اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ایا کشیدن دندان شیری صحیح است؟

آیا باید دندان شیری لق کودک خود را بکشید؟ سفر دندان درآوردن کودک، پس از گرفتن دندان‌های شیری و دندان‌های آسیاب دو ساله او تمام نمی‌شود. چندین مرحله برای تکمیل وجود دارد. وقتی کودک ۶ ساله، ۷ ساله، ۸ ساله، تا حدود ۱۲ سالگی است، دندان‌های بزرگسال جایگزین از دست دادن ۲۰ دندان شیری می‌شوند.

اگر کودکی قبل از شش یا هفت ماهگی دندان‌های شیری در بیاورد، معمولاً کودک نیز زودتر شروع به از دست دادن دندان می‌کند. اولین باری که یک دندان کودک لق می‌شود، والدین و کودک این پیش بینی را دارند. دندان‌های شیری برای جویدن صحیح، مهارت‌های گفتاری و زمینه سازی برای دندان‌های دائمی‌ضروری هستند. اما همچنین مواردی مانند ضربه و پوسیدگی وسیع نیز می تواند باعث کشیدن دندان شیری شود.

والدین مطمئن نیستند که به روند افتادن دندان شیری کمک کنند یا اجازه دهند طبیعت مسیر خود را طی کند؟ همچنین در اثر ضربه یا پوسیدگی زیاد، دندان کودک را بکشید یا خیر؟ در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس در مورد کشیدن دندان لق و دلایل کشیدن دندان شیری کودک مطالبی را ارائه می‌کنیم.

آیا باید دندان لق کودک را بکشید؟

هر چقدر هم که وسوسه انگیز باشد، کشیدن دندان لق کودک توصیه نادرستی است. از آنجایی که درست صحبت کردن یا غذا خوردن دشوارتر است، والدین اغلب بر این باورند که کشیدن دندان لق به نفع فرزندان است. گذراندن ترفندهایی که برای کشیدن دندان لق استفاده می‌شود تقریباً یک آیین است.

کشیدن دندان لق به طور بالقوه مضر و دردناک است. دلایل متعددی برای لق شدن دندان‌ها وجود دارد. کشیدن دندان به دلیل آسیب گاهی باعث درد، خونریزی بیش از حد و آسیب دائمی ‌احتمالی می‌شود. بهترین کار این است که بگذارید یک دندان لق پس از آماده شدن بیفتد.

حتی اگر لق شدن دندان کودک باعث استرس یا حساسیت می‌شود، بهتر است آنها را مجبور نکنید. دندان شبیه به پیچ در دیوار است. اگر با انبردست کشیده شود، قسمتی از دیوار با آن بیرون می‌آید. اما با بازکردن آرام آن، دیوار آسیب کمتری می‌بیند. لثه‌ها و بافت همبند، دندان‌ها را در موقعیت خود نگه می‌دارند.

واکنش کودکان به از دست دادن اولین دندان متفاوت است. برخی آن را جذاب می‌دانند و هیچ نگرانی ندارند، در حالی که برخی دیگر نگران بخشی از بدن هستند که رفتار عجیبی دارد. برخی از کودکان دندان را تکان می‌دهند و برخی دیگر از استفاده یا لمس آن خودداری می‌کنند.

اگر کودکی نگران لق شدن دندان است، چه ۶ ساله، ۷ ساله یا ۸ ساله، به او اطمینان دهید که مشکل موقتی است. پس از افتادن دندان، یک دندان بالغ جای آن را می‌گیرد. 

کشیدن زودهنگام به بافت نرم آسیب می‌رساند و باعث درد یا خونریزی در ریشه می‌شود. عدم ایجاد درد بهترین نشانه آماده بودن دندان لق کودک برای کشیدن است. اگر دندان لق کودک بدون ایجاد ناراحتی ۹۰ درجه بچرخد، احتمالاً آماده برداشتن و کشیدن است.

فرآیند افتادن طبیعی دندان‌های شیری چگونه است؟ 

هنگامی‌که دندان‌های دائمی ‌یا بزرگسال شروع به بیرون آمدن می‌کنند، دندان‌های شیری آماده می‌شوند تا از مسیر خارج شوند. این زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های دائمی ‌ریشه‌های شیری را بگیرند. دندان دائمی ‌شروع به جذب ریشه دندان بالا می‌کند در حالی که دندان شیری را به سمت بالا فشار می‌دهد. تقریباً شش ماه طول می‌کشد تا دندان دائمی‌ تمام ریشه دندان شیری را جذب کند. 

