اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آپکسیفیکیشن روشی است که انتهای ریشه دندان باز یا اپکس دندان را می‌بندند. اغلب برای درمان دندان‌های دائمی‌با ریشه‌های ناقص که نیاز به درمان ریشه دارند، لازم است. این روش ساده را معمولاً می‌توان در عرض چند ساعت توسط دندانپزشک یا متخصص کانال ریشه به نام اندودنتیست تکمیل کرد. اندودنتیست‌ها به طور ویژه برای درمان این شرایط دشوار آموزش دیده اند. هدف از این درمان ایجاد یک سد بافت سخت در انتهای ریشه با راس باز است. این جراحی اجازه می‌دهد تا کانال ریشه به روش سنتی آب بندی شود.

اگر شما یا کسی که می‌شناسید در حال اپکسیفیکیشن است، در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس اطلاعات مفیدی وجود دارد که بهتر است بدانید.

درمان آپکس دندان

اپکسیفیکیشن به خاطر درمان اپکس که بخشی از دندان است و به عنوان پایه ریشه دندان نیز شناخته می‌شود، نامگذاری شده است. ریشه دندان‌های شما از زیر لثه و تا استخوان فک کشیده می‌شود. آنها حاوی رگ‌های خونی و رشته‌های عصبی هستند که دندان را زنده نگه می‌دارند.

در دندان‌های در حال رشد، اپکس باز است و در حالی که دندان رشد می‌کند، باز می‌ماند. معمولاً سه سال طول می‌کشد تا اپکس به محض ظاهر شدن کامل دندان در دهان بسته شود. در حالی که اپکس باز در دندان در حال رشد کودک انتظار می‌رود، دسترسی باکتری‌ها را برای ورود به عصب و سایر ساختارهای داخل پالپ داخلی دندان فراهم می‌کند. علاوه بر این، یک آپکس باز می‌تواند هنگام پر کردن دندان با مواد کانال ریشه مشکل ایجاد کند زیرا هیچ مانع طبیعی برای پر کردن دندان وجود ندارد.

آپکس دندان به نوک ریشه دندان گفته می‌شود برداشتن اپکس یا جراحی نوک ریشه یک درمان جراحی فک است که در آن نوک ریشه کوتاه شده و بافت ملتهب برداشته می‌شود. پس از کوتاه کردن نوک ریشه، قسمت زیرین کانال ریشه تمیز و با یک ماده پر کننده جدید بسته می‌شود. مهم است که قبل از برداشتن اپکس، دندانپزشک (متخصص ریشه دندان) حداقل یک بار درمان ریشه را انجام داده باشد.

آماده شدن برای عصب کشی

متأسفانه، برخی از دندان‌ها ممکن است قبل از بسته شدن کامل اپکس، در کودکی به کانال ریشه نیاز داشته باشند. این وضعیت ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که دندان آسیب دیده و قبل از تشکیل کامل ریشه بمیرد یا حفره به عصب دندان برسد. دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند که برای داشتن بهترین نتیجه، اجازه دهیم دندان کودک به رویش ادامه دهد و استخوان اطراف آن در کنار دندان‌های مجاور رشد کند. تنها نیاز به درمان ریشه نابالغ دارید. اگر دندانپزشک فرزندتان تصمیم بگیرد که بهترین درمان آپکس دندان است، دندانپزشک ابتدا آناتومی‌ریشه را بررسی می‌کند. اگر اپکس باز باشد و دندان غیر حیاتی باشد، آپکسیفیکیشن معمولا ضروری است.

فرآیند Apexification

کانال‌های ریشه و روش‌های آپکسیفیکیشن معمولا در مطب دندانپزشکی و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. فرآیند آپکسیفیکیشن معمولاً بدون عارضه است. دندانپزشک شما ریشه دندان را تمیز کرده و انتهای کانال ریشه را با مواد شیمیایی می‌بندد. دو ماده آب بندی معمولی سنگدانه‌های تری اکسید معدنی و هیدروکسید کلسیم هستند. هر دو ماده یک لایه سخت شده روی راس تشکیل می‌دهند که به آن سد کلسیفیک می‌گویند. در حالی که برخی از دندان‌ها ممکن است به درمان‌های بیشتری نیاز داشته باشند، به راحتی یک آپکس کلسیفیه ایجاد می‌شود. این پلاگ سخت شده پس از ایجاد اپلیکیشن در اشعه ایکس قابل مشاهده است.

Apexification  اغلب موفقیت آمیز است، با این حال مواردی وجود دارد که مانع، انتهای ریشه تشکیل نمی‌شود یا فرآیند جذب ادامه می‌یابد. شرایطی مانند این ممکن است نیاز به درمان جراحی انتهای ریشه داشته باشد یا دندان نیاز به کشیدن داشته باشد.

