اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان

یکی از بیشترین سوالات و دغدغه‌های افراد سیگاری، تاثیر قلیان و سیگار بر دندان‌های کامپوزیت شده آنهاست. این مقاله به بررسی اثرات منفی مصرف تنباکو بر کامپوزیت دندان‌ها پس از اجرای ونیر و همچنین راه‌های کاهش این تاثیرات می‌پردازد.

استعمال تنباکو و اثرات آن بر کامپوزیت دندان

استفاده از تنباکو، به ویژه با کشیدن قلیان و سیگار پس از انجام ونیر کامپوزیت، منجر به تغییر رنگ و زردی کامپوزیت می‌شود. این اثرات بر زیبایی دندان‌ها تاثیر گذار بوده و مدت زمان ماندگاری کامپوزیت را کاهش می‌دهد. همچنین، این عادت باعث آسیب به دندان‌ها و نیاز به ترمیم و تعویض زودتری آنها می‌شود. 

عوارض قلیان و سیگار برای دندان‌های کامپوزیت شده

استفاده از قلیان و سیگار برای دندان‌های کامپوزیت شده می‌تواند به عوارض زیادی منجر شود. در ادامه، تاثیرات این مواد بر دندان‌های کامپوزیت شده را بررسی می‌کنیم.

تغییر رنگ و زردی کامپوزیت دندان

مواد استفاده شده برای ساخت کامپوزیت دندان از جنس رزین هستند که خاصیت رنگ‌پذیری دارند. دود قلیان و سیگار حاوی رنگدانه‌های قهوه‌ای است که باعث لکه‌دار شدن ونیر کامپوزیت دندان می‌شود. رنگدانه‌های دود به کامپوزیت نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ و زردی آن می‌شوند. این تغییرات با شستشو و مسواک به آسانی برطرف نمی‌شوند و ممکن است به تدریج کدر و زرد شود.

بیرون زدن و افتادن ونیر کامپوزیت

مصرف سیگار و قلیان تحلیل لثه را افزایش می‌دهد که ممکن است منجر به بیرون زدن ونیر کامپوزیت از لثه شود. این امر نه‌ تنها باعث ظاهر نامناسب می‌شود بلکه شیارهایی را ایجاد می‌کند که ممکن است به تجمع میکروب و پلاک کمک کند.

پوسیدگی دندان

افراد مصرف‌کننده سیگار و قلیان ممکن است با مشکلات بیشتری در زمینه پوسیدگی دندان مواجه شوند. زیرا کامپوزیت تنها سطح بیرونی دندان را پوشش می‌دهد و قسمت داخلی دندان مستقیماً در تماس با دود قرار دارد که باعث افزایش خطر پوسیدگی می‌شود. پوسیدگی زیر کامپوزیت نیاز به حذف کامپوزیت و ترمیم دندان دارد.

اجتناب از مصرف قلیان و سیگار، بهداشت دهانی بهتر، حفظ زیبایی و سلامت کامپوزیت دندانها را تضمین می‌کند.

کاهش تاثیر قلیان و سیگار بر دندان‌های کامپوزیت شده

استفاده از قلیان و سیگار بر دندان‌های کامپوزیت شده تاثیرات زیادی دارد. اول، از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا سیگار کشیدن باعث لکه دار شدن پیوند می‌شود. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری لثه و سرطان دهان را نیز افزایش می‌دهد. در صورتی که قادر به قطع این عادت‌ها نیستید، اقدامات زیر می‌تواند به کاهش تاثیرات منفی سیگار بر دندان‌های کامپوزیت شده کمک کند.

