اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کامپوزیت بیلداپ چیست؟

ایجاد بیلداپ یک روش دندانپزشکی ترمیمی‌است که از یک ماده پرکننده مخصوص برای جایگزینی ساختار دندانی که وجود ندارد استفاده می‌کند تا دندان بتواند از تاج دندان پس از کانال ریشه حمایت کند. اندودنتیست شما ممکن است از کامپوزیت‌های همرنگ دندان برای کمک به ترکیب مواد جدید با رنگ دندان شما استفاده کند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی بیلداپ و کامپوزیت به کار رفته در ساختار آن می‌پردازیم. 

بیلداپ چیست؟

موارد زیادی از جمله پوسیدگی، شکستگی و از بین رفتن پرکردگی وجود دارد که می‌تواند منجر به از دست دادن بخش‌های بزرگی از دندان‌ها شود. در بسیاری از موارد، پوسیدگی وسیع دندان باعث می‌شود که دندانپزشک شما نیاز به برداشتن ساختار زیادی از دندان پوسیده و تمیز کردن دندان و عصب کشی داشته باشد. با این حال، در حالی که این درمان ممکن است منبع فوری عفونت و ناراحتی را از بین ببرد، نمی‌تواند از دندان در برابر عفونت، پوسیدگی یا آسیب بیشتر محافظت کند. مطمئناً نمی‌تواند ساختار یا عملکرد دندان را که کاملاً ضروری است، بازگرداند.

سلامت دهان و دندان نه تنها به جلوگیری از بروز عفونت و پوسیدگی و رفع آن در صورت وقوع بستگی دارد، بلکه به حفظ ساختار و عملکرد طبیعی دهان نیز بستگی دارد. این بدان معناست که در جایی که آسیب یا پوسیدگی رخ داده است، حفظ سلامت و راحتی دهان و دندان خود نه تنها با از بین بردن پوسیدگی و تمیز کردن دندان، بلکه با بازگرداندن ساختار و عملکرد ایده آل دندان شما کاملا ضروری است. در بسیاری از موارد، به‌ویژه جایی که آسیب یا پوسیدگی گسترده است، ترمیم معمولاً با قرار دادن روکش دندان انجام می‌شود که ابتدا با یک روش ساخت بیلداپ دندانی انجام می‌شود.

ایجاد بیلداپ یک مرحله ضروری در آماده سازی دهان شما برای یک تاج یا روکش موفق است. بدون آن، دهان شما نمی‌تواند از ترمیم دائمی‌ پشتیبانی کند و یک دندان از دست رفته و خراب دارید که در نهایت باید آن را بکشید. با این حال، به خاطر داشته باشید که برای همه روکش‌ها نیازی به ایجاد بیلداپ نیست. دندان‌هایی که آسیب ساختاری قابل توجهی ندارند، می‌توانند بدون بیلداپ اضافی روکش شوند.

بیلداپ چه مدت دوام می‌آورد؟

برای کسانی که به آن نیاز دارند، ساخت بیلداپ، دندان را تقویت می‌کند و آن را برای یک روش ترمیمی ‌آماده می‌کند که سال‌ها دوام خواهد داشت. ساختار دندان باید بتواند تاج را پشتیبانی کند. این یکپارچگی ساختاری لازم برای ساخت تاج و حفظ سلامت دهان را به متخصص ریشه می‌دهد.

نتیجه نهایی برای بدست آوردن یک دندان سالم مناسب است. بیلداپ قدرت لازم برای حمایت از تاج را به دست می‌آورد و دهان شما احساس راحتی و ثبات می‌کند. اندودنتیست شما همچنین می‌تواند دندان را ترمیم کند و عملکرد جویدنی را که ممکن است در اثر شکستگی دندان از دست داده‌اید بازگرداند. از طریق تغذیه صحیح و مراقبت مناسب، می‌توانید برای مدت طولانی از مزایای دندان جدید خود بهره مند شوید.

روکش دندان بعد از دست دادن ساختار کلی دندان

روکش دندان بهترین راه حل برای بازیابی ساختار، عملکرد و راحتی دندانی است که به شدت آسیب دیده است. زیرا اساساً روی دندان را پوشانده و سطح جویدنی جایگزین را فراهم می‌کند. گفتنی است، تاج دندان را نمی‌توان با موفقیت روی دندانی که بسیار ضعیف است و ساختار ناکافی دارد قرار داد. چنین دندانی نمی‌تواند حمایت کافی را فراهم کند و ممکن است باعث شود تاج به سرعت فرسوده شود و نیاز به تعویض مکرر داشته باشد. در عوض، دندانپزشک شما می‌خواهد اطمینان حاصل کند که دندان طبیعی باقیمانده شما دارای ارتفاع و سطح مشخصی برای دریافت روکش است و ساخت بیلداپ را انجام می‌دهد.