اکثر دندان‌ها کانال‌های ریشه ای مخروطی دارند که از تاج تا انتهای ریشه دندان مخروطی می‌شوند. هنگامی‌که دندانی در انتهای ریشه دندان بسته نمی‌شود به آن آپکس باز می‌گویند. اپکسیفیکاسیون یک سد بافت سخت در انتهای ریشه ایجاد می‌کند و به کانال ریشه اجازه می‌دهد تا به روشی عادی تر مهر و موم شود.

روش تشخیص اپکس باز

این وضعیت معمولاً در بیماران جوان (بین ۴ تا ۱۸ سال) یا مربوط به دندان‌هایی است که تروما را تجربه کرده‌اند، با اشعه ایکس تشخیص داده می‌شود.

دستورالعمل‌های قبل از انجام اپکسیفیکیشن

پس از انجام آزمایشات اولیه، این روش به طور مفصل توسط دندانپزشک با شما در میان گذاشته خواهد شد تا دقیقاً بدانید که چه کار‌هایی قرار است انجام شود. شما نباید ۴ تا ۶ ساعت قبل از انجام پروسه داروی ضد درد مصرف کنید تا علائم به راحتی تشخیص داده شود. 

دستورالعمل‌های پس از عمل جراحی اپکس دندان

در طول درمان، یک دارو در داخل کانال‌های ریشه دندان قرار داده می‌شود و داخل آن با یک ماده پرکننده موقت مهر و موم می‌شود. دارو باید به صورت دوره ای در یک دوره ۶-۱۸ ماهه پر شود. از آنجایی که تعداد ویزیت‌ها و میزان درمان مورد نیاز برای دستیابی به یک مانع انتهای ریشه با شرایط متفاوت است، پزشک در ابتدا نمی‌تواند طول کل مدت درمان را تعیین کند. با این حال، پزشک فواصل خاصی را برای جایگزینی دارو تعیین می‌کند و این ممکن است از هر ۲ تا ۴ ماه متفاوت باشد. هنگامی‌که مشخص شد که یک مانع انتهای ریشه تشکیل شده است، درمان ریشه کامل می‌شود. سپس برای ترمیم نهایی به مطب دندانپزشک باز خواهید گشت.

حدود شش ماه پس از عمل آپکسیفیکیشن، معمولاً برای جایگزینی مواد پرکننده دندان، به درمان بعدی برای دندانپزشک نیاز دارید. دندانپزشکان مرتباً اشعه ایکس می‌گیرند و دندان را آزمایش می‌کنند تا مطمئن شوند که دندان می‌تواند احساسات طبیعی مانند دما و فشار را احساس کند. پس از مهر و موم کردن آپکس ریشه، دندانپزشک می‌تواند کانال ریشه را به پایان برساند و یک ترمیم نهایی، مانند پر کردن یا روکش دندان را روی دندان قرار دهد.

اگر در حال نقاهت پس از عمل کانال ریشه یا آپکس دندان هستید، مراقبت‌های خانگی بسیار کمی ‌مورد نیاز است. از آنجایی که ممکن است دهان شما برای چند ساعت بعد از عمل بی حس می‌ماند، دندانپزشک ممکن است در مورد گاز گرفتن گونه و لب به شما هشدار دهد. برای مراقبت‌های خانگی، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ترمیم جدید، حتماً دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را دنبال کنید.

جراحی اپکس دندان چگونه انجام می‌شود؟

  • درمان تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود.
  • سپس یک برش کوچک در محل دندان مورد درمان در لثه ایجاد می‌کنند.
  • سپس لثه‌ها باز می‌شوند و پس از آن با مته نوک ریشه و التهاب برطرف می‌شود.
  • نوک ریشه کوتاه شده به روش التراسونیک تمیز و با مواد پرکننده مهر و موم می‌شود.
  • زخم را با تعدادی بخیه حل شونده می بندند.
  • پس از درمان، عکس اشعه ایکس برای کنترل گرفته می‌شود.
  • پس از گذشت ۶ ماه، معاینه مجدد شامل عکس برداری با اشعه ایکس انجام می‌شود و سایر کار‌های درمانی را انجام می‌دهند.

خطرات جراحی اپکس دندان

متأسفانه جراحی اپکس دندان اطمینان کاملی از موفقیت ندارد. به طور کلی میزان موفقیت درمان بسته به شرایط دندان بیمار بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است.

