اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عصب کشی چقدر درد دارد؟

عصب‌کشی یک روش درمانی در دندانپزشکی است که برای درمان عمیق ترین عفونت‌ها، التهاب‌های دندان و لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ندرت این روش با درد و ناراحتی همراه است. در حالت معمول در زمان انجام این روش بیمار هیچ دردی احساس نخواهد کرد. عواملی مانند شدت التهاب، مهارت و تجربه دندانپزشک، استفاده از داروی بی حسی مناسب و شرایط فیزیولوژیک بیمار بر میزان درد و ناراحتی در این روش تأثیر می گذارد.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی درد در عصب کشی دندان می پردازیم. آیا عصب کشی درد دارد؟ درد عصب کشی چقدر است؟

عصب کشی چیست و چگونه انجام می شود؟

روت کانال یا عصب کشی یک روش رایج درمان دندانپزشکی است که توسط متخصص اندودنتیست برای نجات دندان طبیعی انجام می شود. جراحی کانال ریشه یا عصب کشی به از بین بردن درد دندانی که قبل از مراجعه به دندانپزشک تجربه کرده اید کمک می کند. این درد به دلیل پوسیدگی، عفونت یا ضربه به دندان اتفاق می افتد. هر یک از این مشکلات با عصب کشی قابل درمان است. عصب کشی برای حذف عفونت از پالپ، حفظ دندان و جلوگیری از عفونت مجدد استفاده می شود. این روش به حفظ دندان طبیعی شما کمک می کند، درد را تسکین می دهد و دندان‌های شما را دوباره سالم می کند.

در طول پروسه درمان کانال ریشه دندان، دندانپزشک یک سوراخ کوچک در تاج دندان ایجاد می کند و پالپ عفونی داخل اتاقک پالپ دندان را تمیز می کند. بعد از اینکه دندان تمیز و تمام پوسیدگی‌ها برداشته شد، دندان شما با روکش یا پرکننده مهر و موم می شود.

عصب کشی دندان چقدر طول می کشد؟

به طور معمول، عصب کشی بسته به پیچیدگی آن از نیم ساعت تا یک ساعت و نیم طول می کشد و اکثر بیماران مشکلی برای بازگشت به فعالیت‌های عادی در همان روز را ندارند.

آیا در حین انجام عصب کشی درد خواهید داشت؟

از آنجایی که یک بی حس کننده موضعی در نزدیکی دندان و یک بی حس کننده موضعی به لثه شما تزریق می شود، در طول پروسه نباید دردی احساس کنید. با این حال، عصب کشی می تواند ناراحت کننده باشد. حتی اگر این روش با موفقیت انجام شده باشد باز هم ممکن است سه تا پنج روز پس از جراحی کانال کمی درد احساس کنید. اما این درد کاملا طبیعی است.

چه مقدار درد پس از عصب کشی طبیعی است؟

  • درد یا فشار شدید به مدت ۳-۵ روز
  • کمی التهاب و تورم در داخل یا خارج از دهان 
  • حساسیت به سرما و گرما

درد غیر طبیعی بعد از عصب کشی چگونه است؟

احتمال اینکه عصب کشی درد دندان را تسکین دهد بسیار بیشتر از تداوم درد خواهد بود. تجربه ناراحتی خفیف تا متوسط برای چند روز پس از عصب کشی کاملا طبیعی است. اما هر دردی فراتر از این ممکن است مستلزم وجود مشکل و مراجعه مجدد به دندانپزشک باشد. 

به طور معمول، درد شدیدی که بیش از یک هفته پس از عصب کشی باقی می‌ماند، نشان می‌دهد که عفونت هنوز وجود دارد و عصب کشی نا موفق بوده است. برای از بین بردن درد نیاز به آنتی بیوتیک، عصب کشی مجدد کانال‌ها یا سایر روش‌های دیگر وجود دارد.

در موارد بسیار نادر ممکن است عفونت در استخوان یا کانال ریشه دندان هنوز باقی مانده باشد. این عفونت‌ها ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی سال‌ها پس از عصب کشی خود را نشان دهند.