سپس دندان‌های شیری لق می‌شوند تا زمانی که از بین بروند. اغلب کودکان از حدود ۶ سالگی شروع به از دست دادن دندان می‌کنند. ابتدا دندان‌های جلویی می‌افتند. دندان‌های آسیاب (دندان‌های بزرگ‌تر در پشت دهان) معمولاً در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی می‌افتند.

در این مرحله، تنها چیزی که دندان کودک را نگه می‌دارد، بافت لثه است. سپس دندان شیری آماده افتادن می شود. ابزارهایی برای حمایت از روند و تشویق دندان لق برای افتادن وجود دارد. دندانی که ۹۰ درجه بدون درد بپیچد آماده برداشتن است. در آن زمان، اعمال فشار ملایم برای درآوردن دندان کودک قابل قبول است. اگر کودک درد را تجربه کرد، دست از کار بکشید و یکی از این پیشنهادات را امتحان کنید.

  • کودک را تشویق کنید تا با زبان خود دندان را تکان دهد.
  • از کودک بخواهید کمی‌ سیب بخورد. فشار گاز گرفتن به آن احتمالاً باعث می‌شود که دندان از لثه خارج شود.
  • از کودک بخواهید دندان‌های خود را مسواک بزند یا نخ دندان بکشد تا جداشدگی تحریک شود.
  • اگر کودکی از شما بخواهد دندانی را که دردی ایجاد نمی‌کند بردارید، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند دست‌های خود را بشویید، یک حوله کاغذی روی دندان بگذارید و به آرامی‌آن را فشار دهید. اگر آماده جدا شدن باشد بیرون می‌آید.

دندان آماده برای برداشتن خون کمی ‌دارد یا اصلا خون ندارد و بدون درد است. اگر کودک شکایت می‌کند که با دست زدن به دندان درد می گیرد، محکم در حفره قرار دارد یا فقط تا حدودی لق شده است، از کشیدن دندان لق خودداری کنید.

از دست زدن به بافت  لثه بعد از افتادن یا کشیدن دندان خودداری کنید

پس از افتادن یک دندان، یک تکه از بافت لثه گاهی اوقات معلق می‌ماند. کشیدن بافت سالم لثه دردناک و خطرناک است. اجازه دهید بافت به طور طبیعی بریزد. مطمئن شوید که کودک روزانه مسواک و نخ دندان بکشد تا لثه‌های سالم و تمیزی داشته باشد.

نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و خوردن باعث جدا شدن لثه می‌شود. اگر کودک را آزار می‌دهد یا برای مدت طولانی در اطراف آویزان است، با دندانپزشکی کودکان تماس بگیرید. 

چرا نباید دندان شیری کودک را کشید؟

در حالی که دندان‌های شیری موقتی هستند، در رشد کودک نقش دارند. آنها به شکل گیری گفتار، جویدن و غذا خوردن کمک می‌کنند و به عنوان یک مکان نگهدارنده برای رویش دندان‌های بزرگسال در زمان و مکان مناسب عمل می‌کنند. دندان‌های شیری معمولاً می‌افتند. از دست دادن دندان‌ها در سن ۵ سالگی، ۶ سالگی، ۷ سالگی، ۸ سالگی تا ۱۲ سالگی شروع می‌شود.

دندان‌های کودکان به همان ترتیبی که در آمده اند می‌افتند. اگر دندان آسیاب قبل از افتادن دندان‌های قبلی لق شد، با دندانپزشک کودک تماس بگیرید. همچنین اگر کودک شما دچار تصادف، آسیب ورزشی یا زمین خوردن شد یا هر زمان که به لق شدن دندانی بدون دلیل مشکوک شدید با دندانپزشک کودکان در زاگرس تماس بگیرید. 

