اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

مراقبت‌های بعد از لمینت دندان

لمینت‌ها قطعات نازکی از چینی هستند که برای تقلید از ظاهر دندان‌های طبیعی طراحی شده‌اند. برای به حداکثر رساندن اثربخشی آنها، بیماران باید یاد بگیرند که چگونه از آنها مراقبت کنند. این وسایل برای بهبود ظاهر لبخند با پوشاندن عیوب مانند دندان‌های شکسته، تغییر رنگ داده، بریدگی یا شکاف استفاده می‌شوند. با مراقبت مناسب، چنین کارهای دندانپزشکی می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد.

اگر اخیراً دندان‌های خود را لمینت‌کرده‌اید، می‌بینید که متحول کردن لبخند چقدر رضایت بخش است. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید سفیدهای مرواریدی خود را تا زمانی که می‌توانید حفظ کنید، فقط باید نکات مراقبت پس از لمینت دندان را رعایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ادامه دهید.

۱۴ نکته مراقبتی بعد از لمینت دندان

یک روال نگهداری مداوم می‌تواند به جلوگیری از آسیب دیدن یا تغییر ظاهر لمینت دندانی کمک کند. ۱۴ دستورالعمل زیر می‌تواند در مراقبت صحیح از لمینت‌های دندانی موثر باشد.

۱- اگر به ورزش‌های تماسی علاقه دارید از محافظ دهان استفاده کنید

حتی اگر لمینت‌ها برای مدت طولانی دوام داشته باشند، اگر دائماً آنها را در معرض فشار شدید قرار دهید، ممکن است طول عمر آنها را کاهش دهید. این یعنی اگر مکرراً ورزش‌های تماسی انجام می‌دهید ممکن است به محافظت بیشتری نیاز داشته باشید.

فعالیت‌های بدنی مانند هنرهای رزمی، کشتی، بوکس و فوتبال دندان‌های جدید شما را در معرض ضربات تصادفی قرار می‌دهد. اگر این کار به طور مکرر در یک دوره طولانی انجام شود، حتی دندان‌های طبیعی شما نیز در نهایت می‌شکنند. به همین دلیل، اگر ورزشکار هستید، توصیه می‌شود از محافظ دهان ساخته شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.

۲- از دندان قروچه خودداری کنید

حتی اگر اهل ورزش‌های تماسی نیستید، باز هم برخی عادات مضر مانند دندان قروچه وجود دارد که باید از شر آنها خلاص شوید. برخی از شما ممکن است ناآگاهانه این کار را در هنگام خواب انجام دهید. به همین دلیل، باید از محافظ شب دندان استفاده کنید که برای محافظت از دندان در برابر ساییدگی ساخته شده است. 

جدای از آن، دندان قروچه برای افرادی که استرس و اضطراب دارند نیز رایج است. برای کنار آمدن با این احساسات، ممکن است به طور معمول مداد و ناخن‌هایتان را گاز بگیرید تا تنش را از بین ببرید. متأسفانه، حتی اگر لمینت نداشته باشید، به راحتی می‌توانید دندان‌های خود را با این عادت بد خراب کنید.

۳- از جویدن غذاهای بیش از حد سفت خودداری کنید

ونیرها به اندازه دندان‌های طبیعی قوی نیستند. جویدن اجسام سخت مانند ناخن، خودکار، مداد یا یخ می‌تواند به دندان آسیب برساند. در حالی که لمینت‌های چینی به طرز باورنکردنی بادوام هستند، مواد ظریفی نیز هستند. بهتر است از غذاهای بسیار سفت یا جویدنی که ممکن است باعث ساییدگی و شکستگی لمینت شوند، خودداری کنید. با گذشت زمان، ساییدگی و شکستگی بیش از حد می‌تواند باعث خراب شدن لمینت یا کنده شدن آن از دندان طبیعی شود.

