اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

کپسول برای عفونت دندان

دندانپزشکان معتقدند که سلامت دهان و دندان به اندازه سلامت جسمانی مهم است. شما می‌توانید با مسواک زدن،نخ دندان کشیدن و داشتن یک رژیم غذایی متعادل از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید. اگر مراقب دهان خود نباشید، می‌تواند منجر به علائم ناخوشایند و گاهی اوقات عوارض جدی شود.

عفونت‌های دندانی به دلیل تجمع چرک در زیر دندان‌ها یا لثه‌ها در دهان ایجاد می‌شوند. متاسفانه عفونت دندان به خودی خود از بین نمی‌رود و نیاز به درمان فوری دارد. عفونت دندانی می‌تواند باعث درد و فشار شدید در دندان‌ها و لثه‌ها شود. 

کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای تسکین درد انجام دهید. یکی از این کار‌ها مصرف آنتی بیوتیک است. کپسول‌های آنتی بیوتیک براساس نوع باکتری و شدت عفونت تجویز می‌شوند. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با هر آنچه که باید درباره عفونت دندان بدانید و بهترین کپسول برای عفونت دندان آشنا می‌شویم. همراه ما باشید.

آشنایی با عفونت دندان

عفونت دندان حفره ای از چرک و بافت ملتهب ناشی از عفونت باکتریایی است. در حالی که بسیاری از عفونت‌های دندانی در هسته نرم دندان ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در مکان‌های مختلف اطراف دندان از جمله نوک ریشه دندان، بافت‌های لثه و استخوان فک ظاهر شوند. در حالی که عفونت‌های دندان بسیار دردناک هستند، اما اگر بدون تاخیر برطرف شوند، کاملا بهبود می‌یابند. با این حال، عفونت‌های دندانی بدون درمان می‌توانند دندان آسیب‌دیده را از بین ببرند، به نواحی دیگر سرایت کنند و حتی عوارض تهدیدکننده‌ای برای زندگی ایجاد کنند.

کپسول برای عفونت دندان چه موقع تجویز می‌شود؟

عفونت دندان همیشه با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود. تنها در دو مورد برای درمان عفونت دندان از کپسول آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند.

  • بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف (اچ‌آی‌وی، ایدز، سرطان، لوپوس، آرتریت، اندوکاردیت عفونی و دیابت و غیره) هنگامی‌که بخواهند روش دندانپزشکی انجام دهند، برای جلوگیری از خطر گسترش یا رشد باکتری از کپسول آنتی بیوتیک به عنوان درمان جزئی، قبل از پروسه دندانپزشکی استفاده می‌کنند. 
  • برای درمان عفونت‌ها دندان، زمانی که عفونت حاد مانند التهاب لثه، پریودنتیت تهاجمی، خونریزی و سایر عفونت‌ها وجود دارد ابتدا از کپسول آنتی بیوتیک برای کاهش و جلوگیری از گسترش عفونت کمک می‌گیرند. 

با در نظر گرفتن توصیه‌های WHO در مورد استفاده صحیح از آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت میکروبی زیاد به این داروها، دندانپزشکان در حال حاضر تمایل دارند مصرف را فقط به موارد ضروری محدود کنند.

چه آنتی بیوتیک‌هایی برای عفونت دندان استفاده می‌شود؟

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ گونه مختلف باکتری وجود دارد که می‌توانند در دهان رشد کنند. بنابراین، نوع آنتی بیوتیک تجویز شده به باکتری خاصی که باعث عفونت می‌شود بستگی دارد. انواع مختلف آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت دندان در حمله به باکتری‌ها به روش‌های مختلف موثر هستند.

مجموعه ای از آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت دندان مانند پنی سیلین‌ها، مترونیدازول، کلیندامایسین و آزیترومایسین از جمله بهترین کپسول‌ها برای عفونت دندان هستند. وضعیت سلامت و سن هر بیمار مانند زنان باردار، کودکان و مبتلایان به نارسایی کلیه در نظر گرفته می‌شود، سپس بهترین کپسول آنتی بیوتیکی تجویز می‌شود.

