان را از بین رفته و حفره ایجاد شده حتما باید آن را پر کنید. در فرایند پر کردن، دندانپزشک مواد پوسیده را از روی دندان خارج کرده و آن را با چیز دیگری جایگزین می‌کند تا شکل دندان حفظ شود. پرکننده‌های دندان از رزین‌های همرنگ دندان یا ترکیبی از مواد (آمالگام) که ممکن است شامل جیوه باشد ساخته می‌شوند. 

پرکننده آمالگام حاوی جیوه خطری برای بدن دارد؟

اگرچه برخی از مردم نگران این هستند که جیوه ممکن است آنها را بیمار کند، اما مطالعات پزشکی نشان داده که پر کردن آمالگام برای اکثر افراد بی خطر است. اگر نگران هستید، از دندانپزشک خود در مورد انتخاب‌های دیگر برای پر کردن سوال کنید.

عصب کشی

اگر حفره عمیق شود و به پالپ دندان برسد درد زیادی ایجاد می‌شود. در این شرایط دندانپزشک برای بیمار عصب کشی و درمان ریشه را پیشنهاد می‌کند. پس از عصب کشی دندان پر و مهر و موم می‌شود. اگر قسمت پر شده زیاد باشد روی آن روکش می‌کشند. 

کشیدن روکش 

اگر پوسیدگی دندان شما بزرگ باشد، دندانپزشک شما احتمالاً بعد از ترمیم و پر کردن دندان برای محافظت بیشتر روی آن روکش می‌کشد. روکش‌ها معمولا کل دندان را می‌پوشانند و استحکام بیشتری به دندان می‌دهند. جنس روکش‌ها از چینی، طلا یا ترکیبی از چینی و فلز است. 

مهم نیست که دندان‌هایتان را پر کرده اید یا روکش کشیده اید، در هر صورت باید روتین مراقبتی دهان و دندان را به صورت روزانه رعایت کنید. مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه برای حذف پلاک و جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است. محصولات زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بهتر قسمت‌های پر شده و روکش‌ها را تمیز کنید. دندان‌های پر شده یا روکش شده سال‌ها دوام می‌آورند. تنها در صورت شل شدگی یا ساییدگی نیاز به تعویض دارند. 

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

دلایل پوسیدگی دندانها متفاوت است. اما می‌توانید با انجام برخی از کارها جلوی پوسیدگی دندان را بگیرید. 

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین که فرصت مناسبی برای تغذیه باکتری‌های دهان می‌دهند را حذف کنید. یا بلافاصله بعد از خوردن آنها دندان‌هایتان را مسواک بزنید. 

خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

به طور مرتب با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت مینای دندان استفاده از فلوراید است. فلوراید با کاهش سرعت تجزیه مینای دندان و سرعت بخشیدن به فرآیند معدنی سازی مجدد از پوسیدگی جلوگیری می‌کند. 

مینای جدیدی که تشکیل می‌شود سخت تر و در برابر اسید مقاوم تر است. بسیاری از مطالعات علمی در یک دوره طولانی ثابت کرده اند که استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

هر روز نخ دندان بکشید

یکی از دلایل پوسیدگی دندانها استفاده نکردن از نخ دندان است. برای کمک به حذف پلاک و ذرات غذا از فضاهای بین دندانی که مسواک به آن دسترسی ندارد، نخ دندان الزامی است. این به سلامت دندان‌ها و همچنین داشتن لثه‌های سالم کمک می‌کند.

معاینات منظم دندانپزشکی داشته باشید

برای معاینه معمولی و چکاپ کلی دهان، تقریباً هر شش ماه یکبار، به دندانپزشک بروید.

مسواک خود را عوض کنید

به یاد داشته باشید که مسواک خود را زمانی که به نظر فرسوده می‌رسد یا هر سه ماه یکبار تعویض کنید. زیرا هر چه موها جدیدتر باشد، مسواک می‌تواند پلاک بیشتری را از بین ببرد.

استفاده از سیلانت‌ها بر روی شیار‌های دندان‌های بزرگ

شیارها و گودال‌های عمیق در برخی از دندان‌ها مانند دندان‌های آسیاب نیز می‌توانند نقاط مشکل ساز برای پوسیدگی باشند. یکی از راه‌های جلوگیری از این نوع پوسیدگی این است که از دندانپزشک خود بخواهید یک ماده پلاستیکی به نام پیت و فیشور سیلانت روی این نواحی قرار دهد. هنگامی که سیلانت سخت می‌شود، به عنوان یک مانع از سطح دندان در برابر پلاک و اسیدها محافظت می‌کند. اما هیچگاه جای مسواک زدن را نمی گیرند. 

مکمل‌های فلوراید استفاده کنید

 فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. با افزودن فلوراید به آب یا استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید در برنامه روزانه، می‌توانید به محافظت بهتر از دندان‌ها در برابر حفره‌ها و باکتری‌ها کمک کنید. مکمل‌های فلوراید همیشه در دسترس هستند و می‌توانند به تمیزی و سلامت دهان شما کمک کنند.

جمع بندی

در این مقاله دلایل پوسیدگی دندانها، روش‌های درمان و پیشگیری از پوسیدگی را با هم بررسی کردیم. بهترین و بی درد سر‌ترین راه برای حفظ دندان‌های سالم، مراقبت منظم و اصولی از دندان‌هاست. رایج‌ترین و موثرترین درمان برای پوسیدگی و حفره‌های دندانی، پر کردن دندان است که از بزرگ‌تر شدن حفره جلوگیری می‌کند. استفاده از محصولات حاوی فلوراید نیز می‌تواند مانع از پوسیدگی دندان شود. فلوراید به نقاط ضعیف دندان رفته و با بازسازی این نواحی از تبدیل شدن به حفره جلوگیری می‌کند. 

اگر علائم پوسیدگی یا حفره دندان را داشتید، فوراً برای درمان به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس هر روزه آماده خدمت رسانی و مشاوره به مراجعان عزیز است. کافی است با شماره‌های موجود در سایت کلینیک دندانپزشکی زاگرس تماس بگیرید تا وقت مشاوره و ویزیت را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

علت پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان در اثر نرم شدن مینای دندان رخ می دهد. باکتری‌های موجود در دهان با تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین ترکیب شده و تولید اسید می کند. این اسید باعث نرم شدن مینا می شود.

پزشکان چگونه پوسیدگی دندان را درمان می‌کنند؟

پر کردن: هنگامی که سوراخی در دندان ایجاد می‌شود، دندانپزشکان مواد پوسیده را تراشیده و سوراخ را پر می‌کنند. پرکننده‌های دندان از آمالگام نقره، کامپوزیت یا طلا ساخته می‌شوند. 

عصب کشی: عصب کشی درد ناشی از پوسیدگی ریشه را درمان می‌کند. اندودنتیست‌ها متخصصین دندانپزشکی هستند که مشکلاتی که ریشه دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد مورد درمان قرار می‌دهند.

۲/۵ - (۳ امتیاز)

3 comments on “دلایل پوسیدگی دندانها چیست؟

  1. Pingback: جراحی ریشه‌های باقی مانده دندان چگونه انجام می‌شود؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  2. Pingback: جراحی ریشه‌های باقی مانده دندان چگونه انجام می‌شود؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  3. Pingback: جراحی ریشه‌های باقی مانده دندان چگونه انجام می‌شود؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button