اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ترمیم کامپوزیت دندان

اگر در یکی از دندان‌های خود حفره دارید، دندانپزشک شما احتمالاً توصیه می‌کند در اسرع وقت برای جلوگیری از عفونت و استحکام بخشیدن به دندان‌تان آن را پر کنید. انواع مختلفی از مواد برای ترمیم دندان استفاده می‌شود، اما رایج ترین انواع پرکننده‌ها آمالگام و کامپوزیت (یا رزین کامپوزیت) هستند.

آمالگام برای سال‌های متمادی پرمصرف‌ترین ماده بود، اما پرکننده‌های کامپوزیت به دلیل ترکیب ظاهری و دوامشان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. در حالی که ترمیم کامپوزیت مزایای زیادی دارد، معایب قابل توجهی نیز خواهد داشت. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ما بررسی خواهیم کرد که پرکننده‌های کامپوزیت چیست، چقدر دوام دارند، چقدر ایمن هستند و نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب ترمیم‌ کامپوزیت دندان خواهیم داشت تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد مراقبت و ترمیم از دندان‌تان کمک کنیم.

ترمیم کامپوزیت دندان چیست؟

ترمیم کامپوزیت دندان برای ترمیم و جایگزینی دندان‌هایی که در اثر پوسیدگی، حفره، شکستگی یا سایر انواع آسیب دندان، دچار مشکل شده اند استفاده می‌شود. به این ترمیم‌ها کامپوزیت می‌گویند زیرا مواد پرکننده دندان کامپوزیتی در واقع رزین‌های پلاستیکی همرنگ دندان هستند که به شکل دلخواه تراشیده می‌شوند. همچنین از این مواد به عنوان ونیر کامپوزیت، لایه نازکی از مواد روی دندان‌ها کشیده می‌شود. این ماده به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا با سهولت و راحتی فوق العاده، تمام نقاط بریدگی و ترک خورده شما را پر کند. به علاوه، آنها دقیقاً با بقیه دندان‌های شما نیز ترکیب می‌شوند، بنابراین هیچ‌کس نمی‌داند که شما اصلاً کاری انجام داده‌اید.

پر کردن کامپوزیت ظاهر طبیعی تری نسبت به سایر گزینه‌ها دارد. مواد کامپوزیت را می‌توان به گونه ای سفارشی کرد که با سایه دندان شما مطابقت داشته باشد، بنابراین هر کسی که به دهان شما نگاه می‌کند نمی‌تواند قسمت ترمیم شده را تشخیص دهد. این ماده مخلوطی از رزین پلاستیکی (اکریلیک) است که با پرکننده شیشه پودری تقویت شده است. برای انواع ترمیم‌های دندان از جمله پر کردن، روکش‌ها، گرفتن فاصله بین دندانی و پر کردن قسمت‌های پریده دندان و ونیر دندانی مفید است.

مزایای ترمیم ‌کامپوزیت دندان

ترمیم دندان با مواد کامپوزیت مزایای زیر را به همراه دارد.

زیبایی ظاهری

ظاهر طبیعی ترمیم‌های کامپوزیت یکی از مزایای کلیدی آن است. این پرکننده‌ها را می‌توان با رنگ دندان‌های طبیعی شما مطابقت داد و تقریباً غیرقابل مشاهده است. این مزیت زیبایی به ویژه برای دندان‌های جلویی و سایر نواحی برجسته دهان مطلوب است.

تطبیق پذیری

مواد کامپوزیت را می‌توان برای پرکردن، باندینگ و حتی روکش در میان سایر ترمیم‌های دندانی استفاده کرد. دندانپزشکان می‌توانند کامپوزیت را برای ترمیم پریدگی‌ها و شکاف‌ها شکل داده و قالب بزنند و در نتیجه لبخندی جذاب تر داشته باشید.

کم تهاجمی

در مقایسه با پر کردن آمالگام، ترمیم‌های کامپوزیت باعث تخریب کمتر ساختار طبیعی دندان می‌شود. این امر منجر به سوراخ شدن کمتر دندان می‌شود و بیشتر دندان طبیعی شما در طول پروسه ترمیم حفظ می‌شود.

استحکام پیوند

مواد کامپوزیت به طور موثری به سطح دندان می‌چسبند و از ساختار باقی‌مانده دندان پشتیبانی بیشتری می‌کنند. این استحکام پیوند می‌تواند به جلوگیری از آسیب و شکستگی در آینده کمک کند.