لق شدن دندان‌های دائمی

اگر کودکی دندان دائمی ‌دارد که به دلیل دندان قروچه شبانه، نیش بد یا هر دلیل دیگری لق شده است، فوراً با دکتر دندانپزشک اطفال تماس بگیرید تا مشکل را مشخص کرده و راه حل ارائه دهند. از کودک بخواهید غذاهای نرم بخورد و با طرف مقابل دهان غذا بجود. به جای نخ دندان کشیدن و مسواک زدن، ناحیه مورد نظر را به آرامی ‌بشویید تا تمیز بماند. به کودک بگویید که دندان را تکان ندهد. اگر رباط‌ها یا استخوانی که آن را در جای خود نگه می‌دارد آسیب دیده باشد، بازی با دندان باعث شل شدن آن می‌شود.

لزوم مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان

معاینات معمول دندانپزشکی زمانی که کودکان ۶ ساله، ۷ ساله و ۸ ساله هستند این امکان را می‌دهد که مطمئن شوند که پوسیدگی ندارند و در مورد عادات غذایی سالم بیاموزند. هنگامی‌که دندان‌های دائمی ‌شروع به رویش می‌کنند، نحوه رشد بایت کودک و اینکه آیا ارتودنسی اولیه ضروری است را مشاهده می‌کنند. اشعه ایکس به ردیابی رشد و نمو دندان‌ها و ارزیابی سطوح بین دندان‌ها کمک می‌کند. به همین دلایل باید مراجعه نظم به دندانپزشک اطفال را در برنامه سالانه خود قرار دهید.

چه زمانی باید کودک را به دندانپزشکی اطفال ببرید؟

اگر فرزندتان موارد زیر را دارد با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • دندان شیری که کمی ‌لق می‌ماند اما به مدت ۶ ماه یا بیشتر لق نمی‌شود و بیرون نمی‌آید.
  • بسیاری از دندان‌های شیری خود را از دست داده است، اما یک یا چند دندان نمی‌افتد. (دندانپزشک ممکن است نیاز به برداشتن دندان داشته باشد.)
  • درد یا علائم عفونت (مانند لثه‌های متورم یا دردناک)
  • لق شدن دندان در اثر تصادف

اگر دندان‌های شیری کودک را به زور بکشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

گاهی اوقات دندان‌ها به این راحتی که ما امیدواریم نمی‌افتد. بنابراین شاید لازم باشد اقدام کرده و خودتان دندان را بکشید. توصیه می‌کنیم خودتان دندان‌ها را بیرون نکشید. توصیه کلی این است که بهتر است منتظر بمانید تا دندان خودش بیفتد و به زور آن را بیرون نیاورید. در این صورت، کشیدن دندان کودک شما در صورت آماده نبودن، انواع و اقسام خطرات را به همراه دارد. کشیدن دندان شیری به زور توسط خودتان می‌تواند مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد.

  • خونریزی بیش از حد ایجاد کند که واقعاً نمی‌خواهید با آن دست و پنجه نرم کنید و همچنین خطر ناراحت کردن فرزندتان را دارد.
  • باعث آسیب به بافت لثه می‌شود که می‌تواند مشکلاتی را در زندگی بعدی ایجاد کند و روزی ثابت شود که مشکل بزرگی برای رفع آن دارید.
  • عفونت ایجاد کند. عفونت نه تنها می‌تواند به لثه‌ها آسیب برساند، بلکه می‌تواند باعث درد شدید کودک شما نیز شود. درد معمولاً اولین علامت عفونت دهان است و باز هم برای درمان عفونت باید هزینه زیادی خرج کنید.

لطفا توجه داشته باشید که اگر کودک شما درد در دهان خود دارد، لطفا بلافاصله با تیم دوست داشتنی دندانپزشکان اطفال زاگرس تماس بگیرید. درد یعنی چیزی اشتباه است. هر چیزی که باعث این درد شود هرگز خودش التیام پیدا نمی‌کند و باید درمان شود.

نحوه کشیدن دندان شیری

  • دست‌های خود را بشویید و دندان را با دستمال تمیز به جلو و عقب تکان دهید. اگر آماده باشد، چرخاندن ملایم لازم است و دندان بلافاصله بیرون می‌آید.
  • در صورت وجود خونریزی با پد پنبه ای به ناحیه مورد نظر فشار وارد کنید. خونریزی باید پس از چند دقیقه متوقف شود. اگر نشد لطفا با ما تماس بگیرید.
  • اگر روز بعد هر گونه قرمزی مشاهده کردید یا فرزندتان از درد بیش از حد شاکی است، باید فوراً با تیم ما تماس بگیرید. آنها باید به دندانپزشک مراجعه کنند.
  • برای اطمینان از اینکه هیچ عارضه احتمالی وجود ندارد، یک قرار ملاقات بگذارید تا فرزندتان بیاید و ما آن را ببینیم.