علائم وجود عفونت در دندان چیست؟

  • دردی مداوم که متوقف نمی شود و با گاز گرفتن بدتر می شود.
  • رنگ دندان تغییر کند. 
  • حساسیت یا تورم لثه ایجاد شود.
  • پاکت آبسه دندان در اطراف دندان مشاهده شود.
  • تیره شدن لثه یا پوسیدگی عمیق
  • بوی بد دهان، به صورت مداوم وجود داشته باشد.
  • دهان طعم بدی بدهد. 
  • تورم در صورت، گردن یا غدد لنفاوی دیده شود. 

علاوه بر عفونت، موارد دیگری نیز می‌توانند باعث درد غیرطبیعی پس از عصب کشی شوند که ممکن است نیاز به درمان بعدی داشته باشد. مواردی مانند عصب کشی ناموفق، ترمیم شکسته یا ورود هوا به نوک ریشه، کنده شدن روکش یا پرکردگی بزرگ روی دندان می توانند باعث ایجاد درد و نیاز به درمان مجدد عصب کشی داشته باشند. 

چه عوارضی پس از عصب کشی ممکن است برای دندان ایجاد شود؟

بعد از عصب کشی ممکن است درد همچنان وجود داشته باشد. اما این درد به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه برخی از این عوامل ایجاد کننده درد را با هم بررسی می کنیم. 

عفونت در استخوان

بعد از اینکه تمام عفونت‌ها و پوسیدگی‌ها از دندان شما پاک شد، هنوز خطر وجود عفونت در استخوان شما وجود دارد. به این دلیل که دهان ما پر از باکتری‌های خوب و بد است و این احتمال وجود دارد که باکتری‌های باقی مانده در اطراف استخوان دندان وجود داشته باشد. این باکتری می تواند خود را به استخوان برساند و بسیار دردناک و ملتهب شود. در حالی که این نوع عفونت می تواند دردناک باشد، اما به راحتی قابل درمان است.

وقتی تمام عصب مرده برداشته شد، سیستم ایمنی بدن شما باید بتواند عفونت را از بین ببرد. در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن به کمک نیاز دارد. دندانپزشکان یک نسخه آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کنند تا با کمک آن عفونت سریعتر درمان شود.

کانال عفونی و آلوده

ممکن است دندان شما حتی پس از عصب کشی عفونی شود. معمولاً به این دلیل که ماده پرکننده کانال نشت می‌کند و به باکتری‌های بزاق شما اجازه می‌دهد تا وارد دندان شوند. هنگامی که باکتری وارد کانال می شود، می تواند در عرض چند روز عفونت ایجاد کند. به همین دلیل، اکثر دندانپزشکان روی دندانی که عصب کشی شده است را با روکش می پوشانند.

کانال مخفی و دور از چشم 

دندان‌های شما با کانال های باریکی که حاوی رگ‌های خونی و رشته‌های عصبی هستند پر شده اند. این کانال ها تغذیه و حس دندان‌های شما را تامین می‌کنند. معمولاً هر دندان یک تا چهار کانال دارد. دندانپزشکان برای عصب کشی، به یک کانال خاص رفته و تمام عفونت و پوسیدگی قدیمی را خارج می کنند و سپس آن را می بندد. اغلب دندانپزشکان برای مشخص کردن محل دقیق انتشار عفونت و اینکه بدانند کجا باید آن را درمان کنند، با اشعه ایکس از دندان عکس می گیرند. اما حتی با وجود همه این اقدامات، هنوز ممکن است کانالی نادیده گرفته شده و درمان نشود زیرا تشخیص برخی از این کانال‌ها سخت تر از سایرین است.

اگر کانالی از دید پنهان شود، عصب داخل دندان به محفظه ای برای باکتری‌ها تبدیل شده و عفونت ایجاد می کند. اگر حتی کمی از عصب باقی بماند، بیماران می‌توانند همچنان درد را تجربه کنند و دندان شما می‌تواند مانند قبل از عصب کشی نسبت به گرما و سرما بسیار حساس باشد.