در فک پایین ممکن است نوک ریشه نزدیک عصب حسی لب و چانه باشد. در موارد نادر، این عصب ممکن است آسیب ببیند، که منجر به احساس گزگز (به طور موقت) بی حسی لب و یا چانه در آن طرف می‌شود.

در فک بالا، ممکن است نوک ریشه نزدیک به پایین سینوس بینی (سینوس ماگزیلاری) باشد. در طول درمان، احتمال اتصال به سینوس بینی وجود دارد. پس از آن از شما خواسته می‌شود تا دو هفته اول بینی خود را تمیز نکنید. اگر اتصال به سینوس بینی بسته نشود، می‌تواند منجر به سینوزیت بینی شود.

عوارض بعد از درمان اپکس دندان

در هفته اول ممکن است مشکلات زیر را تجربه کنید:

برداشتن گاز و خونریزی مجدد

پس از درمان، یک گاز روی زخم قرار می‌گیرد. گاز باید با مقداری فشار به مدت نیم ساعت روی محل زخم بماند. در صورت خونریزی مجدد زخم در خانه، می‌توانید گاز یا دستمال را تا کنید و نیم ساعت دیگر روی محل زخم فشار دهید. طبیعی است که روزهای اول کمی‌خون (کهنه) در بزاق وجود داشته باشد. اگر خونریزی متوقف نشد، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

از بین رفتن داروی بی حسی 

داروی بی حسی پس از دو تا چهار ساعت به آرامی ‌از بین می‌رود. تا زمانی که داروی بی حسی از بین نرود، عاقلانه است که چیزی نخورید و ننوشید تا از گاز گرفتگی و زخم جلوگیری کنید.

درد

پس از رفتن بی حسی، ممکن است درد را تجربه کنید. این درد می‌تواند تا یک هفته ادامه داشته باشد. شما یک نسخه با داروهای مسکن از پزشک دریافت کرده اید، طبق دستور آن را مصرف کنید. 

راه‌های التیام زخم جراحی اپکس دندان

برای بهبود خوب زخم، کار‌های زیر را انجام دهید:

  • در ۲۴ ساعت اول دهان خود را آبکشی یا تف نکنید.
  • دندان‌ها را به استثنای ناحیه زخم به طور معمول مسواک بزنید.
  • در هفته اول سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.
  • از یک روز بعد از عمل هر نوع خوراکی تجویز شده را استفاده کنید.

ممکن است تا یک هفته از علائم شکایت داشته باشید اما با کمی رعایت بهبود پیدا می کنید. 

  • درد
  • شکایت از بلع و باز شدن محدود دهان
  • احساس کلی بیماری، ناراحتی و تب
  • تورم داخل و خارج دهان، به خصوص در صبح 

اگر این علائم بعد از چند روز بهبود نیافتند بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید. 

چه زمانی بعد از جراحی باید با دندانپزشک تماس گرفت؟ 

  • هنگامی‌که تورم پس از پنج روز افزایش می‌یابد.
  • تب بالای ۳۹ درجه داشته باشید.
  • در صورت خونریزی که به ۶۰ دقیقه فشار با گاز یا دستمال پاسخ نمی‌دهد.
  • احساس بی حسی دائمی‌ در چانه، لب یا زبان دارید.

جمع بندی

Apexification  آنقدرها هم که نامش به نظر می‌رسد بزرگ و پیچیده نیست. این یک روش نسبتاً رایج است، بنابراین دلیلی برای ترس وجود ندارد. با کمک دندانپزشک یا متخصص ریشه، اپکسیفیکیشن می‌تواند به شما کمک کند لبخندی مطمئن و سالم را که دوست دارید بازگرداند.

اطلاعات این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است. این محتوا قرار نیست جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه ای پزشکی باشد. همیشه از دندانپزشک واجد شرایط مشاوره بگیرید. برای این کار می‌توانید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

آیا اپیکال و پری اپیکال یکی هستند؟

اپیکال برای توصیف مشکلی که از نوک ریشه دندان منشأ می گیرد استفاده می شود در حالی که پری اپیکال به این معنی است که از جایی در اطراف نوک ریشه شروع شده است. پاسخ التهابی به شدت عفونت باکتریایی در اطراف راس ریشه دندان بستگی دارد.

اپکس در آناتومی به چه معناست؟

(ay-peks) نوک یا قله اندام، مثلا قلب، ریه و راس دندان نوک ریشه است.

اپکس دنتال چیست؟

اپکس راس نوک ریشه دندان است. در راس، سوراخی به نام سوراخ آپیکال وجود دارد. این جایی است که تمام رگ های خونی و اعصاب داخل دندان می آیند. اپکس یک اصطلاح بسیار رایج در دندانپزشکی است.

۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button