اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درمان درای ساکت چند روز طول میکشد؟

درد شدید پس از کشیدن دندان اغلب برای دندانپزشک یا جراح دهان کافی است که به خشکی حفره یا درای ساکت مشکوک شود. دندانپزشک یا جراح دهان، دهان و دندان شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا لخته خون در حفره دندان شما وجود دارد یا اینکه لخته را از دست داده اید و استخوان در معرض دید قرار گرفته است.

ممکن است برای رد سایر بیماری‌ها، مانند عفونت استخوان، به عکس برداری با اشعه ایکس از دهان و دندان‌های خود نیاز داشته باشید. اشعه ایکس می‌تواند نشان دهد که آیا قطعات کوچکی از ریشه دندان یا استخوان پس از جراحی در محل باقی مانده است یا خیر. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی درای ساکت و مدت زمان درمان آن خواهیم پرداخت.

درای ساکت چگونه درمان می‌شود؟

درمان خشکی حفره بر کاهش علائم به ویژه درد تمرکز دارد. درمان شامل موارد زیر است:

تمیز کردن سوکت

یکی از اولین درمان‌هایی که دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند، تمیز کردن ناحیه آسیب‌دیده برای از بین بردن بقایای غذا و باکتری است. این کار به تسکین درد حفره خشک کمک می‌کند.

پانسمان دارویی

دندانپزشک یا جراح دهان سوکت را با ژل یا خمیر دارویی و یک پانسمان می‌بندد. این دارو‌ها می‌توانند درد را سریع تسکین دهند. اینکه شما نیاز به تعویض پانسمان دارید و اینکه هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید و آیا به درمان دیگری نیاز دارید یا خیر بستگی به شدت درد و سایر علائم شما دارد.

استفاده از داروی مسکن

از دکتر خود بپرسید کدام داروی درد برای شما بهترین است. احتمالاً به یک داروی مسکن نیاز خواهید داشت.

اهمیت مراقبت از درای ساکت در منزل

هنگامی‌که دندانپزشک یا جراح دهان پانسمان را بیرون آورد، شاید لازم باشد سوکت را در خانه بشویید و آن را تمیز نگه دارید تا بهبودی زودتر انجام شود. دندانپزشک یا جراح دهان به شما دستورات العمل‌هایی برای این کار می‌دهد. ممکن است یک سرنگ پلاستیکی با نوک خمیده برای ریختن آب، آب نمک یا یک محلول شستشوی تجویزی در سوکت به شما بدهد.

پس از شروع درمان، ممکن است کمی‌درد را احساس کنید. درد و سایر علائم باید به بهبود ادامه دهند و احتمالاً ظرف چند روز از بین خواهند رفت. حتی زمانی که احساس بهتری دارید و درد کم شده است، ویزیت با دندانپزشک یا جراح دهان خود را برای تغییر پانسمان و سایر مراقبت‌ها فراموش نکنید.

مدت زمان بهبودی سوکت خشک چقدر است؟

به طور معمول، زمانی که بافت جدید شروع به پوشاندن استخوان در معرض دید و پوشاندن زخم می‌کند، ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا بهبود یابد. بیماری پریودنتال یا استخوان‌های نازک می‌تواند روند بهبودی را طولانی تر کند.

درمان‌های خانگی درای ساکت

با پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی، می‌توانید به بهبود و کاهش علائم در طول درمان حفره خشک کمک کنید. 

