اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درمان سه سوته دندان درد

دندان درد برای هیچ کس لذت بخش نیست و خوشبختانه دندانپزشکان چند راه برای درمان درد تعیین کرده اند. دندانپزشکی مدرن امکان درمان‌های موثرتری را در مورد دندان درد فراهم کرده است. در نهایت، بهتر است توسط دندانپزشکی که می‌تواند درد را تشخیص دهد ویزیت شوید. اما اطلاع از درمان‌های خانگی که برای درمان دندان درد استفاده می‌شود نیز مفید است.

اگر دندان درد دارید، آشنایی با درمان‌های زیر ممکن است مفید باشد. اینها رایج ترین راه‌هایی هستند که دندانپزشکان برای تسکین درد دندان توصیه می‌کنند. تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه ما باشید تا با این درمان‌ها آشنا شوید. 

درمان قطعی و سه سوته دندان درد

آنتی بیوتیک‌ها

هنگامی‌که فردی برای دندان درد به دندانپزشک خود مراجعه می‌کند، احتمالاً معاینه ای انجام می‌شود تا مشخص شود که درد از کجا می‌آید و دلیل آن چیست. در بسیاری از مواقع، ممکن است نتوان متوجه شد که درد دندان از کجا می‌آید. آنتی بیوتیک‌ها برای بسیاری از دندان دردها تجویز می‌شوند زیرا به عنوان یک داروی ضد باکتری عمل می‌کنند.

تجویز آنتی بیوتیک‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌های تولید کننده عفونت می‌شوند. اگر عفونت از بین برود، احتمالاً درد فروکش خواهد کرد. مهم است بدانید که آنتی بیوتیک‌ها یک شبه کار نمی‌کنند. چند روز طول می‌کشد تا باکتری‌ها عامل عفونت را کاملا از بین ببرند.

ترمیم دندان

یکی دیگر از درمان‌های رایج دندان برای دندان درد، خالی کردن قسمت عفونی و پوسیده دندان است. دندانپزشک دندانی را که باعث درد می‌شود خالی می‌کند تا عفونت از بین برود. بیشتر اوقات، دندان درد در نتیجه عفونت داخلی است. تخلیه کامل دندان به حذف باکتری‌ها از دندان و تمیز کردن ناحیه برای اطمینان از سالم ماندن دندان کمک می‌کند. در طول کار، دندانپزشک تمام قسمت های پوسیده دندان را می تراشند تا از سالم بودن و عاری از باکتری بودن خطوط دندان و لثه اطمینان حاصل کند. سپس آن را با ماده پر کننده مانند آمالگام نقره ای یا کامپوزیت سفید پر می‌کنند. 

عصب کشی

یکی از مهمترین موارد درد دندان درد در ریشه دندان است. هنگامی‌که دندانی آبسه می‌کند و به دلیل عفونت آسیب می‌بیند، احتمالاً به دلیل ترک یا پوسیدگی در داخل آن است. در این سناریوها، تنها راه درمان درد از طریق عصب کشی است. 

عصب کشی فقط برای موارد شدید که دندان بسیار آسیب دیده است انجام می‌شود. آنها نیاز به یک روش کم تهاجمی‌ دارند که در آن ریشه‌ها تمیز و پاک می‌شوند. 

در صورتی که درد عصبی ناشی از دندانی باشد که به شدت عفونی یا پوسیده شده است، کانال ریشه انجام می‌شود. در طول عصب کشی، دندانپزشک عصب آسیب دیده و پالپ را از داخل دندان خارج می‌کند، ناحیه را تمیز و آن را مهر و موم می‌کند. اعصاب داخل دندان برای عملکرد سالم دندان ضروری نیستند و درمان عصب کشی برخی از انواع درد عصب دندان را درمان می‌کند.

کشیدن دندان

در برخی موارد، پوسیدگی دندان ممکن است بیش از حد پیشرفت کرده باشد و با ترمیم و عصب کشی از بین نرود. در این شرایط نیاز به کشیدن دندان دارید. 

علائم دندان درد 

  • درد دندان ممکن است تیز، ضربان دار یا ثابت باشد. در برخی افراد، درد تنها زمانی ایجاد می‌شود که به دندان فشار وارد شود.
  • تورم اطراف دندان
  • تب یا سردرد
  • تخلیه بد مزه از دندان عفونی
  • طول کشیدن درد بیش از ۲ روز 
  • درد با مصرف مسکن از بین نرود.
  • تب با درجه حرارت بالا
  • درد هنگام گاز گرفتن
  •  قرمزی لثه یا طعم بد در دهان
  •  تورم گونه یا فک 

دندان درد چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که دندان درد دارید که بیش از ۱ یا ۲ روز طول می‌کشد.دندان درد شما شدید است. با باز کردن دهان خود گوش درد یا درد در فک دارید. حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. شناسایی و درمان مناسب عفونت‌های دندانی برای جلوگیری از گسترش آن به سایر قسمت‌های صورت و جمجمه و احتمالاً حتی به جریان خون مهم است.

