اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

روش‌های سفید کردن دندان‌ها در خانه

سالانه میلیارد‌ها تومان برای درمان پوسیدگی دندان و محصولات سفید کننده دندان هزینه می‌شود. این محصولات ممکن است بتوانند دندان‌های شما را سفید کنند، اما به دلیل مواد شیمیایی موجود در آنها، می‌توانند به دندان‌های آسیب برسانند. در نتیجه، لبخند زیبا و درخشان شما ممکن است لکه دار و خراب شود. راه حل چیست؟ زیاد فکر نکنید، ما راه حل را به شما ارائه می‌دهیم. استفاده از محصولات و روش‌های طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها راه حل شماست. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس چند روش برای سفید کردن طبیعی دندان‌ها بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر را بررسی می‌کنیم. سپس به سراغ روش‌های شیمیایی و بی خطر سفید کردن دندان می‌رویم.

روش های طبیعی سفید کردن دندان در خانه

در ادامه با روش‌های موثر در سفید کردن دندان در خانه آشنا می‌شویم.

به طور مرتب دندان‌های خود را مسواک بزنید

بیایید این موضوع را بلافاصله روشن کنیم، مسواک زدن روزانه دندان‌ها مهم ترین کاری است که برای حفظ درخشش دندان‌های خود باید انجام دهید. اگر به طور مرتب مسواک نمی زنید، حتماً همین الان شروع به انجام آن کنید. اگر روزانه دندان‌های خود را مسواک می‌زنید و دندان‌هایتان هنوز زرد هستند، سعی کنید بیشتر مسواک بزنید، به خصوص بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث زرد شدن دندان‌ها شوند.

با این حال، بلافاصله بعد از مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های اسیدی مسواک نزنید زیرا ممکن است منجر به فرسایش مینای دندان شود.

برای درخشان تر شدن لبخند خود، می‌توانید از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید. این نوع خمیر دندان‌ها از مواد ساینده ملایمی استفاده می‌کنند که می‌توانند لکه‌های سخت را از سطح دندان‌ها پاک کنند. با این حال، اگر در استفاده از چنین خمیر دندانی مشکلی دارید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مالیدن روغن 

مالیدن روغن یک روش سنتی هندی برای سفید کردن دندان‌هاست. این روش برای بهبود سلامت و بهداشت کلی دهان و دندان شما در نظر گرفته شده است.

برای انجام روغن درمانی، باید روغن را در دهان خود بچرخانید. هر روغنی را می‌توان برای روغن مالی استفاده کرد، اما بیشتر از روغن آفتابگردان و کنجد استفاده می‌شود. روغن نارگیل نیز یک گزینه محبوب است زیرا طعم دلپذیری دارد و فواید سلامتی دیگری نیز ارائه می‌دهد.

مالیدن روغن مفید است زیرا به از بین بردن بسیاری از انواع باکتری‌ها از دهان کمک می‌کند. این باکتری‌ها باعث ایجاد پلاک و زرد شدن دندان‌ها می‌شوند. بنابراین، روغن می‌تواند در تلاش شما برای سفید کردن دندان‌ها بسیار مفید باشد.

هیچ مدرک علمی برای اثبات مفید بودن روغن برای سفید کردن دندان‌ها وجود ندارد، اما افرادی که از این روش استفاده کرده اند از نتایج آن راضی هستند. به علاوه، هیچ ضرری در امتحان کردن آن وجود ندارد، درست است؟

برای انجام روغن مالی دندان‌ها با روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری از آن را برداشته و در دهان خود بچرخانید. این فرآیند را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ادامه دهید.

مسواک زدن با خمیر جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

جوش شیرین خاصیت سفید کنندگی دندان دارد، به همین دلیل است که در تبلیغات خمیر دندان زیاد از آن استفاده می‌شود. به دلیل خاصیت ساینده ملایمی که دارد، به پاک شدن لکه‌ها از سطح دندان کمک می‌کند. از سوی دیگر، پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده طبیعی است. همچنین به کشتن باکتری‌ها کمک می‌کند. مردم سال‌هاست که از پراکسید هیدروژن برای کشتن باکتری‌ها روی زخم‌ها استفاده می‌کنند.

اگر بتوانید خمیر دندانی از این دو ماده درست کنید یک راه حل سفید کننده دندان عالی پیدا کرده اید. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و دو قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را مخلوط کنید تا یک خمیر بدست آید. از این خمیر برای مسواک زدن منظم دندان‌های خود استفاده کنید. 

