اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا در آمدن دندان عقل درد دارد؟

دندان‌های عقل دندان‌های سوم و آخرین مرحله‌ رشد دندان‌ها در دهان هستند. این دندان‌ها در پشت دندان‌های معمولی قرار می‌گیرند و معمولاً در دوره‌ سنی نوجوانی تا بزرگسالی (۱۷ تا ۲۵ سالگی) شروع به رشد می‌کنند. در برخی موارد، به دلیل فضای ناکافی که برای درآمدن دارند گاهی در زمان رویش درد خفیف تا شدید را احساس می‌کنیم. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی علائم درآمدن دندان عقل و علت ایجاد درد در دندان عقل می‌پردازیم. 

علت درد هنگام در آمدن دندان عقل چیست؟

رویش دندان عقل می‌تواند با علائم درد در دهان شما همراه باشد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

درد و تورم لثه

هنگامی‌که دندان عقل در حال رشد به سطح لثه می‌رسد، ممکن است لثه در نزدیکی دندان عقل تورم کند و درد ایجاد شود.

درد در ناحیه‌ی گوش و فک

رویش دندان عقل ممکن است به همراه درد در ناحیه‌ی گوش و فک همراه باشد. این درد ممکن است به دنبال فشار دندان عقل بر دندان‌های مجاور یا تورم لثه به وجود بیاید.

درد و محدودیت در باز شدن دهان 

اگر فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود نداشته باشد درآمدن دندان عقل می‌تواند باعث درد و محدودیت در باز شدن دهان شود. 

درد و تهوع

این علایم ممکن است به دلیل تاثیر دندان عقل بر ناحیه‌ای از دهان یا به دلیل التهابات مرتبط با رشد دندان‌ها باشد.

خونریزی لثه

در مواردی که لثه اطراف دندان عقل التهاب داشته باشد یا در زمان در آمدن در تماس با دندان‌های مجاور باشد، ممکن است خونریزی در لثه آن قسمت رخ دهد.

حساسیت به غذاهای سرد یا گرم

رویش دندان عقل ممکن است باعث حساسیت دندان‌های مجاور یا لثه در نزدیکی دندان عقل به غذاهای گرم یا سرد‌ پیدا کنند.

عفونت لثه (پریکورنیت) و تورم مکرر

گاهی به علت عدم توانایی در تمیز نگه داشتن قسمت پشتی دهان که دندان‌های عقل در آنجا رشد کرده اند، عفونت‌های تکراری در لثه (پریکورنیت) ایجاد شده و باعث تورم و درد می‌شود.

دندان عقل نیمه نهفته

دندان‌های عقل به دلیل کمبود فضا در دهان به طور کامل رشد نمی‌کنند و به صورت نیمه نهفته باقی می‌مانند. این وضعیت ممکن است همراه با درد و عدم راحتی در دهان باشد.

درد دندان عقل چند روز طول می‌کشد؟

مدت زمانی که درد دندان عقل طول می‌کشد، به عوامل مختلفی از جمله وضعیت دندان عقل، فرم رویش آن، واکنش شخص به درد، نوع و شدت مشکلات مرتبط با رویش دندان عقل بستگی دارد. به طور کلی، درد دندان عقل می‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. 

در برخی افراد، رویش دندان عقل ممکن است بدون علائم و درد اتفاق بیفتد. در دیگران، این فرآیند ممکن است با علائم کمتری همراه باشد و درد مدت زمان کمی‌بهبود یابد. اما در برخی موارد، درد شدید و مزاحمت در ناحیه‌ی لثه و دندان عقل ایجاد می‌کند که ممکن است مدت زمان طولانی‌ ادامه یابد.

اگر با درد دندان عقل مواجه شده‌اید، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک می‌تواند وضعیت شما را ارزیابی کند و در صورت لزوم تشخیص و درمان مناسب را انجام دهد. همچنین، در صورتی که درد شدید و طولانی در لثه اطراف دندان عقل دارید، بهتر است به سرعت به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات جدی‌تر از جمله التهابات شدید (پریکورنیت) پیش‌گیری کنید.

