اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تجهیزات و ابزار های عصب کشی دندان

در درمان آسیب‌های ریشه دندان، ابزارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دندانپزشک به وسیله این ابزارها عملیات درمانی دندان‌های شما را انجام می‌دهد. تا هنگامی که انسان برای غذا خوردن، از دندان‌های خود استفاده می‌کند، به دندان پزشکی، علم آن و تجهیزات مخصوص آن نیازمند خواهد بود. 

اگر تاکنون به دندان پزشکی مراجعه کرده باشید و روی یونیت‌های مخصوص نشسته باشید، لوازم مخصوص دندان پزشکی را هم دیده‌اید. بسیاری از مواقع از خود پرسیده‌اید که این ابزارها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند. ابزار های عصب کشی دندان بسیار متنوع هستند و ما سعی داریم در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس آن‌ها را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا با این ابزارهای مخصوص دندان پزشکی و کاربردهای آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع ابزارهای دندانپزشکی

در مطب‌های دندان پزشکی تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعضی از آن‌ها ابزار های عصب کشی دندان هستند و بعضی دیگر در معاینات یا ترمیم‌ها و یا جراحی‌ها کاربرد دارند. در این بخش تجهیزات عمومی دندان پزشکی را مطالعه خواهید نمود:

 دستگاه ساکشن یک ابزار مهم در دندان پزشکی

این دستگاه یکی از عمومی‌ترین ابزارهای دندان پزشکی است. چه کار عصب کشی داشته باشید یا هر کار دیگری، این اولین دستگاهی است که در دهان شما قرار می‌گیرد. این ابزار کاربردی‌ترین وسیله نسبت به سایر تجهیزات دندان پزشکی است. ساکشن در واقع مانند جارو برقی عمل کرده و آب دهان بیمار را به داخل خود می‌مکد. این وسیله در ابتدا در دهان شما قرار می‌گیرد و با عملیات ساکشن، آب را به داخل لوله می‌کشد. ساکشن‌ها معمولا با هوا یا آب کار می‌کنند. ساکشن هوایی اغلب مطمئن‌تر و بهداشتی‌تر است.

البته لازم به ذکر است که برای جراحی‌های دهان، مثل جراحی‌های لثه یا دندان عقل، باید از ساکشن‌های بسیار قوی استفاده کنید، چرا که در این جراحی‌ها مقادیر زیادی مایعات و خون وارد دهان بیمار شده که در این صورت برای ایجاد یک محیط تمیز و پاک، باید بیرون کشیده شود. ساکشن‌های جراحی دارای قدرت مکش بسیار بالایی هستند و قادرند همه محتویات دهان را قدرت بالایی به بیرون بکشند.

فرزهای دندانپزشکی متنوع

یکی از مهم‌ترین وسیله‌هایی که جزء ابزار های عصب کشی دندان به شمار می‌رود، فرزهای دندانپزشکی هستند که همانند مته بوده و برای برداشتن پوسیدگی و هم‌چنین تراش دندان از آن‌ها استفاده می‌شود. همانطور که حتما می‌دانید، مینای دندان‌ها بسیار سخت و سفت هستند و برای برش ان‌ها لزوما باید از فرزهای الماسی استفاده کرد. زمانی که از این دستگاه استفاده می‌شود، سر و صدای زیادی ایجاد خواهد شد که موجب ترس بسیاری از بیماران خواهد شد.

یونیت‌های دندان پزشکی با آپشن‌های گوناگون

این وسیله، همان صندلی‌هایی است که بر روی آن می‌نشینید. طراحی و زیبایی منحصر به فرد آن‌ها و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا یکی از مزیت‌های اصلی این ابزار است. هر کدام از این یونیت‌ها آپشن‌های مختلفی دارند که بسته به برند سازنده این آپشن‌ها با هم فرق دارند. 

لایت کیور جهت مستحکم سازی

دستگاهی با نام لایت کیور هنگامی استفاده می‌شود که دندان پزشک قصد دارد دندان شما را با کامپوزیت ترمیم کند. از این ابزار برای محکم کردن کامپوزیت در دندان شما استفاده می‌شود. عملیات محکم کردن کامپوزیت در این ابزار به وسیله نور ماوراء بنفش انجام می‌شود که موجب فشردگی سریع ماده خواهد شد. 