آیا دلیلی برای کشیدن دندان شیری وجود دارد؟ 

ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما مواقعی وجود دارد که دندان شیری باید کشیده شود.

از آنجایی که دندان‌های شیری (کودکی) برای رشد دندانی کودک مهم هستند، تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از کشیدن آنها انجام می‌شود، اما شرایطی وجود دارد که اجتناب ناپذیر است.

دلایل اصلی کشیدن دندان شیری عبارتند از عفونت، پوسیدگی، صدمات و ازدحام بیش از حد.

کشیدن دندان شیری ممکن است در موارد زیر مناسب باشد:

  • عفونت یا آسیب شدید به دندان (مثلاً اگر دندان در اثر ضربه یا افتادن به فک ضربه وارد شود).
  • ممکن است به دندان زیرین بزرگسال نیز آسیب برساند و منجر به کشیدن دندان شیری شود.
  • هنگامی‌که آسیب به دندان باعث آسیب یا مرگ اعصاب و عروق خونی آن می‌شود، کشیدن دندان ممکن است ضروری باشد.
  • اگر در حین رشد دندان‌های بالغ شلوغی ایجاد شود، کشیدن دندان‌های شیری می‌تواند ورود دندان‌های بالغ را تسهیل کند و حتی ممکن است از نیاز به ارتودنسی در آینده جلوگیری کند.
  • در صورتی که دندان دارای پوسیدگی (حفره) به حدی باشد که با پر کردن قابل ترمیم نباشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد.
  • پوسیدگی همچنین می‌تواند منجر به عفونت یا آبسه ریشه دندان شود و همچنین نیاز به کشیدن دندان را در پی دارد.

خطرات و عوارض کشیدن دندان شیری چیست؟

در حالی که بیشتر کشیدن‌ها به آرامی‌انجام می‌شوند و فقط به بی‌حس کننده‌های موضعی نیاز دارند، برخی از عوارض و مشکلات ممکن است در نتیجه کشیدن دندان شیری ایجاد شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

  • کشیدن به دندان‌های مجاور اجازه می‌دهد تا به تدریج به فضاهای خالی حرکت کنند، که می‌تواند بر رویش طبیعی دندان‌های بزرگسالان بعدا تأثیر بگذارد.
  • دندانپزشک شما می‌تواند دستگاهی را برای کمک به حفظ فضاهایی که در صورت نیاز باید در آنجا قرار گیرند، ارائه دهد.
  • هنگامی‌که بی حسی موضعی از بین رفت، ممکن است درد خفیف و موقتی وجود داشته باشد. معمولاً با داروهای بدون نسخه قابل کنترل است.
  • مقداری خونریزی نیز می‌تواند در ساعات و روزهای پس از کشیدن رخ دهد. با قرار دادن گاز در فضا و فشار دادن آن برای حدود ۱۰ دقیقه می‌توان خونریزی را کنترل کرد.
  • بی حسی موضعی ممکن است منجر به گاز گرفتن کودکان در ناحیه بی حس شود بدون اینکه متوجه شوند باعث آسیب می‌شوند. کودکان باید تا زمانی که احساسشان بر می‌گردد تحت نظارت قرار گیرند.

پس از کشیدن دندان شیری چه مراقبت‌های بعدی لازم است؟

مهم است که کودکان پس از کشیدن دندان تحت نظر باشند، زیرا مشکلات بالقوه ای وجود دارد که کودکان نمی‌توانند به تنهایی از عهده آن برآیند:

  • کودکان باید از گاز گرفتن یا مکیدن لب‌ها یا گونه‌ها در حالی که هنوز بی حس هستند خودداری کنند. زیرا ممکن است بدون اینکه متوجه شوند به دهان خود آسیب برسانند.
  • برای جلوگیری از کنده شدن لخته و ایجاد خونریزی باید از فعالیت بدنی زیاد در روز کشیدن خودداری شود.
  • به کودکان باید توصیه شود که هرگز پس از کشیدن دندان انگشت، مداد یا هر چیز دیگری را در دهان قرار ندهند.
  • کودکان باید تا ۳ روز پس از استخراج از خوردن غذاهای تند یا ترد مانند چیپس یا کراکر خودداری کنند.