در این موارد، اگر دندانپزشک تشخیص دهد که کانال از دست افتاده و آن را ندیده است، این پروسه باید مجدد تکرار شود. تکرار مجدد عصب کشی تهاجمی تر است زیرا مشکل عمیق تر از زمانی است که برای اولین بار تشخیص داده شده است.

چه زمانی به عصب کشی نیاز دارید؟

دندان شکسته یا ترک خورده، پوسیدگی عمیق ناشی از یک حفره درمان نشده یا مشکلات ناشی ازپرکردن های قبلی ممکن است باعث شود تا به عصب کشی نیاز پیدا کنید. 

چگونه از شکست پروسه عصب کشی جلوگیری کنیم؟

اگر دندانپزشک با تجربه عصب کشی شما را انجام دهد، کانال ریشه به ندرت باعث ایجاد مشکل می شود. در این شرایط هرگز نیاز به عصب کشی دوم یا درمان دیگر نخواهید داشت. در واقع، عصب کشی دارای میزان موفقیت ۸۶٪ تا ۹۸٪ است.

بعد از انتخاب دندانپزشک با تجربه و بسیار مورد اعتماد برای انجام این روش، مهمترین کاری که می توانید برای جلوگیری از شکست کانال ریشه یا عصب کشی انجام دهید این است که دستورالعمل‌های مراقبت در منزل را دنبال کنید که به جلوگیری از این مشکلات احتمالی کمک می کند.

بعد از عصب کشی طبق دستور دندانپزشک مسواک زده و نخ دندان بکشید. از خوردن غذا های سفت و ترد که باعث آسیب به دندان می شود پرهیز کنید. 

توجه: در مواردی که دندان نیاز به عصب‌کشی دارد، تاخیر در درمان ممکن است به تشدید عفونت و درد طاقت فرسا منجر شود. 

جمع بندی

در حالت کلی عصب کشی هیچ دردی نخواهد داشت. قبل از شروع عصب‌کشی، دندانپزشک از مواد مخصوص به عنوان بی حسی در محل درمان استفاده می‌کند تا بیمار احساس درد نداشته باشد. 

با این حال، ممکن است در روز های اولیه بعد از عصب‌کشی یا پس از تمام شدن اثر بی حسی، بعضی از افراد کمی درد و ناراحتی کوتاه مدت را تجربه کنند. این درد معمولاً از طریق مصرف داروهای مسکن کنترل می‌شود و به طور معمول در چند روز بهبود می‌یابد. اما اگر درد بعد از یک هفته از بین نرفت حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تمامی کار های مربوط به سلامت دهان و دندان مانند عصب کشی، ترمیم، جراحی دندان عقل، ایمپلنت، کامپوزیت و دندانپزشکی اطفال توسط متخصصین با تجربه انجام خواهد شد. همین حالا برای گرفتن نوبت ویزیت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید. 

سوالات متداول

آیا می‌توان با دارو درد عصب کشی را کاهش داد؟

بله، داروها می‌توانند در کاهش درد عصب کشی کمک کنند. در برخی موارد دندانپزشک داروهای ضد التهابی یا داروهای ضد درد تجویز می کند.

آیا عصب کشی درد بیشتری نسبت به درد اولیه دندان دارد؟

معمولا بعد از عصب کشی درد بسیار کمتری نسبت به درد قبل از عصب کشی احساس خواهیم کرد. اساسا عصب کشی برای از بین بردن درد انجام می شود. 

دردناک ترین قسمت عصب کشی کجاست؟

دردناک ترین قسمت قبل از انجام عصب کشی است. زمانی که خوردن آب سرد یا گرم باعث درد می شود، حتی گاهی هوایی که وارد دهان می شود به عصب رسیده و درد زننده و تیزی را به وجود می آورد. اما زمانی که روی صندلی دندانپزشکی نشستید دیگر درد از بین خواهد رفت. 

نیاز به ترمیم و عصب کشی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر درد ضربان دار به خصوص هنگام جویدن در دندان خود داشته باشید، نیاز به پر کردن دندان دارید. اما اگر دندان که در معرض گرما و سرما و هوا قرار دارد درد شدیدی بگیرد نیاز به عصب کشی دارید. اما در هر صورت دندانپزشک تشخیص خواهد داد.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button