کاهش حساسیت

ترمیم کامپوزیت، بر خلاف پرکننده‌های فلزی، با تغییرات دما منبسط و منقبض نمی‌شود. با گذشت زمان، این می‌تواند احتمال حساسیت و ناراحتی دندان را کاهش دهد.

معایب پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی

مانند هر پروسه دندانپزشکی پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی معایبی به همراه خواهد داشت.

ماندگاری کمتر نسبت به آمالگام

در حالی که پرکردگی‌های کامپوزیت دوام بالایی دارند، اما به اندازه پرکننده‌های آمالگام به ویژه در مکان‌های پر استرس و فشار مانند دندان‌های آسیاب عقب ماندگار نیستند. آنها ممکن است نیاز به تعویض زودتر داشته باشند که هزینه طولانی مدت درمان دندان را افزایش می‌دهد.

لکه پذیری

مواد کامپوزیت، به ویژه اگر در معرض دود سیگار، قهوه، چای یا شراب قرمز قرار گیرند، می‌توانند با گذشت زمان لکه دار شده یا تغییر رنگ دهند. برای حفظ ظاهر آنها، شاید لازم باشد از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خاص خودداری کنید یا به طور منظم آنها را پالیش کنید.

هزینه

ترمیم‌های کامپوزیت به دلیل مواد مورد استفاده و سطح تخصص مورد نیاز برای نصب، اغلب گرانتر از پر کردن آمالگام هستند. در حالی که مزایای آرایشی و زیبایی شناختی آن واضح است، هزینه ممکن است برای برخی افراد مشکل ساز باشد.

تکنیک حساس قرار دادن در دندان

قرار دادن پرکننده‌های کامپوزیت به درستی نیاز به تخصص و دقت بالایی دارد. برای ایجاد یک پیوند بادوام، دندانپزشکان باید اطمینان حاصل کنند که دندان در طول پروسه تمیز و خشک است و این فرآیند را حساس‌تر می‌کند.

طول عمر محدود

ترمیم‌های کامپوزیت ممکن است به اندازه روکش یا اینله دوام نداشته باشند. طول عمر آنها تحت تأثیر عواملی مانند بهداشت دندان، عادات غذایی و محل ترمیم متفاوت است.

سایر مواد ترمیم کننده دندان

دندانپزشک شما ممکن است انتخاب‌های مختلفی را در مورد مواد برای پرکردن ارائه دهد. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. 

آمالگام (نقره)

این‌ها متداول ترین نوع پر کردن برای سال‌های متمادی بودند و هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان به طور گسترده استفاده می‌شوند. آنها بسیار بادوام هستند و ممکن است حدود ۱۵ سال یا بیشتر دوام بیاورند.

به علاوه، این فرآیند نسبتاً ساده است زیرا دندانپزشک نیازی به نگرانی در مورد تمیز و خشک نگه داشتن دندان در طول نصب ندارد. آمالگام همچنین هزینه کمتری نسبت به سایر مواد مورد استفاده در ترمیم دندان دارند.

اما محبوبیت آنها در سال‌های اخیر به دلیل آنکه همرنگ دندان نیستند و طبیعی به نظر نمی‌رسند کاهش یافته است. پر کننده آمالگام همچنین حاوی جیوه است. اما انجمن دندانپزشکی آمریکا آن را یک گزینه بادوام و ایمن ارزیابی کرده است. 

پر کننده طلا

پر کردن طلا گرانتر از سایر انواع پرکننده هاست، اما آنچه را که برای آن پرداخت می‌کنید ارزشش را دارد. آنها بادوام هستند و می‌توانند ۲۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند. پر کننده طلا معمولا نیاز به یک فرآیند دو مرحله ای ویزیت دندانپزشکی دارند.

ترمیم سرامیک دندان

پرکننده‌های سرامیکی، که نوعی پرسلن هستند، نیز ماندگاری زیادی داشته و طول عمر مورد انتظار آن تا ۱۵ سال است. اما آنها چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، معمولاً بسیار گران هستند و نیاز به یک فرایند دو مرحله ای در دو ویزیت دارند.

