اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ماندگاری دندان عصب کشی شده چقدر است؟

هنگامی که پالپ دندان عفونی یا ملتهب می‌شود، در برخی موارد درمان ریشه یا عصب کشی می‌تواند از کشیدن دندان جلوگیری کند. اندودنتیست می‌تواند دندان طبیعی شما را نجات دهد و آن را برای سال‌ها، دهه‌ها یا حتی یک عمر با برداشتن پالپ و تمیز کردن، شکل دادن و ضد عفونی کردن کانال‌های ریشه حفظ کند. در حالی که دندان دیگر حاوی بافت پالپ زنده نیست، توسط رباط پریودنتال در جای خود محکم نگه داشته می‌شود. این رباط می‌تواند تضمین کند که دندان عصب کشی شده شما مانند سایر دندان‌ها پس از برداشتن پالپ به عملکرد خود ادامه می‌دهد. در حالی که دندان عصب کشی شده ممکن است تا آخر عمر باقی بماند، اما شرایطی وجود دارد که در آن دندان شما نیاز به درمان مجدد دارد. 

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به این سوال پر تکرار مراجعان که ماندگاری دندان عصب کشی شده چقدر است؟ پاسخ داده خواهد شد. همچنین برخی از عوامل موثر بر افزایش طول عمر آن را با هم بررسی می‌کنیم.

عصب کشی چیست؟ 

عصب کشی روی دندان عفونی انجام می‌شود تا باکتری‌ها را از بین ببرد. از عفونت مجدد آن جلوگیری کند و دندان طبیعی شما را نجات دهد.

در درمان ریشه دندان، دندانپزشک بالای دندان عفونی را باز می‌کند و با استفاده از ابزارهای مخصوص، پالپ یا عصب عفونی را از دندان خارج می‌کند. پس از آن، قبل از پر کردن و بسته شدن آن، داخل دندان کاملا تمیز و ضدعفونی می‌شود.

پس از اتمام کار احساس تسکین فوری درد را خواهید داشت. اما دندان شما ممکن است تا چند روز پس از درمان درد داشته باشد. دندان شما حاوی هیچ بافت پالپ زنده ای نخواهد بود و رباط پریودنتال آن را محکم در جای خود نگه می‌دارد. 

عوامل موثر بر طول عمر عصب کشی دندان

چه شرایطی عصب کشی را تا سال‌ها ماندگار کرده و چه عواملی باعث عقب نشینی و خرابی عصب کشی می‌شود؟ یک بیمار باید چه اقداماتی را انجام دهد تا شانس یک نتیجه موفق را افزایش دهد؟ در ادامه چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم تا عمر دندان عصب کشی شده زیاد شود.

زمان درمان در ماندگاری دندان عصب کشی شده موثر است

درمان به موقع نتایج بهتری نسبت به درمان به تعویق انداخته می‌دهد. هنگامی که وضعیت دندان قبل از درمان بدتر می‌شود، به ویژه زمانی که عفونت ریشه به فک گسترش می‌یابد، عوارض بیشتر است.

زمان ترمیم و کیفیت بازسازی دندان عصب کشی شده

برای ترمیم دندان پس از درمان ریشه، به پرکردگی یا روکش دائمی دندان نیاز دارید. کیفیت این ترمیم و همچنین زمان بندی آن بسیار مهم است. هرچه زودتر برای ترمیم دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید، بهتر است. اگر بیشتر از دوره توصیه شده بین کانال ریشه و ترمیم خود صبر کنید، دندان شما در معرض خطر بالاتری از عوارض خواهد بود.

مراقبت‌های پس عصب کشی

در کنار کیفیت و زمان درمان، مراقبت‌های پس از عصب کشی می‌تواند باعث ماندگاری بیشتر کانال ریشه شود. باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، چکاپ‌ها را به موقع انجام دهید و به محض بروز مشکلات، درمان شوید.