به طور کلی، زمان درمان عفونت بین ۷-۱۰ روز و برای پیشگیری ۳ تا ۷ روز است. بسته به هر مورد عفونت دندان، می‌توان آن را به طور متوسط از ۱۴ به ۲۱ روز افزایش داد. در ادامه با کپسول‌های مناسب برای عفونت دندان آشنا می‌شویم.

پنی سیلین برای عفونت‌های دندانی

پنی سیلین رایج ترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان است. به دلیل افزایش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک‌ها، آموکسی سیلین با اسید کلاولانیک ترکیب شده تا اثربخشی آن افزایش یابد.

ممکن است برخی از افراد هنگام مصرف این دسته از آنتی بیوتیک‌ها آلرژی داشته باشند، بنابراین باید سابقه پزشکی خود را با دندانپزشک در میان بگذارید تا بتواند آنتی بیوتیک دیگری را انتخاب کند.

متوسط دوز درمانی آموکسی سیلین برای عفونت دندان ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت یا ۱۰۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت از راه خوراکی است. 

مترونیدازول

این نوع آنتی بیوتیک کمی‌خاص تر است و برای خانواده‌های خاصی از باکتری‌ها به نام بی هوازی در نظر گرفته شده است. معمولاً برای عفونت‌های حاد تجویز می‌شوند. با این حال، این کپسول اولین انتخاب نیست زیرا برای همه بیماران مناسب نیست. این دارو هنگام مصرف با الکل، آرام بخش‌ها، دارو‌های افسردگی و همچنین داروهای ضد انعقاد و ضد تشنج ممکن است تداخل ایجاد کنند. پس بسیار احتیاط کنید. دوز توصیه شده مترونیدازول حدود ۵۰۰-۷۵۰ میلی گرم هر ۸ ساعت به صورت خوراکی است.

آزیترومایسین

این دسته از آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت دندان برای بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند بسیار خوب عمل می‌کند. آنها به خانواده ای به نام ماکرولیدها تعلق دارند و نباید همراه با کلیندامایسین تجویز شوند زیرا اثر آن را از بین می‌برد. در بیماران مبتلا به بیماری‌های کبدی منع مصرف دارد. در برابر طیف گسترده ای از عفونت‌های باکتریایی دندان به خوبی عمل می‌کند. دوز معمول آزیترومایسین ۵۰۰ میلی گرم هر ۲۴ ساعت به مدت ۳ روز است که به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

اریترومایسین

این آنتی بیوتیک هم رده آزیترومایسین است و کاربرد وسیعی دارد. معمولاً برای درمان حفره‌ها و پلاک‌ها تجویز می‌شود و رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد. برای کودکان بی خطر است و گاهی اوقات برای متوقف کردن عفونت تجویز می‌شود. این آنتی بیوتیک اولین انتخاب نیست، اما برای برخی از بیماران یک گزینه بی خطر است. دوز مشخص شده می‌تواند از ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت به صورت خوراکی باشد. در برخی بیماری‌ها منع مصرف دارد، بنابراین توصیه می‌شود که دندانپزشک را از سابقه پزشکی خود مطلع کنید.

کلیندامایسین

این آنتی بیوتیک برای درمان طیف گسترده ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود و اغلب برای عفونت‌های دندان تجویز نمی‌شود. به دلیل ارزان بودن، در دسترس بودن و همچنین مقاومت کم باکتریایی، به ویژه در مقایسه با پنی سیلین، گزینه ای موثر در نظر گرفته می‌شود. دوز درمانی کلیندامایسین ۳۰۰ میلی گرم یا ۶۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت به صورت خوراکی است.

نشانه‌هایی که عفونت دندان شما گسترش یافته است؟

  • احساس خستگی و ناخوشی
  • سردردهای مداوم، درد فک یا گوش درد
  • تورم قابل توجه و ناراحت کننده صورت
  • سرگیجه
  • لرز یا تب بالا
  • افزایش ضربان قلب یا سبکی سر
  • درد معده، استفراغ یا اسهال بی دلیل

بهترین آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت دندان کدامند؟

آنتی بیوتیک منتخب آموکسی سیلین و پنی سیلین است که به دلیل ایمنی و وسیع الطیف بودن آن مورد توجه قرار دارد. با هر نوع باکتری مبارزه می‌کند و به راحتی قابل کنترل است. هنگامی‌که افراد به پنی سیلین حساسیت دارند، مترونیدازول ممکن است تجویز شود. با این حال، برای همه بیماران، به ویژه آنهایی که شرایط بالینی خاصی دارند، مناسب نیست. از این رو باید هر گونه شرایط بهداشتی را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

اگر آموکسی سیلین موثر نبود چه دارویی جایگزین می‌شود؟

آموکسی سیلین بهترین کپسول برای عفونت دندان است. اما گاهی تاثیری در بهبودی ندارد. به همین دلیل باید آنتی بیوتیک قوی تر تجویز شود.

