اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال

دندان‌ها معمولا نیاز به ترمیم دارند. عوامل زیادی باعث می‌شود که دندان دچار پوسیدگی شود. وقتی پوسیدگی دندان زیاد می‌شود، ممکن است به ریشه و پالپ دندان نفوذ کند و اصطلاحا به عصب بزند. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، دندان نیاز به عصب کشی پیدا خواهد کرد. عصب کشی دندان شامل فرایند چند مرحله ای است که باید زیر نظر دندانپزشک به شکل صحیح انجام شود. ایجاد درد پس از عصب کشی کاملا طبیعی خواهد بود. گاهی اوقات درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال هم ادامه می‌باید و اکثر افراد را نگران می‌کند، اما علت این امر دقیقا چیست؟ با ما همراه باشید تا علل این اتفاق را به همراه یکدیگر بررسی کنیم. 

عصب کشی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عصب کشی دندان فرآیندی است که در آن عصب دندان‌های پوسیده شده که به عصب زده اند از بین می‌رود. عصب کشی یک نوع روش درمانی ریشه دندان است که برای ترمیم قسمت داخلی آسیب دیده دندان استفاده می‌شود. این کار شامل سوراخ کردن و برداشتن قسمت مرکزی نرم، معروف به پالپ دندان است. پالپ دندان از بافت همبند، منبع خون و اعصاب تشکیل شده و تا ریشه‌های دندان امتداد می‌یابد. پس از برداشتن پالپ فضای خالی با استفاده از مواد کامپوزیتی پر می‌شود. 

قبل از شروع عصب کشی، دندانپزشک شما از دندان آسیب دیده با استفاده از اشعه ایکس عکس برداری می‌کند. این کار به تعیین میزان آسیب دیدگی کمک کرده و تضمین می‌کند که عصب کشی بهترین راه حل برای دندان آسیب دیده است. ابتدا برای عصب کشی از بی حسی استفاده می‌شود. این به این معنی است که شما در حین عصب کشی هیچ دردی را حس نخواهید کرد. اگر اضطراب بیش از حد دارید، استفاده از آرام بخش نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش آن باشد. 

قبل از شروع عصب کشی، یک مانع لاستیکی کوچک روی ناحیه قرار می‌گیرد. این مانع باعث ایزوله شدن و خشک نگه داشتن آن در طول عمل می‌شود. سپس یک حفره کوچک در تاج دندان برای دسترسی به پالپ ایجاد می‌شود. پس از برداشتن پالپ، فضای خالی تمیز شده و کانال‌های خالی با موادی مانند گوتاپرکا پر می‌شود. سپس نوبت به استفاده از یک پانسمان برای جلوگیری از ورود مجدد باکتری می‌رسد. درد در حین عصب کشی به دلیل استفاده از بی حسی اتفاق نمی‌افتد، اما پس از از بین رفتن اثر بی حسی ایجاد درد به علت تحریک اعصاب دندان امکان پذیر خواهد بود. 

درد دندان عصب کشی شده تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

احتمال این که درد در اثر عصب کشی از بین برود، بسیار بیشتر از ایجاد آن است. احساس درد تا چند روز پس از عصب کشی بسیار طبیعی است، اما اگر درد دندان شما غیر قابل تحمل باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر پس از گذشت سه تا پنج روز پس از عصب کشی متوجه درد بسیار شدیدی شدید، این درد غیر طبیعی محسوب خواهد شد. عوامل مختلفی وجود دارند که این درد را تشدید می‌کنند. 

معمولا درد شدیدی که پس از یک هفته باقی مانده است، نشان می‌دهد که در دندان عفونت وجود دارد و از بین نرفته است. این امر می‌تواند شکست عصب کشی را ثابت کند که برای برطرف کردن آن باید از دارو و تمیز کردن مجدد کانال دندان استفاده کنید. در حالی که اتفاق نادری به حساب می‌آید، اما عفونت در استخوان یا کانال ریشه شایع‌ترین درد مداوم پس از عصب کشی است. این عفونت‌ها ممکن است روزها یا حتی سال‌ها پس از جراحی دندان اتفاق بیفتند. 

صرف نظر از این که چه مدت از عصب کشی دندان شما گذشته است، اگر درد دندان عصب کشی شده با علائم زیر را مشاهده کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • تغییر رنگ دندان
  • بوی بد مداوم
  • ایجاد طعم بد در دهان
  • حساسیت یا تورم لثه 
  • آبسه دندان
  • تورم در گردن، صورت یا غدد لنفاوی

علاوه بر عفونت، عوامل دیگری هم می‌توانند باعث درد غیرطبیعی به دنبال عصب کشی دندان شوند که ممکن است به درمان‌های بعدی نیاز پیدا کنید. 

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال در هنگام جویدن 

اگر دندان عصب کشی شده بعد از یک سال درد بگیرد، این امر نشان دهنده شکست عصب کشی، ترک خوردگی دندان است. سایر دلایل درد دندان را در ادامه بررسی می کنیم.