ساخت بیلداپ یک روش دندانپزشکی ترمیمی ‌است که شامل جایگزینی ساختار دندان از دست رفته با مواد پرکننده مخصوص است تا بتواند با موفقیت از تاج دندان حمایت کند. پر کردن معمولا در دهان با استفاده از کامپوزیت‌های همرنگ دندان تهیه می‌شود. در برخی موارد که ساختار دندان از دست رفته کاملاً گسترده است، مانند مورد حفره عمیق یا درمان ریشه، ممکن است دندانپزشک برای کمک به حفظ پرکردگی کامپوزیت، نیاز به استفاده از پین‌ها یا پایه‌های فلزی داشته باشد.

قبل از عمل ساخت بیلداپ، دندانپزشک به طور کامل دندان را ارزیابی می‌کند و تشخیص می‌دهد که ساخت بیلداپ و تاج دندان ضروری است یا خیر. البته این امر مستلزم معاینه کامل بصری است و احتمالاً نیاز به اشعه ایکس نیز دارد. سپس، یافته‌ها و توصیه‌های خود را با بیمار در میان می‌گذارد و در صورت لزوم، قرار ملاقات جدیدی را برای ساخت بیلداپ تعیین می‌کند.

ساخت بیلداپ چقدر طول می‌کشد؟

ممکن است تعجب کنید که روند ساخت بیلداپ در مطب اندودنتیست چقدر طول می‌کشد. ساخت بیلداپ حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، بنابراین شما به سرعت به مطب وارد و خارج خواهید شد.

مزایای بیلداپ بعد از روت کانال 

آماده سازی تاج در سال‌های گذشته اغلب با استفاده از یک ستون فلزی انجام می‌شد. با این حال، این تکنیک تکامل یافته است و دیگر نیازی به ستون‌های فلزی نیست. بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی حتی پست را قدیمی‌ می‌دانند، زیرا فلز انعطاف‌پذیری ندارد و نسبت به موادی که با شکل طبیعی دندان و ریشه مطابقت دارند، تهاجمی‌تر است.

در عوض، با ساخت بیلداپ، یک ترمیم کاملا سفید و بدون فلز دریافت خواهید کرد. این چندین مزیت را نسبت به پست‌های فلزی قدیمی ‌دارد:

کارآمد و بدون درد

پست‌های فلزی به صورت گوه ای ایجاد می‌شدند و گاهی در صورت شکستگی دندان نیاز به کشیدن داشتند. عمل گوه زدن می‌تواند ناراحت کننده باشد و ستون‌های فلزی از خطوط کانال پیروی نمی‌کنند. ساخت بیلداپ ملایم تر است و معمولاً نیازی به استخراج یا درمان بیشتر ندارد.

نتایج عالی

پست پایه فلزی می‌تواند به دندان آسیب برساند. ایجاد بیلداپ از چسبی استفاده می‌کند که به دندان آسیب نمی‌رساند.

آیا بیلداپ درد دارد؟

ایجاد بیلداپ بعد از کانال ریشه عمدتاً بدون درد است. دندانپزشکان از بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه استفاده می‌کنند. همانطور که اندودنتیست کار می‌کند، شما چیزی احساس نخواهید کرد. بعداً، هنگامی‌که داروی بی حسی از بین رفت، ممکن است برای یک یا دو روز بعد از عمل کمی ‌احساس ناراحتی کنید، اما مدت زیادی طول نمی‌کشد.

حتی اگر آستانه پایینی برای درد نشان دهید، به احتمال زیاد در حین ایجاد بیلداپ دردی احساس نخواهید کرد. این فرآیند معمولاً نتایجی را ایجاد می‌کند که به مرور زمان ناراحتی شما را کاهش می‌دهد، فرایندی است که بسیاری از بیماران ما از آن استقبال می‌کنند.

هزینه ساخت بیلداپ چقدر است؟

قیمت متوسط ساخت بیلداپ نسبتاً ارزان است. بسیاری از بیمه‌های دندانپزشکی این مرحله از درمان را تحت بیمه قرار داده اند. اگر سؤالی در مورد تأمین مالی ساخت بیلداپ خود قبل از عمل دارید، با مطب اندودنتیست خود صحبت کنید. 