شما بعد از چند جلسه دندان‌های فوق العاده براق و سفید خواهید داشت. این خمیر را روزانه استفاده کنید. بعد از چند روز شروع به مشاهده تفاوت خواهید کرد.

همچنین می‌توانید با همان نسبت جوش شیرین و پراکسید هیدروژن به همراه کمی آب، دهانشویه درست کنید.

هر دو ماده بی ضرر هستند، اما اگر احساس می‌کنید کار اشتباهی انجام داده اید، مانند استفاده از مواد اشتباه، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پوست موز، پرتقال یا لیمو را بمالید

همانطور که مالیدن روغن هیچ پشتوانه تحقیقاتی علمی ندارد، این روش نیز هیچ پشتوانه ای ندارد. با این حال، افرادی که آن را امتحان کرده اند از نتایج آن راضی هستند. به علاوه، این روش شامل هیچ ماده شیمیایی مضری نیست، پس چرا امتحانش نکنیم؟

برای انجام این ترفند، پوست موز، پرتقال یا لیمو را برداشته و به آرامی روی دندان‌های خود بمالید. حدود ۲ دقیقه آن را بمالید، سپس دهان خود را به طور کامل بشویید و دندان‌های خود را مسواک بزنید.

پوست این میوه‌ها حاوی اسید سیتریک است که به طور تئوری به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند. اگر مشکل حساسیت دارید، احتمالاً مینای دندان شما ضعیف است یا از بین رفته است. در این صورت، استفاده از این روش توصیه نمی شود. اگر قبلاً امتحان کرده اید و با دندان‌های خود مشکل دارید، مراجعه به دندانپزشک باید اولین اقدام شما باشد.

رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید

میوه‌ها و سبزیجات ترد معروف هستند که هنگام جویدن پلاک را از روی دندان‌های شما پاک می‌کنند. البته آنها جایگزینی برای مسواک زدن دندان‌های شما نیستند، اما هر روشی اگر نتیجه مورد انتظار را بدهد، روش عالی است. به علاوه، میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت کلی شما بسیار مفید هستند، این یک مزیت دو سر برد برای شماست.

دو تا از میوه‌هایی که ادعا شده است دندان‌های شما را سفید می‌کنند، آناناس و توت فرنگی هستند. آنزیمی به نام بروملین موجود در آناناس لکه‌ها را به طور موثری از بین می‌برد و در سفید کردن کلی دندان مفید است. از سوی دیگر، توت فرنگی حاوی اسید مالیک است که به طور شناخته شده ای رنگ زرد دندان‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود سفیدتر به نظر برسند.

مصرف قند را محدود کنید

اگر میخواهید دندان‌های سفیدتری داشته باشید، مصرف قند را کم کنید. رژیم غذایی با قند بالا، رشد استرپتوکوکوس موتانس را تقویت می‌کند، که نوع اصلی باکتری عامل ایجاد پلاک و التهاب لثه است. وقتی غذای شیرین مصرف می‌کنید، بلافاصله مسواک بزنید. 

کلسیم کافی به رژیم غذایی خود اضافه کنید

بخشی از تغییر رنگ دندان‌ها به خاطر از بین رفتن مینا‌ی دندان و در معرض دید قرار گرفتن عاج (دنتین) زیر آن اتفاق می‌افتد که به طور طبیعی زرد رنگ است. بنابراین، هر کاری که برای تقویت مینای دندان‌ها انجام دهید، به سفید ماندن و درخشندگی دندان‌ها کمک می‌کند. غذاهای حاوی کلسیم، مثل شیر، پنیر و بروکلی، به محافظت از دندان‌ها در برابر از بین رفتن مینای دندان کمک می‌کند. 

به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر هیچ یک از روش‌های ذکر شده در بالا برای شما کار نمی کند و دندان‌های شما زرد می‌شوند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که اجازه دهید یک متخصص، که در این مورد دندانپزشک است، این مشکل را حل کند. ونیر یا ایمپلنت‌های دندانی ممکن است به جای دندان‌هایی با رنگ تیره و سلامت ضعیف، انتخاب شما باشند. ونیرها ورقه‌های نازکی از چینی هستند که به طور دائم روی دندان‌های شما نصب می‌شوند. ونیرها دندان‌های شما را می‌پوشانند و رنگ، شکل یا موقعیت مصنوعی را نشان می‌دهند. ونیرها در واقع راه حلی برای سفید کردن دندان نیستند، اما می‌توانند با پوشاندن یک لایه مصنوعی روی دندان‌های شما، لبخند شما را روشن تر نشان دهند. اگر سلامت و رنگ دندان‌های شما قابل ترمیم به نظر نمی رسد، ایمپلنت‌های دندانی ممکن است راه حل خوبی باشند. ایمپلنت‌های دندانی پایه‌های فلزی هستند که برای نگه داشتن جایگزین‌های مصنوعی دندان در جای خود طراحی شده اند.