چگونگی تشخیص دندان درد توسط دندانپزشک 

برای درمان دندان درد، دندانپزشک ابتدا سابقه پزشکی شما را می‌گیرد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. آنها از شما سوالاتی در مورد درد می‌پرسند، مانند زمانی که درد شروع شده است، شدت آن چقدر است، درد در کجا قرار دارد، چه چیزی باعث بدتر شدن درد می‌شود و چه چیزی باعث بهبود آن می‌شود. دندانپزشک شما دهان، دندان‌ها، لثه‌ها، فک‌ها، زبان، گلو، سینوس‌ها، گوش‌ها، بینی و گردن شما را معاینه می‌کند. بسته به آنچه که دندانپزشک شما گمان می‌کند که باعث درد دندان شما شده است، ممکن است عکس اشعه ایکس و همچنین آزمایش‌های دیگر گرفته شود.

چگونه می‌توان از دندان درد پیشگیری کرد؟

از آنجایی که بیشتر دندان دردها نتیجه پوسیدگی دندان است، رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند از دندان درد جلوگیری کند. اقدامات خوب بهداشت دهان شامل مسواک زدن منظم با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن یک بار در روز، شستشوی یک یا دو بار در روز با دهانشویه ضد عفونی کننده و دو بار در سال مراجعه به دندانپزشک برای جرم گیری حرفه ای بسیار کمک کننده هستند. علاوه بر این اقدامات، غذاهای کم قند بخورید. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید. فقط آنها را به عنوان یک خوراکی گاه به گاه در وعده‌های غذایی مصرف کنید. از دندانپزشک خود در مورد سیلانت‌ها و کاربردهای فلوراید بپرسید.

برای تسکین درد چه چیز‌هایی مصرف کنیم؟

  • داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا پاراستامول مصرف کنید.کودکان زیر ۱۶ سال نباید آسپرین مصرف کنند.
  • سعی کنید دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • از یک ژل تسکین دهنده برای دهان خود استفاده کنید. این ژل را می‌توانید از داروخانه‌ها خریداری کنید.
  • غذاهای نرم مانند ماست یا تخم‌مرغ بخورید و سعی کنید از جویدن با دندان دردناک خودداری کنید.

چه چیز‌هایی در زمان دندان درد مصرف نکنیم؟

  • غذاهای شیرین، خیلی گرم یا خیلی سرد نخورید.
  • سیگار نکشید. سیگار برخی از مشکلات دندانی را بدتر می‌کند.

علل دندان درد

دندان درد می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • پوسیدگی دندان
  • آبسه دندان
  • دندان ترک خورده یا آسیب دیده
  • پر کردگی شل شده یا شکسته
  • عفونت، این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک دندان (مانند دندان عقل) پوست را شکافته اما فضای کافی برای بیرون آمدن کامل ندارد.
  • مشکلات بریس‌های شما

درمان سه سوته دندان درد در خانه 

دندان درد می‌تواند ناشی از پوسیدگی دندان، عفونت، شل یا شکستگی پرکردگی یا عقب نشینی لثه باشد. گزینه‌های درمان خانگی برای کمک به کاهش درد دندان شامل استفاده از کمپرس سرد، غرغره کردن با آب نمک و نوشیدن چای نعناع است.

اگر درد بیش از ۱ یا ۲ روز طول کشید، بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را درمان کنند. تا آن زمان، درمان‌های ساده زیر که از موادی که معمولاً در خانه در دسترس هستند ساخته شده‌اند، ممکن است موقتاً ناراحتی را تسکین دهند.

کمپرس سرد یا کیسه یخ

اگر درد دندان بیش از ۱ یا ۲ روز طول بکشد، مراجعه به دندانپزشک توصیه می‌شود. کمپرس سرد یا کیسه یخ می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند، به خصوص اگر دندان درد به دلیل آسیب یا تورم لثه باشد.

می‌توانید سعی کند کیسه یخ یا کیسه ای از نخود فرنگی منجمد را برای چند دقیقه روی قسمت خارجی گونه بالای دندان دردناک نگه دارید. استفاده از کمپرس سرد عروق خونی را منقبض می‌کند و جریان خون را به ناحیه آسیب دیده کاهش می‌دهد. این به بی حس شدن درد و کاهش تورم و التهاب کمک می‌کند.

دهانشویه آب نمک

شستن دهان با آب نمک گرم به شل شدن مواد باقی مانده در حفره‌ها یا بین دندان‌ها کمک می‌کند. همچنین ممکن است تورم را کاهش دهد، بهبودی را تقویت کند و گلودرد را تسکین دهد.