گلاس آینومر

پرکننده‌های گلاس آینومر با پرکننده شیشه ساخته می‌شوند. مانند پرکننده‌های رزین کامپوزیت، پرکننده‌های گلاس آینومر همرنگ دندان هستند. این بدان معنی است که آنها نسبت به پر کردن آمالگام دید کمتری دارند. آنها همچنین فلوراید آزاد می‌کنند که احتمال تشکیل حفره جدید را کاهش می‌دهد. اما دوام کمتری نسبت به پرکننده‌های آمالگام دارند و سال‌ها دوام نمی‌آورند. همچنین، ممکن است برای حفره‌های بزرگ مناسب نباشند.

ماندگاری ترمیم کامپوزیت دندان چقدر است؟

پرکننده‌های کامپوزیت در عین بادوام بودن، عمر کوتاه تری دارند. طول عمر حدود ۷ سال را برای پر کردن رزین کامپوزیت پیش بینی کرده اند. اما اگر از پرکردگی‌ها به خوبی مراقبت شود، ممکن است ۱۰ سال پر کردن کامپوزیت دوام بیاورد. 

آیا پر کردن کامپوزیت ایمن است؟

برخی از افراد در مورد ایمنی پرکردگی‌های کامپوزیت ابراز نگرانی کرده اند، به ویژه در مورد احتمال اینکه ماده کامپوزیت ممکن است سیتوتوکسیک باشد یا برای سلول‌های بافت‌های اطراف دندان همراه با پرکننده مضر باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که این نگرانی ممکن است بیشتر مربوط به پرکردن‌هایی با رنگ تیره‌تر به دلیل استفاده از واحد نوری مورد استفاده برای سخت‌کردن پرکننده باشد. محققان توصیه کردند که دندان‌پزشکان دستورالعمل‌های سازنده را در مورد مواردی مانند شدت نور و زمان پخت نور به دقت دنبال کنند و از تماس مستقیم مواد با پوست خودداری کنند.

مراحل ترمیم کامپوزیت

فرآیند ترمیم کامپوزیت نسبتاً ساده است مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد. می‌توان این پروسه را در یک ویزیت به پایان رساند.

  • دندانپزشک با انتخاب سایه کامپوزیت برای استفاده در ترمیم، در ابتدای ویزیت شروع می‌کند. برخی تحقیقات می‌گویند که بهتر است این تطبیق را زودتر، قبل از خشک شدن دندان‌ها و دهان انجام دهید، که ممکن است بر روشنایی دندان‌های شما تأثیر بگذارد.
  • یک بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان و ناحیه اطراف آن دریافت خواهید کرد.
  • دندانپزشک مینای دندان را سوراخ کرده و قسمت پوسیده دندان را برمی‌دارد.
  • آنها ناحیه را تمیز و خشک می‌کنند و دندان را آماده می‌کنند. اگر آسیب گسترده تر و بزرگ تر باشد، مستلزم تراشیدن بیشتر دندان است.
  • دندانپزشک دندان را اچ و باند می‌کند.
  • آنها شروع به لایه بندی مواد کامپوزیت در سوراخ دندان بیمار می‌کنند. دندانپزشک از یک نور برای درمان پر کردن کامپوزیت استفاده می‌کند و آن را ثابت و خشک می‌کند. از آنجایی که کامپوزیت به صورت لایه‌ای اعمال می‌شود، قبل از رفتن به لایه بعدی، از نور برای پخت هر لایه استفاده می‌شود.
  • دندانپزشک دندان را شکل داده و کانتور می‌کند، سپس آن را پولیش می‌دهد.
  • دندانپزشک شما بایت شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که با ترمیم راحت هستید.
  • پس از آن، ممکن است کمی‌حساسیت کوتاه مدت به گرما یا سرما داشته باشید. اما باید خیلی سریع از بین برود.

درمان چقدر طول میکشد؟

بدون نیاز به چندین بار مراجعه به دندانپزشک برخلاف روکش‌هایی که در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شوند، کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا لبخند شما به طور کامل بازسازی شود و کاملاً طبیعی به نظر برسد، به این معنی که می‌توانید در همان روز درمان را کامل کنید.

باندینگ آرایشی چیست؟

این تکنیکی است که مدتی است در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. این شامل استفاده ماهرانه و هنرمندانه از مواد کامپوزیت دندانی است. ماده ای با قوام شبیه خمیر که از انواع رزین‌ها و پرکننده‌ها ساخته می‌شود.

