اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا عصب‌کشی دندان در دوران بارداری ضرر دارد؟

بارداری یکی از مهم‌ترین و زیباترین دوره‌های زندگی برای بانوان است که می‌تواند لذت زائد‌الوصفی را به زندگی آن‌ها وارد کند. اما این دوره با نگرانی‌هایی در مورد وضعیت سلامت فرد همراه است. زیرا در دوران بارداری تغییرات هورمونی بسیاری در بدن مادر اتفاق می‌افتد که موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌گردد و مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌شود. 

از شایع‌ترین مشکلات زنان باردار می‌توان به مشکلات مربوط به لثه و دندان اشاره کرد. به‌طوری‌که گاهی اوقات این مشکلات به حدی حاد می‌شود که فرد نیاز به عصب‌کشی دندان پیدا می‌کند. در مورد عصب کشی در بارداری و عوارضی که می‌تواند برای مادر و جنین داشته باشد نگرانی‌های بسیاری وجود دارد. ازاین‌رو ما تصمیم گرفته‌ایم که در ادامه بیشتر به این موضوع بپردازیم که آیا عصب‌کشی دندان در بارداری ضرر دارد یا خیر؟ اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری در زمینه کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید. 

آیا عصب‌کشی در دوران بارداری خطرناک است؟

بارداری می‌تواند زنان باردار را مستعد بیماری‌های مختلفی کند. البته این جمله به معنی آن نیست که علت بیمار شدن فرد باردار بودن اوست. در واقع اگر بانوان پیش از بارداری مشکلاتی در سلامت دندان‌های خود داشته باشند و یا مستعد آن‌ها باشند قطعا در بارداری این مشکلات تشدید خواهد شد. بعضی از این مشکلات به حدی تشدید می‌شوند که نمی‌توان تا پایان دوران بارداری آن‌ها را تحمل نمود و به درمان فوری نیاز است. 

عصب‌کشی دندان یکی از همان مشکلات بوده که تحمل آن واقعا دشوار است و به درمان هر چه سریع‌تر نیاز دارد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که آیا می‌توانید چنین کاری را انجام دهید؟ آیا انجام عصب کشی در بارداری خطری برای مادر و جنین نخواهد داشت؟ لازم است که اشاره کنیم درمان ریشه دندان در بارداری مشکلات جدی را برای شما و فرزندان ایجاد نمی‌کند اما گاهی اوقات می‌تواند خطر آفرین شود. بنابراین بهتر است که از قبل با خطرات احتمالی این مشکل بیشتر آشنا شوید و بیشتر به سلامت خود اهمیت دهید.

مهم‌ترین خطرات احتمالی عصب‌کشی در بارداری

از مهم‌ترین خطرات احتمالی عصب‌کشی دندان در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تاثیرات اشعه ایکس

همانطور که می‌دانید دندان‌پزشک برای آنکه بتواند دید جامعی نسبت به میزان پوسیدگی دندان‌ها داشته باشد به عکس از دندان‌ها نیاز دارد. عکس‌برداری از دندان‌ها با استفاده از تکنولوژی اشعه ایکس انجام می‌شود. اگرچه پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار نباید در تماس با هر گونه اشعه ایکس باشند. اما اشعه ایکسی که در دندان‌پزشکی به کار می‌رود برای جنین خطرآفرین نمی‌باشد. 

اما با این وجود همچنان توصیه می‌شود که هنگام عکس‌برداری از دندان در دوران بارداری مراقبت‌هایی صورت گیرد. به عنوان مثال از پیشبند حائل و یا یقه حفاظتی استفاده کنید. هر چند که  اشعه ایکس تنها با دهان شما در تماس است و برخوردی با نواحی شکمی ندارد. توجه داشته باشید که به جز اشعه ایکس بیشتر داروهایی که حین درمان و یا از آن باید استفاده کنید م‌ تواند عوارضی را برای شما به دنبال داشته باشد.   

  • تاثیرات بیهوشی و بی حسی

گاهی اوقات درمان ریشه دندان در دوران بارداری بدون نیاز به بیهوشی و بی‌حسی انجام می‌شود. بنابراین ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که برای درمان به بیهوشی یا بی‌حسی نیاز دارید یا خیر؟ در برخی از مواقع دندان‌پزشک دوز بسیار کمی از این موارد را برای زنان باردار استفاده می‌کند. البته باید این مسئله را نیز در نظر بگیرید که درد احتمالی در حین عصب‌کشی دندان می‌تواند برای جنین مضر باشد. به عبارتی می‌توان گفت تحمل هر نوع فشار و استرس در دوران بارداری برای جنین اصلا خوب نیست و باید شرایط ایده‌آلی برای رشد و نمو جنین فراهم نمایید .

