تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

آیا عصب‌کشی ارزش هزینه کردن را دارد؟

برای بهبود و درمان دندان‌های آسیب دیده توسط دندان‌پزشک اقدامات مختلفی انجام می‌شود که یکی از آن‌ها عصب‌کشی دندان است. هنگامی که پالپ دندان درگیر عفونت شود و یا اینکه کاملا مرده باشد، دندان نیاز به عصب‌کشی دارد. ازاین‌رو نیاز است که پالپ قسمت تاج و ریشه کاملا برداشته شده و از بین رود. هزینه این پروسه درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. 

در کنار هزینه  عصب‌کشی سایر هزینه‌های جانبی نیز مثل روکش کردن دندان هم می‌تواند هزینه نهایی را افزایش دهد. به همین دلیل هزینه‌های درمان ریشه دندان به یکی از سوالات پرتکرار و دغدغه‌های مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های ‌دندان‌پزشکی تبدیل شده است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد هزینه عصب‌کشی دندان کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

 عصب‌کشی دندان چیست؟

درمان عصب‌کشی دندان در مواقعی انجام می‌شود که به پالپ دندان آسیب وارد شده باشد. اما این پروسه درمانی چگونه انجام می‌شود؟ پالپ دندان دارای بخش‌های مختلفی شامل اعصاب، بافت همبند و عروق خونی است. این بخش نقش بسزایی در رشد دندان‌ها دارد اما در صورتی که دچار عفونت شود و یا اینکه آسیب ببیند نیاز است که دندان‌پزشک آن را بردارد. 

در این پروسه درمانی، دندان‌پزشک در ابتدا قسمت‌های پوسیده دندان را کاملا برمی دارد تا بهتر به پالپ دسترسی پیدا کند. قسمت آسیب دیده پالپ کاملا برداشته و کانال‌های داخل ریشه را شست‌شو می‌دهد تا کاملا عاری از عفونت گردد. در انتها قسمت خالی پالپ و کانال‌های دندان را با استفاده از مواد پرکننده، پرکرده و به ترمیم تاج دندان می‌پردازند.  

نحوه انجام  عصب‌کشی دندان

در مواقعی که میزان پوسیدگی دندان از عاج یا مینای دندان بیشتر شود و به عصب یا همان پالپ دندان برسد و یا اینکه به دلیل زمین خوردن یا تصادف دندان شکسته شود، دندان به عصب‌کشی نیاز دارد. بنابراین بهتر است که هر نوع التهاب، ورم لثه و یا درد که در دندان‌های خود مشاهده کردید حتما به دندان‌پزشک مراجعه نمایید. 

درصورتی‌که درمان ریشه دندان به موقع انجام نشود ممکن است که پوسیدگی و عفونت به ریشه دندان نفوذ پیدا کند و رنگ دندان به سیاه یا زرد تغییر کند. در برخی از مواقع نیز که شرایط دندان بسیار حاد است عفونت به همراه خون به گردش در می‌آید.

مراحل عصب‌کشی دندان

 عصب‌کشی دندان دارای مراحل مختلفی است که اگر توسط یک دندان‌پزشک متخصص و با تجربه انجام شود می‌توان با کمترین میزان درد و آسیب ریشه دندان را حفظ نمود. این مراحل به شرح زیر هستند.

  • بی‌حسی

 عصب‌کشی دندان نیز همانند بیشتر پروسه‌های درمانی دندان با درد همراه است، ازاین‌رو دندان‌پزشک برای آنکه بیمار درد را احساس نکند پیش از شروع کار داروی بی‌حسی به ناحیه مد نظر تزریق می‌کند. 

  • برداشت عفونت

دندان‌پزشک برای آنکه بتواند به پالپ دندان دسترسی داشته باشد مقداری از عاج دندان را می‌شکافد و قسمت آسیب دیده پالپ دندان را با استفاده از فایل دندان‌پزشکی کاملا جدا می‌نماید. 

  • پاکسازی

پس از برداشتن پالپ، کانال ریشه کاملا با آنتی بیوتیک پوشیده خواهد شد تا از ورود عفونت جلوگیری نماید. 

  • پر کردن دندان

دندان‌پزشک قسمت بالایی دندان را که شکافی ایجاد نموده به صورت موقت پر می‌کند.

  • روکش دندان

در پایان برای آنکه دندان عصب‌کشی شده از مقاومت و اصطحکام کافی برخوردار باشد یک روکش بر روی دندان نصب می‌کنند. 

قیمت عصب‌کشی دندان

تعرفه و هزینه عصب‌کشی دندان یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که هنگام استفاده از این روش درمانی در ذهن بیماران به وجود می‌آید. تعرفه‌های دندان‌پزشکی همانطور که مطلع هستید بالا است. البته بعضی از بیمه‌ها تا حدودی هزینه‌های درمانی دندان‌پزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهند. اما برای تعیین هزینه دقیق خدمات مورد نیاز دندان باید حتما به دندان‌پزشک مراجعه نمایید تا با بررسی مقدار آسیب دندان قیمت نهایی را به شما اعلام نماید. 