به خاطر داشته باشید: در حالی که این روش‌های طبیعی می‌توانند مفید باشند، مشورت با دندانپزشک برای ارزیابی و درمان حرفه ای ضروری است.

سایر نکات ضروری برای سفید نگه داشتن دندان‌ها

  • از مصرف بیش از حد قهوه، چای، نوشابه و نوشیدی‌های قرمز که می‌توانند باعث لکه دار شدن دندان‌ها شوند، خودداری کنید.
  • سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی شما مضر است، بلکه می‌تواند باعث لکه دار شدن دندان‌ها نیز شود.
  • برای معاینه منظم و جرمگیری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • استفاده از خمیر دندان سفید کننده
  • استفاده از نوارهای سفید کننده دندان
  • استفاده از چراغ‌های سفید کننده دندان

قبل از سفید کردن دندان به مشکلات دهان و دندان رسیدگی کنید

پوسیدگی دندان، ترک خوردگی دندان یا لثه عقب رفته نیز می‌توانند باعث حساسیت دندان شوند و این حساسیت ممکن است با استفاده از مواد سفید کننده تشدید شود. در صورتی که هر گونه علائمی از پوسیدگی یا بیماری لثه دارید، قبل از استفاده از محصولات سفید کننده خانگی، توسط دندانپزشک معاینه و درمان شوید.

محصولات سفید کننده دندان

انتخاب محصول مناسب برای سفید کردن دندان در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، لازم است محدوده بودجه خود، مدت زمانی که مایلید درمان را ادامه دهید و میزان سفیدی که می‌خواهید به دست آورید را در نظر بگیرید. همچنین بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا با توجه به وضعیت خاص بهداشت دهان و دندانتان، به شما پیشنهاد کند که از چه محصولات بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.

محصولات بدون نسخه زیادی برای سفید کردن دندان در خانه وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم:

کیت‌های سفید کننده دندان

 این کیت‌ها شامل قالب‌هایی شبیه محافظ دهان هستند که با ژل یا خمیری حاوی پراکسید پر می‌شوند. این قالب‌ها را برای چند دقیقه تا چند ساعت در روز و تا یک ماه روی دندان‌های خود قرار می‌دهید تا به درجه سفیدی که می‌خواهید برسید.

در گذشته، مردم عادت داشتند تا هشت ساعت شب با قالب‌های سفید کننده بخوابند. اما حالا، افراد این قالب‌ها را فقط برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هر بار استفاده می‌کنند، ولی این کار را به دفعات بیشتری انجام می‌دهند.

نوارهای سفید کننده دندان

 نوارهای سفید کننده دندان به دلیل قیمت مناسب، سهولت استفاده و نتایج قابل توجه، یک روش محبوب برای سفید کردن دندان در خانه هستند. هنگامی که طرف ژلی این نوارهای پلاستیکی را روی دندان‌های خود می‌زنید، محلول حاوی پراکسید به مینای دندان نفوذ کرده و باعث سفید شدن دندان می‌شود. این سفیدی می‌تواند تا چند ماه ماندگاری داشته باشد.

مشابه قالب‌ها، نوارها هم باعث می‌شوند که دندان‌های شما برای مدت طولانی تری در معرض ماده شیمیایی سفید کننده قرار بگیرند. دستورالعمل‌هایی که روی بسته بندی نوارهای سفید کننده وجود دارد، مشخص می‌کند که هر روز برای چه مدت و برای چند روز باید از این نوارها استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. به طور معمول، شما باید از این نوارها روزی دو بار برای مدت زمان کوتاهی در حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه استفاده کنید. این کار را باید به صورت روزانه برای حدود دو هفته انجام دهید. 

قلم‌های سفید کننده دندان

 قلم‌های سفید کننده دندان می‌توانند به عنوان ابزاری قابل حمل برای ترمیم و نگهداری از سفیدی دندان مفید باشند. اما این قلم‌ها برای سفید کردن اولیه دندان خیلی مؤثر نیستند و معمولاً به عنوان یک روش مستقل برای سفید کردن دندان توصیه نمی شوند. زیرا این قلم‌ها محافظی ندارند که لب را از ژل دور نگه دارد، ژل به سرعت با بزاق دهان مخلوط شده و رقیق می‌شود.