محل قرارگیری دندان

مراقبت ریشه دندان جلویی پیچیدگی کمتری دارد زیرا فقط یک کانال ریشه وجود دارد. همچنین از آنجایی که این دندان‌ها به جای ساییدن برای گاز گرفتن و بریدن استفاده می‌شوند، تحت فشار کمتری قرار می‌گیرند. از آنجایی که دندان‌های عقب دو یا سه ریشه دارند، درمان آن‌ها پیچیده‌تر است و در حین غذا خوردن نیروی بایت بیشتری را تحمل می‌کنند. این عامل باعث می‌شود دندان‌ها در برابر مشکلات ناشی از ترمیم‌هایی که در اثر شکستگی آسیب دیده اند آسیب پذیرتر شوند.

سن بیمار

با بالا رفتن سن، دندان‌های ما شکننده می‌شوند و بیشتر مستعد شکستگی هستند. این نیز بر مدت زمان ماندگاری عصب کشی تأثیر می‌گذارد. هنگامی که صحبت از ترمیم دندان‌های آسیاب می‌شود، روکش‌های دندانی به محافظت از دندان در برابر فشار کمک می‌کنند. بنابراین در این شرایط روکش پس از عصب کشی، بر پرکردگی دندان ترجیح داده می‌شوند.

وقتی همه کارها را به درستی انجام دهید، می‌توانید دندان عصب کشی شده را تا آخر عمر سالم نگه دارید.

میزان موفقیت درمان ریشه

میزان موفقیت درمان ریشه بسیار بالاست. این موفقیت چیزی است که ما به طور مستقیم در بیماران کلینیک خود می‌بینیم و همچنین تحقیقات علمی مشاهدات ما را تأیید می‌کند. یکی از دقیق ترین مطالعات در مورد این موضوع، اثربخشی طولانی مدت روی ۴۸۷۴۷۶ نفر در درمان ریشه بوده است.

بر اساس این گزارش، ۹۸ درصد کانال‌های ریشه یک سال، ۹۲ درصد پنج سال و ۸۶ درصد ده سال یا بیشتر عمر می‌کنند. مولرهای درمان شده توسط دندانپزشکان متخصص ماندگاری ۱۰ ساله داشتند که به طور قابل توجهی بیشتر از مولرهای درمان شده توسط دندانپزشکان عمومی بوده است. این ارقام در ارائه درک کلی به بیماران از مدت زمان ماندگاری کانال ریشه کمک کننده هستند. 

فواید عصب کشی دندان چیست؟

یکی از بزرگترین فواید عصب کشی یا درمان ریشه این است که به بیماران این امکان را می‌دهد تا دندان‌های طبیعی خود را حفظ کنند. زمانی که تحت تأثیر پوسیدگی دندان و آسیب‌های دندانی قرار گرفته اید بهترین روش عصب کشی است که فواید زیر را به همراه دارد: 

  • به تقویت دندان در برابر حفره‌ها، عفونت‌ها و آسیب‌های آینده کمک می‌کند.
  • ساختار دندان را به طور کامل ترمیم می‌کند.
  • درد و تورم داخل و اطراف دندان را تسکین می‌دهد.
  • نسبت به جایگزینی دندان کشیده شده مقرون به صرفه تر است.
  • به محدودیت‌های غذایی یا مراقبت‌های ویژه دندانی نیاز ندارد.

مراحل انجام عصب کشی دندان

عصب کشی برای از بین بردن منبع عفونت و پوسیدگی داخل دندان اهمیت زیادی دارد. اما باید قبل از هر کاری مشخص شود آیا دندان آسیب دیده و اطراف آن قابل ترمیم هستند یا خیر. اگر دندان عفونی شما با بیماری لثه مرتبط باشد، ترمیم دندان می‌تواند سخت تر باشد. درمان ریشه به سادگی یک فرآیند چهار مرحله ای است. اندودنتیست شما می‌تواند این روش را طی دو جلسه با موفقیت انجام دهد.

مرحله۱: تشخیص پالپ عفونی

دندانپزشک ابتدا دندان‌های شما را معاینه می‌کند. سپس یک یا دو عکس اشعه ایکس برای آگاهی از میزان التهاب و پوسیدگی دندان گرفته شود. علاوه بر این، آنها می‌توانند یک تست حساسیت انجام دهند تا ببینند که آیا هنگام تماس دندان با محرک‌های شیرین، سرد یا گرم، احساس ناراحتی یا درد می‌کنید؟

دندانپزشک عمومی زمانی که مشکل ایجاد کننده دندان درد را شناسایی کرد شما را نزد یک دندانپزشک متخصص و با تجربه می‌فرستد زیرا برای درک کامل وضعیت به فناوری پیشرفته نیاز دارند. یک متخصص ریشه باتجربه از اشعه ایکس پیشرفته و تصویربرداری دیجیتال استفاده می‌کند تا مطمئن شود که به عصب کشی دندان نیاز دارید!