چرا نگهدارنده فضا دندان شیری داده می‌شود؟

برخی از دندان‌های شیری تا زمانی که کودک به ۱۲ تا ۱۴ سالگی برسد بیرون نمی‌آیند. در این مواقع فضاسازها به حفظ فضای اشغال شده دندان شیری کمک می‌کنند و از این رو از فرو ریختن قوس دندانی جلوگیری می‌کنند. بنابراین حفظ فضا می‌تواند شلوغی دندان را کاهش داده و در نتیجه به جلوگیری از کج شدن دندان کمک کند. وقتی کودک شما به سن مناسب رسید، فاصله ‌دهنده برداشته می‌شود تا دندان دائمی ‌بتواند در موقعیت مناسب خود بیرون بیاید.

پروتکل درمان با فضا نگهدارنده دندان شیری

کشیدن دندان در اولین ملاقات انجام می‌شود و سپس یک اسپیسر سفارشی در آزمایشگاه ساخته می‌شود. دو دسته کلی نگهدارنده فضای دندان اطفال وجود دارد که در این دسته بندی‌ها انواع مختلفی از نگهدارنده‌ها وجود دارد.

فضا نگهدارنده ثابت

به طور کلی، نگهدارنده فضای ثابت یک فیکسچر دندان نیمه دائمی ‌است که فضای کافی را برای رشد دندان بزرگسال باز نگه می‌دارد. پس از رشد دندان دائمی، نگهدارنده را می‌توان خارج کرد.

چهار نوع نگهدارنده فضای ثابت وجود دارد که دندانپزشک اطفال می‌تواند از آنها برای مراقبت از دندان‌های کودک شما استفاده کند. این انواع مختلف عبارتند از تاج و حلقه، دیستال، لینگوال و یک طرفه.

فضا نگهدارنده متحرک

اگر دندان کودک شما تقریباً آماده رشد است، یک نگهدارنده فضای متحرک می‌تواند گزینه خوبی باشد. این دستگاه‌ها مشابه مواردی هستند که در درمان‌های ارتودنسی استفاده می‌شوند و می‌توانند برای نیازهای کودک شما سفارشی شوند.

معمولاً این دستگاه‌ها از مواد اکریلیک ساخته می‌شوند و می‌توان آنها را با دندان مصنوعی نصب کرد. این نگهدارنده‌ها همچنین حفظ عادات بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را برای کودک شما آسان تر می‌کنند. با این حال، دستگاه‌های متحرک معمولاً به اندازه دستگاه‌های ثابت در حفظ فضا مؤثر نیستند.

چرا پرکردن دندان در دندان‌های شیری بهتر از کشیدن دندان است؟

گاهی اوقات پر کردن دندان حتی در دندان‌های شیری ضروری است. ممکن است بیهوده به نظر برسد، زیرا این دندان‌ها به هر حال می‌ریزند، اما چند دلیل مهم وجود دارد که چرا دندانپزشکان ما پرکردن دندان‌های شیری را توصیه می‌کنند، از جمله:

برای جویدن و تکلم

اگر پوسیدگی در دندان وجود داشته باشد، ممکن است بدتر شود و ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد که بر جویدن و رشد گفتار تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است آن را پر کنید.

برای کمک به نگه داشتن دندان‌ها در موقعیت

اگر دندانی به دلیل پوسیدگی باید کشیده شود، احتمال زیادی وجود دارد که دندان‌های دیگر جابجا شوند تا آن فضا را پر کنند. ممکن است فرزند شما مشکلاتی در هم ترازی داشته باشد و در آینده نیاز به درمان ارتودنسی پیدا کند.

پوسیدگی می‌تواند به دندان‌های دائمی‌ سرایت کند

از آنجایی که دندان‌های دائمی ‌زیر دندان‌های شیری قرار دارند، اگر دندان شیری پوسیدگی داشته باشد می‌تواند به لثه و دندان دائمی ‌سرایت کند. هنگامی‌که دندان دائمی ‌آماده بیرون آمدن است، این می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

می‌تواند باعث درد شود

حفره‌ها و پوسیدگی‌هایی که در دندان شیری درمان نمی‌شوند می‌توانند باعث درد کودک شما شوند. عفونت می‌تواند باعث آبسه شود و باکتری می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند.

