اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ارتودنسی دندان‌ها چقدر طول می‌کشد؟

هر زمان که سفری را شروع می‌کنیم، تمرکز ما معمولاً پایان است و به هدف نگاه می‌کنیم. هنگامی‌که صحبت از درمان ارتودنسی به میان می‌آید، یکی از رایج ترین سوالاتی که بیماران دندانپزشکی می‌پرسند این است که درمان ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ خب، تعیین تاریخ دقیق سخت است زیرا دندان‌های هر فرد متفاوت است. به طور متوسط حدود ۲۴ ماه طول می‌کشد تا یک درمان ارتودنسی کامل شود. برخی از بیماران کمتر از ۱۲ ماه طول می‌کشد، در حالی که برخی دیگر به ۳ سال درمان نیاز دارند تا دندان‌هایشان به موقعیت مورد نیاز برسد.

درمان ارتودنسی با کمک بریس، تراز، نگهدارنده و وسایل مشابه، اختلالات دهانی مانند شلوغی دندان‌ها و مشکلات گفتاری را اصلاح می‌کند. انجام درمان ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس می‌تواند ظاهر دهان، راحتی و سلامتی شما را، به شدت بهبود بخشد. در این مقاله به بررسی مفهوم درمان ارتودنسی و شرایط لازم برای انجام آن و مدت زمان درمان به طور کامل می‌پردازیم. 

درمان ارتودنسی چیست و چه مزایایی دارد؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که موقعیت نادرست دندان‌ها و فک‌ها را اصلاح می‌کند. این روشی برای صاف کردن دندان‌ها، بهبود ظاهر  و لبخند است. به سلامت طولانی مدت دندان‌ها، لثه‌ها و مفاصل فک شما کمک می‌کند و فشار گاز گرفتن را روی تمام دندان‌های شما پخش می‌کند.

زمان درمان ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

زمان درمان می‌تواند به طور قابل توجهی از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد. هیچ دو بیماری شبیه هم نیستند. بسته به عوامل مختلفی مانند شدت مشکلات، هر گونه مشکل بایت مانند کراس بایت، سن و سلامت دندان‌ها می‌تواند بر مدت زمان درمان شما تأثیر بگذارد.

نیاز به درمان ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی زاگرس بر اساس پیچیدگی درمان تعیین می‌شود. اگر تعداد کمی‌‌از دندان‌ها نیاز به صاف کردن جزئی داشته باشند، ممکن است درمان در عرض ۶ تا ۱۲ ماه تمام شود. برای یک پرونده پیچیده با چندین مشکل، ممکن است حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد. اما به طور کلی، زمان حدودی درمان ارتودنسی ممکن است بین ۱۲ تا ۳۶ ماه طول بکشد.

چه عواملی برای درمان ارتودنسی باید در نظر گرفته شود؟

نوع درمان

امروزه بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند گزینه‌های مختلفی دارند. بریس‌های فلزی معمولی، بریس‌های سرامیکی و بریس‌های شفاف از انتخاب‌های موجود هستند. بریس‌های فلزی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند که سیستم را بسیار قوی و مستحکم می‌کند. از طرف دیگر، بریس‌های سرامیکی و ترازهای شفاف زیباتر از بریس‌های فلزی به نظر می‌رسند.

سن

بیماران جوان مانند نوجوانان و بزرگسالان به دلیل فک‌هایی که هنوز در حال رشد هستند، سریعتر از سایر افراد نتیجه می‌گیرند و دستکاری دندان‌های آنها را آسان تر می‌کند.

مشکلات اصلاح بایت

اکثر بیماران برای اصلاح بایت تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند. این اصلاح بایت به نام مال اکلوژن نیز شناخته می‌شود. اما، در بزرگسالان، این فرآیند کمی‌پیچیده است، زیرا فضایی در دهان برای حرکت دندان‌ها وجود ندارد. 

