اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

پروتز پارسیل موقت چیست؟

اگر دندان های خود را به دلیل ضربه، بیماری و پوسیدگی زیاد از دست داده اید، ممکن است بیش از حد نگران خندیدن خود باشید و نتوانید آزادانه لبخند بزنید. پروتزهای جزئی یک گزینه دندانپزشکی زیبایی هستند که ممکن است دندانپزشک شما برای لبخندی جذاب تر توصیه کند. آنها همچنین می توانند فضای خالی دندان های از دست رفته را پر کنند.

پروتز پارسیل موقت یا پروتزهای فوری، دندان های جایگزین متحرکی هستند که به یک قاب ساخته شده از فلز یا پلاستیک متصل می شوند. آنها برای مدت کوتاهی قبل از ساخت پروتزهای پارسیل دائمی استفاده می شوند. اگر به تازگی دندان های خود را از دست داده اید، ممکن است ابتدا دندان مصنوعی فوری بگیرید. در ادامه این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی پروتز پارسیل موقت خواهیم پرداخت. 

پروتز پارسیل چیست؟

پروتز پارسیل یک نوع پروتز دندان متحرک است که برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته در دهان بیمار استفاده می‌شود. این نوع پروتز دندان متشکل از دندان‌های مصنوعی و یک پایه است که شبیه به لثه ساخته می‌شود.

پروتز پارسیل به عنوان یک پروتز دندان متحرک، در مقایسه با پروتزهای ثابت، از دندان‌های مصنوعی و پایه‌ای که به لثه متصل می‌شود، تشکیل شده است. این پروتزها می‌توانند باعث پر کردن جای خالی دندان شده و از نظر ظاهری و کارکردی نسبت دندان‌های طبیعی شبیه به آنها عمل کنند.

در ابتدای استفاده از پروتز پارسیل ممکن است بیمار کمی احساس ناراحتی بدهد، اما با گذشت زمان و تطبیق دهان با این پروتز، اغلب این احساس کمتر و به‌طور قابل توجهی از بین می رود. در طولانی مدت، بیمار می‌تواند به خوبی از آنها از استفاده کند. 

پروتز جزئی چیست؟

پروتزهای متحرک جزئی وسایلی هستند که می توانند توسط بیمار برداشته شوند و جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته شوند. پروتز پارسیل باید ظاهر و عملکرد جویدن را بازیابی کند و در طول عملکرد به خوبی پایدار باشد. 

اجزای تشکیل دهنده پروتز پارسیل

پروتز پارسیل یک روش درمانی است که برای جایگزینی دندان‌های از دست داده در دهان استفاده می‌شود. این پروتزها معمولاً از اجزای مختلف تشکیل شده‌اند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. پایه (Base):پایه پروتز پارسیل، که معمولاً از مواد آکریلیک یا نایلونی ساخته شده است، به رنگی شبیه به رنگ لثه بیمار ساخته می‌شود. این پایه برای نگه داشتن دندان‌ها و اتصال آن‌ها به هم استفاده می‌شود.
  2. دندان‌ها (Teeth):دندان‌های مصنوعی که به پایه متصل می‌شوند و برای جایگزینی دندان‌های گم شده در دهان بیمار استفاده می‌شوند. این دندان‌ها معمولاً از مواد مصنوعی مانند پلاستیک یا سرامیک ساخته می‌شوند.
  3. اسکلت فلزی (Metal Framework):برای تثبیت دندان‌ها به پایه و ایجاد استحکام در پروتز پارسیل، از یک اسکلت فلزی استفاده می‌شود. این اسکلت فلزی به دندان‌ها و پایه متصل می‌شود و پایه را تقویت می‌کند.
  4. گیره‌های فلزی (Metal Clasps):این گیره‌ها بر روی دندان‌های باقی‌مانده در دهان بیمار قرار می‌گیرند و به پایه پروتز پارسیل متصل شده و باعث تثبیت و استحکام آن در دهان می‌شوند.
  5. روکش (Veneer):در برخی موارد، برای بهبود ظاهر طبیعی دندان‌های پروتز پارسیل، از روکش‌های زیبایی مانند پوشش‌های سرامیکی یا رزینی استفاده می‌شود.