مراجعه منظم به دندانپزشک

مراجعه به دندانپزشک به طور دوره‌ای، هر شش ماه یکبار، امکان شناسایی زودتر و رفع مشکلات دندانی و ونیر کامپوزیت را فراهم می‌کند. در مراجعات، دندانپزشک می‌تواند بررسی کاملی انجام دهد و نکات بهداشت دهان و دندان متناسب با وضعیت فرد را بیان کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده منظم از مسواک و نخ دندان به دندان‌ها کمک می‌کند تا از تراکم پلاک و باکتری‌ها پیشگیری شود. انتخاب دهانشویه مناسب برای کنترل باکتری‌ها و حفظ تمیزی دهان مهم است.

جرمگیری دندان‌ها قبل از ونیر کامپوزیت

جرمگیری دندان‌ها و ترمیم پوسیدگی‌ها قبل از اجرای ونیر کامپوزیت، به دوام و زیبایی بیشتر ونیر کمک می‌کند. این اقدام باعث می‌شود مشکلات احتمالی مرتبط با پوسیدگی دندان را کاهش دهید.

رژیم غذایی مناسب

مصرف مواد غذایی کم‌اسید و کم‌رنگ به کاهش تغییر رنگ کامپوزیت کمک می‌کند. آب بیشتر و محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های اسیدی نیز از تاثیرات مثبت بر روی دندان‌هاست. از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث ایجاد لکه می‌شوند مانند آب انار، چای و قهوه خودداری کنید. اجسام سفت مانند یخ، مداد، هویج و جویدن ناخن‌ها را کنار بگذارید. زیرا کامپوزیت ها را تحت فشار قرار می‌دهد و آنها را می‌شکند.

استفاده از خمیر دندان و دهانشویه مناسب

انتخاب خمیر دندان و دهانشویه‌های مخصوص برای افراد سیگاری کمک به حفظ بهداشت دهان در مقابل عوارض سیگار می‌کند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات معمول و جرم گیری دندان، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و تاثیرات سیگار روی کامپوزیت‌ها را کاهش دهید.

استفاده از نایت گارد

استفاده از نایت گارد به عنوان یک محافظ در هنگام مصرف قلیان و سیگار، از مستقیم شدن اثرات نیکوتین بر دندان‌ها جلوگیری می‌کند. این اقدام می‌تواند تاثیرات زیان‌آور قلیان و سیگار را به طور موقت کاهش دهد.

ونیر کامپوزیت یا ونیر سرامیک برای افراد سیگاری مناسب است؟

انتخاب بین ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیکی برای افراد سیگاری نیازمند در نظر گرفتن عوامل مختلف است. در ادامه، ویژگی‌ها و تاثیرات هر نوع ونیر بر دندان‌های افراد سیگاری را بررسی می‌کنیم.

ونیر کامپوزیت

مقاومت کمتر به دود سیگار: ونیر کامپوزیت از رزین‌هایی ساخته می‌شود که مقاومت طبیعی دندان‌ها را ندارد. بنابراین، دود سیگار می‌تواند سبب تغییر رنگ و لکه‌های آن شود.

تغییر رنگ ماندگار: با وجود مواد رنگ‌پذیر در ساختار ونیر کامپوزیت، تغییر رنگ آن ماندگار است و در اثر نفوذ مواد دارای رنگ ممکن است گسترش یابد.

پوسیدگی و نقاط سیاه: مصرف دود سیگار می‌تواند به تشدید پوسیدگی دندان‌ها منجر شود و نقاط سیاه و قهوه‌ای روی دندان‌ها کامپوزیت شده ایجاد کند.

ونیر سرامیکی (لمینت)

مقاومت بیشتر: ساختار ونیر سرامیکی از مواد مقاوم به تغییرات رنگ استفاده می‌کند. بنابراین، این نوع ونیر به مراتب مقاوم‌تر به تغییرات رنگ نسبت به دود سیگار است.

کاهش اثرات نیکوتین: نیکوتین موجود در سیگار ممکن است پیوند بین ونیر و مینای دندان را کاهش دهد، اما این تأثیر در ونیر سرامیکی کمتر احساس می‌شود.