دندان ترک خورده است

گاهی اوقات کامپوزیت یا روکش دندان عصب کشی شده ترک می‌خورد و آسیب آن باعث ایجاد درد و عفونت می‌شود. وقتی که دندان عصب کشی شده ترک می‌خورد، ترمیم و درمان آن بسیار چالش برانگیز است. دندانپزشکان ممکن است کشیدن دندان و استفاده از ایمپلنت را توصیه کنند. دندانپزشک ایمپلنت را با روکش دندان ترمیم می‌کند. اگر نمی‌خواهید که دندان خود را ایمپلنت کنید، تکرار دوباره عصب کشی امکان دارد که تاثیرگذار باشد. 

عصب کشی با شکست روبرو شده است

برخی اوقات دندان به طور کامل بهبود نمی‌یابد و عفونت دیرتر نمایان می‌شود. از بین بردن عفونت از کانال‌های خمیده در ریشه دندان برای دندانپزشک می‌تواند چالش برانگیز باشد. اگر عفونت در دندان بماند می‌تواند درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال را به وجود بیاورد. 

بهداشت کامل دهان و دندان رعایت نشده است

همه دندانپزشکان توصیه می‌کنند چه قبل و چه بعد از عصب کشی حتما از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. عدم استفاده از آن‌ها می‌تواند دندان را با مشکلاتی مانند هدایت باقی مانده‌های غذا به داخل حفره‌های دندان مواجه کند.

روکش کشیدن دندان به تعویق افتاده است

دندان‌های عصب کشی شده معمولا دارای کامپوزیت‌های نقره ای هستند که ممکن است ظاهر خوبی در داخل دندان نداشته باشند. اگر بتوانید دندان عصب کشی شده را با استفاده از روکش ترمیم کنید، هم ظاهر خوبی خواهد داشت و هم از دندان در برابر جذب باکتری و عفونت محافظت خواهد کرد. 

مهر و موم نامناسب

اگر دندان خود را عصب کشی کرده باشید، مشاهده می‌کنید که فضای خالی را با استفاده از گوتارکا پر می‌کنند. اگر این مواد به خوبی جای خالی را پر نکنند و چیزی مانند یک حفره درون آن‌ها باقی بماند، باعث جذب باکتری، ایجاد عفونت و در نتیجه درد زیاد خواهد شد. 

بهترین روش برای تسکین درد دندان عصب کشی شده 

در مورد برطرف کردن مشکلات درد دندان عصب کشی شده پس از یک سال، درمان مجدد یا جراحی ریشه بهترین انتخاب است. برخی از دندانپزشکان شما را به یک متخصص عصب کشی ارجاع می‌دهند. این متخصص از ابزارها و تکنیک‌های مخصوص استفاده می‌کند تا عفونت دندان را از بین ببرد. 

پس از تکرار عصب کشی، دندانپزشک از ابزاری برای بزرگنمایی دندان شما استفاده می‌کند تا از برداشتن بافت عفونی اطمینان حاصل کند. با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از لیزر در همه حوزه‌ها فراگیر شده است. به وسیله لیزر کم توان و تاباندن اشعه‌های آن به ناحیه آسیب دیده می‌توان درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال را تسکین داد. علاوه بر آن، اگر روند درمان ریشه با استفاده از لیزر انجام شود، پالپ دندان نیز به صورت کامل پاکسازی خواهد شد. معمولا در روش‌های سنتی پاکسازی دندان و کانال‌ها به طور کامل انجام نمی‌شود. لیزر قادر است که بافت‌های آسیب دیده را با دقت بسیار بالایی ترمیم کند. 

چگونه از شکست عصب کشی می‌توان جلوگیری کرد؟

اگر عصب کشی دندان خود را نزد یک دندانپزشک حاذق انجام دهید، به ندرت باعث شکست آن خواهد شد. در نتیجه، نیاز به عصب کشی برای دومین بار نخواهد داشت. جدا از مهارت دندانپزشک، برای داشتن یک عصب کشی موفق باید از دستورات لازم برای بعد از آن در منزل پیروی کنید. همچنین کارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها به جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی کمک کنید. 

  • پس از عصب کشی حتی پس از چند سال، به طور مداوم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از غذاهای خشک و سفت استفاده نکنید. 
  • هرگز مواد غذایی گرم و سرد را با یکدیگر استفاده نکنید، چرا که باعث تحریک دندان‌ها خواهد شد. 
  • از دندان قروچه کردن و زدن ضربه به دندان خودداری کنید. 

اگر درد غیر طبیعی دارید، باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر چه سریع‌تر دلایل آن را بررسی کند. دندانی که پس از عصب کشی دوباره عفونی شود، قابل درمان است. در بدترین حالت، ممکن است نیاز به یک عصب کشی دیگر، کشیدن یا اپیکتومی داشته باشید. عصب کشی می‌تواند استرس زیادی را در فرد ایجاد کند. استرس زیادی می‌تواند به اعصاب آسیب بزند و باعث ایجاد درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال شود. 