استفاده از پروتز پارسیل به بیماران کمک می‌کند تا دندان‌های از دست داده خود را جایگزین کنند و در عین حال، ظاهر طبیعی داشته باشند و از دید دیگران پنهان باشند. 

چرا از پروتزهای پارسیل موقت استفاده می کنند؟

تا زمانی که پروتز پارسیل نهایی و دائمی کامل شود پروتز موقت در جای خود باقی می ماند. پایه پروتز پارسیل اغلب صورتی است تا با رنگ طبیعی لثه شما مطابقت داشته باشد. دندانپزشکان معمولاً آنها را به بیمارانی توصیه می کنند که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین آنها باقی مانده است. گاهی اوقات دندانپزشک باید روکش هایی را روی دندان های طبیعی شما قرار دهد تا به مناسب شدن پروتز پارسیل کمک کند.

برخی از دندانپزشکان از اتصالات دقیق برای ایجاد تناسب بهتر با دندان های شما در مقابل گیره ها استفاده می کنند. آنها معمولا بهتر به نظر می رسند، اگرچه ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند. شما باید گزینه های موجود برای پروتزهای جزئی موقت را با دندانپزشک خود بررسی کنید تا به شما در تصمیم گیری کمک کند که کدام طرح ممکن است برای دهان شما بهتر عمل کند.

هنگامی که شما یک پروتز پارسیل موقت می گیرید چه اتفاقی می افتد؟

شاید به دلیل بیماری پیشرفته لثه یا آسیبی به صورت خود نیاز به کشیدن دندان های خود دارید و دوست دارید لبخندی زیباتر داشته باشید. دلایل مختلفی وجود دارد که پروتزهای مصنوعی ممکن است برای شما مناسب باشند. در حالی که متخصص دندانپزشکی شما سخت کار می کند تا به شما کمک کند تا دندان های طبیعی خود را تا زمانی که ممکن است حفظ کنید، گاهی اوقات جایگزینی آنها منطقی تر است. اما آیا می‌دانستید که پس از درآوردن دندان‌ها، دهان شما بلافاصله برای پروتزهای دائمی آماده نمی‌شود؟ اینجاست که پروتزهای موقت وارد می شوند. 

تجربه گرفتن پروتز پارسیل با آماده کردن دهان بیمار شروع می شود. دندانپزشک در ابتدا کار ها زیر را انجام می‌دهد.

  • کشیدن دندان
  • تغییر شکل دندان ها
  • ساختن استخوان

هنگامی که دهان شما آماده شد، دندانپزشک شما از لثه ها و دندان هایی که باقی مانده است گچ گیری یا قالب گیری می کند. آنها همچنین فک شما را اندازه گیری می کنند تا به درستی مشکلات فاصله را در نظر بگیرند. پس از انجام این مراحل، دندانپزشک شما یک پروتز پارسیل موقت به شما می دهد. بسیاری از افراد این پروتزهای فوری را در همان روزی که دندان کشیده شود قرار می‎دهند. 

دندانپزشک به شما اطلاع می دهد که چه مدت باید پروتز پارسیل موقت را نگهداری کنید و برای مراقبت مناسب از آن چه کاری باید انجام دهید. افراد معمولاً تا زمانی که پروتز پارسیل نهایی آنها آماده شود به دندان مصنوعی فوری نیاز دارند. معمولاً حدود دو ماه طول می کشد تا یک پروتز پارسیل دائمی تولید شود.

نظافت و مراقبت از پروتز پارسیل موقت

پروتزهای موقت متحرک هستند. ذرات غذا و پلاک می توانند بر روی آنها تشکیل شوند و لکه هایی از خود به جای بگذارند. این یک مشکل رایج در دندانپزشکی است و نیاز به نگهداری روزانه دارد. توصیه می شود روزی یک بار دندان مصنوعی خود را مسواک بزنید و یک شب آن را خیس کنید. 

نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی موقت 

  • ابتدا زیر دست خود یک حوله یا لگن نیمه پر از آب نگه دارید تا در صورت افتادن نشکنند.
  • از مسواک نرم، پاک کننده دندان مصنوعی غیر ساینده و آب استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که خمیر دندان ممکن است دندان مصنوعی شما را خراش دهد، بنابراین خمیر دندان استفاده نکنید. از آب داغ و محلول های حاوی سفید کننده خودداری کنید، زیرا می توانند به دندان مصنوعی آسیب برسانند.

از دندانپزشک خود در مورد نحوه خیس کردن دندان مصنوعی خود در طول شب راهنمایی بخواهید. حتماً قبل از بازگرداندن دندان مصنوعی به دهان، آن ها را کاملاً بشویید. شما همچنین باید قبل از قرار دادن پروتزهای خود ، با تمیز کردن دهان، زبان و لثه های خود در صبح، بهداشت دهان و دندان خوب را ادامه دهید. با این کار ها لبخند شما تازه و زیبا می‌شود.

چگونه از دندان مصنوعی جزئی موقت استفاده می کنید؟

دندان مصنوعی موقت از ایجاد فضای خالی در دهان به دلیل از دست دادن دندان جلوگیری می کند. شما پروتز را در حین بهبودی در دهان خود نگه می دارید. هر سخت افزار جدیدی در دهان شما ممکن است احساس ناراحتی کند.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا بر احساس ناخوشایند پروتز پارسیل غلبه کنید. زمان لازم است تا زبان و ماهیچه های شما عادت کنند که چگونه دستگاه جدید را در جای خود نگه دارید. ممکن است در طول دوره سازگاری، کمی احساس درد و سوزش داشته باشید. این احساس باید با عادت به پروتزهای جزئی خود کاهش یابد.

خطرات داشتن پروتز پارسیل موقت چیست؟

ممکن است صحبت کردن فرد با داشتن پروتز جزئی در دهان کمی تغییر کند. همچنین ممکن است بزاق بیشتری تولید شود تا زمانی که دهان شما به دستگاه جدید عادت کند. شما باید توصیه های پزشک خود را در مورد داشتن پروتزهای جزئی موقت و دائمی دنبال کنید.

بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که افرادی که دارای پروتزهای فوری هستند هنگام خواب آنها را استفاده کنند. این کار به آنها کمک می کند تا محل اصلی پروتز دائمی کامل مشخص شود. به دندانپزشک خود در مورد هرگونه مشکل در مورد پروتزهای فوری خود اطلاع دهید. پس از دریافت پروتزهای جزئی دائمی خود، نباید پروتزهای جزئی موقت را استفاده کنید.

چه تمرین هایی باعث عادت بهتر به پارسیل موقت می شود؟

  • صحبت کردن و خواندن را تمرین کنید تا زبان شما به احساس دندان مصنوعی عادت کند.
  • به گذاشتن و برداشتن دندان مصنوعی خود عادت کنید.
  • دندان مصنوعی را به زور وارد دهان نکنید. این می تواند به گیره هایی که آنها را در جای خود نگه می دارد آسیب برساند.
  • برای شروع از غذاهای نرم که به قطعات کوچک بریده شده اند و خوردن آنها آسان است استفاده کنید.
  • از دو طرف دهان خود برای جویدن استفاده کنید.

نصب دندان مصنوعی موقت

در یک ویزیت جداگانه قبل از کشیدن دندان، متخصص دندانپزشکی آمادگی های لازم را برای پروتزهای موقت شما دریافت خواهد کرد. این شامل ثبت اثر گاز گرفتن، توجه به سایه، اندازه و شکل دندان‌ها و همچنین اندازه‌گیری فک بالا و پایین است. پروتزهای موقت شما قبل از قرار ملاقات برای کشیدن دندان شما ساخته می شوند، بنابراین پس از کشیدن دندان برای قرار دادن در دهان شما آماده خواهند بود.

پروتزهای موقت چگونه ساخته می شوند؟

آیا می دانستید که پروتزهای فوری و دائمی هر دو به صورت سفارشی در لابراتوار دندانپزشکی از قالب های گرفته شده از دهان شما ساخته می شوند؟ در اندازه گیری پروتز موقت، شکل دندان های طبیعی موجود شما را در نظر می گیرند. متخصص دندانپزشک شما همچنین شکل لب ها، لثه ها و صورت شما را برای ایجاد تناسب کامل ارزیابی می کند. پروتزهای موقت از طیف وسیعی از مواد، از جمله رزین ساخته می شوند.

