اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

شکستن کامپوزیت دندان

آیا دندان ترک خورده دارید یا از رنگ یا شکل دندان های خود ناراضی هستید؟ آیا رفتن به دندانپزشکی را به تعویق انداخته اید؟ خوب، راه های ساده و هیجان انگیزی وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند سلامت دهان و زیبایی لبخند شما را بهبود بخشد. روش‌های زیادی وجود دارد که دندانپزشک شما می‌تواند برای اصلاح پوسیدگی یا نقص‌های زیبایی دندان انجام دهد که باندینگ کامپوزیت یک گزینه سریع و مقرون به صرفه است.

کامپوزیت ها به گونه ای طراحی شده اند که سخت باشند، اما تخریب ناپذیر نیستند. مانند هر نوع ترمیم دندان یا مانند دندان‌های طبیعی، کامپوزیت‌ها می‌توانند بریده شوند و بشکنند. احتمال شکستگی به نوع کامپوزیت هایی که دارید بستگی دارد. ونیرهای کامپوزیت معمولا کمتر از ۱۰ سال دوام می آورند و در برابر شکستگی آسیب پذیرتر هستند.

اگر دندان های خود را کامپوزیت کرده اید باید بدانید که چه چیزی باعث شکستن آنها می شود؟ در صورت شکستن روکش چه باید کرد؟ و چگونه از شکستگی روکش در وهله اول جلوگیری کنیم؟

ما این موضوعات را به طور عمیق در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس پوشش خواهیم داد. بنابراین می‌توانید با نحوه محافظت از کامپوزیت ‌های خود و همچنین نحوه رسیدگی در شرایط اضطراری و غیرمنتظره آشنا شوید.

باندینگ کامپوزیت چیست؟ چگونه اعمال می شود؟

باندینگ کامپوزیت فرآیند خاصی است که از رزین کامپوزیت همرنگ دندان، ماده ای ساخته شده از پلاستیک، پرکننده ها و اصلاح کننده ها برای ترمیم یا بهبود ظاهر زیبایی دندان ها استفاده می کند. می توان از آن برای ترمیم پوسیدگی دندان یا دندان های ترک خورده، بستن فاصله بین دندان ها، تغییر شکل دندان ها یا اصلاح تغییر رنگ دندان استفاده کرد. همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای پرکردگی های سنتی آمالگام (فلزی) و برای محافظت از ریشه دندان که در معرض بیماری لثه قرار گرفته است استفاده شود.

به طور کلی، باندینگ کامپوزیت نیازی به بیهوشی و بی حسی ندارد مگر اینکه از آن برای ترمیم پوسیدگی های عمیق استفاده شود. دندانپزشک شما سایه ای از رزین را انتخاب می کند که به طور طبیعی با رنگ دندان شما ترکیب می شود. اگر پوسیدگی وجود داشته باشد، دندانپزشک شما آن را بر می دارد. سپس یک مایع مخصوص روی دندان تزریق می شود که سطح آن را زبر می کند تا باندینگ بهتر بچسبد. هنگامی که رزین کامپوزیت اعمال می شود، قوامی مانند بتونه دارد. به این ترتیب، دندانپزشک شما می‌تواند آن را طوری قالب‌بندی کند که شبیه یک قسمت طبیعی دندان شما باشد. سپس از نور ماوراء بنفش یا لیزر برای سخت شدن سریع رزین استفاده می شود. پس از سفت شدن باند، می توان آن را بیشتر تراش داد، شکل داد و جلا داد تا با دندان طبیعی مطابقت داشته باشد.

پس از انجام این روش، این شما هستید که باید از دندان های خود مراقبت کنید تا از مزایای باندینگ محافظت کنید. شما باید بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روزه رعایت کنید و حداقل دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پس از صرف غذا، همیشه باید مقدار زیادی آب بنوشید تا ذرات غذا از بین برود و اسیدیته دهانتان کاهش یابد. همچنین باید میزان قهوه و چای را که می نوشید کاهش دهید و در صورت سیگار کشیدن سیگار را ترک کنید.

چه چیزی باعث شکستن کامپوزیت می شود؟

کامپوزیت ممکن است به دلایل زیادی بشکند. مثلا:

  • در نتیجه طراحی یا قرارگیری نامناسب
  • در نتیجه دندان قروچه مداوم
  • در نتیجه گاز گرفتن غذاهای سفت مانند یخ 
  • در اثر ضربه ناگهانی به صورت
  • در نتیجه پوسیدگی دندان در پشت ونیر
  • دیباندینگ یا زمانی که روکش بدون شکستگی فیزیکی از دندان جدا می شود.