دلایلی که کودک شما ممکن است به پر کردن نیاز داشته باشد

شایع ترین دلیلی که کودک شما به پر کردن نیاز دارد، پوسیدگی یا حفره است. پوسیدگی می‌تواند به دلیل رژیم غذایی با قند بالا و عدم حفظ سلامت دهان و دندان ایجاد شود.

دلایل دیگر پر کردن عبارتند از:

  • درمان کانال ریشه
  • رشد ضعیف دندان
  • آسیب ناشی از تصادف یا ضربه

در این موارد برای جلوگیری از کشیدن دندان شیری می‌توانید آنها را پر کنید.

جمع بندی

بچه‌ها از حدود ۶ سالگی شروع به از دست دادن دندان‌های شیری می‌کنند، اما افتادن دندان در ۷ یا ۸ سالگی نیز غیر معمول نیست. برخی از دندان‌های شیری نیاز به کشیدن دندان توسط دندانپزشک دارند. در برخی موارد مانند پوسیدگی یا ضربه به دندان شیری نیز نیاز به کشیدن آن دارید.

دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس آماده کمک به فرزند شما هستند. اگر کودک شما ۵ ساله، ۶ ساله، ۷ ساله، ۸ ساله و تا نوجوانی باشد، دندانپزشکان مهربان و خوش برخورد کودکان کلینیک به آنها رسیدگی می‌کنند. ما می‌خواهیم فرزند شما ارتباط مثبتی با رفتن به دندانپزشکی داشته باشد.

هر یک از دندانپزشکان ما به عنوان بهترین دندانپزشک کودک در شهر شهرت دارند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا محیطی مفرح، حمایتی و دلپذیر برای کودکان ایجاد کنیم. برای دریافت نوبت ویزیت با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا کشیدن دندان شیری مشکلی ندارد؟

شما می‌توانید با کشیدن یک دندان لق باعث درد، خونریزی و احتمالا عفونت کودک خود شوید. اگر دندان شیری نیاز به کشیدن داشته باشد، دندانپزشک شما توضیح می‌دهد که چرا و چگونه این کار را به بهترین نحو صحیح انجام دهید. 

اکثر دندانپزشکان اطفال تنها زمانی کشیدن دندان را به عنوان آخرین راه حل توصیه می‌کنند که دیگر گزینه‌های درمانی کارساز نباشند. کشیدن زود هنگام دندان می‌تواند مشکلاتی در گفتار، جویدن و رشد کودک ایجاد کند. بنابراین در صورت امکان با دندانپزشک در مورد انتخاب‌های دیگر صحبت کنید.

چه زمانی دندان‌های شیری می‌افتند؟

دندان‌های شیری کودک معمولاً در سن ۶ سالگی شروع به لق شدن و افتادن می‌کنند تا جایی برای دندان‌های دائمی‌باز شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است تا یک سال به تاخیر بیفتد.

چرا دندانپزشک دندان‌های شیری را می‌کشد؟

شایع‌ترین دلایلی که کودکان به کشیدن دندان نیاز دارند این است که دندان‌های آن‌ها قربانی پوسیدگی دندان، ضربه یا آسیب، بیماری لثه، دندان عقل نهفته و نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشند. پوسیدگی یک مشکل مزمن در کودکان است زیرا مینای دندان آنها شکننده است. 

کشیدن دندان شیری بهتر است یا گذاشتن روکش؟

زمانی که دندان‌های آسیب دیده دیگر قابل ترمیم نباشند، نیاز به برداشتن دندان‌های شیری است. با این حال، اگر آسیب خفیف باشد، ممکن است تاج یا روکش را انتخاب کنید زیرا می‌تواند عملکرد و ظاهر را بدون نیاز به کشیدن دندان بازیابی کند.

چرا دندان‌های شیری در برخی از بزرگسالان نمی‌افتد؟

این دندان‌ها به عنوان دندان‌های شیری ماندگار شناخته می‌شوند. گاهی اوقات، ممکن است به این دلیل باشد که دندان‌های بزرگسالی که باید جایگزین دندان‌های شیری می‌شدند، از بین رفته باشند. وضعیتی که در آن دندان‌ها از دست می‌روند، معمولاً دندان‌های دائمی ‌به نام آژنزیس دندان شناخته می‌شود. 

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button