از آنجایی که دندان قروچه می‌تواند لمینت‌های شما را خراب کند، به این معنی است که هنگام مصرف غذاهای سفت نیز باید مراقب باشید. اگر دائماً یخ، آب نبات سفت یا گوشت سفت بجوید، افزایش نیروی گاز گرفتن در نهایت می‌تواند منجر به ترک خوردن نه تنها در لمینت، بلکه بر روی دندان‌های طبیعی شما شود.

به جای گاز گرفتن غذاهای سفت، تکه تکه کردن آنها را به عادت تبدیل کنید. این بدان معناست که سیب‌های خود را برش دهید و هنگام خوردن استیک از چاقو و چنگال استفاده کنید. وقتی صحبت از بسته‌های غذا و بطری‌های آبجو می‌شود، سعی نکنید آنها را با دندان باز کنید.

فقط از دندان برای غذا خوردن استفاده کنید. بسیاری از مردم عادات بدی مانند جویدن ناخن یا باز کردن بطری‌ها با دندان دارند. برای مراقبت از لمینت بهتر است از استفاده از دندان برای هر چیزی غیر از غذا خوردن خودداری کنید. عادت‌های بد به این ترتیب می‌توانند باعث بلند شدن لمینت از روی دندان طبیعی شوند یا به شدت آسیب ببینند تعویض آن ضروری باشد.

۴- مراقب مصرف نوشیدنی‌هایی باشید که می‌توانند دندان‌ها را لکه دار کنند

اگرچه لمینت‌های چینی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر لکه مقاوم باشند، اما موادی وجود دارند که می‌توانند از زره سخت مواد عبور کرده و باعث تغییر رنگ شوند. قهوه و چای، چغندر، توت‌ها، سیگار و تنباکو همان موادی هستند که دندانپزشکان به بیمارانی که دندان‌های طبیعی دارند هشدار می‌دهند که مراقب باشند. اگر از یک یا چند مورد از موارد فوق لذت می‌برید و نمی‌توانید آن را ترک کنید باید بلافاصله پس از آن مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و آبکشی کنید تا احتمال ایجاد لکه کاهش یابد.

جدای از گوشت‌های سفت، جنبه دیگری از رژیم غذایی شما که باید اندکی اصلاح شود، مصرف نوشیدنی‌های رنگارنگ است. هنگام نوشیدن این نوشیدنی‌ها، می‌توانید از نی استفاده کنید یا بعد از آن دهان خود را بشویید.

۵- به یک روال مراقبت از دهان پایبند باشید

اگرچه با رژیم غذایی مناسب می‌توان از لکه شدن دندان جلوگیری کرد، اما به این معنی نیست که می‌توانید از مراقبت‌های معمول دهان خود غافل شوید. با وجود اینکه لبخند زیبای جدیدی دارید و از ظاهر خود راضی هستید، نمی‌خواهید به پوسیدگی دندان و بیماری لثه مبتلا شوید.

برای اینکه لمینت‌های جدید خود را در بهترین شرایط نگه دارید، توصیه می‌شود قبل از مسواک زدن ابتدا از نخ دندان برای از بین بردن پلاک بین دندان‌ها استفاده کنید. سعی کنید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. هنگام انجام این کار، ۲ دقیقه از زمان خود را به تمیز کردن لثه، دندان و زبان اختصاص دهید. برای پایان دادن به آن، دهانشویه را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید و بیرون بریزید.

۶- جرم گیری منظم دندان را برنامه ریزی کنید

علاوه بر مراقبت‌های معمول از دهان، جرم گیری دندان نیز توصیه می‌شود. زیرا اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ممکن است پلاکی داشته باشید که بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه‌تان تبدیل به تارتار شده باشد. 