به‌طورکلی هزینه عصب‌کشی دندان به فاکتورهای مختلفی وابسته است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نیاز به روکش دندان

دربرخی از مواقع شدت آسیب دندان خیلی زیاد است به‌طوری‌که علاوه بر عصب‌کشی به دلیل پوسیده و حساس شده دیواره‌ها به اقدامات درمانی دیگری نیز نیاز دارند. به این صورت که پس از  عصب‌کشی و پر کردن دندان باید روکش آن نیز انجام شود که هزینه بیشتری خواهد داشت.  

  • موقعیت دندان

محل قرارگیری دندان نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه عصب‌کشی دندان است. معمولا دندان‌های جلویی راحت‌تر  عصب‌کشی شده و با توجه به سختی کمتری که دارند دندان‌پزشک نیز دستمزد کمتری بابت  عصب‌کشی آن‌ها دریافت می‌کند. از طرفی دندان شماره ۷ که عقب‌ترین دندان در دهان است و دسترسی کمتری به آن وجود دارد پروسه درمانی آن بیشتر طول کشیده و هزینه عصب‌کشی بیشتری دارد. 

  • موارد پرکننده دندان

از دیگر عوامل موثر بر هزینه عصب‌کشی دندان می‌توان به نوع مواد پرکننده دندان اشاره نمود. برای پر کردن حفره دندان از دو نوع ماده کامپوزیت و آمالگام استفاده می‌شود که هر یک دارای کاربردهای خاصی است.

کامپوزیت‌های دندانی همرنگ دندان‌های اصلی هستند و به منظور حفظ اصول زیبایی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به همرنگ بودن این ماده با دندان‌ها بیشتر برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند. 

آمالگام ماده‌ای نقره‌ای رنگ و خیلی مقاوم است و به دلیل همرنگ نبودن با دندان‌ها دارای زیبایی کمتری است، ازاین‌رو معمولا برای پر کردن دندان‌های خلفی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که اشاره کنیم آمالگام نسبت به کامپوزیت دارای دوام بیشتری است. 

  • پرکردن یک سطحی، دوسطحی و سه سطحی

 میزان پوسیدگی دندان نوع پر کردن آن را مشخص می‌کند. در صورتی که سطح پوسیدگی و آسیب دندان خیلی زیاد باشد به پرکردن سه سطحی نیاز است. اما اگر میزان آسیب دیدگی دندان کمتر باشد به ترمیم یک سطحی نیاز است. بنابراین می‌توان گفت که سطح پر کردن دندان نیز بر هزینه  عصب‌کشی دندان موثر است. 

  • بازسازی دیواره دندان

درصورتی‌که به جز پالپ دندان، دیواره دندان نیز دچار آسیب و پوسیدگی شود، دندان‌پزشک باید بازسازی دندان را انجام دهد. به بازسازی دیواره دندان، بیلداپ می‌گویند. این پروسه درمانی نیز با استفاده از دو ماده آمالگام و کامپوزیت انجام می‌شود. هزینه بازسازی دیواره دندان نیز در قیمت نهایی عصب‌کشی دندان موثر است.

  • تعداد کانال‌های دندان

تعداد کانال‌های دندان نیز در تعیین هزینه عصب‌کشی آن موثر است. دندان‌ها عمدتا تک کاناله، دو کاناله و سه کاناله هستند و هر چقدر تعداد کانال‌ها بیشتر باشد به زمان و هزینه بیشتری برای ترمیم و عصب‌کشی دندان نیاز است. دندان‌های عقب سه کاناله و دندان‌های جلویی یک کاناله هستند.  

  • خصوصی یا دولتی بودن کلینیک

معمولا کلینیک‌های دندان‌پزشکی دولتی دارای تعرفه‌های کمتری برای خدمات درمانی مانند عصب‌کشی و پر کردن دندان هستند. این در حالی است که اگر به کلینیک‌های خصوصی مراجعه کنید باید هزینه بیشتری نسبت به مراکز دولتی بپردازید. هزینه  عصب‌کشی دندان در مراکز دولتی هر ساله توسط وزارت بهداشت مشخص می‌شود. اما در مراکز خصوصی بدون در نظر گرفتن این تعرفه‌ها قیمت‌ها تعیین می‌گردد. 

  • تخصص دندانپزشک

درمان عصب‌کشی دندان می‌تواند توسط متخصص اندو و یا دندان‌پزشک عمومی انجام شود. درصورتی‌که درمان ریشه توسط دندان‌پزشک صورت گیرد نسبت به اندودنتیست‌ها هزینه کمتری خواهد داشت. زیرا اندودنتیست‌ها یک دوره تخصصی گذرانده‌اند و با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند درمان مشکلات ریشه دندان را با موفقیت بیشتری انجام می‌دهند.

هزینه عصب‌کشی دندان کودکان

روش و نوع  عصب‌کشی دندان‌های اطفال با بزرگسالان یکسان نیست. هزینه عصب‌کشی دندان کودکان با توجه به مواردی مثل نوع دندان، پیچیدگی عمل، پوشش بیمه‌ای و  دندان‌پزشکی که درمان را انجام می‌دهد مشخص می‌گردد. اما با این وجود کودکان زیر ۷ سال که دارای مشکلاتی در دندان‌های شیری خود هستند معمولا دندان‌پزشک کشیدن دندان آن‌ها را ترجیح می‌دهد. به‌طورکلی هزینه عصب‌کشی دندان کودکان در مقایسه با بزرگسالان خیلی کمتر است. 

