اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

فورسپس کاهورن دندانپزشکی

فورسپس کاهورن دندانپزشکی یک نوع فورسپس استخراجی است که در دندانپزشکی استفاده می شود. این فورسپس ها به دلیل شکلی که دارند که شبیه شاخ گاو است، کاهورن (cowhorn) نامگذاری شده اند. انواع مختلفی از فورسپس کاهورن دندانپزشکی وجود دارد که هر کدام برای دندان ها و تکنیک های خاص کشیدن طراحی شده اند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی این فورسپس خواهیم پرداخت.

انواع فورسپس کاهورن دندانپزشکی

فورسپس کاهورن در کنار سایر ابزارها، برای کشیدن دندان استفاده می شود و جزو ابزارهای جراحی دندانپزشکی است. این وسیله دارای دو دسته، یک گردن و یک سر است. درحین کشیدن دندان هایی که دارای فورکا هستند و بافت تاجی زیادی از آن ها باقی نمانده است، به خصوص دندان های مولر، فورسپس کاهورن می تواند بسیار کمک کننده باشد. از جمله نکات مهم در انتخاب فورسپس های جراحی وزن آن ها است. هرچه فورسپس سنگین تر باشد، خستگی دست حین درمان بیشتر و قدرت مانور دندانپزشک حین درمان کمتر می شود. مورد بعدی ساختار و ارگونومی خود ابزار است که تاثیر بسیاری در استفاده راحت تر و انجام درمان راحت تر خواهد داشت. 

فورسپس کاهورن بدین صورت عمل می کند که ابتدا دندان توسط الواتورها لق می شود و سپس با فورسپس خارج می گردد.  بدین جهت دو نوع فورسپس کاهورن وجود دارد:

  1. فورسپس کاهورن دندانپزشکی فک فوقانی: این نوع از فورسپس کاهورن، برای کشیدن دندان های آسیاب بالایی و پرمولرها استفاده می شود. از لحاظ ظاهری می توان گفت که نوک این نوع فورسپس کاهورن به سمت بالا خمیده شده است. این حالت باعث می شود که این وسیله متناسب با انحنای دندان عمل کند.
  2. فورسپس کاهورن دندانپزشکی فک پایینی: این نوع از فورسپس کاهورن، برای کشیدن دندان های آسیاب پایین و پرمولرها استفاده می شود. از لحاظ ظاهری، نوک این نوع فورسپس کاهورن به سمت پایین خمیده شده است. این حالت باعث می شود که این وسیله متناسب با انحنای دندان عمل کند.

شکل فورسپس کاهورن دندانپزشکی

با توجه به این واقعیت که دندان های آسیاب پایینی سنگین تر هستند، این نوع از فورسپس دارای تیغه های بسیار سنگین است، هیچ فاصله ای بین این تیغه ها وجود ندارند و هر دو تیغه، برآمدگی دارند. طرح‌های مدرن معمولا دارای دسته‌ای منحنی هستند که گرفتن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. دو برآمدگی روی تیغه اغلب منجر به این می شود که مردم از آنها به عنوان فورسپس کاهورن یاد کنند. این برجستگی ها با افزایش چسبندگی ابزار بر روی دندان، کشیدن دندان های آسیاب را آسان می کند.

فورسپس از چه چیزی ساخته شده است؟

تولید کنندگان فورسپس پزشکی را با مواد بادوام از جمله فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی با عیار بالا، تیتانیوم، پلاستیک، پلی پروپیلن یا ترکیبی از آلیاژها می سازند. نسخه های آلیاژی می تواند شامل کروم، نیکل یا کبالت باشد. نوک مدل های آلیاژی دارای مزیت انعطاف پذیری بالا و عملکرد عالی هستند. این مواد می توانند در برابر محیط های سخت استریلیزاسیون و اتوکلاو مقاومت کنند. مدل های نیز وجود دارند که از پلاستیک ساخته شده و  یکبار مصرف هستند. در حالی‌که مدل های فولادی و آلیاژی معمولا قابل استفاده مجدد هستند.

فورسپس های جراحی چون در تماس مستقیم با خون بیمار هستند جزو ابزاری هستند که ضدعفونی و استریل کردن آن ها بسیار مهم هستند. بدین صورت که پس از انجام جراحی و کشیدن دندان با فورسپس کاهورن دندانپزشکی می بایست ابتدا با یک دستمال حاوی ماده ضدعفونی کننده به خوبی پاک و تمیز گردد به صورتی که هیچ لخته خونی روی آن باقی نماند و سپس در حرارت اتوکلاو استریل شود. بهتر هست این ابزار در پک های اتوکلاو استریل شود تا برای بیمار بعدی استریل باقی بماند و در حین شروع درمان از پک استریل خود خارج گردد.

فورسپس دندانپزشکی چیست؟

فورسپس کشیدن دندان نقش مهمی در کشیدن دندان دارد. فورسپس دندانپزشکی به کاهش سطح تروما در محل کشیدن دندان کمک کرده و منجر به بهبود سریع دندان می شود. فورسپس دندانپزشکی این کار را با صاف کردن ناحیه استخراج دندان انجام می دهد که به نوبه خود بریدن رباط ها را آسان تر می کند.