روش انجام ونیر کامپوزیت

به طور معمول، در روش باندینگ زیبایی تنها به یک بار ویزیت دندانپزشکی نیاز دارید. در اکثر مواقع، شما حتی نیازی به بی حسی ندارید. دندانی که در آن مواد کامپوزیت استفاده می‌شود، با دقت تمیز می‌شود. مواد کامپوزیت به سطح تمیزی نیاز دارند که به آن بچسبند. هنگامی‌که رنگی از مواد متناسب با رنگ دندان شما انتخاب شد، دندان شما با رول‌های پنبه ای یا یک سد لاستیکی برای خشک نگه داشتن آن احاطه می‌شود. سپس سطح دندان شما با یک ژل مخصوص بر پایه اسید فسفریک اچ می‌شود زیرا به چسبندگی مواد کامپوزیت به دندان کمک می‌کند. مواد کامپوزیت روی دندان شما گذاشته می‌شود و دندان شما در معرض نور خاصی قرار می‌گیرد که کامپوزیت را سفت می‌کند. سپس مواد کامپوزیتی دیگری، کم کم اعمال می‌شوند تا شکل و ظاهر دلخواه به دست آید.

جمع بندی 

ترمیم‌های کامپوزیت به دلیل ظاهر طبیعی و سازگاری انتخابی محبوب در دندانپزشکی مدرن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای طیف وسیعی از روش‌های دندانپزشکی که هدف آن بازگرداندن عملکرد و زیبایی به دندان‌های آسیب دیده است، مناسب هستند. هنگام تصمیم گیری بین مواد ترمیم دندان کامپوزیت و جایگزین آنها، از جمله محل ترمیم، ترجیحات زیبایی شناختی و بودجه، نیازهای فردی بیمار نیز باید در نظر گرفته شود.

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، دندانپزشکان مجرب ما متعهد هستند که لبخند مطمئن و درخشان شما را بازگرداند. ما تجربه ترمیم دندان شما را با استفاده از فناوری پیشرفته و تعهد به مراقبت تا حد امکان راحت و موثر خواهیم کرد. به ما اجازه دهید تا شما را در دستیابی به لبخند زیبایی که شایسته آن هستید یاری کنیم. برای شروع سفر خود به سمت لبخندی پر جنب و جوش و جذاب تر به ما مراجعه کنید.

ترمیم آرایشی به همان اندازه که علم است هنر است. هر دندانپزشک زیبایی می‌تواند ادعا کند که در باندینگ زیبایی متخصص است، اما به عنوان یک روش، به مجموعه ای از مهارت‌های منحصر به فرد نیاز دارد که کاملاً متفاوت از سایر روش‌هاست. توصیه می‌کنیم سال‌ها تجربه ما را در این زمینه بررسی کنید و یک مشاوره در کلینیک دندانپزشکی زاگرس رزرو کنید.

سوالات متداول 

۳ دسته اصلی مواد کامپوزیتی کدامند؟

رایج ترین نوع کامپوزیت، زمینه پلیمری است، اما کامپوزیت‌های زمینه فلزی و کامپوزیت‌های زمینه سرامیکی نیز رایج هستند.

ترمیم کامپوزیت در دندانپزشکی چیست؟

ترمیم‌های کامپوزیت مواد پرکننده رنگ دندان همه کاره متشکل از ذرات پلاستیکی و شیشه ای قوی هستند که توسط دندانپزشکان یا متخصصان دندانپزشکی برای مهر و موم کردن ترک‌های عمیق، پر کردن حفره‌ها و گاهی اوقات ترمیم دندان‌های شکسته شده بسیار استفاده می‌شود.

چرا از ترمیم کامپوزیت استفاده کنیم؟

از آنجایی که کامپوزیت به مینا و عاج چسبیده است، آماده سازی دندان برای کامپوزیت می‌تواند بسیار محافظه کارانه باشد. ترمیم کامپوزیت نه تنها به خوبی در دندان حفظ می‌شود، بلکه می‌تواند ساختار ضعیف دندان باقی مانده را نیز تقویت کند.

مشکلات ترمیم کامپوزیت چیست؟

یکی از مشکلات ذاتی پرکننده‌های کامپوزیت، پدیده انقباض پلیمریزاسیون است که می‌تواند منجر به مشکلات بزرگتر شود. ثابت شده است که پلیمریزاسیون نامناسب منجر به افزایش حساسیت، واکنش‌های نامطلوب پالپ و کاهش احتباس می‌شود. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button