استحکام بالا: لمینت دندان یا ونیر سرامیکی دارای استحکام بیشتری نسبت به ونیر کامپوزیت است و در زمان و استفاده‌های مکرر، پایدارتر عمل می‌کند.

با توجه به مقاومت بیشتر ونیر سرامیکی به تغییرات رنگ و استحکام بالاتر آن، برای افراد سیگاری توصیه می‌شود. اگرچه مهمترین پیشنهاد همیشه این است که برای حفظ سلامت دندان‌ها، تلاش برای کاهش یا قطع عادت کشیدن سیگار انجام شود.

چه مدت بعد از قرار دادن کامپوزیت دندان نباید قلیان و سیگار کشید؟

استفاده از سیگار و قلیان می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی رنگ ونیرهای کامپوزیت داشته باشد. همچنین، مصرف تنباکو می‌تواند به تراکم لکه‌های دندانی منجر شده و تغییر رنگ را افزایش دهد. برخی از دندانپزشکان پس از اجرای ونیرهای کامپوزیت دندان توصیه می‌کنند که حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت از مصرف موادی که ممکن است به رنگ دندانها آسیب برساند، مانند سیگار و قلیان، خودداری کنند. اما برای حفظ بهترین حالت رنگی و نگهداری طولانی مدت، از استفاده مستمر و مفرط از این مواد باید اجتناب کنید.

آیا دندان‌ها در اثر سیگار کشیدن لکه دار می‌شوند؟

اگر دندان‌های شما بد رنگ و لکه‌دار شده‌اند، ونیرها می‌توانند راه‌حل خوبی برای شما باشند. سیگار کشیدن برای سلامت کلی شما خوب نیست و می‌تواند به همان اندازه برای سلامت دهان و دندان شما نیز مضر باشد. هنگامی‌که محصولات تنباکو و سیگار می‌کشید، این محصولات قطران را روی دندان‌های شما رسوب می‌دهد و به مرور باعث ایجاد لکه‌هایی می‌شوند. این بدان معناست که اگر برای مدتی طولانی سیگار می‌کشید، عملاً غیرممکن است که از دندان‌های زرد رنگ دوری کنید.

هنگام استنشاق و بازدم این محصولات تنباکو، دود را روی دندان‌های خود می‌کشانید. قطران موجود در آنها به مینای دندان شما می‌چسبد و رنگ مایل به زردی به آن می‌دهد. همچنین نیکوتین با قرار گرفتن در معرض هوا زرد می‌شود که به ایجاد لکه‌ها و تغییر رنگ بیشتر کمک می‌کند. محصولات سفید کننده دندان می‌توانند برخی از لکه‌های سیگار کشیدن طولانی مدت را از بین ببرند، اما همچنان مقداری تغییر رنگ خواهید داشت. این جایی است که ونیر‌ها وارد می‌شوند. کامپوزیت دندان به شما این امکان را می‌دهند که با یک بار مراجعه به مطب دندانپزشک لبخند زیبای خود را بدست بیاورید.

سفید کردن حرفه ای دندان لکه‌های آنها را از بین می‌برد؟

بسته به مدت زمانی که سیگار کشیده‌اید و چقدر از دندان‌هایتان مراقبت می‌کنید، درمان‌های سفیدکننده دندان می‌تواند روشی مؤثر برای به حداقل رساندن لکه‌های ناشی از عادت سیگار کشیدن باشد. مشکل این است که اگر چندین سال سیگاری دائمی ‌و مکرر هستید، این مواد سفید کننده به طور کامل دندان‌های شما را به رنگ اصلی باز نمی‌گرداند. در مورد لمینت و کامپوزیت، همه چیز کاملاً متفاوت است. آنها لبخند شما را بازسازی می‌کنند یا آن را بهتر از قبل می‌کنند. اما اگر از آنها نیز مراقبت نکنید باز هم دچار تغییر رنگ و تیرگی در اثر سیگار می‌شوند. 