  • داروهای مسکن را طبق دستور مصرف کنید.
  • سیگار نکشید و از محصولات حاوی تنباکو استفاده نکنید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید. مایعات می‌توانند از حالت تهوع ناشی از برخی داروهای ضد درد جلوگیری کند.
  • چند بار در روز دهان خود را به آرامی‌ با آب نمک گرم بشویید. این کار به حذف هر گونه ذرات غذایی که می‌تواند حفره خشک و لخته شدن خون را تحریک کند، کمک می‌کند. از آب گرم استفاده ‌کنید و نه داغ، زیرا آب داغ می‌تواند زخم شما را بیشتر تحریک کند. دهان خود را حدود ۳۰ ثانیه با آب نمک گرم بشویید و سپس آن را تف نمایید. این روند را حداقل سه بار در طول روز تکرار کنید.
  • دندان‌های خود را به آرامی‌در اطراف ناحیه حفره خشک مسواک بزنید.
  • در خوردن یا آشامیدن مراقب باشید. برای جلوگیری از خارج شدن لخته، از نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید و از نی استفاده نکنید.
  • از سرما و گرما درمانی برای کاهش درد استفاده کنید. سرما در ۲۴ ساعت اول به کاهش تورم کمک می‌کند و با بی حس کردن مقداری از درد را از بین می‌برد. پس از آن، می‌توانید با قرار دادن پارچه‌های گرم در قسمت بیرونی فک، از گرما استفاده کنید.
  • روغن میخک یا درخت چای را روی زخم امتحان کنید. روغن میخک برای بی حس کردن و کاهش درد عالی است. همچنین روغن درخت چای می‌تواند به مبارزه با عفونت و بهبودی کمک کند. بهتر است این دو روغن را با هم مخلوط نکنید و هر کدام را به تنهایی در محل قرار دهید. برای استفاده از روغن میخک، یک پنبه یا گاز استریل را در آن خیس کنید و سپس آن را روی حفره خشک بمالید. پس از ۲۰ دقیقه آن را خارج کنید. روغن درخت چای را می‌توان با عسل یا چای سیاه ترکیب کرد و روی گاز استریل قرار داد.
  • عسل را روی زخم بگذارید. عسل سرشار از خواص ضد باکتریایی و درمانی است. می‌تواند به تسکین زخم شما و کاهش دردی که تجربه می‌کنید کمک کند. برای استفاده از عسل، یک تکه پنبه یا گاز را در آن خیس کنید و سپس آن را به حفره خشک بمالید. می‌توانید گاز را برای چند ساعت روی زخم بگذارید، اما حتماً هر از چند گاهی آن را چک کنید.
  • بابونه یا چای سیاه روی زخم بگذارید. چای بابونه برای حفره‌های خشک عالی است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها با مبارزه با عفونت و کمک به بدن برای ترمیم خود، به بهبودی کمک می‌کنند. چای سیاه نیز می‌تواند بسیاری از خواص مشابه بابونه را ارائه دهد. چند کیسه چای بابونه و سیاه را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید و آن را خارج کرده و بگذارید خنک شود. سپس می‌توانید چای کیسه ای را روی زخم قرار دهید تا به بهبود و جلوگیری از عفونت کمک کند.

آیا خشکی حفره رایج است؟ 

حفره خشک زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون آسیب دیده یا به درستی به عنوان یک سد محافظ در دهان شما پس از کشیدن دندان تشکیل نشود.

در حالی که حفره خشک یک وضعیت دردناک است اما آنقدرها هم رایج نیست. مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۱.۸ درصد از افراد پس از کشیدن دندان دچار این عارضه می‌شوند. معمولاً می‌توان با رعایت نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان از آن جلوگیری کرد.

علل به وجود آمدن درای ساکت

چیزهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به خشکی حفره در دهان شود. در بیشتر موارد، فقط یک علت اصلی وجود ندارد. معمولاً سوکت خشک زمانی شروع می‌شود که عمل مکیدن انجام می‌شود. مواردی مانند نوشیدن از طریق نی، سیگار کشیدن، شستشوی دهان و خوردن غذاهای جامد و سفت به سرعت پس از جراحی می‌تواند مشکل درای ساکت را به وجود بیاورد. در ادامه با برخی از عوامل به وجود آمدن درای ساکت آشنا می‌شویم. 

آلودگی باکتریایی ناشی از غذا یا نوشیدنی پس از جراحی

از آنجایی که بقایای مواد غذایی تجزیه می‌شوند و باکتری تولید می‌کنند می‌توانند باعث از بین رفتن لخته‌های خون شوند. به همین دلیل است که دندانپزشکان به شما می‌گویند که پس از کشیدن دندان تا مدتی غذا نخورید و مایعات ننوشید.

ضربه ناشی از مسواک زدن یا اجسام خارجی

ایجاد اختلال در لخته خون بلافاصله پس از جراحی نیز می‌تواند شکاف‌هایی در دهان شما ایجاد کند و روند بهبودی شما را کند کند.

اثرات تنباکو و نیکوتین

نیکوتین همراه با خشک کردن دهان با دود، جریان خون در دهان را کاهش می‌دهد و بر عدم تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد.

قرص‌های ضد بارداری

سطوح بالای استروژن در داروهای ضد بارداری خوراکی می‌تواند بر روند بهبودی دهان شما تأثیر بگذارد، بنابراین می‌تواند باعث خشکی حفره در برخی افراد شود.

نشانه‌های وجود سوکت خشک پس از کشیدن دندان

علائم خشکی حفره که باید مراقب آنها بود ترکیبی از احساسات دردناکی است که ممکن است بلافاصله پس از جراحی یا در روز‌های بعد احساس کنید. این علائم و نشانه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. 