با این حال، به دلیل قیمت مناسب این قلم‌ها و دستورالعمل ساده آنها که استفاده از آن را روزی دو بار به مدت دو هفته توصیه می‌کنند، استفاده از آنها به طور مرتب انجام می‌شود. ماده اصلی موجود در ژل اکثر قلم‌های سفید کننده، پراکسید هیدروژن یا کاربامید پراکسید است.

خمیر دندان سفید کننده دندان

طبق بررسی که در سال ۲۰۱۹ درباره مفاهیم نوین در زمینه سفید کردن دندان در مجله دندانپزشکی (Dentistry Journal) منتشر شد، مواد ساینده ای مانند سیلیکای هیدراته، پرلیت و آلومینا مهم ترین ترکیبات موجود در خمیر دندان هستند که به پاک کردن لکه‌های روی دندان کمک می‌کنند.

با این حال، انتخاب یک خمیر دندان با مقدار مناسب مواد ساینده مهم است. خمیردندانی با سایندگی بالاتر می‌تواند در استفاده طولانی مدت به مینای دندان آسیب برساند. برداشتن مینای دندان برای نمایان شدن لایه داخلی عاج آسیب بیشتری را به همراه خواهد داشت. بنابراین، توصیه می‌کنیم به دنبال خمیردندان لکه بردار با مهر پذیرش ADA باشید. اگر خمیر دندانی را بدون مهر پذیرش ADA انتخاب می‌کنید، با دندانپزشک خود در مورد اینکه چند وقت یکبار باید از آن استفاده کنید، مشورت کنید.

انجمن دندانپزشکی آمریکا تضمین می‌کند که با استفاده مناسب، مینای دندان شما توسط خمیر دندان‌های مورد تایید آنها ضعیف یا آسیب نمی بیند. برخی از خمیردندان‌های سفیدکننده همچنین حاوی سطوح پایین هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند که همانطور که در بالا ذکر شد، لبخند شما را نیز درخشان می‌کند.

چگونه یک محصول سفید کننده دندان خانگی انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید درخشش لبخند خود را افزایش دهید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید، با دندانپزشک خود صحبت کنید و عادات، بودجه و نتایج مورد نظر خود را در نظر بگیرید.

دندانپزشکان دندان‌های هر بیمار را ارزیابی می‌کنند و در مورد اثرات احتمالی سفید کردن به آنها توصیه‌هایی ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، اگر یک بیمار در دوران کودکی در معرض آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین – داروی رایجی برای درمان عفونت‌های باکتریایی مختلف – قرار گرفته باشد و در نتیجه دندان‌های او لکه دار شده باشد، سفید کردن دندان‌ها تاثیر کمتری خواهد داشت. علاوه بر این، اگر بیمار سیگار بکشد یا قهوه و نوشیدنی قرمز زیادی بنوشد، ممکن است نتیجه اولیه خوبی بگیرد اما برای حفظ سطح درخشندگی دندان‌های خود نیاز به استفاده بیشتر از سفید کننده داشته باشد.

سوالاتی که قبل از روش‌های سفید کردن دندان در خانه باید از خود بپرسید؟

هنگام در نظر گرفتن سفید کننده‌های خانگی، پرسیدن چند سوال از خود مفید است:

با چه سرعتی می‌خواهید لبخندی سفیدتر داشته باشید؟

سرعت اثرگذاری محصولات سفید کننده خانگی بسته به نوع محصول و دفعات استفاده متفاوت است. تأثیر نوارها و ژل‌های سفید کننده معمولاً چند روز پس از استفاده قابل مشاهده است، در حالی که خمیر دندان‌های سفید کننده ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

قدرت محصول چقدر است؟

مدت زمان نیاز به استفاده از یک محصول سفید کننده به قدرت آن بستگی دارد. به طور کلی، هر چه قدرت ماده سفید کننده بالاتر باشد، در ابتدا می‌تواند تأثیر بیشتری در سفید کردن دندان‌ها داشته باشد. اما این می‌تواند یک تیغ دولبه باشد، زیرا درصد بالاتر مواد شیمیایی سفید کننده، خطر حساسیت و التهاب را در شما افزایش می‌دهد.