۷- از یک مسواک نرم و خمیر دندان سفید کننده غیر ساینده استفاده کنید

استفاده از مسواک با موهای سفت یا خمیر دندان ساینده می‌تواند به پولیش لمینت دندان آسیب برساند. از یک برس نرم استفاده کنید و در مورد انواع ایمن خمیر دندان سفید کننده با دندانپزشک مشورت کنید. برای حفظ سایه دندان‌های طبیعی با لمینت‌ها، استفاده از خمیر دندان سفید کننده توصیه می‌شود، اما از خمیردندان‌هایی که حاوی مواد شن دار هستند خودداری کنید. دندانپزشک می‌تواند آموزش نحوه تمیز کردن دندان‌ها بدون آسیب رساندن به لمینت دندانی را ارائه دهد.

۸- معاینات منظم دندانپزشکی را انجام دهید

مراجعه به دندانپزشک برای معاینه هر شش ماه یکبار به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند و فرصتی را برای دندانپزشک فراهم می‌کند تا کارهای دندانپزشکی را بررسی کند و هر گونه تعمیر یا تنظیم مورد نیاز را انجام دهد. بیمار همچنین می‌تواند هر گونه نگرانی که ممکن است ایجاد شده باشد را برطرف کند. 

۹- سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن می‌تواند منجر به لکه و تغییر رنگ شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به لمینت از محصولات تنباکویی دوری کنید.

۱۰- اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری لثه را انجام دهید

بیماری لثه می‌تواند باعث عقب نشینی لثه‌ها شود. پسرفتگی لثه ممکن است تا حدی لمینت را در معرض دید قرار دهد و ظاهر کلی لبخند را خراب کند. بهداشت دهان و دندان مناسب و مراجعه منظم به دندانپزشک می‌تواند از بیماری لثه محافظت کند.

۱۱- بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

انجام لمینت دندان به خودی خود باعث ایجاد پوسیدگی دندان نخواهد شد. اما بدون رعایت روال بهداشت دهان و دندان، ممکن است دچار خرابی و پوسیدگی شود. بیماران باید روزی دو بار مسواک بزنند، بعد از هر وعده غذایی با دهانشویه بشویند و روزانه از نخ دندان استفاده کنند.

۱۲- استفاه از خمیر دندان مخصوص لمینت دندان

مراقبت پس از لمینت دندان یکی از مهم‌ترین نکات است که در آن انتخاب محصولات مناسب از جمله خمیر دندان و مسواک مورد نیاز است. این محصولات باید آسیب دندان‌های لمینت شده را کم کنند و از ساییدگی یا از بین رفتن لمینت جلوگیری کنند. معمولاً خمیر دندان‌های معمولی موادی مانند ساینده‌ها دارند که ممکن است به دندان‌های لمینت شده آسیب برسانند. در نتیجه، استفاده از خمیر دندان مخصوص لمینت ایده آل است. این خمیر دندان‌ها حاوی مواد غیر ساینده هستند که باعث آسیب نمی‌شوند. از طرفی، خمیر دندان‌های ضد حساسیت مخصوص ونیرهای دندانی که برای دندان‌های حساس طراحی شده‌اند، فرمولاسیون مخصوصی دارند و مناسب برای استفاده در این حالت‌ها هستند.

در حقیقت، اگر در خمیر دندان، ساینده‌ها وجود داشته باشد، ممکن است روی لمینت‌ها تأثیر گذاشته و باعث سایش و از بین رفتن آنها شود. از این رو، استفاده از خمیر دندان‌های مناسب و بدون ساینده یا غیر حساسیت‌زا برای لمینت دندان‌ها بسیار مهم است.

۱۳- مسواک مناسب لمینت

با انجام لمینیت دندان، باید به تغییر عادات مربوط به مسواک زدن و انتخاب مسواک مناسب برای دندان‌های لمینت شده توجه داشته باشید. برای مراقبت بهتر از دندان‌های لمینت شده، مسواکی با پرزهای نرم باید انتخاب شود. مسواک با پرزهای سفت ممکن است به دندان‌های لمینت شده آسیب برساند و باعث سایش لمینت شود. در نتیجه، مسواکی با پرزهای نرم برای مراقبت از دندان‌های لمینت شده بسیار موثرتر است. 