فورسپس های کشیدن دندان در طرح های مختلفی وجود دارد که به نوبه خود نقش متفاوتی را در کشیدن دندان ایفا می کند. 

فورسپس قدامی فک بالا

این فورسپس طراحی شده است تا دندان هایی که در قسمت قدامی فک بالایی قرار دارند را بکشد. فورسپس قدامی فک بالا دارای تیغه هایی است که هیچ فضایی بین آنها وجود ندارد. آنها همچنین دارای نوک های نسبتا باریکی هستند که مخروطی بوده تا به شکل دندان های قدامی بالایی بچسبند. بسیاری از دندانپزشکان نیز از آنها برای کشیدن ریشه های باقی مانده دندان های قدامی استفاده می کنند.

فورسپس نیش فک بالا

این فورسپس ها دارای تیغه های بسیار سنگین هستند و همچنین فضای محدودی از یک تیغه به تیغه دیگر دارند. آنها در کشیدن نیش های فک بالا بسیار موثر بوده زیرا به شکل مستقیم هستند. برخی از دندانپزشکان نیز از آنها برای کشیدن دندان های ثنایای مرکزی استفاده می کنند. آنها به طور موثری برای برداشتن دندان های واقع در ربع چپ و راست دهان کاربرد دارند.

فورسپس مولر آتروماتیک فوقانی

این فورسپس ها دارای دو خم و یک تیغه باکال با برآمدگی هستند. تیغه جایگزین که تیغه پالاتال نام دارد صاف است. روش کار این فورسپس به این صورت است که با برجستگی خود برای رسیدن به ریشه دندان مولر طراحی شده است. برای این نوع فورسپس باید دو دست برای ربع چپ و راست تهیه کرد.

فورسپس دندان های قدامی تحتانی

از این فورسپس ها برای کشیدن دندان قدامی تحتانی استفاده می شود. این نوع فورسپس دارای یک قاب عمودی است که عمود بر محور بلند دسته قرار دارد. مانند سایر موارد، آن ها نیز هیچ‌گونه شکستگی بین تیغه ها ندارند. این به شما این امکان را می دهد که از همان فورسپس برای کشیدن دندان در سمت چپ و راست استفاده کنید. با این حال، انواع مختلفی برای دندان نیش وجود دارد.

فورسپس برای استخراج ریشه آتروماتیک

این ها انواع خاصی از فورسپس ها هستند که برای استخراج ریشه های آتروماتیک استفاده می شوند. با توجه به اینکه برای برداشتن بافت ریشه باقیمانده باید به سوکت برسد، فورسپس استخراج ریشه دارای یک نوک بلند است. طراحی دسته همچنین دارای برجستگی هایی است که به دلیل ماهیت ظریف استخراج ریشه، برای افزایش راحتی طراحی شده است.

جمع بندی

ابزارهای دندانپزشکی بسیار متنوع و گسترده هستند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس کوشش نمودیم تا به بررسی دقیق فورسپس کاهورن که یکی از پرکاربردترین این ابزار است، بپردازیم. برای دسترسی به متخصصان دندانپزشک حرفه ای که از مدرن ترین و بروزترین ابزار برای انواع کارهای دندانپزشکی استفاده می کنند، می توانید با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی خواهند نمود.

سوالات متداول

  1. فورسپس کاهورن دندانپزشکی برای چه مواردی استفاده می شود؟

فورسپس کاهورن دندانپزشکی تحتانی، به طور معمول برای برداشتن دندان های آسیاب پوسیده با تخریب گسترده تاج با یک فورکاسیون دست نخورده استفاده می شود. 

  1. روش کار فورسپس کاهورن دندانپزشکی چیست؟

روش مرسوم استفاده از فورسپس کاهورن دندانپزشکی برای کشیدن این است که فورسپس را تا حد امکان به صورت اپیکال به داخل فورکاسیون دندان‌های آسیاب ببرند. نوک فورسپس کاهورن دندانپزشکی نیروی اپیکالی را اعمال می کند که باعث پارگی رباط های پریودنتال می شود. 

  1. فورسپس فک بالا برای چه مواردی استفاده می شود؟

این فورسپس برای کشیدن شش دندان قدامی فک بالا (یعنی از نیش راست به نیش چپ) استفاده می شود. فورسپس معمولاً وقتی از بالا و کناره دیده می شود صاف است و دسته و نوک آن در یک سطح هستند.

  1. تفاوت بین فورسپس فک بالا و فک پایین چیست؟

نوک فورسپس فک بالا موازی با دسته است، در حالی که نوک فورسپس فک پایین در زاویه قائم قرار دارد. این به استفاده از نوک، موازی با محور بلند دندان کمک می کند. نوک ها منحنی هستند و به طور خاص برای دندان های مختلف، طراحی شده اند.

  1. چه فورسپسی برای کشیدن دندان مولر پایین استفاده می شود؟

فورسپس کشیدن دندان مولر پایین، شماره ۲۲ است. این فورسپس با نوک باکال و لینگوال نوک تیز برای کشیدن دندان های آسیاب فک پایین راست و چپ استفاده می شود. 

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button