هنگامی که کامپوزیت دریافت می کنید، دندانپزشک زیبایی شما باید دستورالعمل های دقیقی برای مراقبت به شما ارائه دهد، در نتیجه حداکثر طول عمر ممکن را برای ترمیم های جدید شما تضمین می کند.

با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که شکستن کامپوزیت دندان در صورت رعایت نکات بهداشتی نسبتا نادر است. دندانپزشک معتبر و ماهر در مورد بررسی وضعیت دندان ها از قبل، اعمال باند کافی و اطمینان از یکپارچگی روکش تمام سعی خود را می کند.

با روکش شکسته چه کنیم؟

اگر روکش شما شکست، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید. در حالت ایده‌آل، بهتر است ظرف ۴۸ ساعت، ترجیحاً زودتر، دکتر آن را ببیند.

شما باید قسمت کنده شده کامپوزیت شکسته را جمع آوری کنید و آن را در یک پارچه تمیز یا پوشش نرم و محافظ دیگر بپیچید. سپس آن را در ظرف امنی قرار دهید و با خود نزد دندانپزشک بیاورید. 

آیا ونیرهای کامپوزیت قابل تعمیر هستند؟

اگر کامپوزیت شکسته از مواد رزین کامپوزیت با کیفیت ساخته شده باشد، ممکن است دندانپزشک بتواند آن را ترمیم کند. این به میزان آسیب و سرعت درمان شما بستگی دارد.

در صورتی که ونیر کامپوزیت شما غیرقابل نجات باشد، دندانپزشک باید آن را جایگزین کند. اکثر ونیرهای چینی قابل تعمیر نیستند. اگر ونیر از پرسلن ساخته شده باشد، معمولاً باید آن را تعویض کرد. فرآیند تهیه ونیر جایگزین بسیار شبیه فرآیند ونیر اصلی است.

دندانپزشک باید از دندان ها قالب بگیرد و ترمیم جدید شما را آماده کند. اگر تغییر قابل توجهی در ساختار دندان ایجاد نشده باشد، معمولاً نیازی به ترمیم دندان برای بار دوم نخواهید داشت. شما فقط به نصب اولیه نیاز دارید.

آیا ونیر چینی قابل تعمیر هستند؟

موارد نادری وجود دارد که می توان ونیر چینی اصلی را نجات داد. به عنوان مثال، گاهی اوقات می توان تراشه های کوچک را با کانتورینگ دندان صاف کرد. همچنین اگر ونیز یک تکه باشد اما شل شود، ممکن است دندانپزشک بتواند آن را دوباره بچسباند. اگر یک ماده خارجی (مانند غذاهای چسبنده) بین روکش و دندان قرار بگیرد و پیوند را ضعیف کند، گاهی اوقات جداشدگی رخ می دهد. اگر ترمیم در وهله اول به درستی چسبانده نشده باشد، ممکن است مشکل ساز شود.

چگونه از شکستن کامپوزیت دندان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از شکستن کامپوزیت های خود در وهله اول، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با یک دندانپزشک زیبایی معتبر و با تجربه کار کنید. دندانپزشک شما باید سابقه طولانی و موفق در زمینه کاری خود داشته باشد. به این دلیل که روکش شکسته اغلب نتیجه خطاهای قابل پیشگیری از جانب دندانپزشک است.

به عنوان مثال، اگر نیش و گاز گرفتن به اشتباه کامپوزیت روی آن انجام شود، ممکن است در نهایت هر بار که گاز می‌زنید، نیروی و فشار زیادی وارد کرده و در طول زمان منجر به شکستگی شود. اگر پوسته به طور نامناسب روی دندان قرار گیرد، این نیز می تواند آن را بسیار آسیب پذیر کند.

با فرض اینکه ونیر کامپوزیت‌های شما به‌درستی نصب شده اند و ساختار عالی دارند، می‌توانید با پیروی از چند روش اساسی آن‌ها را در شرایط اولیه نگه دارید:

  • به طور منظم برای جرم گیری و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. حداقل باید دو بار در سال یک بار برای معاینه عمومی و یک بار برای تمیز کردن عمیق دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید. غذاهای ترد مانند چیپس تورتیلا خوب هستند، اما چیزهایی مانند آب نبات سفت و تکه های یخ باید اجتناب شود. از جویدن مداد و ناخن خودداری کنید. 
  • دندان قروچه نکنید اگر در هنگام خواب تمایل به فشار دادن یا ساییدن دارید، بهتر است از محافظ دهان در شب استفاده کنید. دندان قروچه مداوم می تواند به مرور زمان به کامپوزیت آسیب برساند.
  • بعد از هر وعده غذایی یا حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. بیماری لثه می تواند باعث عقب نشینی لثه ها شود که به نوبه خود می تواند به کامپوزیت ها آسیب برساند. حتماً از مسواک نرم و ترجیحاً مسواک برقی استفاده کنید. خمیر دندان شما باید غیر ساینده باشد و ترجیحاً برای کامپوزیت فرموله شده باشد. دندانپزشک شما ممکن است محصول خاصی را توصیه کند.