با استفاده از سوزن، دندانپزشک از بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان و بافت‌های اطراف استفاده می‌کند. اگر پالپ شما ملتهب باشد، ممکن است مدتی طول بکشد تا بی حس شود، متخصص اندودنتیست عصب کشی را تا زمانی که دندان بی حس نشود شروع نمی کند. بعد از اینکه بی حسی موضعی دندان شما را بی حس کرد، دندانپزشک ممکن است یک ورقه لاستیکی برای ایزوله کردن در اطراف دندان مورد نظر قرار دهد. این ورقه یک ماده لاستیکی مانند کوچک است که دندان‌های عفونی را جدا می‌کند تا آنها را خشک و تمیز نگه دارد. این ورقه لاستیکی دندانی را که نیاز به درمان ریشه دارد با پوشاندن سایر دندان‌ها در دهان شما جدا می‌کند.

مرحله ۲: برداشتن پالپ عفونی داخل دندان 

مرحله بعدی زمانی است که دندانپزشک یک سوراخ در بالای دندان ایجاد می‌کند تا باکتری‌ها و پالپ را از بین ببرد. این کار به دندانپزشک شما کمک می‌کند تا به محفظه پالپ و ریشه داخل دندان دسترسی پیدا کند. سپس از ابزارهای جراحی برای تمیز کردن کانال‌های ریشه و محفظه پالپ استفاده می‌کند و احتمالاً از آنتی‌سپتیک‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرده تا مطمئن شود که هیچ عفونتی برای ایجاد درد باقی نمی‌ماند.

پاکسازی و تراشیدن اولیه پوسیدگی دندان با فرز دندانپزشکی اولین مرحله عصبکشی دندان
برداشتن پوسیدگی در عصبکشی دندان

کانال ریشه را در این مرحله کاملا تمیز می‌کنند. این کار از عفونت‌های بعدی جلوگیری می‌کند. برای اینکار فایل‌هایی با قطرهای مختلف را وارد سوراخ می‌کنند تا به نوک ریشه برسند و کانال‌های ریشه عفونی را به طور کلی حذف کنند. سپس دندانپزشک شما از هیپوکلریت سدیم یا آب برای خلاص شدن از شر باکتری‌های باقی مانده استفاده می‌کند. پالپ قبلا مرده بود، بنابراین خلاص شدن از شر آن هیچ آسیبی به دندان شما وارد نمی کند.

مرحله ۳: پر کردن ریشه دندان با ماده پرکننده جدید

هنگامی که محفظه پالپ کاملا خشک و تمیز شد، دندانپزشک شما از ماده ای به نام گوتاپرکا (ماده لاستیکی مانند) برای پر کردن کانال‌ها استفاده می‌کند. این ماده داخل کانال‌ها قرار می‌گیرد. دندانپزشک آن را فشرده می‌کند تا به دیواره‌ها بچسبد. در مرحله بعد، متخصص اندودنتیست شما یک سیمان چسبنده برای آب بندی کانال‌ها به اندازه کافی اضافه می‌کند. یک کانال به درستی مهر و موم شده باکتری‌ها را دور نگه می‌دارد. سپس دندان را به صورت موقت پر می‌کنند.

مرحله ۴: ترمیم دندان

پس از چند هفته، از دندانپزشک مجرب برای برداشتن پرکردگی موقت دندان خود وقت بگیرید. سپس دندانپزشک یک پر کننده دائمی روی دندان درمان شده قرار می‌دهد و دندان‌های شما را مانند روز اول و قبل از عفونی شدن محکم می‌کند. این نه تنها به ترمیم دندان آسیب دیده شما عمل می‌کند، بلکه از عفونت بیشتر نیز جلوگیری می‌کند.