چرا پروتز موقت شل می‌شود؟

دندان مصنوعی موقت می تواند شما را از نگرانی های زیبایی شناختی و ناراحتی های زندگی بدون دندان نجات دهد. اما آنها نیاز به عادت کردن دارند. پس از کشیدن دندان، استخوان‌های داخل دهان به طور طبیعی با تنظیم دهان تغییر شکل می‌دهند. این بدان معنی است که دندان مصنوعی موقت می تواند شل و ناراحت کننده شود.

اگر دندان مصنوعی شما لق است، متخصص دندانپزشکی ممکن است چسب دندان را به عنوان یک راه حل موقت توصیه کند. ممکن است قبل از دریافت پروتز دائمی و کاملا مناسب، به بازدیدهای بیشتری از متخصص دندانپزشک خود نیاز داشته باشید.

مزایای دندان پارسیل

نکات مثبتی برای دندان پارسیل موقت وجود دارد که آن را به گزینه ای جذاب برای دندان مصنوعی تبدیل می کند. 

  • توان مالی: آنها نسبت به سایر انواع دندان مصنوعی ارزانتر هستند.
  • آنها نسبتا طبیعی به نظر می رسند.
  • پس از اینکه دندانپزشک از دهان شما قالب گرفت. لازم نیست مدت زیادی برای ساخت آن منتظر بمانید.
  • تنها کاری که باید انجام دهید این است که دندان پارسیل را در دهان خود فرو کنید.
  • به دلیل قالب گیری و ثبت بایت دهان، کمتر جا به جا می شوند.

آیا می توانید با پروتز پرسیل غذا بخورید؟

اگر یک یا چند دندان را از دست بدهید، ممکن است غذا خوردن سخت باشد. با استفاده از دندان پرسیل نه تنها می‌توانید غذا بخورید، بلکه احتمالاً می‌توانید خیلی بهتر از زمانی که دندان نداشتید غذا بجوید.

با این حال، مهم است که هنگام غذا خوردن مراقب باشید زیرا آنها از مواد سبک وزنی ساخته شده اند که شکننده هستند و می توانند به راحتی بشکنند.

روش های جایگزین پروتز پارسیل موقت

اگر یک یا چند دندان را از دست داده اید، پارسیل موقت تنها گزینه مناسب شما نیست. برخی از جایگزین های دیگر عبارتند از:

کاشت دندان دائمی

این جایگزین های دندان مصنوعی معمولاً طولانی مدت بوده، اما گران تر نیز هستند:

  • بریج: بریج ها دندان‌های مصنوعی هستند که به‌جای اینکه بخشی از پروتز باشند، مستقیماً به دندان‌های موجود متصل می‌شوند.
  • ایمپلنت دندان: اینها پست هایی هستند که به طور مستقیم به استخوان فک وصل می شوند تا دندان مصنوعی را نگه دارند.

دندان مصنوعی دائمی

این گزینه‌های دندان مصنوعی موقت ارزان‌تر از روش های دائمی هستند، اما اغلب بیشتر از دندان های موقت دوام می‌آورند. البته معمولا گران تر هستند. این جایگزین ها عبارتند از:

  • دندان مصنوعی جزئی ثابت: اینها پروتزهای جزئی هستند که روی دندان های موجود شما گیره می شوند و فقط در صورتی می توان از آنها استفاده کرد که دندان های سالم باقی مانده برای چسباندن آن ها داشته باشید.
  • پارسیل: پروتز پارسیل سفارشی که روی دندان های موجود تا لثه قرار می گیرد بدون اینکه کام را بپوشاند.