شدت مورد و پیچیدگی دهانی

یکی دیگر از عوامل مهمی‌که باید در نظر گرفت، شدت موضوع ارتودنسی است. فاصله و ازدحام خفیف را می‌توان در عرض یک سال برطرف کرد، در حالی که موارد شدید ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد.

آسیب پذیری

بیماران مسن تحت درمان ارتودنسی در مقایسه با کودکان در معرض خطر تحلیل ریشه هستند. این زمانی اتفاق می‌افتد که بدن ریشه دندان را دوباره جذب می‌کند و دندان را بدون لنگر می‌گذارد. سابقه خانوادگی، عادات دهانی و ترکیب دندان از دیگر عوامل تشدید کننده این موضوع هستند.

چرا درمان ارتودنسی اینقدر طول می‌کشد؟

ارتودنسی دارای بخش‌های متحرک زیادی است. از آنجایی که ارتودنسی برای اصلاح دندان‌ها و فک شما استفاده می‌شود، این فرآیند جزئیات محور است. متخصص ارتودنسی یک طرح درمانی ارائه می‌دهد که تمام مسائل ارتودنسی شما را برطرف می‌کند.

متخصصین ارتودنسی از وسایلی مانند بریس‌ها، الاینرها، نگهدارنده‌ها و براکت‌ها برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها، مشکلات بایت و هر چیز دیگری که لازم است استفاده می‌کنند. آنها باید چیزهایی مانند حرکت دندان، الگوهای رشد و هم ترازی صورت، فک و حتی لب‌های شما را در نظر بگیرند.

با درمان ارتودنسی چه انتظاری باید داشت؟

در درمان ارتودنسی می‌توانید انتظار تغییر داشته باشید. دندان‌ها و فک شما حرکت می‌کنند و با موقعیت‌های جدید خود سازگار می‌شوند که ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، اما در بیشتر موارد انتظار کمی‌فشار طبیعی است.

انواع مختلف ارتودنسی

در مورد درمان ارتودنسی گزینه‌های زیادی وجود دارد مانند:

  • بریس‌های فلزی
  • بریس‌های شفاف (همچنین به عنوان بریس‌های سرامیکی شناخته می‌شوند)
  • بریس‌های زبانی
  • اینویزیلاین (یا ترازهای شفاف)

بسته به سبک زندگی و بودجه شما، یک گزینه ممکن است برای شما بهتر از بقیه باشد. بهترین راه برای تشخیص اینکه کدام گزینه برای شما بهترین است، رزرو مشاوره با متخصص ارتودنسی است. در طول این مشاوره، متخصص ارتودنسی لبخند شما را ارزیابی می‌کند، تعدادی عکس و رادیوگرافی می‌گیرد و تمام گزینه‌های درمانی را بررسی می‌کند.

نکات مورد نیاز قبل از گرفتن بریس 

مردم به دلایل مختلفی از بریس یا ارتودنسی استفاده می‌کنند که بارزترین آنها صاف کردن دندان‌های آنهاست. ارتودنسی همچنین می‌تواند به اصلاح مشکلات فک و نیش در بزرگسالان و کودکان کمک کند. در حالی که بریس‌های دندانی مؤثر هستند اما در مورد مراقبت از آنها چیزهای زیادی وجود دارد. در ادامه چند نکته مفید که قبل از گرفتن ارتودنسی باید بدانید را می‌خوانیم.

بریس‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

بریس‌ها روی لبخند شما کار می‌کنند. دندان‌های فرد را صاف کرده و به درستی در مورد نیش و مسائل تراز فک کمک می‌کنند. به زبان ساده، آنها برای تغییر موقعیت خود بر دندان‌ها و فک‌ها فشار می‌آورند. دندانپزشکان براکت‌ها را روی دندانها با چسب دندان قرار می‌دهند و آنها را با یک سیم قوس دار که فشار لازم را فراهم می‌کند، در کنار هم نگه می‌دارند.