نوع باکتری در معیار انتخاب آنتی بیوتیک مناسب، تعیین کننده است. ممکن است برای از بین بردن باکتری‌های موجود به آنتی بیوتیک اختصاصی تری نیاز باشد.

بیمار ممکن است عفونت‌های مکرر داشته باشد، درمان را به طور مداوم انجام نداده یا از پروتکل مشخص شده پیروی نکرده باشد. این عوامل می‌توانند بر مقاومت باکتریایی تأثیر بگذارند.

بنابراین، توصیه می‌شود در صورتی که قبلاً تحت درمان با آموکسی سیلین قرار گرفته اید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید و نتیجه را بررسی کنید. این کار به تعیین مناسب ترین درمان کمک می‌کند.

کپسول برای عفونت دندان باید چند روز مصرف شود؟

در برخی از افراد و بسته به درجه عفونت، ممکن است پس از ۳۶ ساعت درمان، علائم شروع به کاهش کنند. تحت هیچ شرایطی این نشان نمی‌دهد که عفونت از بین رفته است و درمان به حالت تعلیق درآید. برعکس، داروهای تجویز شده برای عفونت دندان باید تا مدت مشخص استفاده شوند.

۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا کپسول برای عفونت دندان تاثیر خود را بگذارد. به همین دلیل تکمیل درمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

تجویز کپسول آنتی بیوتیک برای کودکان

لازم به ذکر است که در کودکان، دندانپزشک اطفال با توجه به نوع باکتری، باید کپسول برای درمان عفونت دندان را تجویز کند. این درمان باید طبق توصیه‌ها و دستور عمل‌های دندانپزشک به طور کامل دنبال شود. هنگامی‌که باکتری‌ها به داروها مقاوم می‌شوند، درمان عفونت‌ها دشوارتر می‌شود. برای جلوگیری از این امر، همیشه درمان‌های آنتی بیوتیکی را کامل کنید. (آنها را به حالت تعلیق در نیاورید) هرگز خود درمانی نکنید زیرا هر کپسول دوره درمان خاصی دارد.

آیا مصرف پروبیوتیک همراه آنتی بیوتیک توصیه می‌شود؟

تجویز پروبیوتیک‌ها همراه با کپسول آنتی بیوتیک برای حفظ فلور روده رایج است. آنتی بیوتیک‌ها به کاهش عفونت کمک می‌کنند، اما راه حل کامل نیستند. اگرچه کار آنتی بیوتیک‌ها کاهش عفونت است، اما هنوز هم انجام کارها و روش‌های مختلف دندانپزشکی مانند عصب کشی برای جلوگیری از عود بیماری توصیه می‌شود.

علت ایجاد عفونت دندان

بهداشت نامناسب دهان، پوسیدگی دندان درمان نشده، بیماری لثه، ترومای دندانی و حتی روش‌های رایج دندانپزشکی می‌تواند باعث عفونت دندان شود.

با پوسیدگی دندان یا ضربه، باکتری‌ها از طریق یک سوراخ (پوسیدگی، ترک یا تراشه) در مینای دندان به پالپ دندان حمله می‌کنند. در بیماری لثه، عفونت در بافت‌ لثه شروع می‌شود و به ریشه دندان یا سوراخی در مینای دندان در امتداد خط لثه گسترش می‌یابد.