راهکارهای کاهش درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال در منزل

داشتن احساس در حتی پس از مدت طولانی بعد از عصب کشی می‌تواند آزاردهنده باشد. اکثر افراد عصب کشی را برای کاهش و از بین رفتن درد انجام می‌دهند، اما اگر بعد از یک سال هنوز هم درد را تجربه می‌کنید، می‌تواند غیر طبیعی و دشوار باشد. قبل از این که درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال بیش از حد زیاد شود، می‌توانید کارهای زیر را برای کاهش درد آن انجام دهید و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. 

  • استفاده از کمپرس یخ: گذاشتن یخ روی دندانی که درد می‌کند می‌تواند درد را تا حد زیادی تسکین دهد. اما توجه کنید که یخ نباید به صورت مستقیم روی دندان گذاشته شود، چرا که قرار دادن ناگهانی آن می‌تواند  دندان را دچار شوک کند. بهتر است که یخ را در یک پارچه کوچک نازک و تمیز بپیچید و سپس آن را روی دندان قرار دهید. 
  • داروهای مسکن: داروهای ضد التهاب و مسکن می‌توانند درد دندان را تا حد زیادی کاهش دهند. این داروها بیشتر در شکل قرص در دسترس هستند  و بهتر است که قبل از مصرف هر کدام با دندانپزشک مشورت کنید. 
  • رعایت بهداشت: مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌تواند در پیشگیری از بروز عفونت و ورود باکتری‌ها به داخل دندان جلوگیری کند. بهتر است که لابه‌لای دندان تحریک شده که درد  زیادی دارد از نخ دندان استفاده نکنید، چرا که می‌تواند وضعیت آن را تا حدی بدتر کند. 
  • استفاده از غذاهای مایع و گرم: اگر بلافاصله غذای گرم را بعد از سرد میل کنید دندان تا حد زیادی تحریک شده و دچار درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال می‌شوید. 

جمع بندی

عصب کشی دندان می‌تواند یک فرایند درمانی برای پوسیدگی شدید دندان باشد که به عصب‌های دندان آسیب زده است. وقتی درد زیادی در دندان حس می‌کنید، معمولا به این معنی است که پوسیدگی به عصب‌ها رسیده و باید عصب کشی انجام دهید. بعد از این کار هم ممکن است به دلیل تحریک دندان تا چند روز در دندان خود درد را احساس کنید. درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال ممکن است دوباره برگردد. در این مقاله به راهکارهایی برای کاهش آن اشاره کردیم. اگر درد دندان غیر قابل تحمل دارید زمان را از دست ندهید و همین حالا با شماره های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. 

سوالات متداول

آیا عصب کشی می‌تواند باعث ایجاد درد شود؟

عصب کشی دندان‌ها می‌تواند دندان را تحریک کرده و باعث ایجاد درد شود. 

درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال برطرف می‌شود؟

درد دندان عصب کشی برطرف می‌شود اما امکان دارد پس از یک سال دوباره شروع شود.

۳.۱/۵ - (۸ امتیاز)

4 comments on “درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال

  1. طیبه اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام من دندون ۶ پایینم رو عصب کشی کردم ولی وقتی غذا میخورم میده لای دندون فوری درد میکنه و نخ میکشم غذا رو در میارم خوب میشه همین که غذا بره درد میکنه با نخ در بیارم فوری خوب میشه .بعضی وقتا هم وقتی با نخ میارم بیرون خون میشه لثم.آیا دوباره باید از اول عصب کشی بشه؟

    • دکتر نادر نیکنام اسفند ۱۴, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام خانم طیبه
      به احتمال زیاد ترمیم (پرکردن) دندان شما مشکل دارد که باید اصلاح شود و یکی از راهکارهای بسیار موثر روکش کردن و گذاشتن پروتز های ثابت زیرکونیا می باشد که به شما بسیار کمک خواهد کرد
      ولی ارائه عکس رادیولوژی و بررسی دقیق و بالیلنی از داخل دهان همچنان برای نظر قطعی به قوت خود باقی می باشد
      سپاس

  2. علی فروردین ۲۴, ۱۴۰۳ /پاسخ

    سلام من دندان جلو را عصب کشی کردم و روی ان کامپوزیت کردم الان بعد از یک سال درد میکند چه کاری باید انجام دهم

    • دکتر نادر نیکنام فروردین ۲۵, ۱۴۰۳ /پاسخ

      سلام
      احتمالات زیادی وجود دارد
      ممکن است دندان شما خوب عصبکشی نشده باشد و کانال فرعی داشته باشد، یا اینکه درست تا انتهای کانال عصبکشی نشده باشد و یا ممکن است درد از دندان مجاور باشد، یا اینکه کامپوزیت شما شرینکیج داده، یا اینکه کوتاهی بلندی داشته باشد
      ویا احتمالات دیگر، بنابراین نیاز به عکس رادیوگرافی خواهید داشت
      در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به صورت دقیق با عکس برداری رادیوگرافی مشکل شما به صورت دقیق بررسی خواهد شد
      سپاس
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button