بودجه شما چقدر است؟

 هزینه سفید کننده‌های خانگی حتی در یک نوع محصول خاص نیز به طور قابل توجهی متفاوت است. اما به طور کلی، قیمت کیت‌ها و نوارها بیشتر از قیمت قلم‌ها و خمیر دندان‌هاست.

سفید کردن دندان‌های حساس

حساسیت دندان شایع ترین عارضه جانبی ناشی از سفید کردن دندان است. مدت زمان درمان، قدرت و ترکیبات شیمیایی ماده سفید کننده همگی در بروز این حساسیت نقش دارند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) اشاره می‌کند که برای پیشگیری از حساسیت ناشی از سفید کردن دندان، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. هنگام صحبت با دندانپزشک خود، حتما در مورد حساسیت دندان نیز سوال بپرسید. دندانپزشک شما ممکن است داروهای کاهش دهنده حساسیت یا درمان‌های فلوراید برای تقویت مینای دندان را قبل یا بعد از سفید کردن توصیه کند.

سفید کردن دندان با بریس امکان پذیر است؟

داشتن لبخندی مرواریدی حتی با وجود بریس هم امکان پذیر است. بسته به نوع بریس شما، برخی از روش‌ها ممکن است نسبت به سایرین کارآمدتر باشند، زیرا بریس‌های سنتی با براکت‌ها می‌توانند استفاده از برخی روش‌های سفید کردن را دشوار کنند. در عوض، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • خمیر دندان‌های سفید کننده که برای از بین بردن لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها عمل می‌کنند.
  • دهانشویه‌های سفید کننده که به داشتن دندان‌های سفیدتر کمک می‌کنند.
  • در همین حال، سینی‌های سفید کننده که قابل سفارشی سازی هستند و ژل را روی دندان‌ها نگه می‌دارند تا باکتری‌ها را کاهش دهند، ممکن است گزینه مناسبی برای افرادی با بریس‌های زبانی یا پلاک‌های متحرک باشند.

اگر این روش‌ها برای شما دشوار بود یا باعث تحریک دندان یا لثه شما شد، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند تکنیک سفارشی شده ای را که با بریس‌های شما سازگار باشد، پیشنهاد دهند.

چه مدت طول می‌کشد تا دندان‌ها در خانه سفید شوند؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا دندان‌ها در خانه سفید شوند، بسته به روش مورد استفاده متفاوت است. برخی از روش‌ها می‌توانند نتایج فوری را ارائه دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به استفاده منظم برای چندین هفته یا ماه داشته باشند. ممکن است برای رسیدن به نتایج مشابه با یک نوع نوار به چند هفته زمان نیاز داشته باشید، در حالی که برای روش‌های کمی قوی‌تر فقط به هفت روز زمان نیاز باشد. اما قبل از شروع هر نوع درمان سفیدکننده دندان، مهم است که از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید. اگر پوسیدگی یا بیماری لثه درمان‌نشده‌ای وجود داشته باشد و شما از محلول سفیدکننده روی دندان‌ها و لثه‌هایتان استفاده کنید، احتمال عوارض جانبی بیشتر می‌شود.

جمع بندی

ممکن است بتوانید دندان‌های خود را به طور طبیعی در خانه با استفاده از محصولاتی که در فروشگاه مواد غذایی پیدا می‌کنید سفید کنید. با این حال، پشتوانه علمی محکمی برای این روش‌ها وجود ندارد. اما انجام دادن آنها ضرری نیز ندارد. اگر راه‌های سفید کردن دندان در خانه را امتحان کردید اما رضایت کافی نداشتید با شماره ۰۲۱۴۵۱۳۹ کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. متخصصان ما بهترین روش‌ها را برای سفید کردن دندان و جلوگیری از حساسیت بعد از آن انجام خواهند داد. 

سوالات متداول

آیا سفید کردن دندان‌ها در خانه بی خطر است؟

سفید کردن دندان‌ها در خانه می‌تواند بی خطر باشد، اما مهم است که از دستورالعمل‌ها به دقت پیروی کنید و از محصولاتی استفاده کنید که برای استفاده در خانه بی خطر هستند.

آیا سفید کردن دندان‌ها در خانه دائمی است؟

خیر، سفید کردن دندان‌ها در خانه دائمی نیست. لکه‌ها می‌توانند با گذشت زمان دوباره ایجاد شوند، بنابراین برای حفظ سفیدی دندان‌های خود باید به طور منظم درمان‌های سفید کننده را تکرار کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button