علائم ایجاد عفونت دندان

تجمع چرک و تورم بافت در داخل یا اطراف دندان عفونی اغلب باعث دندان درد شدید و حاد می‌شود. درد معمولاً مداوم است و اغلب به صورت تیز یا درد ضربان دار توصیف می‌شود. علائم دیگر عبارتند از:

  • درد دندان هنگام جویدن
  • درد در فک 
  • بوی بد و طعم تلخ در دهان
  • افزایش حساسیت دندانی
  • تورم موضعی بافت لثه
  • تب
  • تورم غدد لنفاوی

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

عوارض عفونت دندان درمان نشده چیست؟

عفونت دندان به خودی خود از بین نمی‌رود. بدون مراقبت سریع و مناسب، عفونت به بافت‌های اطراف و سایر قسمت‌های بدن فرد سرایت می‌کند.

اگر عفونت تخلیه نشود، ممکن است به بافت استخوان فک، بافت لثه، بافت نرم داخل گونه یا سایر نواحی سر و گردن منتقل شود. اگر عفونت در پشت دهان شما باشد، عفونت ممکن است به حفره سینوسی سرایت کند.

تا زمانی که عفونت دندان شما درمان نشده و در حال گسترش است، در معرض خطر سپسیس هستید. سپسیس پاسخ التهابی گسترده است که می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد.

چگونه از عفونت دندان پیشگیری کنیم؟

پیشگیری بهترین داروی دنیاست. به خصوص وقتی صحبت از لبخند شما می‌شود. با انجام عادات خوب بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن در امتداد خطوط لثه، نخ دندان کشیدن هر روزه و برنامه ریزی معاینات منظم دندانپزشکی، می‌توانید تقریباً به طور کامل خطر عفونت دندان را از بین ببرید.

اما در مورد عفونت‌هایی که به وسیله ضربه و تروما وارد می‌شود چه کاری انجام دهیم؟ در این موارد، بهتر است برای انجام هر نوع فعالیت بدنی که ممکن است آسیب دهانی ایجاد کند، از محافظ دهانی (گارد ورزشی) استفاده کنید. 

برنامه ریزی کنید که هر شش ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها دندان‌های شما را به طور کامل جرمگیری می‌کنند و علائم هشدار دهنده اولیه پوسیدگی را تشخیص داده و درمان می‌کنند. 

انواع مختلف عفونت دندان 

انواع مختلفی از عفونت دندان وجود دارد که برخی از آنها به دندان و قسمت زنده سرایت کرده و برخی به بافت‌های اطراف دندان حمله می‌کند. نوع عفونت بر توصیه‌های درمانی دندانپزشک تأثیر می‌گذارد. در دامه انواع عفونت دهان را با هم می‌بینیم.

عفونت لثه 

از نظر علمی، عملاً در هر جایی از بدن ما ممکن است عفونت ایجاد شود. در مورد عفونت لثه، عفونت به شدت در داخل بافت‌های لثه (و نه خود دندان) وارد می‌شود. این می‌تواند به دلیل نوعی عفونت دهان، وضعیت پزشکی، ضربه یا عدم مراقبت بهداشتی در منزل باشد.

عفونت پریودنتال

اگر به بیماری پریودنتال (لثه) شدید مبتلا هستید، لثه و بافت‌های استخوانی مجاور ریشه دندان به شدت عفونی می‌شوند. تجمع جرم و بوی بد دهان از علائم این عفونت است. در آن مایعات از لثه خارج می‌شوند و فشار زیادی به دندان وارد می‌شود.

عفونت پری اپیکال

عصب دندان عفونی یا در حال مرگ را عفونت پری اپیکال می‌گویند. همچنین ممکن است یک کیست در حال رشد در نوک ریشه دندان به وجود بیاید که در نهایت از طریق لثه و به داخل دهان تخلیه می‌شود. عفونت پری اپیکال فقط با درمان ریشه قابل درمان است.

چگونه عفونت دندان را درمان کنیم؟

بسته به نوع عفونت دندانی و شدت آن، به یکی از درمان‌های زیر نیاز خواهید داشت:

آنتی بیوتیک و کپسول برای عفونت دندان

اگر عفونت دندان گسترش یافته باشد، آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند التهاب و سطح باکتری‌ها را در داخل آن ناحیه کاهش دهند تا دندانپزشک شما بتواند به راحتی دندان را بی حس کرده و منبع عفونت را از بین ببرد. اگر تورم شدید وجود داشته باشد، داروی بی حس کننده به خوبی کار نمی‌کند.