فرایند ساخت بیلداپ دندانی

در طول فرآیند ساخت بیلداپ، دندانپزشک موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • در صورت لزوم دندان را بی حس کنید تا بیمار در طول عمل راحت باشد.
  • محل کار را با یک سد دندانپزشکی جدا کنید تا آن را تا حد امکان تمیز نگه دارید.
  • اگر این کار قبلا انجام نشده باشد، تمام ساختار دندان بیمار را بردارید.
  • سطح دندان را با مایع آنتی باکتریال تمیز کنید.
  • در صورت نیاز برای کمک به پشتیبانی از پر کردن کامپوزیت، پین‌ها یا پایه‌های نخی قرار دهید.
  • ساختار دندان از دست رفته را با پر کردن کامپوزیت بازیابی کنید، سپس از یک نور کیورینگ برای سفت شدن این پرکننده استفاده کنید.
  • پر کردن کامپوزیت را در بالای دندان طوری شکل دهید که برای حمایت از تاج دندان آماده شود.
  • اگر بلافاصله روکش دندان قرار داده شود، دندانپزشک چسب دندانی را روی سطح دندان قرار می‌دهد و از نور کیورینگ برای سفت شدن آن استفاده می‌کند.

کامپوزیت در بیلداپ

مواد تشکیل دهنده بیلداپ زمانی استفاده می‌شود که دندان سالم کافی برای قرار دادن مناسب تاج وجود نداشته باشد. ساخت هسته دندان با رزین یا کامپوزیت‌های پلاستیکی باعث حفظ بهتر تاج و کاهش حساسیت و در عین حال تقویت خود دندان می‌شود. ترکیب مواد تشکیل دهنده هسته باید نزدیک به عاج باشد. یکی از مزایای درمان دوگانه، اطمینان از پخت کامل حتی در قسمت‌هایی است که دسترسی به نور کیورینگ ممکن است سخت باشد. زمان پخت انواع کامپوزیت متفاوت است اما اغلب در عرض ۵ دقیقه کامل می‌شود. فروشندگان اغلب یک سایه طبیعی یا مات سازگار و همچنین رنگ متضاد برای شناسایی آسان هسته ارائه می‌دهند. بسیاری از این سرنگ‌های کامپوزیت خود چسب هستند، اما مطمئن شوید که آیا به یک ماده باندینگ نیاز است یا خیر. تعداد زیادی از محصولات اصلی در بازار وجود دارد، تحقیق کنید و محصولی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

چه زمانی نیاز به بیلداپ دارید؟

زمانی که دندان‌ها به دلیل پوسیدگی یا شکستگی مقدار زیادی از ساختار و نسج خود را از دست داده و نیاز به درمان ریشه دارند. پس از این درمان، بازسازی تاج دندان ضروری می‌شود. در این حالت، راه‌حل‌های مختلفی برای بازسازی تاج دندان وجود دارد، از جمله:

  1. درمان پروتزی (روکش دندان):
    • کراون (Dental Crown): این روش یکی از راه‌های بازسازی و ترمیم دندان پس از عصب کشی است. زمانی که بافت دندانی به اندازه زیادی از دست رفته و امکان بازسازی با مواد ترمیمی‌ مستقیم وجود ندارد این روکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آماده‌سازی دندان، روکش مناسب تهیه شده و به دندان چسبانده می‌شود.
  2. درمان ترمیمی‌(بیلداپ دندان):
    • زمانی که قسمت کمی‌از بافت دندان باقی مانده و قابلیت گیری مواد ترمیمی‌ وجود دارد، از آمالگام یا کامپوزیت برای بازسازی و بیلداپ دندان استفاده می‌شود. این روش معمولاً زمانی به کار می‌رود که بافت دندان نسبتاً سالم باشد و امکان استفاده از روکش دندان وجود نداشته باشد.

درمان پروتزی با استفاده از روکش دندان در شرایطی که بافت دندان به میزان زیادی از دست رفته است و درمان ترمیمی‌ با بیلداپ دندان در صورت وجود حداقلی از بافت قابل استفاده است.

روش عصب کشی چیست؟

عصب کشی با بی حسی موضعی شروع می‌شود تا اطمینان حاصل شود که در طول عمل راحت هستید. یک سد لاستیکی روی دندان عفونی قرار می‌گیرد تا از آن در برابر باکتری‌های دهان محافظت شود. سپس دندانپزشک شما از ابزارهای تخصصی برای ایجاد شکاف کوچک در دندان و برداشتن بافت نرم عفونی داخل دندان استفاده می‌کند. قسمت داخلی کانال به دقت تمیز و ضدعفونی می‌شود تا باکتری‌های باقیمانده شسته شود. پس از اتمام استریلیزاسیون، کانال با ماده خاصی پر می‌شود که به جلوگیری از عفونت بیشتر کمک می‌کند و ریشه را ثابت نگه می‌دارد. در بیشتر موارد، برای ساختار و پشتیبانی بیشتر، دندان را روکش می‌کنند. اما در مواردی که دندان سالم است به جز سوراخ کوچک کانال ریشه، می‌توان از پر کردن دندان به جای روکش استفاده کرد.