علائم رایج درد در دندان‌ عقل چیست؟

  • گاهی احساس می‌کنید که در قسمت انتهای دهان دندانی در حال رویش است. درد حسی است که نشان دهنده رویش است. دندان‌های عقل در حال رشد هستند و زمانی که به سطح لثه می‌رسند ایجاد درد و تورم در لثه‌های انتهایی دهان می‌کنند.
  • منشاء درد گاهی فشار وارد شده به دندان‌های مجاور دندان عقل است. در برخی از افراد دندان عقل فضای کافی برای بیرون آمدن ندارد. در این شرایط به دلیل کمبود فضا به دندان‌های مجاور فشار وارد کرده و باعث درد و تورم در آن قسمت می‌شوند.
  • به دلیل موقعیت قرارگیری دندان‌های عقل دسترسی برای تمیز کردن آنها کمی‌دشوار است. در اثر تمیز نشدن قسمت انتهایی دهان، التهاب لثه (پریکورنیت) ممکن است ایجاد شود که درد، تورم و خونریزی را به همراه دارد. 
  • ترک یا شکستگی و ترمیم‌های دندانی نامناسب در نزدیکی دندان‌های عقل باعث ایجاد درد در دندان عقل می‌شوند. 

علائم وجود دندان عقل 

در برخی موارد ممکن است درد دندان عقل همراه با علائمی‌همچون تورم، قرمزی، خونریزی لثه، بوی نامطبوع دهان، درد در سر و گردن و درد هنگام باز شدن دهان باشد. در هر صورت، اگر شما با علائم درد دندان عقل مواجه شده‌اید، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند.

برای کاهش درد دندان عقل چه کاری انجام دهیم؟

برای کاهش درد دندان عقل کار‌های زیر را انجام دهید تا درد به صورت موقت تسکین پیدا کند. در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما ارزیابی و درمان مناسب انجام شود.

بهداشت دهان و دندان: از طریق تمیز نگه داشتن دهان و لثه، می‌توانید از تجمع باکتری‌ها جلوگیری کنید. دندان‌ها و لثه را دقیقاً بشویید و از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث ایجاد ترک خوردگی در دندان می‌شوند، پرهیز کنید.

آب نمک ولرم: آب گرم را با یک قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید و با آن دهانتان را شستشو دهید. این کار می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها: اگر دندان عقل به علت التهاب یا عفونت درد گرفته باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز کند. اما باید به توصیه دندان‌پزشک خود عمل کنید و تا پایان دوره، مصرف آنتی‌بیوتیک را ادامه دهید.

مصرف داروهای ضد التهاب و ضد درد: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. 

خنک کننده‌ها: مصرف موادی مانند ژل‌های خنک کننده یا گذاشتن یخ روی گونه می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. 

تغذیه مناسب: در زمان درد غذاها و نوشیدنی‌های ملایم و نرم مصرف کنید تا دندان‌ها تحریک نشوند.

جمع بندی

توجه داشته باشید که همه افراد به یک شکل با رشد دندان‌های عقل مواجه نمی‌شوند. افراد مختلف ممکن است تجربه‌های متفاوتی داشته باشند. اگر با علائم رویش دندان عقل مواجه شده‌اید و این علائم به مدت طولانی ادامه داشت و شدت یافت، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق‌تر و درمان مناسب انجام شود. به هر حال، توصیه می‌شود که به جای خود درمانی، در صورت وجود درد دندان عقل، به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان دقیقی ارائه شود.

همین حالا با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. دندانپزشکان مجرب کلینیک در هر ساعتی از شبانه روز آماده پاسخگویی به بیماران عزیز هستند. 

سوالات متداول

آیا درد دندان عقل از بین می‌رود؟

اگر هیچ عارضه ای وجود نداشته باشد، ناراحتی در یک یا دو هفته از بین می‌رود. با این حال، عوامل زیادی می‌توانند با الگوی رشد دندان عقل تداخل داشته باشند که بر مدت زمان درد تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، تعیین دقیق مدت زمان تحمل درد می‌تواند دشوار باشد.

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

دندان عقل معمولاً تنها در صورتی که در حال یا آینده مشکلی ایجاد کند بهتر است کشیده شود.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چه زمانی از بین می‌رود؟

برای اکثر بیماران، درد پس از یک هفته کاهش می‌یابد. معمولاً حدود دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا سوکت بهبود یابد. 

۲.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button