عصب کشی

درمان کانال ریشه یا عصب کشی معمولاً تنها گزینه برای درمان عصب عفونی است. در این روش کاملا عصب را از بین می‌برند، کانال را تمیز کرده و سپس حفره را برای جلوگیری از عفونت مجدد می‌بندد. ترمیم دندان به تنهایی عفونت را از بین نمی‌برد. این کار فقط منجر به حبس و به دام انداختن عفونت می‌شود.

پاکسازی لثه و ریشه

اگر عفونت در استخوان یا لثه اطراف دندان وجود داشته باشد و داخل دندان نباشد باید باکتری‌های عامل عفونت را پاکسازی کنیم. معمولا این عفونت به دلیل جرم و پلاکی است که در زیر لثه کنار دندان فرو رفته است. در مرحله اول جرمگیری لثه تجویز می‌شود.

کشیدن دندان

اگر عفونت دندان از دندان شما سبقت بگیرد و راهی برای نجات دندان وجود نداشته باشد، کشیدن دندان ممکن است تنها انتخاب درمانی باشد. 

آیا عفونت دندان به خودی خود از بین می‌رود؟

وقتی بیمار می‌شویم، غذا‌های مقوی مصرف می‌کنیم و آب زیاد می‌نوشیم. در این شرایط استراحت می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا بهبود پیدا کنیم. اما انواع خاصی از عفونت‌ها و بیماری‌ها وجود دارند که با استراحت و آرامش، بهبود نمی‌یابند. پوسیدگی دندان و عفونت دندان یکی از آنهاست.

هرچه بیشتر صبر کنید، ممکن است متوجه شوید که درد شروع به از بین رفتن می‌کند. اما احتمالاً به این دلیل است که عصب دندان شروع به مردن کرده و گیرنده‌های درد را به همراه خود از بین برده است. عفونت‌های دندان درمان نشده بدتر می‌شوند و در نهایت دندان را از دست می‌دهیم. 

جمع بندی

تقریباً تمام عفونت‌های دندانی نتیجه پوسیدگی دندان درمان نشده است. از آنجایی که حفره‌ها یک عفونت باکتریایی هستند، همچنان به ساختارهای دندان مجاور گسترش می‌یابند مگر اینکه به طور فیزیکی توسط دندانپزشک شما درمان شوند.

عدم درمان عفونت دندان می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. یکی از راه‌های درمان عفونت دندان استفاده از کپسول‌های آنتی بیوتیک است. اما دقت داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها را نباید به صورت طولانی مدت استفاده کرد، زیرا به دلیل مقاومت دارویی درمان ناموفق خواهد بود.

سوالات متداول

علت اصلی عفونت دندان چیست؟

عفونت‌های دندانی معمولاً زمانی رخ می‌دهند که باکتری‌ها به پالپ حمله کرده و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند. این می‌تواند به دلیل پوسیدگی دندان، ضربه یا اقدامات ناموفق دندانپزشکی باشد. عفونت‌های پریودنتال ابتدا بافت‌های لثه را درگیر می‌کنند و باعث التهاب لثه و به مرور زمان پریودنتیت می‌شوند.

شایع ترین عفونت دندان چیست؟

عفونت‌های دندانی، از جمله پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال، معمولاً بسیار شایع هستند. 

چگونه بفهمیم آبسه دندان شدید است؟

اگر تب و تورم در صورت دارید یا در تنفس و بلع مشکل دارید به اورژانس مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده این باشد که عفونت به فک، گلو، گردن یا حتی به سایر نقاط بدن شما گسترش یافته است.

عفونت دندان چقدر طول می‌کشد؟

اگر فردی در مرحله اولیه، عفونت دندان را درمان نکند، عفونت ممکن است بین ۵ ماه تا ۱۲ ماه به صورت شدید در بیاید. علاوه بر این، اگر هیچ درمانی برای این بیماری انجام نشود، پالپ گرانبهای دندان از بین می‌رود و ممکن است عفونت دیگری ایجاد کند.

متا تایتل: بهترین کپسول برای عفونت دندان|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

دیسکریپشن: بهترین کپسول برای عفونت دندان آموکسی سیلین و پنی سیلین است. اما در صورت مناسب نبودن و حساسیت به این دارو‌ها، دندانپزشک با آنتی بیوتیک قوی تر آن را جایگزین می‌کند. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button