شدت موضوعاتی که مورد توجه قرار می‌گیرد تعیین می‌کند که چه مدت نیاز به داشتن بریس دارید. مرحله اول درمان شامل حرکت دندانهای شما به سمت سطح و تراز کردن آنها و ایجاد یک خط مستقیم است. در مرحله بعد دندانپزشک شما براکت‌ها و سیم‌ها را تنظیم می‌کند تا هرگونه مشکل نیش را اصلاح کند و هرگونه شکاف در دندان‌ها را ببندد. قبل از برداشتن بریس، درمان با یک مرتب کردن نهایی به پایان می‌رسد تا اطمینان حاصل شود که دندان‌ها در بهترین حالت ممکن قرار دارند.

  • چه سنی باید بریس دریافت کنید؟

اغلب مردم فکر می‌کنند که بریس فقط برای کودکان است. با این حال، بزرگسالان نیز می‌توانند ارتودنسی ثابت را برای تقویت لبخند خود و رفع مشکلات دندان‌های خود انجام دهند.

در کودکان، بهترین سن بین ۱۰ تا ۱۵ سال است که دهان کودک در حال رشد و قابل انعطاف تر است. بافت نرم تر که کودکان دارند به دندان اجازه می‌دهد تا به طور موثرتر صاف و تراز شوند.

هیچ سن خاصی برای درمان وجود ندارد. با این حال، بریس‌های بزرگسالان به دلیل سایر مشکلات دندانپزشکی از جمله پر کردن یا دندان‌های کشیده شده، می‌توانند کمی‌پیچیده تر باشند. ارتودنتیست شما باید با در نظر گرفتن تمامی‌‌شرایط بتواند به طور مؤثر با شما رفتار کند و با مراقبت از این عوامل اضافی حرکت کند.

  • گذاشتن بریس چقدر طول می‌کشد؟

روند گرفتن بریس به دندان‌ها حدود ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد. برای شروع، ارتودنتیست‌ها مقدار کمی‌‌چسب را در مرکز هر دندان قرار می‌دهند. سپس یک نور آبی می‌تابانند تا چسب را قبل از قرار دادن براکت روی هر دندان محکم کند. این براکت‌ها با سیم کمانی متصل می‌شوند. سیم فشاری را ایجاد می‌کند که به دندان‌های شما اجازه حرکت می‌دهد.

  • پایان ارتودنسی چه مدت طول می‌کشد؟

بیشتر بیماران بریس خود را برای حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه در دهان دارند. طول درمان بستگی به نوع مشکل اصلاح دارد. پس از بیرون آوردن بریس، بیماران نیز مجبور به پوشیدن نگهدارنده هستند. بسته به نیازهای شخصی و دندان‌های شما، ارتودنتیست می‌تواند یک جدول زمانی مناسب و برنامه ریزی دقیق را تعیین کند.

تعهد شما برای رعایت بهداشت و مراجعه منظم برای معاینات، طول درمان و شدت مشکلات را تعیین می‌کند. درمان بریس یک فرایند طولانی است، اما یک سرمایه گذاری ارزشمند برای تقویت ظاهر لبخند و سلامت دهان و دندان شماست.

  • آیا ارتودنسی کردن درد دارد؟

خیر، روند درخواست بدون درد اتفاق می‌افتد. با وجود اعتقاد عامه، ارتودنتیست‌ها هنگام استفاده از براکت از سوزن استفاده نمی‌کنند. بیماران ممکن است در چند هفته اول پس از قرار دادن اولیه و سپس زمانی که سیم‌ها سفت می‌شوند، درد و ناراحتی خفیفی را تجربه کنند.

  • چه موقع از بریس‌های رنگی استفاده می‌کنیم؟

این قسمت سرگرم کننده ماجراست. شما این فرصت را خواهید داشت که هر بار که ارتودنتیست شما بریس‌های شما را محکم می‌کند، رنگ آن را تغییر دهید. از نظر بهترین رنگ، این کاملا به شما بستگی دارد. کودکان معمولاً از لیگاتورهای رنگی استفاده می‌کنند، اما آنها برای همه در دسترس هستند. بسیاری از مردم رنگ‌هایی را انتخاب می‌کنند که رنگ پوست یا چشم‌هایشان را تکمیل می‌کند. اما بهترین رنگ‌ها آن‌هایی هستند که باعث لبخند زدن بهتر و با اعتماد به نفس بیشتر شما می‌شوند.