کامپوزیت دندان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

طبیعی است که دندان‌های شما به مرور زمان ترک بخورند، پریدگی داشته باشند یا تغییر رنگ دهند، اما این به شما لبخندی کج و زشت می‌دهد. علاوه بر این، اکثر افراد دارای نقص‌های زیبایی دندانی هستند که ممکن است باعث ناراحتی آنها شود. در صورت داشتن این مشکلات دندانی، می‌توانید از درمان‌های باندینگ دندانی استفاده کنید که به شما لبخند کاملی می‌دهد. در بیشتر موارد از باندینگ کامپوزیت دندان برای دندانپزشکی زیبایی استفاده می‌شود. در ادامه برخی از مشکلاتی که با کامپوزیت بر طرف می‌شود را بررسی می‌کنیم. 

  • کامپوزیت دندانی حفره‌های کوچک را پر می‌کنند. این مواد برای حفره‌های بزرگتر بادوام نیستند.
  • دندان‌های ترک خورده یا شکسته با این ماده ترمیم می‌شوند.
  • ظاهر دندان‌های لکه دار را بهبود می‌بخشند.
  • کامپوزیت‌ها فاصله بین دندان‌ها را می‌بندند.
  • شکل دندان‌ها را تغییر می‌دهند و آنها را بلندتر نشان می‌دهند.
  • در نهایت، باندینگ آرایشی ممکن است به عنوان جایگزینی برای آمالگام، برای پوشاندن ریشه‌های دندان در معرض دید توصیه شوند.

روش پر کردن کامپوزیت دندان

باندینگ کامپوزیت دندان یک روش ساده، بدون درد و سریع است که کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و حتی نیازی به بی حسی موضعی ندارد. با این حال، زمانی که دندان شما در نزدیکی عصب شما ترک خورده است، ممکن است نیاز به بیحسی داشته باشید تا مطمئن شوید که در طول عمل احساس درد نمی‌کنید. دندانپزشک شما رنگ مواد کامپوزیت را به گونه ای سفارشی می‌کند که با سایه دندان‌های اطراف شما مطابقت داشته باشد. سپس سطح دندان را زبر می‌کنند و با استفاده از ماده باندینگ آن را آماده می‌کنند. یک سطح ناهموار باعث می‌شود که رزین محکم روی دندان بچسبد. سپس دندانپزشک مواد باندینگ کامپوزیت را اعمال می‌کند و آن را به شکل دلخواه قالب می‌زند. برای استحکام سریع باندها از نور کیورینگ مخصوص استفاده می‌شود.

سیگار کشیدن با باندینگ آرایشی

بر کسی پوشیده نیست که سیگار اثرات نامطلوبی بر سلامتی شما دارد. محصولات تنباکو به سلامت دندان و سلامت عمومی ‌شما آسیب می‌رساند. سیگار کشیدن علاوه بر بیماری لثه و پوسیدگی دندان منجر به تغییر رنگ کامپوزیت دندان می‌شود.

متاسفانه کامپوزیت‌های آرایشی به مرور زمان به دلیل سیگار کشیدن و خوردن آب انار، چای و قهوه بدرنگ می‌شوند. نوشیدنی‌هایی که حاوی اسید هستند تمایل دارند رزین کامپوزیت را لکه دار کنند و ظاهری زشت به دندان‌ها بدهند. همچنین، برخلاف ونیر‌های چینی و روکش‌ کامل دندان، باندینگ کامپوزیت دندان در برابر لکه مقاوم نیست و زردی ناشی از سیگار کشیدن زیبایی لبخند شما را به خطر می‌اندازد.