برای شستشوی آب نمک ۱ قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید و سپس آن را تف کنید. این فرآیند را می‌توان هر چند وقت یکبار که لازم است تکرار کرد.

مسکن‌ها

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند به طور موقت درد دندان را تسکین دهند. آسپرین نباید به کودکان زیر ۱۶ سال داده شود.

سیر

سیر در طول تاریخ به طور گسترده برای اهداف دارویی استفاده شده است. سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی آن درد را کاهش می‌دهد. ابتدا یک حبه سیر تازه را له کنید و سپس با کمی ‌نمک مخلوط کرده و مخلوط را روی دندان آسیب دیده بمالید.

چای نعناع فلفلی

چای نعناع فلفلی به دلیل خواص بی حس کنندگی آن ممکن است به تسکین دندان درد کمک کند. مانند میخک، نعناع فلفلی خاصیت بی حسی دارد که می‌تواند دندان درد را تسکین دهد. منتول که به نعنا طعم و بوی نعناع می‌دهد، به عنوان ضد باکتری شناخته شده است.

یک قاشق چای خوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید. پس از خنک شدن، می‌توان آن را در دهان چرخاند و سپس تف کرد یا قورت داد.

همچنین می‌توان از چای کیسه ای کمی‌گرم و مرطوب استفاده کرد و برای چند دقیقه روی دندان نگه داشت تا درد کاهش یابد.

چند قطره روغن نعناع فلفلی را روی یک توپ پنبه ای بریزید و روی دندان قرار دهید.این روش یک درمان موقت روی دندان آسیب دیده است.

آویشن

آویشن به دلیل کاربردهای دارویی آن شناخته شده است و یک درمان موثر برای عفونت‌های سینه، مانند برونشیت یا سیاه سرفه است. تیمول، جزء اصلی اسانس، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی است. یک قطره اسانس آویشن را می‌توان به یک لیوان آب اضافه کرد تا دهانشویه درست شود. روش دیگر این است که چند قطره اسانس آویشن و آب را روی یک گلوله پنبه بپاشید. پس از افزودن آب، آن را روی دندان دردناک فشار دهید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا، که در برگ‌های آبدار آن یافت می‌شود، از دیرباز برای التیام سوختگی‌ها و بریدگی‌های جزئی استفاده می‌شده است. اکنون برخی از افراد از این ژل برای تمیز کردن و تسکین لثه استفاده می‌کنند.

مطالعات نشان داده است که آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است و می‌تواند میکروب‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند را از بین ببرد. ژل باید روی ناحیه دردناک دهان مالیده شود و به آرامی‌ماساژ داده شود.

دهانشویه هیدروژن پراکسید

شستشو با محلول پراکسید هیدروژن یک دهانشویه ضد باکتری موثر است، به خصوص اگر دندان درد ناشی از عفونت باشد. پراکسید هیدروژن در صورت بلعیدن خطرناک است، بنابراین هنگام شستشو باید دقت زیادی کرد.

باید آن را در قسمت‌های مساوی پراکسید هیدروژن ۳ درصد و آب مخلوط کرده و حدود ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید. پس از بیرون ریختن آن، دهان باید چندین بار با آب معمولی شسته شود. دهانشویه پراکسید هیدروژن هرگز نباید بلعیده شود و این دارو برای کودکان توصیه نمی‌شود.

میخک

میخک دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. میخک یک ادویه بومی‌جزایر مالوکو در اندونزی است. آنها حاوی اوژنول هستند، یک ترکیب شیمیایی که به عنوان یک بی حس کننده طبیعی عمل می‌کند.

میخک همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند به مبارزه با عفونت دندان و لثه کمک کند. فرد می‌تواند یک پنبه کوچک را با روغن میخک آغشته کند و آن را روی ناحیه آسیب دیده دندان دردناک بمالد.

میخک کامل خشک نیز می‌تواند استفاده شود. یک میخک کامل را به آرامی‌بجوید تا روغن آن آزاد شود و تا ۳۰ دقیقه روی دندان آسیب دیده بماند.

تسکین درد عصب دندان و درمان آن

بسته به علت دندان درد، چندین روش دندانپزشکی وجود دارد که می‌تواند مشکل را حل کند. دو مورد از رایج ترین روش‌های دندان درد پر کردن و عصب کشی است.

پر کردن: اگر درد عصب دندان ناشی از یک حفره ساده است، پرکردن رایج ترین ترمیم دندان است. هنگامی‌که دندان را پر می‌کنید، متخصص دندانپزشک شما آن ناحیه را بی حس می‌کند، مواد پوسیده را از بین می‌برد و آن را با یک پرکننده جایگزین می‌کند.