این دستگاه یک لامپ هالوژنی یا LED دارد که مزیت آن تولید نکردن گرماست. این امر موجب شده که این دستگاه کاربردهای بیشتری در صنعت دندان پزشکی داشته باشد. تابش لایت کیور به سه صورت مختلف می‌باشد. تابش پالس دارای شدت نور زیاد و کم است. تابش RAMP که از شدت نور کم آغاز شده و با گذر زمان، بر شدن نور افزوده می‌شود. در حالت تابش ثابت لایت کیور نیز نور با شدت ثابت بر دندان تابیده می‌شود.

سرنگ دندان برای تزریق دارو

یکی از ابزار های عصب کشی دندان و سایر جراحی‌ها، سرنگ‌ها هستند که برای تزریق داروهای بی حسی استفاده می‌شوند. سوزن این سرنگ‌ها معمولا از سرنگ‌های معمولی کمی بلندتر است و علت آن هم این است که دندان پزشک بتواند با دقت بیشتری نقاط دلخواه دهان بیمار را بی حس کند. نوع دیگری هم از سرنگ‌ها در ابزار های عصب کشی دندان وجود دارند که سرنگ آب و هوا بوده که از آن برای پاشش آب و تمیز کردن ضایعات دندان استفاده می‌شود. از سرنگ هوا هم برای خشک کردن دندان و عمل‌های جراحی استفاده می‌گردد.

اسکیلر یک ابزار مهم در دندان پزشکی

ابزار اسکیلر در دندان پزشکی برای پاک کردن پلاک‌ها و جرم‌ها در حجم بسیار وسیع استفاده می‌شود. بعضی از بیماران که به جرم گیری نیاز دارند، دندان پزشکی به وسیله این ابزار باقیمانده پلاک‌های روی دندان را به راحتی پاک می‌کند.

آینه دندان پزشکی

یکی از ساده‌ترین ابزارهای دندان پزشکی، آینه‌ها هستند که دو کاربرد مهم دارند. کاربرد اصلی آن‌ها برای بررسی داخل دهان و معاینه نمودن بخش‌های پشتی دندان‌هاست. بعضی از قسمت‌های دندان به راحتی قابل مشاهده نیستند و دندان پزشک می‌تواند به راحتی به وسیله این ابزار قسمت‌های مخفی دهان شما را معاینه کند. کاربرد دیگر آن جابه جا نمودن زبان بیمار به هنگام معاینه است. دندان پزشک این کار را بدون اینکه به زبان شما دست بزند می‌تواند به راحتی انجام دهد. آینه‌های دندان پزشکی اغلب دو سر مقعر و معمولی دارند که سر معقر آن برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا و سر دوم برای داشتن تصویری دقیق و واضح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزارهای عصب کشی دندان کدامند؟

اگر زمانی احساس درد در دندان خود داشتید و یا حس کردید، دندان شما نسبت به سردی و گرمی، حساس شده است، باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. هنگامی که برای عصب کشی یا اندو نزد پزشک می روید، او با استفاده از سرنگ دهان و دندان شما را بی حس کرده و به وسیله فرزهای مخصوص دندان شما تا رسیدن به ریشه خالی می‌کند. در این مرحله، از فایل عصب کشی که شامل سوزن‌های بسیار ظریفی است و دارای رنگ بندی و کدبندی‌های مختلفی است، استفاده می‌کند. هر سوزن دارای رنگ مخصوصی است که دندان پزشک به کمک آن سایز کانال ریشه شما را تخمین می‌زند. در ادامه از ابزارهای گوناگون دیگری استفاده می‌کند که آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. مهم‌ترین ابزار های عصب کشی دندان عبارتند از:

  • دستگاه پاتورکس
    این دستگاه برای عکسبرداری دندان‌های بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد که با چرخش اشعه به دور سر فرد، انجام می‌شود. این دستگاه جزء ابزار های عصب کشی دندان است، که مدل‌های مختلف۲ مرکز، سه مرکز و چند مرکز چرخش دارد.
  • دریل دندان پزشکی
    یکی دیگر از ابزار های عصب کشی دندان دریل‌ها هستند که بی شک ترسناک‌ترین وسیله در دندان پزشکی محسوب می‌شود. این دریل‌ها با سرعتی معادل ۲۵۰ دور در هر دقیقه چرخیده و در حین کار با پاشیدن آب، مانع از آسیب مینای دندان بیمار در هنگام تراشیدن دندان می‌شود. پیش از کار با دریل حتما باید داروی بی حسی استفاده شود. با بی حس شدن دندان، شما دیگر دردی را در این مرحله احساس نخواهید کرد.
  • تی برنیشر
    از این ابزار برای صاف کردن آمالگام استفاده می‌شود. در واقع تراشیدن آمالگام روی دندان در ابتدای کار به وسیله همین ابزار انجام می‌شود. این ابزار یک فلز نرمی بوده که یک سر پدالی و یک سر توپی دارد.
  • توربین دندان پزشکی
    با استفاده کردن از توربین می‌توان پوسیدگی‌های دندان را به صورت کامل برداشت. با این کار پوسیدگی‌ها بر طبق نظر پزشک از روی دندان شما برداشته می‌شود. توربین یکی دیگر از ابزار های عصب کشی دندان است که در دسته ابزارهای چرخنده دندانپزشکی قرار می‌گیرد. در بخش بالایی این ابزار فرزی چرخنده وجود دارد که با سرعت بسیار بالا توربین را به حرکت در می آورد.
  • آنگل دندان پزشکی
    یکی از تجهیزات مهم در عصب کشی، آنگل بوده که دارای اجزای مختلفی مانند، کارتریج، هد، ورودی و خروجی آب و نگه‌ دارنده است. بعضی از مدل‌های آنگل، دارای مجرای آبی نیستند. در واقع تفاوت اصلی توربین و آنگل، در قدرت و سرعت آن‌هاست. توربین‌ها سرعت بالا و قدرت گشتاور کمی دارند و آنگل‌ها سرعت کمتر و قدرت گشتاور بیشتری دارند. توربین‌ها به یونیت دندانپزشکی متصل هستند و آنگل به ایروموتور وصل شده است.
  • اپکس فایندر
    این دستگاه یک دستگاه الکترونیکی و جزء ابزار های عصب کشی دندان بوده و از آن برای اندازه‌گیری امپدانس، مقدار مقاومت مواد و فرکانس استفاده می‌شود. در حقیقت دندان پزشک این دستگاه را برای اندازه‌گیری طول دقیق کانال ریشه به کار می گیرد.

جمع بندی

درمان‌هایی که روی ریشه دندان انجام می‌شود شامل، درمان ریشه، عصب کشی و جراحی‌های اپیکو هستند که با توجه به نظر دندانپزشک به وسیله ابزارهای مختلف انجام می‌شود. می‌توان گفت عملیات عصب کشی، یک روش درمانی است که درون دندان بیمار انجام شده و جزء ضروری‌ترین عملیات‌های دندان پزشکی است. ابزار های عصب کشی دندان امروزه بسیار متنوع هستند و هر کدام از آن‌ها در مرحله خاصی از اندو یا عصب کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با پزشکان مجرب آماده انجام هر گونه کار‌های مربوط به دهان و دندان است. در این کلینیک دندانپزشکی کودکان، ایمپلنت، کشیدن دندان عقل، پر کردن دندان، بلیچینگ، کامپوزیت و عصب کشی انجام می‌شود. 

سوالات متداول

مهم‌ترین ابزار های عصب کشی دندان کدام است؟
دستگاه پاتوراکس، دریل دندان پزشکی، تی برنیشر، اپکس فایندر، توربین و آنگل دندان پزشکی از مهم‌ترین ابزار های عصب کشی دندان هستند.

پس از عصب کشی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
در روزهایی که عصب کشی انجام دادید، به دلیل التهابات دندان، باید از مسکن‌هایی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده کنید و از خوردن نوشیدنی‌های بسیار سرد یا گرم خودداری کنید.

علت انجام عملیات عصب کشی چیست؟
درمان ریشه یا عصب کشی به دلیل نابود کردن باکتری‌های نفوذ کرده به دندان انجام می‌شود. 

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button