مواقعی نیز وجود دارد که دندان به شدت ضعیف یا آسیب دیده است، که نیاز به ساختن بیلداپ و هسته قبل از قرار دادن تاج یا روکش دارد.

ایا  بیلداپ پس از عصب کشی اجباری است؟

برای هر عصب کشی نیازی به ایجاد پست و بیلداپ نیست. اما اگر دندانپزشک شما یک پست و بیلداپ را توصیه می‌کند، بهتر است آن را بررسی کنید. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که مرحله اضافی را نادیده بگیرید و مستقیماً به تاج دندان برسید، انجام این کار می‌تواند عواقب گرانی داشته باشد. اگر روکش به دندانی که به شدت ضعیف شده است بچسبد، می‌تواند منجر به ضعیف شدن، شکستگی یا عفونی شدن بیشتر دندان شود. به احتمال زیاد دندان در نهایت نیاز به کشیدن و جایگزینی با ایمپلنت دندان دارد. پس همان ابتدا بیلداپ را انجام دهید تا از گرفتاری و صرف هزینه در آینده جلوگیری کنید.

اما در عین حال، هر کانال ریشه ای نیاز به ایجاد بیلداپ ندارد. دندانپزشک شما چندین فاکتور را برای تعیین اینکه آیا به بیلداپ نیاز دارید یا خیر در نظر می‌گیرد. این عوامل عبارتند از:

  • کمیت و کیفیت ساختار دندان باقیمانده (بعد از کانال ریشه)
  • سلامت دندان‌های مجاور دندان آسیب دیده
  • عادات دندان قروچه یا فشار دادن دندان‌ها به یکدیگر

جمع بندی 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس از بالاترین استانداردهای حرفه ای پیروی می‌کند و در عین حال خدمات دندانپزشکی با کیفیت و مقرون به صرفه را در زمینه درمان ریشه و ساختن پست و بیلداپ ارائه می‌دهد. ما متعهد به شفافیت با بیمار هستیم و هر آنچه را که برای درک فرآیند قبل از انجام عمل خود نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بدانید در هر مرحله از راه باید چه انتظاری داشته باشید.

اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه‌های دندانپزشکی هستید، ما طیف گسترده ای از خدمات دندانپزشکی عمومی، زیبایی و همچنین جراحی دهان و خدمات دندانپزشکی جامع را با قیمت‌های بسیار پایین تر در مقایسه با سایر دندانپزشکان ارائه می‌دهیم. برای اطلاعات بیشتر یا تعیین قرار ملاقات، با شماره کلینیک تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای ساختن دندان از چه موادی استفاده می‌شود؟

رایج ترین ماده پرکننده مورد استفاده در هنگام ساختن دندان‌ها کامپوزیت است.. این ماده ای از پلاستیک و شیشه ساخته شده است که در زیر نور آبی سفت می‌شود. این ماده به مینای دندان می‌چسبد و می‌توان از آن برای ساختن کل دندان‌ها استفاده کرد. 

کامپوزیت‌های دندان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کامپوزیت‌های دندانی یا کامپوزیت‌های مبتنی بر رزین، مواد مصنوعی هستند که ماتریس پلیمری را با پراکندگی شیشه، مواد معدنی یا ذرات پرکننده رزین و یا الیاف کوتاه توسط عوامل جفت کننده ترکیب می‌کنند. درست مانند آمالگام دندانی، از آنها برای ترمیم ساختار دندان از دست رفته در اثر ضربه، پوسیدگی یا سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت بین پر کردن و بیلد آپ چیست؟

بر خلاف پر کردن استاندارد، که معمولا حفره‌های کوچک‌تر را مورد توجه قرار می‌دهد، ایجاد بیلداپ با آسیب‌های گسترده‌تری مواجه می‌شود و اساسا یک هسته جدید برای دندان تشکیل می‌دهد. این ساختار جدید استحکام و پشتیبانی را فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که هر ترمیم بعدی، مانند تاج، می‌تواند به طور ایمن روی دندان قرار گیرد و دوام بیشتری داشته باشد.

آیا می‌توان بیلداپ کرد اما روکش نگذاشت؟ 

استفاده از رزین‌های کامپوزیت (پلاستیک همرنگ دندان و شیشه) که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور آبی اولیه در داخل دهان بیمار سخت می‌شود، برای ترمیم دندان‌ها بدون نیاز به روکش یا استفاده از آنله یا اینله با موفقیت استفاده شده است. این نوع ترمیم به مهارت‌های دندانپزشکی متخصص نیاز دارد.

متا:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button