مزایای استفاده از باندینگ کامپوزیت دندان

استفاده از باندینگ کامپوزیت در اکثر شرایط مزایای زیادی دارد. بر خلاف جایگزین های روکش ها یا لمینت ها، که پوشش های دندانی هستند و باید در آزمایشگاه ساخته شوند، باندینگ سریع، آسان و کم هزینه است. معمولاً در یک ویزیت مطب انجام می شود. ایمن است و تنها زمانی که برای پر کردن حفره استفاده می شود به بی حسی موضعی نیاز دارد. باندینگ کامپوزیت زیبایی راهی عالی برای پنهان کردن عیوب دندان‌های شماست، زیرا لب پر شدن ها و ترک‌ها را پر می‌کند و می‌تواند لکه‌ها را بپوشاند. دندانپزشک شما می تواند از آن برای تغییر شکل دندان برای ظاهری زیباتر استفاده کند. 

اگر می خواهید از پرکردگی های آمالگام موجود در دهان خود خلاص شوید، می توانید از دندانپزشک خود بخواهید آنها را با پرکننده سفید یا کامپوزیت جایگزین کند. در نهایت، همه گزینه‌های دیگر برای ترمیم پوسیدگی و بهبود ظاهر دندان‌های شما، از جمله روکش‌ها و پرکننده‌های آمالگام، به سوراخ‌کاری بسیار بیشتری نسبت به کامپوزیت نیاز دارند.

مضرات باندینگ دندان چیست؟

اگرچه مواد باندینگ دندان تا حدودی در برابر لکه مقاوم هستند، اما مانند ترمیم های چینی در برابر لکه ها مقاومت ندارند. یکی دیگر از معایب این است که باندینگ به اندازه سایر گزینه های ترمیمی مانند روکش ها یا لمینت ها ماندگار نیست. همچنین، مواد پیوند دهنده می توانند در طول زمان دچار شکستگی شود.

عوامل موثر بر طول عمر کامپوزیت دندان

موارد زیر عوامل اصلی هستند که می توانند طول عمر باندینگ دندان شما را کاهش دهند. در نتیجه کامپوزیت دندان می شکند.

مواد با کیفیت کم

اولین عاملی که نقش مهمی در شکستن کامپوزیت دندان دارد، استفاده از مواد دندانی نامرغوب است. اگر مواد دندانی از کیفیت بالایی برخوردار باشند، باندینگ دندان شما دوام بالایی خواهد داشت. اما اگر مواد از کیفیت پایینی برخوردار باشند، احتمال سایش و پارگی بسیار زیاد است

دندانپزشک بی تجربه

عامل دوم تجربه دندانپزشک است. نصب کامپوزیت دندانی بر روی دندان های بیمار به انواع مهارت ها، تکنیک ها و استراتژی ها نیاز دارد. اگر دندانپزشک صلاحیت و تجربه کافی نداشته باشد، باند دندانی به احتمال زیاد دچار شکستگی می شود. به همین دلیل است که باید از خدمات دندانپزشکی با تجربه استفاده کنید. 

دندان قروچه

عامل سوم این است که وقتی در هنگام عصبانیت یا افسردگی به دندان های خود فشار زیادی وارد می کنید. می توانید باعث شکستن کامپوزیت دندان خود شوید. دندان قروچه عادت بسیاری از افراد است. با این حال، اگر می خواهید دوام کامپوزیت دندان خود را بهبود بخشید، کاهش دندان قروچه بسیار مهم است.

جویدن چیزهای سخت

چهارمین عامل این است زمانی که رژیم غذایی تجویز شده توسط دندانپزشک را رعایت نکنید و به جویدن چیزهای سخت ادامه دهید، کامپوزیت دندانی شما می شکند. به همین دلیل، رعایت رژیم غذایی توصیه شده توسط دندانپزشک بسیار مهم است. پس از قرار دادن کامپوزیت برای مدت کوتاهی غذاهای نرم بخورید.