  • تاثیرات سایر مواد شیمیایی

از دیگر عوارض عصب کشی در بارداری می‌توان به تاثیرات استفاده از سایر مواد شیمیایی اشاره نمود. معمولا دندان‌پزشکان برای پر یا تمیز کردن دندان از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌کنند. البته هیچکدام از این مواد نمی‌توانند برای سلامتی زیادآور باشند. 

در واقع اکثر زنان باردار با این تصور که عصب‌کشی دندان برای جنین مضر است از انجام آن در دوران بارداری خودداری می‌کنند. اما لازم است که حتما در این موارد با دندان‌پزشک خود مشورت کنید، زیرا بعضی از اقدامات را می‌توان به آینده موکول نمود. اما گاهی اوقات به درمان فوری نیاز است و به تعویق انداختن آن می‌تواند شرایط را برای مادر و فرزند دشوار کند. در ادامه خطرات به تعویق انداختن عصب کشی در بارداری را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

خطرات اجتناب ناپذیر از عصب‌کشی دندان در دوران بارداری

اگر شما نیز در دوران بارداری به سر می‌برید و قصد به تعویق انداختن عصب‌کشی دندان خود در این دوران را دارید توصیه می‌کنیم که در تصمیم خود حتما تجدید نظر کنید. زیرا می‌تواند خطرات بسیار جدی برای شما و جنین داشته باشد. از جمله این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • گسترش عفونت دندان

معمولا دندانی که به عصب‌کشی نیاز پیدا می‌کند دارای عفونت است. این عفونت اگر سریعا درمان نشود می‌تواند به سایر دندان‌ها و لثه انتقال یابد. این اتفاق می‌تواند مشکلات بیشتر و سخت‌تری را برای بیمار به وجود آورد. 

  • ادامه یافتن درد شدید

عدم توجه به درمان دندان‌های پوسیده موجب می‌شود که مادر دردهای غیرقابل تحمل و شدیدی را تجربه کند. تداوم این دردها می‌تواند موجب ناآرامی، استرس و فشار در مادر و آسیب رسیدن به فرزند او گردد. 

بهترین روش برای درمان ریشه دندان در دوران بارداری

دندان‌پزشکان پیشنهادات و استراتژی‌های مختلفی را به زنان باردار در مورد عصب‌کشی دندان ارائه می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • در پروسه بارداری دوره سه ماهه‌ی اول بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده در روند بارداری است. ازاین‌رو معمولا اگر مادر با مشکلات سلامت دندان در این دوره مواجه شود دندان‌پزشک پیشنهاد می‌کند که پروسه درمان به دوره سه ماهه‌ی دوم موکول شود.
  • با ورود به دوره سه ماه‌ی دوم مادر همچنان از مشکلات سلامت دندان رنج ببرد دندان‌پزشک معمولا تجویز می‌کند که از دندان پوسیده عکس‌برداری شود تا بتواند پروسه عصب‌کشی را شروع کند. 
  • درصورتی‌که زنان باردار در دوره سه ماهه‌ی سوم به عصب‌کشی دندان خود نیاز پیدا کنند در بیشتر مواقع پزشک توصیه می‌کند که این شرایط را تحمل کنند و فرآیند درمان را به بعد از متولد شدن نوزاد موکول نمایند. 

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت که عصب کشی در بارداری روشی کاملا ایمن است اما بهتر است در مورد وضعیت بارداری خود به دندان‌پزشک اطلاع دهید تا با توجه به ارزیابی شرایط شما پزشک از بهترین استراتژی ممکن برای درمان مشکلات دندان شما استفاده نماید. 

توصیه‌های به منظور پیشگیری از عصب کشی دندان در دوران بارداری

هر پروسه درمانی در این دوره می‌تواند با دلهره و استرس زیادی برای زنان باردار همراه باشد، ازاین‌رو بهترین اقدام پیشگیری از وقوع این مشکلات است. باتوجه‌به توصیه‌های زیر می‌توانید به راحتی از عصب کشی در بارداری پیشگیری کنید. 