  • چه تغییراتی در سبک زندگی باید ایجاد کنیم؟

گرفتن بریس برای سلامت دهان و دندان در دراز مدت مفید است، اما نیاز به تغییرات کوتاه مدت در سبک زندگی دارد. شناخته شده ترین آنها تنظیم غذا هستند. اولین سوالی که بسیاری می‌پرسند این است که با بریس چه چیزی می‌توانم بخورم؟ متأسفانه، تعدادی از غذاها مانند غذاهای بیش از حد جویدنی و چسبنده وجود دارد که به خاطر حفظ بریس‌ها و آسیب نرساندن به آنها نمی‌توانید بخورید. اما نگران نباشید، هنوز مقدار زیادی غذا وجود دارد که می‌توانید با بریس بخورید.

افرادی که از بریس استفاده می‌کنند، اغلب یاد می‌گیرند که دندان‌های خود را بیشتر از حد معمول از جمله بعد از تمام میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی مسواک بزنند و تمیز کنند. وقتی بریس‌ها روی آن قرار دارند، غذا راحت‌تر می‌چسبد و برداشتن آن سخت‌تر می‌شود. یادگیری نحوه تمیز کردن بریس‌ها یک مهارت ضروری است.

به طور کلی واضح است که سیگار کشیدن می‌تواند باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان‌های شما شود. اگر با براکت سیگار می‌کشید، دندان‌های شما تا حد زیادی تیره تر می‌شوند، اما با مربع‌های روشن در وسط جایی که براکت‌ها نگه داشته شده اند ظاهر زشت تری پیدا خواهید کرد. سیگار کشیدن همچنین حرکت دندان‌های شما را کند می‌کند. توصیه می‌کنیم که از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

  • چند وقت یکبار باید برای معاینه بروم؟

بیماران باید انتظار داشته باشند که در طول درمان هر ۴ تا ۸ هفته یک بار توسط ارتودنتیست خود معاینه شوند. این قرارها به طور قابل توجهی کوتاه‌تر از قرارگیری اولیه خواهند بود و متخصص ارتودنسی بریس‌های شما را تنظیم می‌کند و سیم‌ها را سفت یا جایگزین می‌کند تا مطمئن شود که فشار مناسبی اعمال می‌کنند. ما به شدت توصیه می‌کنیم که تا جایی که می‌توانید به برنامه پایبند باشید تا ارتودنتیست بهترین شانس را برای انجام هرگونه تنظیمات لازم داشته باشد.

  • آیا گزینه‌های مختلف ارتودنسی وجود دارد؟

طیف وسیعی از درمان‌های ارتودنسی مؤثر دیگر، از جمله انواع دیگر بریس‌ها وجود دارد. هر جایگزین با نکات مثبت و منفی متفاوتی همراه است. به عنوان مثال، Invisalign  بدون محدودیت غذایی عرضه می‌شود، زیرا سینی‌های ارتودنسی قبل از غذا برداشته می‌شوند، اما در درمان مسائل پیچیده کمتر موثر هستند. به طور مشابه، بریس‌های سریع معمولاً درمان سریع‌تری هستند، اما برای درمان‌های ارتودنسی‌های پیچیده و مهم‌تر مناسب نیستند.

توجه به این نکته ضروری است که ممکن است برخی از گزینه‌ها برای برخی افراد بسته به شدت مشکلات آنها در دسترس نباشد. انتخاب گزینه نادرست ممکن است هزینه بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد زیرا ممکن است به هر حال نیاز به تغییر به بریس‌های سنتی داشته باشید.