انواع پروتز دندان 

پروتز دندان شامل انواع مختلفی است که برای جایگزینی دندان‌های از دست داده یا ترمیم دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌شوند. برخی از انواع پرکاربرد پروتزهای دندان عبارتند از:

  1. پروتز پارسیل: این پروتزها جایگزینی مختصر و موقت برای دندان‌های از دست رفته در دهان هستند. آنها ممکن است به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی باشند و دارای پایه‌هایی شبیه به لثه هستند و به دندان‌های باقیمانده متصل می‌شوند.
  2. پروتزهای ثابت (Crown and Bridge):این پروتزها شامل پروتزهای کرون (Crown) و پل (Bridge) می‌شوند که به عنوان یک دندان یا یک سری دندان‌های جایگزین برای جای خالی استفاده می‌شوند. پروتزهای کرون به صورت یک دندان مصنوعی با شکل و اندازه دندان طبیعی ساخته می‌شوند. در حالی که پروتزهای پل، به صورت متصل به دندان‌های سالم هستند و به جای یک یا چند دندان جایگزین می‌شوند.
  3. پروتزهای کامل (Dentures): این نوع پروتز دندان برای جایگزینی کامل دندان‌ها در یک یا هر دو فک بکار می‌روند. پروتزهای کامل ممکن است شامل پروتز کامل برای دندان‌های بالا (upper denture)، پروتز کامل برای دندان‌های پایین (lower denture) یا حتی پروتز کاملی برای هر دو فک باشند.
  4. پروتزهای ایمپلنت دندان (Dental Implants):ایمپلنت‌های دندانی جایگزینی دائمی و دارای استحکام بالا برای دندان‌های از دست رفته هستند. در این روش، ایمپلنت‌ها به عنوان پایه‌های مصنوعی در استخوان یک فک یا هر دو فک  بیمار جای می‌گیرند و به آنها دندان‌های مصنوعی متصل می‌شوند.

هر یک از این انواع پروتزهای دندان بر اساس نیازهای بیماران و شرایط دهانی افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع بندی

از دست دادن دندان های طبیعی یک تجربه حساس است. طبیعی است که فکر کنید دندان های جدید شما چگونه به نظر می رسد و روند گرفتن آنها چگونه است. پس از برداشتن دندان، پروتزهای موقت می توانند اعتماد به نفس شما را افزایش داده و شما را در روند زندگی با دندان های جایگزین آسان کنند. با پر کردن شکاف تا زمانی که پروتزهای دائمی شما آماده شوند، پروتزهای فوری تضمین می کنند که هرگز مجبور نیستید یک روز بدون دندان بمانید. با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید تا در مورد دندان مصنوعی و گزینه های مختلف در دسترس شما بیشتر توضیح دهند. می توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید. متخصصان کلینیک بهترین روش را برای جایگزینی دندان از دست رفته شما پیشنهاد خواهند داد.

سوالات متداول

تفاوت بین پارسیل جزئی موقت و دائمی چیست؟

پروتزهای موقت ساخته شده از مواد اولیه از آنجایی که یکبار مصرف هستند ضعیف تر هستند، در حالی که پروتزهای دائمی ساخته شده از رزین با کیفیت بالا گران ترند. علاوه بر این، از آنجایی که پروتزهای دائمی از رزین باکیفیت ساخته شده‌اند، این ماده باعث می‌شود دندان مصنوعی ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشد. 

آیا می توانید با پارسیل جزئی موقت غذا بخورید؟

در واقع، هر غذایی که دارای بافت نرم باشد را می توان هنگام استفاده از دندان مصنوعی مصرف کرد. در نهایت، تطبیق با یک رژیم غذایی ممکن است سخت باشد، اما پس از چند روز، فرد باید بتواند غذاهای عادی بخورد که فقط مایع یا بسیار نرم نیستند.

بهترین نوع پروتز پارسیل کدام است؟

هیچ دندان مصنوعی جزئی وجود ندارد که بهترین باشد، زیرا این به سلامت دندان های باقیمانده، بودجه و نیازهای شما بستگی دارد. به عنوان مثال، پروتزهای جزئی ریخته گری فلزی برای کسانی که به دنبال گزینه ای سبک، پایدار و مطمئن هستند، مناسب است، اما ممکن است برای کسانی که بیماری لثه دارند، مناسب نباشد. 

تایتل: هر آنچه درباره پروتز پارسیل موقت باید بدانید!|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس  

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button