  • اولین و اصلی‌ترین اقدام برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلات عفونت دندان و پیشگیری از درمان ریشه توجه به بهداشت دهان و دندان و رعایت یک برنامه‌ریزی مناسب است. برای این منظور حتما روزی دو بار مسواک بزنید. 
  • از مصرف غذاها و خوراکی‌هایی که حاوی مقدار قند بالایی هستند بپرهیزید. زیرا غذاهای دارای میزان قند بالا از مهم‌ترین دلایل پوسیدگی دندان هستند. در صورتی که میل و علاقه زیادی به خوردن شیرینی‌جات دارید بعد از مصرف آن‌ها حتما از مسواک استفاده کنید.
  • تغییرات هورمونی در دوران باردای نیز می‌تواند سلامت دندان‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. ازاین‌رو توصیه می‌شود که به‌طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه نمایید و وضعیت دندان‌ها و لثه خود را کنترل کنید. با چکاپ مرتب دندان‌ها می‌توانید از عفونت و پوسیدگی آن‌ها جلوگیری کنید و می‌تواند اقدامی موثر در پیشگیری از عصب‌کشی دندان باشد.  
  • برای جلوگیری از عصب کشی دندان در بارداری و حفظ سلامت خود و فرزندنتان، مراقبت از دندان‌ها را جدی بگیرید و با مشاهده کوچک‌ترین مشکلات دندان سریعا به دندان‌پزشک مراجعه کنید و برای درمان اقدام نمایید. 

جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت که عصب کشی در بارداری نمی‌تواند برای مادر و جنین خطر آفرین باشد. اما به منظور حفظ سلامت جنین و جلوگیری از ورود استرس و فشار به جنین بهتر است که زنان باردار به سلامت دندان‌ها و لثه خود بیشتر اهمیت دهند. همچنین به رعایت توصیه‌های پیشگیری از عصب‌کشی بپردازند تا بتوانند دوره بارداری خود را بدون دلهره و نگرانی سپری کنند. 

به شما بانوان عزیز پیشنهاد می‌کنیم که پیش از بارداری حتما از سلامت دندان‌های خود اطمینان حاصل کنید و با داشتن یک چکاپ مرتب دندان به خوبی از آن‌ها مراقبت نمایید تا بتوانید فرزند دلبند خود را بدون هیچ‌گونه تنش و نگرانی به دنیا آورید و زندگی شاد و لذت بخشی برای خود رقم بزنید. 

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ایمپلنت، عصب کشی، جراحی لثه، پر کردن و ترمیم، بلیچینگ، کامپوزیت و کشیدن دندان عقل توسط پزشکان مجرب انجام می‌شود. همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا مصرف آنتی بیوتیک برای عصب کشی در بارداری عوارضی دارد؟

برای درمان‌های دندان‌پزشکی در بارداری که به مصرف آنتی بیوتیک نیاز است استفاده از داروهایی مانند کلیندامایسین، اریترومایسین، سفالوسپورین‌ها مثل سفالکسین و پنلی سیلین‌هایی مثل آمپی سیلین و آموکسی سیلین که بی‌خطر هستند توصیه می‌شود. 

آیا عکس رادیولوژی در بارداری برای عکس‌برداری از دندان‌ها ضرر دارد؟

در اکثر موارد برای عصب‌کشی دندان دندا‌ن‌پزشک به عکس رادیولوژی یا همان اشعه ایکس نیاز دارد تا میزان گستردگی عفونت را تشخیص دهد. انجمن بارداری آمریکا توصیه می‌کند که زنان باردار از قرارگیری در مقابل تشعشعات اشعه ایکس غیر ضروری خودداری نمایند. اما در صورت ضرورت حتما از لباس‌های محافظ استفاده کنند تا میزان عوارض ناشی از آن به حداقل برسد و آسیبی به جنین وارد نگردد.

آیا بیهوشی و مسکن برای عصب کشی در بارداری عوارضی ندارد؟

انجمن بارداری آمریکا توصیه می‌کند برای زنان باردار از بی‌حسی موضعی حاوی اپی نفرین در سطح حداقل استفاده شود. زیرا با استفاده از بی‌حسی برای عصب‌کشی پس از پایان درمان نیز با از بین رفتن تاثیر بی‌حسی بیمار درد را احساس می‌کند و مجبور به مصرف مسکن می‌شود که مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است. در شرایط خیلی خاص زنان باردار پس از عصب‌کشی دندان می‌توانند از مسکن‌های بر پایه استامینوفن استفاده کنند. 

آیا مشکلات دندان و دندان درد در بارداری بیشتر رخ می‌دهد؟

باتوجه‌به اینکه زنان باردار معمولا دارای مصرف کربوهیدرات بیشتری هستند بیشتر شاهد پوسیدگی دندان و دندان درد در آن‌ها خواهیم بود. علاوه‌براین استفراغ‌های دوران بارداری نیز می‌تواند موجب ضعیف‌تر شدن مینای دندان شود و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد. 

متا تایتل

عوارض و خطرات عدم انجام عصب کشی دندان در بارداری|کلینیک دندانپزشکی زاگرس

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button