  • آیا ارتودنسی ارزش آن را دارند؟

بله. بریس‌ها برای کمک به شما طراحی شده‌اند و در بزرگسالان و کودکان به طور یکسان رایج‌تر هستند، زیرا مردم به دنبال یافتن بهترین لبخند خود هستند. از آنها نترسید. آنها سلامت دهان و دندان شما را بهبود می‌بخشند، لبخند شما را صاف می‌کنند و به شما کمک می‌کنند زندگی مطمئن تری داشته باشید.

جمع بندی

ارتودنسی به صورت کلی بین ۶ تا ۳۶ ماه زمان نیاز دارد. جلسه اول بین ۱.۵ تا ۲ ساعت طول می‌کشد تا ارتودنتیست بریس‌های شما را در جای خود قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت رایگان مشاوره دریافت نمایید. متخصصان با سابقه و ماهر کلینیک بهترین پیشنهادات را برای رسیدن به لبخند زیبا به شما خواهند داد. 

لبخند همه سزاوار دیده شدن است، پس از نشان دادن آن نترسید. امروز به دیدن ما بیایید تا شما را در مسیر لبخند کاملتان قرار دهیم.

سوالات متداول

آیا گذاشتن بریس درد دارد؟

قرار دادن بریس‌ها کوچکترین دردناکی نخواهد داشت. در چند ساعت اول پس از قرار دادن بریس‌ها، خوردن وعده‌های غذایی بیشتر طول می‌کشد، اما این بیشتر به این دلیل است که تنظیم کردن بریس‌ها و یادگیری جویدن با آن‌ها مدتی طول می‌کشد. در برخی موارد، دندان‌ها ممکن است حساس‌تر از حد معمول احساس شوند.

آیا آنها دهان را برای بریس بی حس می‌کنند؟

برای بسیاری از بیماران، ترس ناشناخته در مورد بریس وجود دارد. اجازه دهید به شما اطمینان دهیم؛ ارتودنسی یکی از ملایم ترین شاخه‌های دندانپزشکی است. هیچ تزریق یا سوزن یا بی حسی وجود ندارد. اولین مشاوره شما کاملاً بدون درد خواهد بود.

آیا بریس‌ها شکل صورت شما را تغییر می‌دهند؟

بله، بریس‌ها می‌توانند خط فک، چانه، شکل دهان و حتی لب‌های شما را تغییر دهند. با این حال، این اثرات ثانویه به اصلاح واقعی دندان‌ها و بایت شما مربوط هستند. بریس‌ها می‌توانند خط فک و دندان‌های شما را سفت کنند، اما این به مرور زمان و به طور نامحسوس اتفاق می‌افتد. 

آیا ۲ سال زمان زیادی برای بریس است؟

میانگین برنامه درمان ارتودنسی از ۱۸ ماه تا سه سال است. این برای همه متفاوت است، اما هر چیزی فراتر از یک برنامه درمانی چهار ساله، مستلزم گرفتن نظرات بیشتر توسط تیم دندانپزشکی است.

آیا متخصص ارتودنسی کاری استرس زا دارد؟

همه متخصصان دندانپزشکی به تعادل بین کار و زندگی نیاز دارند. فارغ از تخصص شما، همه پزشکان دندانپزشکی در معرض خطر فرسودگی شغلی هستند. دندانپزشکی، به طور کلی، یک تجارت سخت است. از نظر جسمی‌و احساسی سخت است. 

چرا بعد از بریس دندان‌ها بزرگتر به نظر می‌رسند؟

همانطور که بریس‌ها به تدریج دندان‌های شما را به موقعیت‌های مناسب خود می‌بردند، شکل و اندازه دندان‌های شما ممکن است به دلیل براکت‌ها و سیم‌ها تا حدودی مبهم باشد. با برداشتن بریس‌ها، اندازه واقعی آن‌ها مشخص می‌شود که باعث می‌شود کمی‌بزرگ‌تر به نظر برسند. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button