چگونه می‌توان هزینه درمان ریشه را کاهش داد؟

  • کاهش هزینه‌ها با استفاده از بیمه

بعضی از بیمه‌های پایه به میزان زیادی هزینه‌های درمان ریشه را تحت پوشش قرار می‌دهند، علاوه بر این بیمه‌های تکمیلی نیز تمامی هزینه عصب‌کشی دندان را پرداخت می‌نمایند. 

  • مراجعه به دندانپزشک عمومی

دندان‌پزشکان عمومی نسبت به متخصصین هزینه کمتری برای درمان ریشه دریافت می‌نمایند. ازاین‌رو می‌توانید به منظور کاهش هزینه‌های خود به جای مراجعه به متخصص، به دندان‌پزشک عمومی مراجعه نمایید. 

  • کارت تخفیف دندان‌پزشکی

بعضی از شرکت‌ها نیز مبالغی را به صورت سالانه یا ماهانه دریافت می‌کنند و تا حدودی هزینه‌های دندان‌پزشکی را کاهش می‌دهند. 

مراجعه به کلینیک های دولتی

کلینیک‌های دندان‌پزشکی دولتی هزینه کمتری برای ارائه خدمات خود دریافت می‌کنند.

 عصب‌کشی مجدد دندان ها

در برخی از مواقع دندان عصب‌کشی شده به عصب‌کشی مجدد نیاز دارد. در موارد زیر عصب‌کشی مجدد ضروری است.

  • اگر عصب‌کشی دندان کامل انجام نشده باشد و یا موفقیت آمیز نباشد، لازم است که عصب‌کشی مجدد انجام شود. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که برای درمان ریشه دندان حتما به یک متخصص عصب‌کشی مراجعه نمایید.
  • گاهی اوقات نیز عصب‌کشی به طور کامل انجام می‌شود اما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌های نادرست موجب می‌شود که دندان دوباره به  عصب‌کشی نیاز پیدا کند. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم که مراقبت‌های پس از درمان ریشه را حتما جدی بگیرید.   
  • اگر لایه زیر دندان پوسیدگی ثانویه پیدا کند، دندان باید ابتدا دوباره عصب‌کشی شود و بعد روکش آن نصب شود. زیرا میکروب‌هایی که در لایه زیرین دندان وجود دارد موجب می‌شود که ریشه دندان عفونت پیدا کند. 

جمع بندی

یکی از دغدغه‌های مهم افرادی که می‌خواهند برای درمان مشکلات دندان خود اقدام کنند هزینه عصب‌کشی دندان است. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا با بررسی‌های لازم مقدار و شدت آسیب دندان تعیین شود و هزینه دقیق عصب‌کشی دندان مشخص گردد. در صورتی که به یک دندان‌پزشک متخصص و مجرب مراجعه کنید می‌توانید دندان‌های آسیب دیده خود را به بهترین شکل ممکن و با هزینه‌ای مناسب درمان کنید. همین حالا با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت برای عصب کشی دندان دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا درمان کانال ریشه ارزش هزینه کردن دارد؟

با درمان کانال ریشه می‌توان دندان را حفظ نمود و با رعایت مراقبت‌ها و بهداشت دهان و دندان تا پایان عمر از دندان استفاده کرد. با وجود دندان‌های اصلی، فک محکم‌تر می‌ماند و دندان‌ها سالم باقی می‌مانند و افراد کمتر به دندان‌پزشک نیاز پیدا می‌کنند و لبخندی زیباترخواهند داشت. 

آیا بهتر است که کانال ریشه را از بین نبریم؟

درمان ریشه دندان تنها در صورتی پیشنهاد می‌شود که نتوان مشکل دهان و دندان را با سایر روش‌ها برطرف نمود. در برخی مواقع اگر از این روش درمانی استفاده نشود مشکلات پیشرفته‌تری به وجود می‌آید.

کشیدن دندان بهتر است یا درمان کانال ریشه؟

در اکثر مواقع درمان عفونت دندان و  عصب‌کشی دندان در مقایسه با کشیدن دندان خیلی روش بهتری است. اما مواردی نیز وجود دارد که دندان خیلی آسیب دیده و راه حفظ ریشه وجود ندارد و دندان‌پزشک مجبور به کشیدن دندان خواهد شد.

آیا می‌توان دندان شیری کودکان را عصب‌کشی نمود؟

بله همانند دندان‌های دائمی می‌توان دندان‌های شیری کودکان را نیز عصب‌کشی نمود. عصب‌کشی دندان کودکان باید حتما توسط دندان‌پزشک کودک یا متخصص اندو انجام شود.  

هزینه عصب‌کشی دندان کودکان چقدر است؟

با توجه به نوع دندان و شیوه درمان ریشه، هزینه عصب‌کشی دندان کودکان متغییر است. با شماره های کلینیک تماس بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button