عصب کشی: در صورتی که درد عصبی ناشی از دندانی باشد که به شدت عفونی یا پوسیده شده است، کانال ریشه انجام می‌شود. در طول کانال ریشه، دندانپزشک عصب آسیب دیده و پالپ را از داخل دندان خارج می‌کند، ناحیه را تمیز و آن را مهر و موم می‌کند. اعصاب داخل دندان برای عملکرد سالم دندان ضروری نیستند و درمان عصب کشی برخی از انواع درد عصب دندان را درمان می‌کند.

برای جلوگیری از دندان دردهای ناشی از پوسیدگی و کاهش خطر از دست دادن دندان، بهتر است از یک روال مراقبت از دهان و دندان که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه است پیروی کنید. اگر دندان درد را تجربه کردید، حتماً فوراً برای تشخیص و درمان مناسب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

جمع بندی

دندان درد می‌تواند دردناک و مقابله با آن سخت باشد. بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند معاینه و ارزیابی کند که مشکل چیست. درمان دندان درد به علت آن بستگی دارد. اگر یک حفره باعث دندان درد شود، دندانپزشک شما حفره را پر می‌کند یا در صورت لزوم دندان را می‌کشد. اگر تشخیص داده شود که علت دندان درد عفونت عصب دندان است، ممکن است نیاز به عصب کشی باشد. باکتری‌هایی که به قسمت‌های داخلی دندان نفوذ کرده اند باعث چنین عفونتی می‌شوند. در صورت وجود تب یا تورم فک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

اگر سؤال بیشتری دارید یا می‌خواهید برای دندان دردناک خود ویزیت شوید، همین حالا با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید تا بتوانیم به شما کمک کنیم.

سوالات متداول

چگونه عصب دندان را درمان می‌کنند؟

اگر پالپ دندان شما که از اعصاب و عروق خونی تشکیل شده است، عفونی یا آسیب ببیند، ممکن است نیاز به عصب کشی داشته باشید. در طی عمل، پالپ برداشته می‌شود و داخل دندان شما تمیز و مهر و موم می‌شود. درمان ریشه از میزان موفقیت بالایی برخوردار است و ممکن است تا پایان عمر شما دوام داشته باشد. 

آیا آنتی بیوتیک‌ها به درد عصب دندان کمک می‌کنند؟

آنتی بیوتیک‌ها برای درد ناشی از عصب دندان موثر نیستند، زیرا این درد معمولاً به دلیل عفونت نیست.

سریع ترین راه برای متوقف کردن دندان درد چیست؟

می‌توانید با شستشو با پراکسید هیدروژن یا آب نمک از شر دندان درد در ۵ دقیقه خلاص شوید. در مرحله بعد، می‌توانید روغن میخک، عصاره وانیل یا خمیر سیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید. در نهایت از کمپرس سرد یا کمپرس یخ استفاده کنید. اگر درد برطرف نشد یا شدید بود، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

چرا دندان درد در شب بدتر می‌شود؟

دراز کشیدن باعث هجوم خون بیشتر به سر می‌شود و فشار بیشتری را به نواحی حساس مانند دهان ما وارد می‌کند.

قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت دندان چیست؟

جادوی روغن میخک: این اسانس که از گیاه میخک گرفته شده است، به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد درد قوی خود مشهور است. اوژنول، ترکیب فعال روغن میخک، در برابر باکتری‌های مختلف موثر است و آن را به یک نیروگاه طبیعی برای مبارزه با عفونت دندان تبدیل می‌کند.

آیا می‌توان دندانی که درد می‌کند را گرم کرد؟

هرگز روی دندانی که درد می‌کند گرما قرار ندهید. اغلب اوقات دندان دردناک نتیجه عفونت است. قرار دادن حرارت روی این فقط باعث بدتر شدن اوضاع و تورم بیشتر می‌شود. بنابراین اگر دندانتان درد می‌کند، هرگز یک پد گرم کننده روی صورت خود قرار ندهید.

چه آنتی بیوتیکی برای عفونت دندان استفاده می‌شود؟

آموکسی سیلین، پنی سیلین، سفالکسین، کلیندامایسین و آزیترومایسین

آیا پاراستامول برای دندان درد مفید است؟

پاراستامول یک مسکن خوب است اما در کاهش تورم موثر نیست و بنابراین در صورت داشتن دندان درد کمتر درد را تسکین می‌دهد. با این حال، می‌توان آن را به طور موثر همراه با ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کرد.

دندان درد بدون درمان چقدر طول می‌کشد؟

به طور متوسط، درد عصب دندان می‌تواند از چند روز تا ۴ تا ۶ هفته یا در برخی موارد حتی بیشتر طول بکشد. با توجه به بی حسی و درد شدیدی که ممکن است با عصب دندان ایجاد شود، باید هر چه می‌توانید انجام دهید تا در اسرع وقت از شر درد خلاص شوید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button