ترمیم و پرکردن دندان با کامپوزیت
ترمیم و پرکردن دندان با کامپوزیت که نیاز به اشعه فرا بنفش دارد

چگونه از دندان‌های خود بعد از عصب کشی مراقبت کنیم؟

اگر اخیراً دندان خود را عصب کشی کرده اید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه از دندان‌های خود مراقبت کنید تا لثه‌ها و دهان شما بهبود یابد. در ادامه چند نکته را با هم بررسی می‌کنیم که ممکن است به شما کمک کند هر چه سریع‌تر بهبود یافته و از سال‌ها سلامت دهان و دندان خود لذت ببرید.

آشنایی با عصب کشی می‌تواند به مراقبت درست از دندان کمک کند

درک اینکه عصب کشی چیست و چرا به آن نیاز دارید ممکن است به شما در مراقبت از دندان‌های خود بعد از عصب کشی کمک کند. ریشه دندان را به لثه و فک متصل می‌کند. ممکن است به دلیل پوسیدگی دندانی که به پالپ دندان شما رسیده، به عصب کشی نیاز داشته باشید، زیرا ریشه آبسه کرده و یک پاکت عفونت در اطراف ریشه دندانتان تشکیل شده است. 

در طول این روش، دندانپزشک ناحیه عفونی را تمیز می‌کند و نوع خاصی از پرکننده را برای مهر و موم کردن کانال قرار می‌دهد. از آنجایی که دندان بدون پالپ می‌تواند شکننده شود، احتمالاً برای قرار دادن یک روکش محافظ روی دندان نیاز به ویزیت بعدی دارید.

بهداشت دهان و دندان بعد از درمان کانال ریشه

ادامه رعایت بهداشت دهان و دندان پس از درمان کانال ریشه یا عصب کشی بسیار مهم است. دو بار در روز مسواک بزنید، یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و به طور مرتب از دهانشویه ضد عفونی کننده برای حفظ سلامت دندان‌های خود کمک بگیرید.

هنگامی که درمان کانال ریشه شما و هر روش دیگری تکمیل شد، یک ویزیت بعدی با دندانپزشک خود خواهید داشت تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که باید بهبود یافته است. سپس باید قرارهای منظم برای نظافت و معاینات را از سر بگیرید.

یک روال خوب و منظم بهداشت دهان و دندان به شما کمک می‌کند تا در سال‌های آینده دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشید.

روش کاهش درد بعد از عصب کشی 

اگرچه عصب کشی در نهایت به معنای درد کمتر است، اما ممکن است بلافاصله پس از آن، کمی حساسیت داشته باشید. همچنین ممکن است فک شما به دلیل باز بودن طولانی مدت‌ دهان درد بگیرد.

به طور معمول، درد ناشی از کانال ریشه با داروهای بدون نسخه با موفقیت کاهش می‌یابد، اما در برخی موارد دندانپزشک شما ممکن است داروی قوی تری را تجویز کند.

روکش کردن دندان عصب کشی شده

اگر منتظر روش دیگری مانند پر کردن یا روکش هستید، از جویدن با دندان در حال ترمیم خودداری کنید. در زمان مناسب نزد دندانپزشک رفته و دندان‌های خود را روکش کنید زیرا دندان عصب کشی شده ساختار ضعیف و شکننده ای پیدا کرده است.

عوارض احتمالی کانال ریشه که باید مراقب آنها بود

۹۵ درصد درمان کانال‌های ریشه موفقیت آمیز هستند، اما برخی از عوارض احتمالی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

اگر تعداد ریشه دندان‌های شما بیشتر از حد انتظار دندانپزشک بوده و دیده نشوند ممکن است این کانال‌های ریشه درمان نشده باقی بمانند. این کار باعث می‌شود تا مقداری عفونت در دندان وجود داشته باشد و شما همچنان درد را تجربه کنید. اگر بعد از کانال ریشه همچنان همان علائم قبلی را دارید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در برخی موارد، سیلانت مورد استفاده در کانال ریشه می‌تواند به مرور زمان از بین برود که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به داخل دندان شما برسند. چکاپ منظم دندانپزشکی بهترین راه برای جلوگیری از این عارضه خاص است.

در موارد نادر، شکافی در ریشه دندان وجود دارد که دیده نمی شود. اگر علائم غیرعادی مانند تداوم درد بعد از چند روز دارید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

اکثریت قریب به اتفاق درمان عصب کشی کار روتینی بوده و بیشتر بیماران روز بعد به فعالیت‌های عادی خود باز می‌گردند.