۱۴- روزانه نخ دندان بکشید

یکی دیگر از موارد مهم بهداشت دهان و دندان برای ونیرهای چینی، نخ دندان کشیدن روزانه است. نخ دندان کشیدن هر روز تضمین می‌کند که هیچ ماده غذایی در بین دندان‌ها باقی نمی‌ماند که می‌تواند باعث ایجاد پلاک یا رشد باکتری شود.

جمع بندی 

پیروی از این نکات برای نگهداری صحیح لمینت‌های دندانی می‌تواند به شما کمک کند تا از ساییدگی و شکستگی زودرس، لکه‌ها و سایر مسائلی که می‌توانند عمر لمینت را کوتاه کرده و ظاهر لبخند را تخریب کنند، جلوگیری کنید. در صورت نیاز، دندانپزشکان متخصص ما می‌تواند راهنمایی‌های بیشتری ارائه دهد.

اگر به دلیل ترس از مراقبت‌های بعد از لمینت دندان در انجام این درمان تردید دارید، خبر خوب این است که مراقبت‌های بعدی لمینت دندان ساده و قابل کنترل است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آن‌ها در برابر نیروهای خارجی که می‌توانند باعث آسیب شوند محافظت کنید، غذاهایی را مصرف کنید که به نیروی گاز گرفتن کمتری نیاز دارند، مصرف نوشیدنی‌های رنگی را کاهش دهید و بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید. 

گذشته از آن، دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس می‌توانند با قرار ملاقات‌های منظم به شما در تشخیص زودهنگام مشکلات کمک کنند. اگر برای اولین بار قصد دارید این درمان را انجام دهید، متخصصان ما می‌توانند نکات مفیدی برای مراقبت بعد از لمینت دندان ارائه دهند. 

سوالات متداول

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

لمینت‌های دندان به طور متوسط حدود پانزده سال عمر می‌کنند. با این حال، طول عمر لمینت‌های دندان می‌تواند از کمتر از ده سال تا بیست سال متغیر باشد. مانند مینای دندان‌های طبیعی، آنها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند چیپس و ترک ناشی از ضربه‌های دندانی، دندان قروچه، گاز گرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب پذیر هستند.

آیا لمینت برای دندان شما مفید است؟

دریافت لمینت مزایای زیادی دارد. قرار دادن این پوسته‌های نازک و سفارشی روی هر دندان می‌تواند هرگونه لکه یا تغییر رنگ را پنهان کند. اگر درمان‌های سفید کننده (بلیچینگ) دندان مؤثر نباشد، مردم اغلب به آنها متوسل می‌شوند. لکه‌های دندانی ناشی از فلوراید بیش از حد و داروهای تجویزی، بیش از حد سرسخت و عمیق هستند.

آیا می‌توانم با لمینت قهوه بنوشم؟

می‌توانید قهوه را با وجود لمینت بنوشید. از آنجایی که مواد باکیفیت، مانند چینی، در برابر لکه مقاوم هستند، مصرف یک یا دو فنجان قهوه باعث تغییر رنگ نمی‌شود. البته، آنها می‌توانند پس از قرار گرفتن در معرض مداوم و طولانی مدت شروع به زرد شدن کنند. به همین دلیل بهتر است از نی استفاده کنید. همچنین بلافاصله دهان خود را با آب بشویید و مسواک بزنید. 

آیا لمینیت دندان دردناک است؟

حقیقت این است که بیماران با گرفتن لمینت دندان درد جدی را تجربه نمی‌کنند. در واقع، بسیاری از مردم مطب دندانپزشکی را با تعجب از آسان بودن این عمل ترک می‌کنند. 

آیا می‌توانم بعد از لمینت دندان شکلات بخورم؟

آب نبات و شکلات احتمالاً با لمینت‌های دائمی‌مشکل چندانی نخواهند داشت. اما اگر موقتی هستند، مراقب باشید. آب نبات سخت و شکلات سخت نیز می‌توانند لمینت‌های موقت شما را بشکنند و باعث تغییر رنگ شوند.

متا تایتل :

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button