نبود لخته خون در حفره و استخوان قابل رویت در حفره

اگر لخته خون پس از جراحی شما ایجاد نشود قادر به دیدن استخوان فک خواهید بود که درد زیادی به همراه دارد. 

درد زیاد یا ضربان دار بیشتر از ۳ روز در لثه یا فک فرد

سه روز پس از کشیدن دندان، احساس درد باید از بین برود و با مسکن قابل کنترل است. احساس نبض و درد دندان برای مدت طولانی‌تر از این، نشانه خشکی حفره است.

بوی نامطبوع و مزه بد ناشی از خشکی حفره 

یکی دیگر از علائم رایج خشکی حفره، بوی بد دهان و طعم نامطبوع است که در دهان باقی می‌ماند. اگر بعد از استفاده از دهانشویه ضد باکتری این مزه باقی ماند، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دردی که به بقیه صورت فرد می‌کشد

علاوه بر ضربان در ناحیه جراحی وجود درد در گوش، چشم، شقیقه یا گردن روش رایج دیگری برای تشخیص خشکی حفره است.

چگونه از خشکی سوکت جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از درای ساکت شاید همیشه امکان پذیر نباشد، اما رعایت برخی نکات ساده می‌تواند بهترین شانس تشکیل لخته خون را برای محافظت از دهان پس از کشیدن دندان ایجاد کند.

عدم استفاده از نی

اگر می‌پرسید چگونه از خشکی حفره جلوگیری کنید، یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها این است که از هر گونه جسم خارجی که می‌تواند لخته خون را مختل کند، دوری کنید. نیروی مکش هنگام استفاده از نی نیز معمولاً باعث خشکی سوکت می‌شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب

به منظور جلوگیری از خشکی حفره، دندانپزشک شما می‌تواند بهترین روال بهداشت دهان و دندان را به شما توصیه کند. شستشوی ساده با یک محلول دهانشویه ضد باکتری و یک بار مسواک زدن به آرامی، ‌از لخته تشکیل شده محافظت می‌کند. 

اجتناب از کشیدن سیگار

سیگار کشیدن شما را در معرض خطر بسیار بیشتری برای خشکی حفره قرار می‌دهد زیرا عمل استنشاق اغلب می‌تواند تشکیل لخته خون را مختل کند. اگر سیگار می‌کشید، بهتر است چسب نیکوتین را چند روزی جایگزین آن کنید تا به جلوگیری از خشکی حفره کمک کنید.

استفاده از غذاهای نرم

پس از کشیدن دندان غذاهای بسیار نرم مانند ماست و پوره سیب زمینی مصرف کنید. همانطور که دهان در روز‌های آینده بهبود می‌یابد، به طور معمول می‌توانید غذاهای جامد بیشتری مصرف کنید.

جمع بندی

برای درمان حفره خشک با متخصصان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. خوشحال می‌شویم که به شما کمک کنیم از حفره خشک خود مراقبت کنید و دهان خود را سالم نگه دارید. هیچ چیز بدتر از درد یک زخم دردناک یا درای ساکت در دهان شما نیست. نوبت ویزیت خود را همین امروز تعیین کنید. 

سوالات متداول 

آیا سوکت خشک به خودی خود بهبود می‌یابد؟

در برخی موارد دندانپزشک توصیه می‌کند که حفره خشک را در خانه تمیز کنید و لخته را تحریک نکنید. معمولاً در عرض یک هفته به طور طبیعی بهبود می‌یابد.

چند روز بعد از کشیدن دندان سوکت خشک ایجاد می‌شود؟

پس از کشیدن دندان، شکاف جدید (سوکت) باید فوراً شروع به بهبود کند، بنابراین علائم خشکی حفره باید در چند روز اول پس از عمل آشکار شود.

چه زمانی می‌توانم دیگر نگران سوکت خشک نباشم؟

اگر لخته خون در روز اول تشکیل شود دیگر نیاز به نگرانی نیست. فقط باید مراقب باشید تا لخته از جای خود خارج نشود. 

اگر سوکت خشک درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت عدم درمان، حفره‌های خشک می‌توانند به شدت دردناک شوند و منجر به عوارضی از جمله تاخیر در بهبودی و عفونت استخوان شود.

آیا ایبوپروفن درد خشکی حفره را متوقف می‌کند؟

بله، می‌توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین یا ایبوپروفن برای کاهش ناراحتی ناشی از خشکی حفره استفاده کنید. در برخی موارد شدیدتر داروهای بدون نسخه برای تسکین درد به اندازه کافی قوی نیستند و برای تسکین درد به پزشک نیاز دارید تا داروی قوی تری تجویز کند یا آن ناحیه را بی حس کند.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button