جمع بندی

ما نمی توانیم بگوییم که کانال ریشه شما چقدر دوام می‌آورد زیرا متغیرهای زیادی درگیر هستند. با این حال، می‌دانیم که کانال ریشه یک گزینه درمانی موثر است که به شما امکان می‌دهد یک دندان آسیب دیده را نجات دهید. زمانی که این کار توسط یک متخصص اندودنتیست دارای مجوز بورد انجام شود، به احتمال زیاد یک دهه یا بیشتر دوام خواهد آورد. هنگامی که دندان‌های شما به شدت آسیب دیده و عفونی شده اند، تنها عصب کشی می‌تواند آنها را نجات دهد. دندانی که با عصب کشی درمان می‌شود، اگر مراقبت مناسبی از آن شود، حتی می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند.

اگر به درمان ریشه(عصبکشی دندان) نیاز دارید، زمان را از دست نداده و همین امروز با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه  روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا کانال ریشه می‌تواند مادام العمر دوام بیاورد؟

طبق گفته انجمن اندودنتیست‌های آمریکا، کانال‌های ریشه بیش از ۹۵ درصد موفقیت دارند و در اکثر موارد تا آخر عمر باقی می‌مانند.

دندان بعد از روت کانال چقدر دوام می‌آورد؟

دندان‌هایی که کانال ریشه دریافت می‌کنند، پس از پر کردن و کشیدن روکش حدود ۱۱ تا ۲۰ سال دوام می‌آورند. 

چه زمانی باید عصب کشی مجدد انجام داد؟

مشکلات لثه، سایش، آسیب یا شل شدن همه می‌تواند نشانه‌هایی بر عصب کشی مجدد دندان باشد. اگر به موقع این کار انجام شود نیاز به درمان‌های بعدی دندان ندارید. با دیدن این سه علامت و مراجعه به موقع می‌توانید به دندانپزشک خود کمک کنید تا دندان شما را در حالت مناسب و طبیعی نگه دارند.

عصب کشی بهتر است یا کشیدن دندان؟

در بیشتر موارد، عصب کشی روش بهتری برای درمان دندان عفونی نسبت به کشیدن دندان است. با این حال، استثناهایی وجود دارد، مانند اینکه دندان آسیب شدیدی دیده باشد. دندانپزشک شما قبل از ارائه توصیه درمانی، سلامت دهان و دندان شما را به دقت تجزیه و تحلیل خواهد کرد. 

آیا دندان بعد از روت کانال ضعیف تر می‌شود؟

درمان ریشه می‌تواند یکپارچگی ساختاری دندان را تضعیف کند، به خصوص در مورد دندان‌های افراد مسن. عصب کشی می‌تواند آنها را مستعد شکستگی و احتمال عفونت بیشتر کند.

متا تایتل: طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

متا دیسکریپشن: ماندگاری دندان عصب کشی شده به عواملی مانند روتین منظم بهداشتی دهان و دندان، چکاپ منظم دندانپزشکی، سن، محل قرار گیری دندان، زمان عصب کشی، تبحر دندانپزشک و موارد دیگری بستگی دارد.

نظر دهید post

2 comments on “ماندگاری دندان عصب کشی شده چقدر است؟

  1. سید مبین حسینی آذر ۸, ۱۴۰۲ /پاسخ

    سلام
    آیا دندان عصب کشی شده بعد از سال ها می افتد

    • دکتر نادر نیکنام آذر ۱۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

      با سلام و احترام
      پاسخ به پرسش شما نیاز به بررسی های زیادی دارد ولی به طور کلی دندان عصبکشی شده دیگر مانند قبل راه عصبی و خونی و برای بازسازی ندارد و احتمال شکننده بودن آن هست و برخی دندان ها با توجه به نظر پزشک باید روکش شوند
      دندان عصبکشی شده ممکن است عفونت کند و نیاز به جراحی داشته باشد ولی اینکه به خودی خود می افتد آیا روکش آن بوده که افتاده یا خود دندان بوده؟
      آیا مورد شما فردی که تحلیل شدید استخوان فک دارد می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button