مزایای کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت‌های دندانی همه کاره هستند و می‌توان از آنها برای حل بسیاری از مشکلات دندانی از جمله ترک، تراشه، لکه و شکاف با یک درمان استفاده کرد.
  • کامپوزیت‌های زیبایی نسبتاً ارزان‌تر از روکش‌های چینی و سایر گزینه‌های دندانپزشکی زیبایی هستند.
  • برای قرار دادن کامپوزیت‌های دندانپزشکی فقط به یک قرار ملاقات نیاز دارند. سایر روش‌های مشابه، به عنوان مثال، روکش‌ها و لمینت‌ها نیاز به دو ویزیت دندانپزشکی دارند.
  • بر خلاف لمینت‌ها، باندینگ به حداقل حذف مینای دندان نیاز دارد، که اگر نظر خود را در مورد درمان تغییر دهید و بخواهید کامل آنها را بردارید امکان پذیر است. اما لمینت مادام العمر است و امکان برداشتن آنها وجود ندارد. علاوه بر این، رزین کامپوزیت را می‌توان به راحتی بدون آسیب رساندن به دندان‌ها جدا کرد، برخلاف روکش‌هایی که باعث آسیب غیرقابل برگشت به دندان‌های شما می‌شوند.
  • کامپوزیت‌های دندانی راحت هستند زیرا می‌توانید چندین دندان را در یک ویزیت کوتاه دندانپزشکی بچسبانید.

چرا سیگار کشیدن دندان‌ها را لکه دار می‌کند؟

یکی از عوارض سیگار لکه شدن دندان‌هاست. این به دلیل جرم روی دندان و نیکوتین موجود در سیگار است. سیگار کشیدن می‌تواند دندان‌های شما را در مدت کوتاهی زرد کند و افرادی که سال‌ها سیگار می‌کشند اغلب از قهوه‌ای بودن دندان‌هایشان شکایت می‌کنند و این به دلیل لکه‌های ناشی از تنباکو ایجاد می‌کند.

آیا می‌توانم بعد از گرفتن باندینگ کامپوزیت سیگار بکشم؟

از چیزهایی که می‌توانند دندان‌ها را لکه دار کنند اجتناب کنید. اگر به تازگی یک روش باندینگ کامپوزیت انجام داده اید از سیگار کشیدن و نوشیدن قهوه توصیه نمی‌شود.

جمع بندی 

نقص‌های دندانی می‌تواند بر نحوه تعامل شما با مردم تاثیر بگذارد. ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس درمان کامپوزیت دندان را برای رفع عیوب دندانی که شما یا اعضای خانواده تان دارید، ارائه می‌دهیم. برای تعیین وقت قبلی با ما تماس بگیرید. سیگار تاثیر منفی زیادی به دندان و کامپوزیت دندان می‌رساند. توصیه می‌کنیم آن را ترک کنید. 

سوالات متداول

آیا سیگار روی مینای دندان تاثیر می‌گذارد؟

برخی تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن مینای دندان را با گرم کردن و قرار دادن آن در معرض ترکیبات فلزی موجود در دود تغییر می‌دهد. این می‌تواند به شدت توانایی مینای دندان شما را برای مقاومت در برابر فرسایش اسیدی کاهش دهد.

معایب پر کننده کامپوزیت در دندانپزشکی چیست؟

آنها زودتر از پرکردگی‌های فلزی فرسوده می‌شوند، به خصوص اگر در دندان‌های آسیاب باشند و جویدن و سایش سنگین روی آنها وجود داشته باشد. همچنین به دلیل قرار گرفتن در معرض مکرر یا طولانی مدت با قهوه، چای و زردچوبه موجود در غذا‌ها و سایر مواد غذایی رنگ‌دار لکه‌دار شوند. 

سیگار با باندینگ کامپوزیت چه می‌کند؟

کامپوزیت به دلیل ساختار متخلخل خود تمایل به تغییر رنگ در طول زمان دارد. در واقع کامپوزیت حتی از مینای طبیعی متخلخل تر است. بیمارانی که زیاد آب انار، قهوه و چای می‌نوشند و همچنین افراد سیگاری به ویژه مستعد ایجاد لکه هستند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button