بی توجهی به سلامت دندان

پنجمین عامل شکستن کامپوزیت، بی توجهی به سلامت دندان شماست. هنگامی که دندان های خود را به درستی تمیز نمی کنید و به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه نکنید. می تواند منجر به ساییدگی و شکستن باند دندان شود.

دندان های لکه دار

عامل ششم این است که وقتی رزین های کامپوزیت را در دندان های شما نصب می شود و نوشیدنی های مختلف و رنگی و محصولات تنباکو و سیگار مصرف می کنید. آنها می توانند منجر به لکه دار شدن دندان های شما شوند. به همین دلیل باندینگ دندان شما زشت می شود و در برخی مواقع شکسته و نیاز به تعمیر دارد.

رزین های قدیمی

عامل هفتم این است که اگر کامپوزیت های دندانی شما بسیار قدیمی باشد، می توانند حساس تر شوند. حتی یک بی دقتی کوچک می تواند منجر به شکستن کامپوزیت دندان شما شود. دوره زندگی باندینگ دندان در افراد مختلف در نوسان است.

چه اقدامی برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان باید انجام بدهید؟

اگر از شکستن کامپوزیت دندان های خود اذیت می شوید و رنج می برید باید اقدامات زیر را انجام دهید تا کامپوزیتی بادوام و سالم داشته باشید.

انجام کار توسط دندانپزشک متخصص

مهم است که از خدمات یک دندانپزشک حرفه ای و با تجربه استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که او سال ها در این زمینه خاص خدمات دندانپزشکی ارائه می دهد. به این ترتیب می توانید از خدمات او احساس رضایت کنید. با این شرایط می توانید درمان دندانی بادوام و موثری را برای شما ارائه دهند. می توانید این کار را به متخصصان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با سال ها تجربه بسپارید.

محافظ دهان

دومین کاری که می توانید انجام دهید استفاده از محافظ دهان است. اگر نمی توانید عادت دندان قروچه خود را در هنگام عصبانیت یا افسردگی کنترل کنید باید از نایتگارد کمک بگیرید. به این ترتیب می توانید از آسیب رساندن به پیوند دندان و ضعیف شدن آن جلوگیری کنید.

رژیم غذایی مناسب

سومین چیز این است که رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید. فقط چیزهایی بخورید که به راحتی جویده می شوند و نیازی به فشار اضافی ندارند. مطمئن شوید که به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید، و برای مشاوره های جدید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. هنگامی که چنین اقداماتی را در برنامه روزانه خود انجام می دهید، می توانید به راحتی طول عمر باندینگ دندانی خود را افزایش دهید.

پرهیز از عادات بد

نکته چهارم این است که باید نوشیدنی های رنگی و سیگار کشیدن، تنباکو، سیگار و سایر چیزهای اعتیادآور را کنار بگذارید. زیرا می توانند منجر به لکه دار شدن رزین های دندان شما شوند. با دوری از این عادات، می توانید از بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی خلاص شوید. با این کار می توانید طول عمر باندینگ دندان خود را بهبود بخشید.

جمع بندی 

شکستن کامپوزیت دندان مشکل رایجی است که افراد هنگام نصب باندینگ دندان از آن رنج می برند. اقدامات مناسب و دوری از عادت بد می تواند جلوی این شکستگی را بگیرد. انتخاب دندانپزشک با تجربه اصلی ترین عامل در پایداری و طول عمر کامپوزیت دندان است. همین حالا با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید. دندانپزشکان متخصص و ماهر کلینیک با بهترین مواد کامپوزیت اقدام به کامپوزیت کردن دندان های شما می‌کنند. 

سوالات متداول

آیا پیوند کامپوزیت می تواند شکسته شود؟

باندینگ کامپوزیت به دلایل مختلفی ممکن است بشکند. گاز گرفتن و جویدن غذای سفت رایج ترین دلایل آن و ساییدن و فشردن دندان ها در مرحله بعد قرار دارد. اما حتی اگر شکسته شوند، باندینگ کامپوزیت معمولاً به راحتی در یک ویزیت تعمیر می شود. 

آیا می توانید پرکننده کامپوزیت را تعمیر کنید؟

مانند هر ماده پرکننده، کامپوزیت ها طول عمر محدودی دارند. به طور سنتی، جایگزینی روش ایده آل برای ترمیم کامپوزیت معیوب بود. اما می توان در برخی موارد کامپوزیت را تعمیر و ترمیم کرد. 

آیا کامپوزیت برای دندان شما مضر است؟

خیر. در این روش نیاز به تراشیدن مینای دندان نیست و هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌کند. 

متا:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button